Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:27

Ff snel 800€ per maand iig 600-700

Ligt net hoe de maand valt
Hebben 6-pack per week cola zero das 11€ dus vaak 55€ per maand

Ik drink koffie dolce gusto 1 pak per week das 8€ dus 32-36€ per maand

4 broden per week 2.10€
8x 4 32

Zo das bijna de eerste 100 euro en gaan we dood

Ik eet 2 pakken carpaccio van Lidl per week kleine 20€ per maand

We drinken 8-10 liter melk per week

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 09:38

Citaat:
Wij zitten al jaren op 33 euro per week aan boodschappen, dus pakweg 140 euro per maand. En dat is inclusief wc papier en shampoo/douchegel, tandpasta enz.

Jij bent ook echt wel de kampioen boodschappen doen _/-\o_

Ik kom voor mezelf inclusief twee grote honden en alle toiletartikelen van toiletpapier tot mascara op ongeveer 250 per maand. Als ik minder uitgeef merk ik dat ik de maand erop weer moet compenseren.
Ga altijd naar de AH, zit hier om de hoek, en doe veel 35% artikelen. Verder boodschappen doen moet je toch ook parkeergeld betalen, weer met de auto, heb ik voorraad wat dan weer niet opgaat en je weg kunt gooien dus ik vind het voor mezelf en de doggies prima zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:52

8-10 liter melk? Wow.. wij doen een week met 1,5 liter haha (puur voor de havermout). Frisdrank hebben we nooit in huis, dat scheelt al veel. Koffie (gewoon losse), thee en limonadesiroop 0% suiker.

Maar €700/maand.. al kijk ik nergens naar lukt me dat nog niet :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:57

Wij hebben alleen frisdrank als er visite is :') . Verder alleen koffie, thee en 0% suiker siroop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:59

idinn schreef:
8-10 liter melk? Wow.. wij doen een week met 1,5 liter haha (puur voor de havermout). Frisdrank hebben we nooit in huis, dat scheelt al veel. Koffie (gewoon losse), thee en limonadesiroop 0% suiker.

Maar €700/maand.. al kijk ik nergens naar lukt me dat nog niet :+

Haha mij inderdaad ook niet, en dan zijn wij met 4.

Moet er wel bij zeggen dat wij 1 avond in de week standaard met zijn allen bij mijn ouders eten. De meeste kosten gaan naar groente/fruit denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:14

Ik gebruik alleen sojamelk om mee te koken, een pak per twee weken ongeveer. En soms eens een pak oatly choco :9
En af en toe een glaasje fris van Sodastream, ik heb wat cola en sinas siroopjes staan. Ik snap nooit dat mensen bijvoorbeeld coca cola kopen terwijl er zat huismerken zijn voor een kwart van de prijs.
Verder haal ik liever niet te veel ongezonde dingen als frisdrank en melk en snoep enzo in huis.
Koffie lust ik gelukkig niet :)) We hebben ooit een dolce gusto gehad, die zijn belachelijk duur dus heb ik snel het huis uit gedaan.
Tita, als ik 9 liter cola, koffie voor een week, 4 broden en 10 liter melk zou moeten kopen dan zou ik zelfs onder de 15 euro kunnen blijven. Als je maar bereid bent om huismerkproducten te kopen in plaats van A-merk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:22

Prairy schreef:
Ik probeer met 300 plus 45 voor groente van de herenboeren mijn boodschappen te doen maar dat lukt nog niet erg, vooral omdat ik niet lekker in mijn vel zit en koken en nadenken daarover gewoonweg niet echt lukt.

Komt wel weer, hoop ik :+

Als mijn man boodschappen gaat doen zijn we sowieso meer geld kwijt en hebben we veel te veel snaai spul in huis :')

Hello fresh is hier de oplossing.
ik ben alleen, dus laat om de 2 weken 5 maaltijden voor 2 personen komen.
Met wat planning heb ik daar ong 2 weken warme maaltijden van (ik eet minstens 2 keer, vaak 3 keer van een portie voor 2 personen, dus telkens 2 dagen per maaltijd en een portie in de vriezer.)
Op maandag eet ik bij mijn moeder.
Dit kost me 110 euro per maand, en dan heb ik enkel nog wat extraatjes nodig zoals brood, snoepgoed, drank en eens de verloren pizza/lasagna voor een snelle hap en wat fruit.

