[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:25

MarliesR schreef:
Ja het idee is eigenlijk om hem gewoon helemaal weg te halen (we hebben de natuurpoel al en deze vijver ligt compleet onhandig (mij te dicht bij het huis en onder die enorme eik is het sowieso kansloos). Het zou een goede plek zijn voor tzt het kippenhok. Wil nog even kijken of de aannemer hem wellicht met de Shovel kapot wil drukken zo... Maar weg zou nog beter zijn.

Kippen = ratten. Beton ondervloer scheelt een boel rattenfeestjes in je kippenhok en ren. Boel vormen naar vorm vijver en ding is weer nuttig.

Haarbal

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:41

Ik ben een leek hoor, maar zit daar nou dan dus helemaal geen isolatie tussen? Breng je dat dan vanaf de binnenkant aan?

En wieuw, wat een ander huis ineens met de nieuwe pannen! Gaaf!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 01:10

Ik wil ook camera's hoor, hahaha. Maar wil niet dat de beelden waar ik op sta naar buiten komen. Volgens mij kan ik dan gelijk voor een comedy volg kanaal gaan ofzo.

Dat beton van die vijver ligt toch lager? Kan je grond overheen doen, maar gewoon kapot en afvoeren is met een shoveltje in de buurt ook zo gedaan.

Ons dak is nieuw, maar ook niet geheel recht hoor. Van ver zie je het niet en het is gewoon een oud huis, dus kan me er niet helemaal aan storen.

Onze aanbouw hebben we geheel waterpas natuurlijk. Maar als je nu heel goed kijkt, lijkt de aanbouw iets scheef. Is niet zo, want huis is ietsjes scheef.
Vloer in slaapkamer net zo. ML heeft het keurig gedaan, nieuwe balken, alles strak en nu is het ietsje piesje minimaal scheef tegenover de muren.
Tja, wij weten dat het echt waterpas is en alles nieuw en heel is.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:16

Woaa, dat schiet op. En dat wordt mooooooi!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:49

Dan begin ik maar niet over de betonvloer hier in huis :+
Ene kant van de keuken is bijna 5 cm lager dan de andere kant bijvoorbeeld, en zo groot is de keuken niet.
De servies kast staat zo scheef dat er aan de bovenkant ongeveer 6cm tussen de muur en de kast zit..
Als je op de bank zit zie je de kuilen gewoon in de vloer zitten :Y)

Dus dat gaat er ooit ook allemaal uit en leggen we opnieuw en plaatsen dan meteen vloerverwarming O:)
(Laagje betonvloer erop zou ook kunnen maar dan stoot ik m'n hoofd tegen de balken van het plafond, nu past dat nog net)

En een ander deel van het huis daar is al 100 jaar niets aan gedaan denk ik dus daar hebben we het maar niet over. Het dak heeft jarenlang gelekt dus zijn vloerbalken doorgerot etc maar het dak hebben ze ooit iig gerepareerd dus hoeven alleen nog maar binnen de boel te renoveren.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 09:31

tamary schreef:
Kippen = ratten. Beton ondervloer scheelt een boel rattenfeestjes in je kippenhok en ren. Boel vormen naar vorm vijver en ding is weer nuttig.

Wel goed bedacht! Maar in de praktijk erg lastig. De vijver is bepaald geen nette rechthoek. En ligt bovendien ook net verder uit de hoek dan we (waarschijnlijk) het toekomstige kippenhoek willen. Vooralsnog ligt ie er gewoon nog maar even, later maar opnieuw bedenken....

Haarbal schreef:
Ik ben een leek hoor, maar zit daar nou dan dus helemaal geen isolatie tussen? Breng je dat dan vanaf de binnenkant aan?

En wieuw, wat een ander huis ineens met de nieuwe pannen! Gaaf!

Nee heb je goed gezien! Alle plussen en minnen samen gemaakt dat we er voor hebben gekozen om vanuit binnen te gaan na-isoleren ipv gelijk isolatieplaten onder de pannen. Niet in de laatste plaats omdat het echt veel goedkoper is op die manier. Maakt dat we nu bijvoorbeeld meer met de stal kunnen.

palousa_boy schreef:
Ene kant van de keuken is bijna 5 cm lager dan de andere kant bijvoorbeeld, en zo groot is de keuken niet.
De servies kast staat zo scheef dat er aan de bovenkant ongeveer 6cm tussen de muur en de kast zit..

Dus dat gaat er ooit ook allemaal uit en leggen we opnieuw en plaatsen dan meteen vloerverwarming O:)
(Laagje betonvloer erop zou ook kunnen maar dan stoot ik m'n hoofd tegen de balken van het plafond, nu past dat nog net)

En een ander deel van het huis daar is al 100 jaar niets aan gedaan denk ik dus daar hebben we het maar niet over. Het dak heeft jarenlang gelekt dus zijn vloerbalken doorgerot etc maar het dak hebben ze ooit iig gerepareerd dus hoeven alleen nog maar binnen de boel te renoveren.

