Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:30

tamary schreef:
verootjoo schreef:
Mijn app van Eneco is ook helemaal op hol. Rare bedragen en idd geen termijn tarief en sta nu heel erg dik in de min maar kan niet kloppen want teruglevertarief is ook verlaagd.

Wat ik overigens mega-asociaal vind; energieprijzen staan keihoog, dan moet je het toch ook voor hoog tarief kopen van mensen met zonnepanelen :=

Prijzen worden bepaald door vraag van het moment en dat is duurder als de zon niet schijnt, dan heb je iets als gas nodig en dat is nu eenmaal kostbaarder dan zon of wind.

Dat snap ik, maar dat heeft mi niks te maken met wat ik zeg. Ik betaal voor hun energie een godsvermogen, en zij betalen voor mijn energie die ik opwek en aan hun aflever een schijntje.
Ik vind dat niet eerlijk. Als zij hun rekeningen verhogen naar deze omstandigheden, mag ik dat toch ook? Het is namelijk met geen enkel product zo dat de koper bepaalt wat hij ervoor geeft :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:38

Cer schreef:
Is de Eneco app met de Toon?

Nee ik heb geen toon.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:28

verootjoo schreef:
Dat snap ik, maar dat heeft mi niks te maken met wat ik zeg. Ik betaal voor hun energie een godsvermogen, en zij betalen voor mijn energie die ik opwek en aan hun aflever een schijntje.
Ik vind dat niet eerlijk. Als zij hun rekeningen verhogen naar deze omstandigheden, mag ik dat toch ook? Het is namelijk met geen enkel product zo dat de koper bepaalt wat hij ervoor geeft :')

Dat is met genoeg producten zo hoor!
Hoe denk je dat het werkt met melkprijs?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:38

manonutjuh schreef:
verootjoo schreef:

Natuurlijk niet, als ik naar een boer of bakker ga moet ik de prijs betalen die het kost.
Dan kan ik niet zeggen dat ik vanaf nu minder ga betalen omdat ik niet de hele prijs kan betalen.

Dat is precies wat ze nu wel doen bij de energieleveranciers. Ze betalen niet marktconform en dat is niet hoe het hoort.

Maar goed, mooi dat jullie het allemaal logisch vinden. Ik niet. En de Consumentenbond ook niet.
Ik denk en hoop dat ze binnenkort wel aan het jasje getrokken worden, als blijkt dat het niet mag is wat ze doen :) ik ga er iig wel achteraan.

https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... rde-stroom

elnienjo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:41

Het wordt tijd dat er betaalbare accu's komen waarmee mensen met zonnepanelen hun opgewekte energie zelf kunnen opslaan.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:47

verootjoo schreef:
Maar goed, mooi dat jullie het allemaal logisch vinden. Ik niet. En de Consumentenbond ook niet.
Ik denk en hoop dat ze binnenkort wel aan het jasje getrokken worden, als blijkt dat het niet mag is wat ze doen :) ik ga er iig wel achteraan.

Ik ben het met je eens hoor!
De zonnepanelen eigenaren hebben zelf geïnvesteerd in de installatie die ze hebben. Daar kunnen ze/we gebruik van maken als de zon schijnt. Maar de energiebedrijven bepalen zelf wat ze ervoor willen geven als je teruglevert en dat is dus een schijntje. Die energie verkopen ze wel voor het volle pond door.
Das goedkoop inkopen en duur verkopen dmv een installatie die je zelf niet hebt hoeven betalen, goed verdienmodel!!
Over de rug van de betalende burger welteverstaan....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:56

verootjoo schreef:
manonutjuh schreef:

Natuurlijk niet, als ik naar een boer of bakker ga moet ik de prijs betalen die het kost.
Dan kan ik niet zeggen dat ik vanaf nu minder ga betalen omdat ik niet de hele prijs kan betalen.

Dat is precies wat ze nu wel doen bij de energieleveranciers. Ze betalen niet marktconform en dat is niet hoe het hoort.

