Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:53

chevax schreef:
Vandaag een formele klacht ingediend bij de NVM over de handelswijze van de verkopend makelaar van het huis dat we wilden kopen. Zo jammer, alleen maar verliezers in deze kwestie. Verkoper verkoopt zijn huis niet en moet ook de koop van zijn nieuwe woning ontbinden (verkoop is in die transactie ontbindende voorwaarde), wij kunnen het huis van ons keuze niet kopen. Ik begrijp echt niks van deze manier van werken.

Kunnen jullie niet gewoon rechtsreeks met de verkopers om tafel en uitleggen hoe of wat. Misschien kom je er dan allemaal blij uit?

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 21:02

Dat snap ik ook niet. Deze makelaar levert een wanprestatie dus dan mag verkoper toch zeker een andere of geen makelaar inschakelen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 23:24

Vervelende situatie zeg. Ik dacht dat de verkopende partij het koopcontract mag opmaken. Wanneer wijzigen ze dan dingen, nog voor het tekenen; dat ze dan weer een nieuwe versie opsturen? Ik begrijp het niet helemaal. Hoop dat je het een beetje kunt toelichten. Wat je al schreef…allemaal verliezers nu.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 05:47

Wat heeft hij fam gedaan?
En pikt de verkoper dat?
Jullie huis staat toch ook al te koop?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:05

Ik wil hier niet het exacte verloop plaatsen omdat je nooit weet wie er meeleest. Maar in het kort: al enige tijd geleden bereikten we een akkoord. Ons bord werd geaccepteerd en ook over de ontbindende voorwaarden was overeenstemming. We vroegen de verkopend makelaar de concept-koopakte toe te sturen. In plaats daarvan kregen we een vrij vervelende mail met een nieuwe voorwaarde. Gezegd dat dat niet kan en nogmaals de koopakte gevraagd. Daarna bleef het stil. Tot er na 10 dagen weer telefonisch contact werd opgenomen. (We hebben trouwens zelf bewust in die periode ook geen contact opgenomen. De bal lag bij de andere partij) De voorwaarden weer doorgenomen, dezelfde als eerder, zonder die toevoeging. En de makelaar noemde zelf expliciet de datum van de ontbindende voorwaarden. We zouden diezelfde dag het concept ontvangen. Oké, komt toch goed. Dachten we. Tot er een telefoontje kwam. De periode waarin we alles rond moesten hebben, werd éénzijdig met 3 weken ingekort. Een niet zo leuke, telefonische discussie volgde. Wij beriepen ons op de door haarzelf genoemde datum. Nu kun je zeggen “maak je je zo druk over 3 weken?”. Ja, want alles valt precies in de zomervakanties en de ervaring leert dat de afwikkeling dan gewoon langer duurt. Mijn man zei dat hij deze manier van handelen onacceptabel vond en dat we ons bod introkken. We durfden het niet aan. Want o.i. was het niet óf maar wannéér er weer wijzigingen of aanvullende eisen kwamen. Ze sloot af met de woorden “nou, dan kijk ik wel of die datum toch kan blijven staan”. De volgende ochtend kregen we een mail met daarin niet alleen dat de naar voren gehaalde datum een harde eis was, maar ook nog 4 nieuwe en totaal belachelijke voorwaarden. Zo waren we oa een leveringsdatum overeengekomen en die werd enkelzijdig met 3! maanden vervroegd. We hebben een stevige mail gestuurd, met de verkoper in cc. Afwachten welke reactie er komt.

In mijn ogen is dit nu een goed voorbeeld van de wildgroei die ontstond na afschaffing beëdiging. Iedereen die dat wil, mag zich makelaar noemen. Taxateur is een ander verhaal. Maar voor makelaar gelden geen regels meer. Toen mijn man nog makelde, was hij ook bij de NVM aangesloten. De eisen waren toen, terecht, behoorlijk streng. Je werd beëdigd door de rechtbank, als je de opleiding goed had afgesloten én een proeve van bekwaamheid met goed gevolg aflegde.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:25

Heel apart ja! Hoe lang geleden hebben jullie de laatste mail gestuurd met de verkopers erin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:33

Heel erg bijzonder..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:10

Lijkt mij toch beslissing van de eigenaar?
Een makelaar schiet hier toch niets mee op? Hij wint er niets mee.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:31

Ik ben benieuwd of je nog iets van de verkopende partij hebt gehoord.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:54

listiglistje schreef:
Lijkt mij toch beslissing van de eigenaar?
Een makelaar schiet hier toch niets mee op? Hij wint er niets mee.

Nee, klopt, de makelaar schiet er niks mee op, de verkoper niet en wij niet. Ik kan écht geen enkele reden bedenken voor deze manier van handelen. Behalve een bepaalde arrogantie misschien dat de makelaar zo overtuigd was dat we dit huis graag wilden kopen en dus er vanuit ging dat we wel op alle eisen akkoord zouden geven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:08

Kan je de verkopers niet direct benaderen?