Hahaha :')
Ooit eruit en vloerverwarming is dan wel weer heerlijk! Zou ik hier ook wel graag willen! Maar ook, ooit :')

Ze zijn inmiddels al weer even bezig, schiet mooi op met die pannen! Extra fijn gezien het weer, het is bepaald niet droog.
Afbeelding

En de aannemer heeft vandaag de stalen trap vast meegenomen die we van hem overnemen. Die gaat hij voor ons plaatsen naar de zolder op stal :D :D Zo blij mee! Wordt de ruimte in 1 klap heel erg veel functioneler van. Er zit nog wel wat werk aan (schuren en lakken), maar dat is te doen. En we mogen hem voor een hele nette prijs overnemen, dus top! Moet wel wat ingekort worden, maar dat gaat de aannemer ook voor ons regelen. Beetje slijpen, beetje lassen, mooi man :D

En heel stiekem overwegen we de andere bovenkant van de muur van de zolder er ook af te halen en daar ook een raam in te zetten :+ De bodem van het bouwdepot komt alleen wel ook hard in zicht zo :'). Maar iets met, de dingen die we doen, doen we liever gelijk goed.

(De zijkanten, de treden ertussen zijn van die die "metalen platen met gaten rooster" (het heeft vast een naam :+ ).

Afbeelding

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:52

Oh prachtig TS! Wat een voldoening moet dat geven, zo'n mooi nieuw dak <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:44

palousa_boy schreef:

Ow, haha, herkenbaar.

Hier was alleen beton gestort in de gang, verbinding tussen alle ruimtes beneden. Dat is echt scheef en moet je echt even aan wennen. Had nog geen prioriteit.
Maar waar we eerst sliepen moesten we oversteken naar de wc of badkamer en dan loopt het wel af. Mijn man voelde zich echt stomdronken eerst.
Wij hebben voor geen vloerverwarming gekozen, omdat het zoveel extra werk werd. Er is ons geadviseerd houten vloeren te behouden in ene ouder huis en we doen alles zelf. Wel zijn we flink aan het isoleren, dus dat merk je wel.
Hadden we er niet in gewoond en alles in 1 keer gekund, hadden we het misschien wel gedaan.

Het wordt mooi hoor Marlies. En die trap is wel erg fijn.

IK vind het soms jammer dat ik wel zie wat we nog allemaal moeten doen en snel vergeet wat we al hebben gedaan. Morgen wonen we hier 1 jaar en ik had zelf verwacht dat het sneller kon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:05

Mooi man met die panner erop +:)+

Niet overwogen om er meteen een dakkapelletje op te zetten nu de boel toch open lag?
Of heb je genoeg ruimte beneden en heb je boven nu eigenlijk niet nodig :)

Ja dat klussen word je wel zat. Vind ik hoor. Wij hebben nu 11 jaar geleden de sleutel gekregen en zijn nog steeds bezig. Het irritantste vind ik dat constante gevoel dat je al je zooi niet kwijt kan op de plek waar je het uiteindelijk netjes op wilt ruimen en dat je dan maar zo habbie-babbie bezig bent.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:15

Onze vloer hangt er ook een beetje vanaf wat er onderuit komt. Ligt het direct op het graniet dan is het afwachten of ik er idd verwarming in kan leggen ivm de hoogte (balken+ isolatie+beton+dekvloer). Als het te slopen is kan het allemaal wel maar de ervaring leert dat graniet niet zo simpel te bewerken is :+

Daarbij dan nog het puntje grondwater afvoer. De muren hebben eigenlijk wel vocht nodig maar je wil uiteraard geen vijver onder je huis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:46

Drainage met mix grind en hydrokorrels oid?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:08

Mijn buurman vertelde me dat de betonvloer onder onze garage en carport ook 'stevig' gestort is. 1 meter+ stevig gestort -O-

Wordt nog leuk als we een nieuw huis gaan bouwen want ik had daar eigenlijk tuin gepland. Misschien kunnen we het in 1x eruit laten tillen door een kraan ofzo, hoef ik ook geen gat meer te laten graven voor het zwembad :')

De dakpannen zien er goed uit!!! Vind dat altijd leuke werken, je ziet tenminste gelijk restultaat, in tegenstelling tot bijv. elektra.