Zat tijden dat de melkprijs onder de kostprijs lag. Iets met marktwerking kapitalisme

En met marktconformeprijs moet je opletten, er zijn tijden dat stroomprijs 0 of negatief is (al in het nieuws geweest), juist door groot aanbod zonnestroom vs vraag. Is mede ook een reden dat salderen er af gaat. Productie moment en piekvraag lopen nogal uit de pas met elkaar. Is ook grote bottleneck met duurzaam maken stroomnet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:02

Praat me niet over de melkprijs, ik woon in melkveebedrijfgebied dus dat is me zeker niet ontgaan. De melkprijs ligt nog steeds onder de productieprijs.
Dat dat mag en dat dat gedaan wordt vind ik net zo raar als bij deze energiecrisis. Het ene wordt niet beter als het ergens anders ook slecht is. Als dat zo zou zijn mogen we hier helemaal niet zeuren omdat het in de derde wereld nog veel slechter is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:07

Voor mij is dat ook de reden dat ik iets minder produceer dan ik nodig heb per jaar. Ik weiger over te produceren met deze prijzen.
Mochten ze normaal gaan betalen kan ik makkelijk bijleggen, maar met deze bedragen haal je het er nooit uit

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:12

Wij produceren per ongeluk over, energieverbruik wat hoog ingeschat in ons nieuwe huis waar we destijds gelijk zonnepanelen op hebben gelegd :Y)
Maar nu gaan we waarschijnlijk een hybride warmtepomp nemen dus dat trekt wel weer recht.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:31

Zonnepanelen op dak van (sociale) huurwoning is lang niet altijd toegestaan, maar bol.com bied ook zonnepanelen voor campers/ tuinhuizen... zijn hier mensen bekend daarmee? Wat kan je er eigenlijk mee? Zou het toegevoegde waarde hebben op je balkon, of zonde geld?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:35

Juut schreef:
Zonnepanelen op dak van (sociale) huurwoning is lang niet altijd toegestaan, maar bol.com bied ook zonnepanelen voor campers/ tuinhuizen... zijn hier mensen bekend daarmee? Wat kan je er eigenlijk mee? Zou het toegevoegde waarde hebben op je balkon, of zonde geld?

Mijn broer heeft er een op zijn camperbus, gebruikt hij o.a. voor het IR paneel om te verwarmen.
Nee, voor een bakon heb je er niet veel aan vermoed ik, heel veel kun je daar niet op aansluiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:40

Juut schreef:

Als je daar een gewoon huis op wil laten draaien zit je aan een flink systeem en tig aanpassingen vast. Bovendien kan je die niet koppelen aan je gewone stroomvoorziening, dus moet apart, geheel autonoom systeem zijn. Vraagt nogal wat kennis

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:42

Ik snap van mijn huis niet zoveel. Beneden dubbelglas (aan de achterkant zelfs hoger geloof ik, mag geen folie op want dan barst het) boven op 1 slaapkamer dubbel glas. Op de andere 2 enkel glas... Ooit zijn de kozijnen en ramen dus vervangen, maar maat voor de helft, want beneden aan de achterkant was ook enkel glas. Hebben wij zelf vervangen ooit. De rest is dus tig jaar geleden al door woningbouw gedaan, maar dus maar voor de helft.

Vandaag oude gordijnen op maat laten maken voor die kamers, dubbele stof dus wat dikker. Dan nog extra folie op de ruiten.
Beneden komt nog een gordijn voor de voordeur want die heeft ook enkel glas (dat had vervangen moeten worden voor politiekeurmerk maar goed).
Kozijnen sluiten ook niet meer goed en gedeeltelijk rot, maar moet ik tochtstrip voor halen nog.

Op zolder lopen de buizen kris kras door elkaar over de vloer. Heeft dat nut om daar buizen isolatie aan te brengen? Want ik verlies nu denk ik veel warmte door die buizen. Helaas zijn ze in de rest van het huis weggewerkt achter hout enzo, dus daar kan ik ze niet isoleren.