Met twee personen zou je uiteraard wel 220 per maand kwijt zijn aan HF, maar met dan nog bijna 150 euro voor wat groenten en fruit en drank, is dat imo prima te doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:23

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Wij zitten al jaren op 33 euro per week aan boodschappen, dus pakweg 140 euro per maand. En dat is inclusief wc papier en shampoo/douchegel, tandpasta enz.

Jij bent ook echt wel de kampioen boodschappen doen _/-\o_

Ik kom voor mezelf inclusief twee grote honden en alle toiletartikelen van toiletpapier tot mascara op ongeveer 250 per maand. Als ik minder uitgeef merk ik dat ik de maand erop weer moet compenseren.
Ga altijd naar de AH, zit hier om de hoek, en doe veel 35% artikelen. Verder boodschappen doen moet je toch ook parkeergeld betalen, weer met de auto, heb ik voorraad wat dan weer niet opgaat en je weg kunt gooien dus ik vind het voor mezelf en de doggies prima zo :)

35 % artikelen zijn niet perse goedkoper. Dit zou ik enkel kopen als het dingen zijn dat je anders niet koopt (zoals die champignons dat iemand noemde).
Onlangs stond ik te kijken naar kippenblokjes met korting. Dacht, oeh, interessant!
Bleek dat de gewone verse kipfilets in 1 stuk alsnog goedkoper waren dan de blokjes met korting, nou, dan snij ik ze met liefde even zelf in stukjes hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:44

PSVanlot: ik denk dat er ook genoeg mensen in armoede vallen die er niets aan kunnen doen. Of ze hebben echt pech (chronisch ziek bvb) of ze hebben de capaciteit niet om er het inzicht voor te hebben. Voor die mensen mag het vangnet echt wel beter. En voor kinderen sowieso, die kunnen er echt nooit wat aan doen.

Je post komt voor mij over alsof je oordeelt over mensen in armoede, excuses als ik dat verkeerd zie. Maar ik zie genoeg om me heen dat er soms maar erg weinig nodig is om iemand net over het randje te duwen die voorheen gewoon genoeg geld had en dit prima beheerde. Alleenstaande moeder worden, ziek worden, een ziek kind hebben, etc. Met minimumloon loop je écht niet ver.

Boodschappen weet ik zo niet, heel afhankelijk van wie boodschappen doet bij ons haha :D ik had voorheen een budget van 450 euro voor mij alleen inclusief etentjes en zo. Dat staat nu op 275 en gaat ook prima.

Een paard houden is idd stervensduur. Zelf vind ik het echt te duur maar dat is een keuze natuurlijk :j en rond Gent is een goede stal met veel buiten en een goede verlichte piste amper te vinden. Meestal betaal je de hoofdprijs voor een leven op stal of is het matig te doen maar heb je enkel een natte wei en geen piste oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:45

Ik stond in Laarne toen ik in Gent studeerde :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:07

poes schreef:
PSVanlot: ik denk dat er ook genoeg mensen in armoede vallen die er niets aan kunnen doen. Of ze hebben echt pech (chronisch ziek bvb) of ze hebben de capaciteit niet om er het inzicht voor te hebben. Voor die mensen mag het vangnet echt wel beter. En voor kinderen sowieso, die kunnen er echt nooit wat aan doen.

Je post komt voor mij over alsof je oordeelt over mensen in armoede, excuses als ik dat verkeerd zie. Maar ik zie genoeg om me heen dat er soms maar erg weinig nodig is om iemand net over het randje te duwen die voorheen gewoon genoeg geld had en dit prima beheerde. Alleenstaande moeder worden, ziek worden, een ziek kind hebben, etc. Met minimumloon loop je écht niet ver.

Boodschappen weet ik zo niet, heel afhankelijk van wie boodschappen doet bij ons haha :D ik had voorheen een budget van 450 euro voor mij alleen inclusief etentjes en zo. Dat staat nu op 275 en gaat ook prima.