Een raam aan de andere kant van de schuur zou ik zeker doen! Niet alleen voor het licht maar ook om de zolder door te kunnen laten luchten, dat gaat een stuk makkelijker als maar met 1 raam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:23

palousa_boy schreef:
Onze vloer hangt er ook een beetje vanaf wat er onderuit komt. Ligt het direct op het graniet dan is het afwachten of ik er idd verwarming in kan leggen ivm de hoogte (balken+ isolatie+beton+dekvloer). Als het te slopen is kan het allemaal wel maar de ervaring leert dat graniet niet zo simpel te bewerken is :+

Daarbij dan nog het puntje grondwater afvoer. De muren hebben eigenlijk wel vocht nodig maar je wil uiteraard geen vijver onder je huis.

Spannend.

Wij hadden in gang stuk beton op 3 plekken open gemaakt en verschilt ook nog per plek.

In de woonkamer een stuk open. Dat is op houten balken. Daar kunnen we zien dat het ooit wel heel nat is geweest. Zand is als het ware aan 1 kant omhoog gekomen en weer weggegleden met water mee.

In de slaapkamer die we af hebben aan slootkant, een ietsje pietsje verzakking, maar goede lateien boven raam en openslaande deurtjes, balk ondersteund van constructie en in vloer alle balken nieuw.

Wij hadden nergens stotvoegen, dus die wel gemaakt. Ons huis ligt relatief iets hoog. Roosters van kelder komen net boven de stoep, maar dan heb je dus wel een afstapje. ( gaan achter geheel veranda maken )

Naar verschillende soorten verwarming gekeken en nog niet 100% eruit voor overal. Maar denk ook nu wat meer; we verbouwen voor ons zelf. Als we het ooit verkopen is het al 100x beter dan het was en mensen kopen dan ook weer een huisje van 100+jaren oud. Je kan het opknappen en doen, maar dat zullen die kopers zich ook weer moeten beseffen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 13:26

pmarena schreef:
Mooi man met die panner erop +:)+

Niet overwogen om er meteen een dakkapelletje op te zetten nu de boel toch open lag?
Of heb je genoeg ruimte beneden en heb je boven nu eigenlijk niet nodig :)

Ja dat klussen word je wel zat. Vind ik hoor. Wij hebben nu 11 jaar geleden de sleutel gekregen en zijn nog steeds bezig. Het irritantste vind ik dat constante gevoel dat je al je zooi niet kwijt kan op de plek waar je het uiteindelijk netjes op wilt ruimen en dat je dan maar zo habbie-babbie bezig bent.....

Nee niet echt, áls we nog wel een kamer boven maken kunnen we toch pas later bepalen (als de indeling beneden rond is) waar we die precies plaatsen. Dus die dakkapel kan niet zomaar ergens. En eigenlijk neigen we er op dit moment sowieso meer naar om de zolder te zolder te laten en dus meer te gaan doen met de stal juist.

Na 11 jaar kan ik dat wel begrijpen ja haha. Wij zijn natuurlijk nog geen twee jaar bezig. Het klussen vind ik nu nog steeds erg leuk, maar schipperen met budgetten een stuk minder :') (al hebben we op dat vlak ook wel echt heel erg veel pech gehad afgelopen jaar).

palousa_boy schreef:

Het graniet uit gaan beitelen lijkt me ook niet zo'n succes nee na de eerdere verhalen op jullie vorige locatie :+ .

Prairy schreef:
Mijn buurman vertelde me dat de betonvloer onder onze garage en carport ook 'stevig' gestort is. 1 meter+ stevig gestort -O-

Wordt nog leuk als we een nieuw huis gaan bouwen want ik had daar eigenlijk tuin gepland. Misschien kunnen we het in 1x eruit laten tillen door een kraan ofzo, hoef ik ook geen gat meer te laten graven voor het zwembad :')

De dakpannen zien er goed uit!!! Vind dat altijd leuke werken, je ziet tenminste gelijk restultaat, in tegenstelling tot bijv. elektra.

Een raam aan de andere kant van de schuur zou ik zeker doen! Niet alleen voor het licht maar ook om de zolder door te kunnen laten luchten, dat gaat een stuk makkelijker als maar met 1 raam.

Oef! Alsof het niks kost ook...
Haha instant zwembad kan ook nog tof zijn :')

Als we die muur overigens niet naar beneden laten halen blijft de huidige staan. En daar zit een hooiluik in die dan zou blijven (met een nieuw luik er in). Dus tegen elkaar luchten kan sowieso wel. Maar netjes + meer licht is gewoon wel een aanlokkelijk in dit stadium. Dan doe je het in 1x goed. Maar we moeten nog even een beetje schuiven en bedenken qua budgetten. Qua uitvoer wordt het sowieso volgend jaar, dus we hebben wel nog even.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:34

Kun je dan niet ipv een nieuw hooiluik een uitneembaar of goed wegklapbaar raam maken? Dan kun je de huidige muur behouden maar wel het licht krijgen. Een raam zal niet zo duur zijn en denk ook niet veel zwaarder als een hooiluik?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 16:19

Prairy schreef:
Kun je dan niet ipv een nieuw hooiluik een uitneembaar of goed wegklapbaar raam maken? Dan kun je de huidige muur behouden maar wel het licht krijgen. Een raam zal niet zo duur zijn en denk ook niet veel zwaarder als een hooiluik?