Ben nog aan het zoeken naar waar ik nog meer op kan bezuinigen/aanpassen voor de winter. Ja een vloer leggen op 1 van de slaapkamers :+ daar ligt nog een kale houten vloer.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:21

Je huis warm aankleden dmv warme kleuren en wat voller zetten helpt ook.
Doet wat warmer aan.
Zelf hou ik van ouderwetse inrichting. Ipv dat strakke steriele wit. We hebben vorige week nieuw tapijt in de woonkamer gekregen in Taupe kleur. Met warm beige kleur op de muur en burdo overgordijnen, doet het al gezellig en warm aan. We hebben ook een elektrische sfeerhaard gekocht, lijkt jet dat hij echt brand. Zo hopen wij onze woonkamer van 25m2 deze wat warm te houden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:22

Mag ik ook ff mopperen….we hebben gister de nieuwe tarieven en dus ons nieuwe maandbedrag binnen gekregen….pffff, weer 100 euro erbij. We zijn van €80,- naar €160,- en nu naar €280… -O- ….we hebben besloten het maar te betalen en dan maar minder of niet te sparen de komende maanden. Op 1 januari gaat dan weer een nieuwe termijn in en weten we wat beter wat er aan maatregelen komen en of de winter streng is en wat de besparingen doen….maar balen is t allemaal wel…ik bespaar ook buiten t gas en licht om; het heeft invloed op alle uitgaven..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:09

@mywishmax ala je geen gebruik maakt van je zolder voor bv slaapkamers, dan zeker je leidingen isoleren. In alle ruimtes waar je weinig gebruikt van maakt en gemakkelijk bij kunt zou ik zeggen. Dus bv ook een halletje. Houd de warmte in de leidingen voor de plekken die je wel verwarmd wilt hebben

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:31

Muronia schreef:
Ik heb mijn maandtermijn terug weten te zetten nu telefonisch. Dat is niet DE oplossing, dus ik zal kijken bij andere aanbieders. Ik zag net al dat de ANWB met mijn verbruik (vers van de pers, vandaag de jaarafrekening gehad) 1999 kwH stroom en 1687 m3 gas op een maandbedrag van 470 euro uitkomt in plaats van 937. Dat is een gigantisch verschil? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat het gemiddelde (gas) verbruik is in een vrijstaande jaren '30 woning maar ik denk dat wij helemaal niet royaal leven. Ik heb cv, geen houtkachel (ik heb ook een trauma mbt brand dus ik eil eigenlijk geen vuur in huis) en ik kook op gas. Daar zou ik wat aan kunnen doen. Verwarming staat gemiddeld op 20 graden en niet op de slaapkamers. Het is een oud huis, heeft enkel-steens muren, maar ik heb alles van binnen uit geïsoleerd, dak is geïsoleerd met steenwol (of glaswol, dat weet ik niet meer). Ik heb houten vloeren, die zijn niet geïsoleerd, daar kan ik ook nog naar kijken, maar dat zijn natuurlijk ook flinke uitgaven en ik heb er net een hele verbouwing op zitten.

ik woon ook in een ruime vrijstaande jaren 30 woning.
Ons geschatte jaarverbruik is 650 m3 dat scheelt echt heel veel met jou.‍

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:58

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:14

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:20

elnienjo schreef:
purny schreef:
Net in nieuwsuur een item over alternatieven voor gas. Wellicht een tip om dit te bekijken.
Video kan niet worden gekopieerd naar hier...

Berekening voor de alternatieven.
https://bijlagen.nos.nl/artikel-16390474/Berekening_alternatieven_voor_gas_Nieuwsuur.pdf

Ze rekenen voor een houthaard bedragen als je hout moet kopen, maar er zijn ook mensen die eigen gekapte bomen opstoken. Dan kost het niks extra.

