Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 20:29

Wat gaaf Prairy.. ik ben ook heel benieuwd. Die pompoen is als een monster.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:15

balance schreef:
Ik heb hier popcorn korrels, zou ik die gewoon kunnen zaaien?

Hoogstwaarschijnlijk is het een hybride ras. Dat kun je wel zaaien, maar het is de vraag wat je dan gaat krijgen.
Als je de gok niet wilt wagen kun je het best gewoon popcornzaad bestellen. En geen andere mais zaaien, anders werkt het ook niet :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:43

pmarena schreef:
Djiez wat een monster :oo

Wel een mooie opbrengst zo te zien / lezen +:)+
Hopelijk is hij ook wel lekker....?

Ik ben er echt de hele dag mee bezig geweest :')

Ja dat is een lekker ras, vooral voor soep vind ik ze lekker. Ik heb er nu vooral puree en blokjes van gemaakt om in de vriesdroger te doen straks. Hij begon slechte plekken te krijgen dus moest echt op.

Ik vind die kleintjes ook fijner hoor. Dit was gelukkig wel de grootste die ik had, maar de 4-6 andere van dit ras zijn nog steeds niet heel klein. Wel beter als deze.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:58

Goede oogst Prairy! Ik heb meestal de voorkeur voor de standaard fles pompoen, die zijn vaak 4 persoons dus dan heb je genoeg voor een week zonder dat het je neus uitkomt… ik had er voor de grap ook een bewaard van najaar 23, die hebben we afgelopen oktober gegeten. Hij had al die tijd gewoon bij kamer temperatuur gestaan.
Dat vind ik nog wel een van de grootste nadelen van een goed geisoleerde schuur, we hebben nergens een koele plek waar het vorst vrij is..

Popcorn mais heb ik hier ook geprobeerd maar dat was geen succes, ik ben bang dat er teveel mais velden rondom staan waardoor ik teveel last heb van kruisbestuiving..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:50

Zo, het actieve plannen, zaaien etc is alweer echt begonnen voor dit jaar.

Dit jaar ga ik mijn kennis delen met het schooltje bij ons achter. Afgelopen zaterdag hebben we er een prachtige moestuin aangelegd. Morgen gaan we met de kinderen aan de slag!

Afbeelding
Afbeelding

Ook thuis heb ik dit jaar moestuinbakken. Hier gaat mijn hoofdzakelijke focus liggen met betrekking tot eenjarige gewassen. En lekker perma want ze liggen in zone 1 langs het pad van onze oprit naar de voordeur. Hopelijk helpt dat om echt bovenop de verzorging te zitten.

Afbeelding

In de rest van de tuin richt ik me op de meerjarige planten en dit jaar met een extra focus op ingrediënten voor thee mixen.

En om die reden heb ik een voedseldroger besteld. Vandaag kwam hij binnen. Ik ben zo blij! :j We zullen hem vooral in de zomer gebruiken. Wat perfect is want dan gebruiken we gelijk meer stroom van onze zonnepanelen (we hebben er 25 en ze liggen pal zuid zonder schaduw).

Afbeelding

Wat zijn jullie hoofd projecten dit jaar? En ben je daar al mee begonnen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 20:02

WOuw Malenka wat ongelooflijk gaaf!!!!! Het ziet er prachtig uit.

Ons hoofdproject is ons huis verkopen want we willen emigreren naar Spanje daar mijn man zich daar zo goed voelt. Hijs is rheuma patiënt. Wel gaan we de tuin gewoon aanleggen. Hierbij dus de link naar ons hoofdproject, nl verkopen van ons boerderijtje

https://www.green-acres.fr/en/propertie ... vfi72q.htm

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:03

Ik zou er bijna van gaan emigreren. O:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:14

Echt Pien? Wauw wat een nieuws!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 20:37

Prairy schreef:
Het huis staat net op de markt. _O- Eerlijk gezegd heb ik niet aan bokt gedacht om te vertellen, maar ja die vraag van Malenko naar ons project was natuurlijk een inkoppertje. Maar het is echt waar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:31

pien_2010 schreef:
Prairy schreef:
Het huis staat net op de markt. _O- Eerlijk gezegd heb ik niet aan bokt gedacht om te vertellen, maar ja die vraag van Malenko naar ons project was natuurlijk een inkoppertje. Maar het is echt waar.