Hebben we het ook wel over gehad, maar het luik zit erg laag (gokje is 20/30cm boven de grond). Dan zouden we het nu waarschijnlijk gewoon even zo laten als het is. Kunnen we een raam altijd nog doen.

Die muur zijn we an sich wel graag kwijt. Hij golft en is krom. Het zou niet zo slecht zijn als al dat gewicht er af is zeg maar. De ramen er dan in is dan ook meer een secundaire grote bonus dan het primaire doel.

---

De grote vlakken liggen pannen op :D :D Man wat lijkt dat anders al zeg! Ze hebben het ook nog behoorlijk rechter kunnen krijgen dan het was :D :D . Als ook de boeidelen etc. er op zitten zal ik eens goede voor- en nafoto's bij elkaar laten maken/opzoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Zelf heb ik me nog maar even kwaad gemaakt op die vijver. Voor een idee ongeveer hoe hij erbij lag (en hij lijkt op de foto kleiner dan hij is).
Afbeelding

De eerste winter heb ik er nog een beetje blaadjes uit lopen scheppen maar daarna ook niet meer. Er ligt/lag een goede laag drek op de bodem zullen we maar zeggen :Y) . En de waterlelies hebben 2/3 van de vijver overgenomen. Dus toen heel deel van het water eruit was gepompt begonnen met de lelies eruit scheppen. Sommige wortels zijn zo dik als een onderarm joh haha!
Afbeelding

En de huidige stand van zaken.
Afbeelding

Er zit denk ik nog een cm of 15/20 water in nu. Ik wil dan morgen even verder bezig met waterlelies uitsteken en kijken of ik de laatste laag water ook uit kan krijgen met de pomp. Het lijken vooral afgesmeerde stenen te zijn ipv echt een fikse laag beton gelukkig.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:22

Wat wordt het mooi met het nieuwe dak. Ziet er al gelijk een stuk meer solide uit.

Die vijver ... doe je voorzichtig? Gelukkig valt het mee, vooral als je er niet in valt.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 20:06

Leuke bonus, de vijver zit ook nog tjokvol bloedzuigers :') :') :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:01

Oh joy.... :7

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:45

Meer "huis"dieren dan je lief is...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:00

Dat was een leuk zwembad geweest, hahaha

Bloedzuigers schijnen goed te zijn, toch? Voor anderen dan, hahaha

Dak is echt netjes hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:55

Oh joh die waterlelie moet je gewoon op wat lokale Marktplaats groepen zetten als gratis af te halen, dan komen andere mensen er mee stoeien voor je O:)

Heb ik ook gedaan, was een flinke jongen die waterlelie en die kerel was er dolblij mee. Hij kwam zonder aanhanger en met alleen een nette auto...en moest ook nog een uurtje rijden....dus wij waren wel benieuwd hoe hij dat ging doen :=

Toen de lelie uit de vijver was pakte hij een zeiltje en daar heeft hij het hele ding zó op in de auto gegooid :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 08:09

pmarena schreef:
Oh joh die waterlelie moet je gewoon op wat lokale Marktplaats groepen zetten als gratis af te halen, dan komen andere mensen er mee stoeien voor je O:)

Heb ik ook gedaan, was een flinke jongen die waterlelie en die kerel was er dolblij mee. Hij kwam zonder aanhanger en met alleen een nette auto...en moest ook nog een uurtje rijden....dus wij waren wel benieuwd hoe hij dat ging doen :=

Toen de lelie uit de vijver was pakte hij een zeiltje en daar heeft hij het hele ding zó op in de auto gegooid :')

Oh haha dat meen je! Ik las alleen maar dingen van mensen met overwoekerde vijvers :') . Mooie verhalen zo hahaha.

En zat nu ook enige tijddruk achter omdat ik die pomp hier niet lang meer heb. Zonde als ik daar weer eentje voor moet gaan huren

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:44

Bloedzuigers, is dat niet goed voor je voeten? Even op de rand gaan zitten en je voeten laten afvreten? Nee? :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:15

neile schreef:
Bloedzuigers, is dat niet goed voor je voeten? Even op de rand gaan zitten en je voeten laten afvreten? Nee? :D

Ooooh griezels! Het idee alleen al. Brrrrrrr.
Vind bloedzuigers echt zo ontzettend eng! Heb je ooit close up foto's van die dingen gezien?