Zat er ook al naar te kijken, heb nog voor 2 jaar hout in de schuur en vul ze nu aan met briketten van mest zodat ik er, hopelijk, 4 jaar mee kan doen. Maar zo schadelijk zal meevallen toch? Er komt geen rook vrij, de houtkachel is in goede staat (voor je gezondheid dan he). Ik weet namelijk nu al dat mijn astma het met verwarmen met een airco het niet goed doet (elektrisch krijg ik ook last)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:22

boeflover schreef:
@mywishmax ala je geen gebruik maakt van je zolder voor bv slaapkamers, dan zeker je leidingen isoleren. In alle ruimtes waar je weinig gebruikt van maakt en gemakkelijk bij kunt zou ik zeggen. Dus bv ook een halletje. Houd de warmte in de leidingen voor de plekken die je wel verwarmd wilt hebben

Nee, je kan er niet eens staan en de leidingen lopen echt over de gehele vloer daar, behalve een halve meter om naar de ketel te komen. Heel apart ook aangelegd, want waarom moet dat zo? Je kan er ook nergens wat opslaan op 2m2 na :+

Verder zijn ze overal helaas weggewerkt zonder isolatie en moet ik letterlijk halve huis wegslopen om erbij te komen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:33

robbie88 schreef:
Muronia schreef:
Ik heb mijn maandtermijn terug weten te zetten nu telefonisch. Dat is niet DE oplossing, dus ik zal kijken bij andere aanbieders. Ik zag net al dat de ANWB met mijn verbruik (vers van de pers, vandaag de jaarafrekening gehad) 1999 kwH stroom en 1687 m3 gas op een maandbedrag van 470 euro uitkomt in plaats van 937. Dat is een gigantisch verschil? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat het gemiddelde (gas) verbruik is in een vrijstaande jaren '30 woning maar ik denk dat wij helemaal niet royaal leven. Ik heb cv, geen houtkachel (ik heb ook een trauma mbt brand dus ik eil eigenlijk geen vuur in huis) en ik kook op gas. Daar zou ik wat aan kunnen doen. Verwarming staat gemiddeld op 20 graden en niet op de slaapkamers. Het is een oud huis, heeft enkel-steens muren, maar ik heb alles van binnen uit geïsoleerd, dak is geïsoleerd met steenwol (of glaswol, dat weet ik niet meer). Ik heb houten vloeren, die zijn niet geïsoleerd, daar kan ik ook nog naar kijken, maar dat zijn natuurlijk ook flinke uitgaven en ik heb er net een hele verbouwing op zitten.

ik woon ook in een ruime vrijstaande jaren 30 woning.
Ons geschatte jaarverbruik is 650 m3 dat scheelt echt heel veel met jou.‍

Maar dat is echt heel heel heel weinig voor zo’n oud huis. Kijk maar eens naar de gemiddeldes online.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:17

Zo, ik heb ook een nieuwe update in mijn app. Of ik mijn termijnbedrag wil verhogen van 250,- naar 459,- . Dat ga ik dus niet doen.

Ik heb wel een manier gevonden om gas te besparen. Alleen kost dat ook weer wat. Op vakantie gaan :+
Ik ben toch verbaasd hoeveel je dan verbruikt als je thuis bent.

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:44

Fitzroy schreef:
Zo, ik heb ook een nieuwe update in mijn app. Of ik mijn termijnbedrag wil verhogen van 250,- naar 459,- . Dat ga ik dus niet doen.

Ik heb wel een manier gevonden om gas te besparen. Alleen kost dat ook weer wat. Op vakantie gaan :+
Ik ben toch verbaasd hoeveel je dan verbruikt als je thuis bent.

[ [url=m/5uLOja.png]Afbeelding[/url] ]

Ja daar zeg je wat! Ben je dan echt goedkoper uit...? Het zal wel afhankelijk zijn van waar je naartoe gaat, waar ga je heen? :')