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:10

Maar je schrijft dat de verkopende partij je boze email ook heeft kntvangen, is er vanuit hun dan geen enkele reactie gekomen?
Want dat is dan ook best vreemd toch?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:13

Gezien de eisen verwacht ik eerder dat het uit de verkopers komt. Die moeten naar mijn idee toch ook op de hoogte zijn van de eerdere overdracht etc. Misschien hebben zij zich wel in de nesten gewerkt met de koop van hun nieuwe huis. Zuur is het in ieder geval wel maar snap dat je er vriendelijk voor bedankt zo.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:48

SdaphneS schreef:
Maar je schrijft dat de verkopende partij je boze email ook heeft kntvangen, is er vanuit hun dan geen enkele reactie gekomen?
Want dat is dan ook best vreemd toch?

Jawel, daar is inmiddels ook gereageerd. Maar ik wil niet alle details hier zetten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:52

ingedebruijn schreef:
Gezien de eisen verwacht ik eerder dat het uit de verkopers komt. Die moeten naar mijn idee toch ook op de hoogte zijn van de eerdere overdracht etc. Misschien hebben zij zich wel in de nesten gewerkt met de koop van hun nieuwe huis. Zuur is het in ieder geval wel maar snap dat je er vriendelijk voor bedankt zo.

Dat is indd het enige wat ik kan bedenken: dat ze de koop van de nieuwe woning willen ontbinden (om wat voor reden dan ook) en dat kan alleen als het huidige huis niet is verkocht. Ik zou niet weten waarom je anders steeds nieuwe eisen stelt, net zolang tot we afhaakten. Het huis vind ik nog steeds geweldig, maar op deze manier ga ik geen bindende overeenkomst aan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 23:26

Zou het kunnen dat ze in onderhandeling zijn met een andere partij en nu tijd rekken…?

Dank voor je toelichting en snap volkomen dat je niet alles hier post.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:06

Hier zijn we bijna rond. Komt opeens soort van vaart in. Alleen de bankgarantie: kopers willen 5 ipv 10%. Vanwege feit dat ze nog heel lang moeten wachten. Dat vind ik dan weer bijzonder.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:17

paars schreef:
Hier zijn we bijna rond. Komt opeens soort van vaart in. Alleen de bankgarantie: kopers willen 5 ipv 10%. Vanwege feit dat ze nog heel lang moeten wachten. Dat vind ik dan weer bijzonder.

Ik hoop het niet voor je, maar bij mij schiet dan gelijk door het hoofd dat ze een “goedkopere” escape willen mocht de huizenmarkt binnen die tijd gaan instorten zodat ze iets anders goedkoper kunnen kopen. Ik zou even met je makelaar overleggen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:29

paars schreef:

Er is geen makelaar die je dat zou adviseren, tenzij je misschien een lastiger verkoopbaar huis hebt. Alleen zelfs dan zou ik het niet adviseren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:05

Kan zijn dat ze wellicht moeite hebben om de bankgarantie rond te krijgen met een overdracht over 20 maanden. Hypotheek offerte is niet zo lang geldig en banken geven geen bankgarantie zonder zekerheid, in 20 maanden kan veel gebeuren waardoor ze die hypotheek niet meer aan kunnen gaan. Hadden wij ook, onze offerte was 3 maanden geldig en overdracht was 8 maanden na tekenen voorlopig koopcontract. Wij konden het via persoonlijke lening of via eigen geld doen, maar niet via bankgarantie. Kosten persoonlijke lening zijn natuurlijk vele malen hoger als de 1% van bankgarantie. Wij hebben toen eigen geld gebruikt, maar dat moet je ook maar net hebben voor zo'n lange tijd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:21

Hier zat er 6 maand tussen maar geen probleem gehad qua financiering. Denk dat dat ook per financierder verschillend is. Ik zou niet snel akkoord gaan met 5%

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:22

paars schreef:

Hier zou ik dan weer niet mee akkoord gaan...
Geef een koper liever 3x uitstel dan een lagere escape. Dat zou voor mij niet goed voelen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:57

Dank voor jullie reacties. Geen idee idd waarom ze dat willen. Mss zoals Neonlight aangeeft. Maar goed; ze gaan wel deze koop aan. Dus hoe ze dat verder willen financieren…niet mijn probleem. Ik ga even overleggen met mijn makelaar. Hij vond het geen probleem omdat hij ervan uitgaat dat ze toch willen kopen. Tja…dat ben ik met ‘m eens (dus waarom geen 10 dan). Maar het is idd zoals Bullebeek schrijft een goedkope escape als de markt instort en dan geeft voor mij 5% niet echt een buffer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:01

Hier ook een gekke situatie. Het huis van mijn vader gaat misschien niet eens de markt op. Er is nu al een bod binnen gekomen van een investeerder dat we eigenlijk niet af kunnen slaan. We zouden in een klap van zijn schulden af zijn. Dus verstandelijk gezien is het overduidelijk een goede zet. Maar het voelt toch een beetje verkeerd... onrechtvaardig of zoiets.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:36

Malenka schreef:
Hier ook een gekke situatie. Het huis van mijn vader gaat misschien niet eens de markt op. Er is nu al een bod binnen gekomen van een investeerder dat we eigenlijk niet af kunnen slaan. We zouden in een klap van zijn schulden af zijn. Dus verstandelijk gezien is het overduidelijk een goede zet. Maar het voelt toch een beetje verkeerd... onrechtvaardig of zoiets.

Hoe banketstaaf ook.. Ik zou er geen dag wakker van liggen. Hoe heerlijk is het om van de schulden af te zijn!