Ik zag hem echt net op Facebook en nu hier haha haha, niet door dat het jouw huis was.

Wat staat de Japanse wijnbes er al mooi bij op e foto's *\o/*

Leuk huis! Hopelijk wordt het snel verkocht. Hebben jullie al wat nieuws op het oog?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 21:51

Waar zag je hem op Facebook. Kun je me een link geven?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:50

Wat een gaaf nieuws Pien, heel veel succes met de verkoop!

En malenka, wat een mooie bakken zo, zowel die bij jou als die bij het schooltje. Daar ga je een hoop plezier van hebben :j

Vooralsnog lijkt het erop dat de slakken populatie normaal is dit jaar. Dus daar ben ik heel blij mee. In de moestuin laat ik altijd een aantal koolplanten doorschieten zodat de insecten ook wat hebben en die staan inmiddels in bloei :)

En ik zeg het al een paar jaar, maar dit jaar staat echt in het teken van het huis afbouwen. De frames voor de muren zijn afgelopen week al gezet. De buitenkant moet zo rond de bouwvak klaar zijn, dus dit najaar hoop ik wat (volwassen) bomen te kunnen zetten zodat ik die lagen van permacultuur ook in m’n tuin heb want op dit moment is alle begroeiing lager dan 2,5m.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:57

Wauw mooi gedaan zo zeg met dat moestuintje!

Jee Pien naar Spanje, oef is dat niet erg warm en droog met die optrekkende Sahara....?
Maar jullie zullen er vast goed over nagedacht hebben :j

Wat een heerlijk plekje, daar gaat vast snel iemand helemaal verliefd op worden :+:
Ik snap wel dat dat voorheen een mooi huisje voor de verhuur was :j

Wat een handige blokken om dat moestuintje heen! Die ken ik helemaal niet zo in die vorm...?
Leuk met die ronde gaten er in +:)+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:26

Mooi geworden die moestuin! Die hekjes vind ik zooo mooi he, zo heerlijk robuust.

En wat een nieuws Pien! Jullie huis is zooo schattig, die is vast snel weg.

Ik heb gisteren de eerste tunnelkas opgezet en de zaden uitgezocht die daarin voorgezaaid moeten worden. Die ga ik straks in de lunchpauze erin zetten. Verder ben ik druk met het onkruidvrij maken van alle bedden, want door het fiasco van vorig jaar heb ik het op een gegeven moment gewoon maar opgegeven en er niet meer naar omgekeken. Daar heb ik nu wel echt enorm veel spijt van, wat een werk :')

Maar, al 5 gehad en nog 5 te gaan (waarvan 2 al wel een hele dikke mulchlaag hebben gekregen dus de schade is beperkt). En tussendoor ben ik bezig om dood lang gras uit het weiland en de berm te harken, dat is de eerste mulchlaag voor dit jaar.

Vorige maand hebben we ook een buitenkraan geïnstalleerd die is aangesloten op onze bron (die werkt op zwaartekracht, geen pomp), dus qua bewatering hebben we nu ook veel meer opties.

We zijn er klaar voor, op naar een betere oogst dan vorig jaar! Maar dat is gelukkig niet zo moelijk :')

Oh, en een van de bedden heb ik nu officieel getransformeerd tot aardbeienbed. Daar hebben de aardbeien zich vorig jaar zó enorm uitgeleefd dat we die maar even gewoon dedicaten aan de aardbeien. Oke en de oregano die daar ook staat en ook flink aan het uitbreiden is geweest :j