Een paard houden is idd stervensduur. Zelf vind ik het echt te duur maar dat is een keuze natuurlijk :j en rond Gent is een goede stal met veel buiten en een goede verlichte piste amper te vinden. Meestal betaal je de hoofdprijs voor een leven op stal of is het matig te doen maar heb je enkel een natte wei en geen piste oid.

Ik oordeel helemaal niet, maar blijf van mening dat je niet iedereen kan helpen. Het vangnet moet wat mij betreft niet groter, maar meer doelgroep/persoonsgericht.
Dat is NL nu niet zo, ik heb ivm met mijn werk op school regelmatig met instanties van doen betreffende toeslagen en mogelijkheden voor de gezinnen. Wat een gedoe is dat. Zoveel bureaucratie en weinig mogelijkheden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:15

Wat mij betreft zouden ze eens wat serieuzer naar het basisinkomen mogen kijken. Gewoon iedereen even veel, veel eerlijker, geen toeslagen, en alles wat je daarnaast verdient is extra. Zo loont het ook om parttime te werken voor arme gezinnen.

Ik zou ook niet van die bureaucratie en al die regeltjes waar dan weer een deel van de mensen tussen valt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-06-21 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:16

Ik denk dat er ook veel mensen in de problemen komen omdat ze niet weten waar ze moeten zijn voor hulp. Of dat ze niet durven.
En veel mensen snappen ook de brieven niet, die bijv belasting of andere instanties sturen. Soms vind ik het er ook een beetje krom staan, maar kom er altijd wel uit. Maar er zijn ook mensen die slecht in taal zijn bijv of het gewoon echt niet begrijpen. Dan moet je wel durven vragen om hulp aan iemand.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:30

Mijn vader is sinds 5 jaar afgekeurd. Hij sprak met een oud collega paar weken terug, werkt in de wegenbouw. Die zat nu in de Ww. Hij had gezegd ik heb een half jaar gewerkt en kan nu wel even weer Ww trekken. Bewust he. Zulke mensen mogen ze om mij wel aanpakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:32

Ik heb tot nu toe hooguit een handjevol mensen gehad waar ik werk die met hun eigen pensioen hun rustoord kunnen betalen iedere maand. En hun pensioen zit zo hoog dat ze behalve €130/maand mantelzorg/residentiële vergoeding niks bijkrijgen.
Er zijn ook toeslagen, die kunnen oplopen tot pakweg €700/maand, maar vaak halen ze de dan nog het einde van de factuur niet én dan zijn ze echt al immens zorgbehoevend. Dat vind ik pas eng, beseffen dat ik zelfs met mijn huidige loon als ik fulltime zou werken, amper een kamertje groter dan 15m2 zou kunnen veroorloven. Met mijn pensioen haal ik dat bedrag nooit van z'n leven en de prijzen stijgen alleen maar.

Dus voor mij zouden ze gerust wat mogen doen aan de pensioenen, die mogen gerust wat de hoogte in. Een gemiddeld pensioen in België voor iemand met 40 jaar dienst zit ergens rond de 1200-1400 netto/maand. Een gemiddeld verblijf in een rustoord zo rond de 1800-2000.

Gut, met 1200 inkomen moet je al zuinig leven. Ik kon er vroeger (13 jaar terug) geeneens een hypothecaire lening mee krijgen, aangezien je max 1/3 van je loon daaraan mag uitgeven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:38

OleJon schreef:
Mijn vader is sinds 5 jaar afgekeurd. Hij sprak met een oud collega paar weken terug, werkt in de wegenbouw. Die zat nu in de Ww. Hij had gezegd ik heb een half jaar gewerkt en kan nu wel even weer Ww trekken. Bewust he. Zulke mensen mogen ze om mij wel aanpakken

Maar volgens mij krijg je geen WW als je zelf je baan hebt opgezegd, of is dat inmiddels veranderd?
Als je contract verloopt en niet wordt verlengd dan kun je wel de WW in.

Op pensioen reken ik al helemaal niet meer.. Ik ben bang dat die pot leeg is zodra wij aan de buurt zijn, dus sparen we er liever zelf voor.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-06-21 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:39

Duhelo schreef:
Prairy schreef:
Ik probeer met 300 plus 45 voor groente van de herenboeren mijn boodschappen te doen maar dat lukt nog niet erg, vooral omdat ik niet lekker in mijn vel zit en koken en nadenken daarover gewoonweg niet echt lukt.

Komt wel weer, hoop ik :+

Als mijn man boodschappen gaat doen zijn we sowieso meer geld kwijt en hebben we veel te veel snaai spul in huis :')

Hello fresh is hier de oplossing.
ik ben alleen, dus laat om de 2 weken 5 maaltijden voor 2 personen komen.
Met wat planning heb ik daar ong 2 weken warme maaltijden van (ik eet minstens 2 keer, vaak 3 keer van een portie voor 2 personen, dus telkens 2 dagen per maaltijd en een portie in de vriezer.)
Op maandag eet ik bij mijn moeder.
Dit kost me 110 euro per maand, en dan heb ik enkel nog wat extraatjes nodig zoals brood, snoepgoed, drank en eens de verloren pizza/lasagna voor een snelle hap en wat fruit.

Met twee personen zou je uiteraard wel 220 per maand kwijt zijn aan HF, maar met dan nog bijna 150 euro voor wat groenten en fruit en drank, is dat imo prima te doen.

Wij doen hier ook HelloFresh, maar enkel met korting. Ik weiger de volle pond te betalen :D Een box voor 5 dagen 2 personen heeft ons nu 4x €22,98 gekost en 2x helemaal gratis :)) Als deze kortingscode gebruikt is, ga ik weer opzoek naar een nieuwe. Scheelt echt een hoop geld!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:40

PSvanLot schreef:
Ik oordeel helemaal niet, maar blijf van mening dat je niet iedereen kan helpen. Het vangnet moet wat mij betreft niet groter, maar meer doelgroep/persoonsgericht.
Dat is NL nu niet zo, ik heb ivm met mijn werk op school regelmatig met instanties van doen betreffende toeslagen en mogelijkheden voor de gezinnen. Wat een gedoe is dat. Zoveel bureaucratie en weinig mogelijkheden.

Dat laatste helemaal mee eens.
Vraag me wel af waarom je vindt dat je niet iedereen kan helpen? Dat zou iig wel het streven moeten zijn. Maar goed kan me wel inbeelden dat er mensen zijn die zich niet laten helpen of zelf niets ondernemen. Maar ook daar denk ik dan: hoe komt dat en kunnen we meer doen?

Moeilijk alleszins!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:49

Hier even los(ge)gaan vandaag.. Heb 9 dagen achter elkaar gewerkt en ben dood op, vandaag eerste vrije dag en merk dan meteen dat ik zo iets heb van ah, fiets it, mag mezelf nu wel even verwennen met wat extra boodschappen, katten wat extra speelgoed, en vandaag is mijn moeder jarig, dus nouja, we gaan eigenlijk nooit uit eten, dat is een luxe dat niet in ons budget past, maar voor verjaardagen maken we vaak een uitzondering, dus vanavond samen uit eten op mijn kosten, het floepte er zo uit :')
Oohja en gister thuisbezorgd, was laat terug van werk en had echt niks meer in huis, had geen energie meer om zelf nog wat te gaan halen en maken.
Na vanavond weer de hand op de knip, zal ook wel moeten want dan is de rekening voor de hele maand weer leeg denk ik _O- het inkomen van de extra gewerkte uren krijg ik pas over 2 maanden namelijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:50

Soms heb je zulke momenten.. hier ook.. zondag iemand van mijn leeftijd plots overleden. Dan denk ik echt: fiets dit, ik ga al m'n geld uitgeven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:54

Faelynn schreef:
Oohja en gister thuisbezorgd, was laat terug van werk en had echt niks meer in huis, had geen energie meer om zelf nog wat te gaan halen en maken.

Steek je gewoon even wat pizzas en lasagnas in je vriezer.
Kan je zo uithalen en rechtstreeks de oven in, halfuurtje later warme hap en kost je 3 euro bij een giga lasagna van de aldi... (ik maak om de zoveel tijd verse lasagna en vries dan direct een aantal 1 persoonsschaaltjes in.)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:19

Duhelo schreef:
Faelynn schreef:

Kan je zo uithalen en rechtstreeks de oven in, halfuurtje later warme hap en kost je 3 euro bij een giga lasagna van de aldi... (ik maak om de zoveel tijd verse lasagna en vries dan direct een aantal 1 persoonsschaaltjes in.)

Zorg meestal dat ik kook op de dagen dat ik vrij ben en dan stop ik zo voor een week aan porties eten de vriezer, verder inderdaad een pizza'tje reserve maar die nemen best veel ruimte in, maar had nu al 1,5 week geen boodschappen gedaan, dus alles was leger dan leeg, en mijn vriezer is niet groot genoeg voor nog meer voorraad. Ik kook nooit op werkdagen, ben helaas erg snel vermoeid, dus na werk nog iets moeten doen zit er gewoon niet in. Zou bij moeders eten gister om het laatste dagje te overbruggen, maar die was ook druk en had daardoor nog niks gemaakt toen ik thuis kwam, ja toen dacht ik toch echt fiets it haha, op de bank ploffen en bestellen maar :+ kies dan wel altijd beetje goedkopere gerechten uit overigens hoor, veel thuisbezorgd is toch ongezond.
kant en klaar maaltijden zijn vaak ook best lastig als je vegetarisch/veganistisch bent, zeker als je een beetje gezond wil eten :j

heb vanmorgen 2 verspaketten gehaald, groente nacho's en thaise curry, daar haal ik straks weer zo'n 6- 8 porties eten uit *D kan ik er morgen weer tegenaan

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:39

O ja dan is het lastig indd.
Ik heb een extra vriezer gekocht een tijdje geleden, ideaal. Vries ook vaak restjes idd in. Vaak pasta saus.
Als m’n kids vd zomer 3 weken bij hun vader zijn zorg ik dat ik daarvoor al wat eenpersoons porties heb.
Maar maak dan ook vaak dingen die zij niet lekker vinden, dan eet ik er 2 dagen van.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:46

8nnemiek schreef:
OleJon schreef:

Maar volgens mij krijg je geen WW als je zelf je baan hebt opgezegd, of is dat inmiddels veranderd?
Als je contract verloopt en niet wordt verlengd dan kun je wel de WW in.

Op pensioen reken ik al helemaal niet meer.. Ik ben bang dat die pot leeg is zodra wij aan de buurt zijn, dus sparen we er liever zelf voor.

Wegenbouw ligt in de winter, een periode stil. Imv weer, vorst.
Dus veel personeel worden voor de kerstdagen eruit gegooid, en werk begint meestal weer in maart. Gaat veel via uitzendburo. Dan gingen in die maanden in de ww. Hij had ook nog in de ziektewet gezeten, en nu nog in de ww. Terwijl er werk zat was

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:37

Faelynn schreef:
Duhelo schreef:

Zorg meestal dat ik kook op de dagen dat ik vrij ben en dan stop ik zo voor een week aan porties eten de vriezer, verder inderdaad een pizza'tje reserve maar die nemen best veel ruimte in, maar had nu al 1,5 week geen boodschappen gedaan, dus alles was leger dan leeg, en mijn vriezer is niet groot genoeg voor nog meer voorraad. Ik kook nooit op werkdagen, ben helaas erg snel vermoeid, dus na werk nog iets moeten doen zit er gewoon niet in. Zou bij moeders eten gister om het laatste dagje te overbruggen, maar die was ook druk en had daardoor nog niks gemaakt toen ik thuis kwam, ja toen dacht ik toch echt fiets it haha, op de bank ploffen en bestellen maar :+ kies dan wel altijd beetje goedkopere gerechten uit overigens hoor, veel thuisbezorgd is toch ongezond.
kant en klaar maaltijden zijn vaak ook best lastig als je vegetarisch/veganistisch bent, zeker als je een beetje gezond wil eten :j

heb vanmorgen 2 verspaketten gehaald, groente nacho's en thaise curry, daar haal ik straks weer zo'n 6- 8 porties eten uit *D kan ik er morgen weer tegenaan

haha, herkenbaar. Of ik heb zoveel eten in huis dat ik het amper op krijg, of ik heb niks :+.

en nu en dan eens zondigen mag ook gewoon :)