Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 21:43

Kijk dat is mooi :D Prairy

Moet eerlijk zeggen ik ben een aantal keer er ook goed uitgesprongen met mjin paarden ... wat ik wel heb is dat het hier (Randstad /Rotterdam) zo ontiegelijk duur geworden is de afgelopen 15 jaar, dat het eigenlijk niet meer te doen is. Plus dat je je soms echt afvraagt is het paard hier blij...
Ik heb momenteel dan ook zelf geen paard.

Hier geen Efteling liefhebber. Zoonlief gelukkig ook niet :))

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:03

8nnemiek schreef:
Moet zeggen dat ik geen idee heb hoeveel zakgeld kinderen zoal krijgen tegenwoordig. Maar het valt me wel vaak op dat er behoorlijk veel kinderen met de nieuwste iphone en merkkleding rondfietsen.
Wij kregen vroeger 2 gulden 50 per week op de basisschool, en later rond de 50 gulden per maand aan zakgeld/kledinggeld. Mijn ouders hadden het niet zo breed, weet nog goed dat iedereen met hippe Kipling tassen naar school ging en ik moest het doen met een Aldi rugzak :')
Vanaf mijn veertiende ongeveer heb ik altijd een baantje gehad.
Mijn ouders waren van het type die gewoon niet met geld om konden gaan. Flinke hypotheek op het huis en flinke lening voor een te dure auto die elke zoveel jaar weer vervangen moest worden voor een luxer exemplaar, en er was geld zat voor sigaretten en hobby's terwijl we thuis de verwarming op 17 graden hadden staan en o wee als iemand het te koud had en em naar 18 graden draaide :')
Voordeel is wel dat je leert om gelukkig te zijn met weinig.

Tussen bijstandsniveau en minimumloon zit gelukkig wel wat meer dan 200 euro.
Bijstandsniveau is €1.075 voor alleenstanden.
Minimumloon is €1.700 ongeveer.

Van 1700 euro bruto,hou je ongeveer 1500 euro netto over.
200 euro verschil was ook voorbeeld, maar iemand in de bijstand, krijgt kwijtschelding van gemeenterekening
Met wat huur en zorgtoeslag erbij is het verschil tussen minimum loon en bijstand nivo te klein

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:07

Ik koop graag bij de AH zo nu en dan!
Vandaag; Valess 1+1 gratis, én nog eens 35% korting er overheen *\o/* Voor 1 euro per bakje echt geen geld.

Ik wil ook niet weten wat mijn paard me tot nu toe heeft gekost := Wel op een jaar na altijd vrij goedkoop gestaan; de afgelopen 10 jaar staat ie aan huis en kost me 50 euro per maand in totaal. Alsnog 6000 euro op die 10 jaar tijd, maar dat is niks vergeleken met een paard op een pension :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:08

tita schreef:
PSvanLot schreef:
Ik zat net wat rond te kijken op internet. Las dat je gemiddeld 10% van je loon moet sparen en minimaal 5k op de spaarrekening moet hebben staan voor onvoorziene omstandigheden.

Ik werk op een school waar het grootste gedeelte rond de armoedegrens, daar is €15,- voor het kaartje van de Efteling nog veel te veel...

Waar vind ik 15€ voor kaartje van de Efteling >;)

Op school.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:10

OleJon schreef:
200 euro verschil was ook voorbeeld, maar iemand in de bijstand, krijgt kwijtschelding van gemeenterekening
Met wat huur en zorgtoeslag erbij is het verschil tussen minimum loon en bijstand nivo te klein

Volgens deze website krijg je €1591,50 netto als je 1700 bruto krijgt. https://www.bruto-netto.nl/bruto-netto- ... berekenen/

Maar zorgtoeslag en huurtoeslag krijg je ook bij een minimumloon, niet alleen als je in de bijstand zit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:12

Mijn paard kost me iedere maand rond de €500 euro, maar dat heb ik er graag voor over.

Bij AH kun je echt wel 'goedkoop' boodschappen doen. Vaak producten met een 35% sticker omdat ze aan de datum zijn, omdat ze uit het assortiment gaan of om een andere reden.
Ook de aanbiedingen zijn vaak goed. Regelmatig 1+1. Nu idd weer wasmiddel en vega producten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:20

OleJon schreef:

Kwijtschelding gemeentebelasting is niet automatisch. Zodra je maar iets aan vermogen (1500 nu) hebt, moet je net zo goed de volle mep betalen (betaalrekening telt ook mee voor vermogen, dus je moet al goed opletten op welke datum je die aanvraag doet). Je mag meer hebben aan vermogen voor je bijstand, dan voor de kwijtschelding. Zou fijn zijn als die ongelijkheid eens getoetst wordt aan gelijkheidsbeginsel en gelijk getrokken met voorwaarden bijstand. Nu levert netjes met je geld om kunnen gaan je een straf van dik 500 euro/jaar op t.o.v. iemand die dat niet kan, maar verder wel aan dezelfde voorwaarden voldoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:55

Ik doe bij de AH het goedkoopste boodschappen. Jumbo is veel duurder, sinds ze hun goedkoopste budgetmerk er jaren terug uit hebben gegooid. Bij een Lidl kan ik niet alles krijgen wat we eten, dus dat schiet niet op. En zeker met laten bezorgen, dus op gemak online de prijzen vergelijken, zijn we bij AH minder kwijt. Wij zijn met 2 personen rn natvoer voor de kat circa €70/week kwijt. Waarbij we vlees altijd biologisch nemen en vis verantwoord, wat dus niet de goedkoopste opties zijn. En dat is inclusief schoonmaakmiddelen, wc papier etc.

tita

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 05:49

Boodschappen doen we hier bij jumbo en Lidl.
Ik ga niet vergelijken en uitpluizen koop eerst bij Lidl onder mom is de goedkoopste maar met 2 volwassen en 2 kleine kids die amper eten zitten wij toch aan de 600-800€ per maand.

Beetje schandalig en dit is excl waspoeder en vaatwastabletten die koop ik bij Kruidvat in bulk.
Excl kattenvoer

Maar goed bijstand of niet heb er geen medelijden mee hier in dorp woont een vrouw met 3 kleine kids 4-3-2 alleenstaand en zij krijgt ruim 2000€ per maand bijstand, huur/zorg toeslag kindgebonden budget en dan nog eens ruim 200 kinderbijslag
En dan rijdt ze dus een mercedesA klasse…. Huis is puinzooi met troep aan meubels maar de kids hebben lading speelgoed lopen er leuk bij (geen dure merken)

Maar ik heb tegen haar gezegd…geniet van je tijd en kinderen want deze vrijheid met zoveel geld krijg je niet meer.
Ik zou het wel weten :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:13

Ja bizar hoeveel je dan over houdt met toeslagen en kwijtschelding etc.
Vaak ook sporten voor kids gratis, en nieuwe fiets en wasmachine etc.

O die kwijtschelding gemeentebelasting is een stuk strenger geworden, dat is wel goed.

Boodschappen, ik heb nu gisteren voor het eerst bij ah besteld, word za geleverd. Is nu maand gratis, heb m wel meteen opgezegd.
Normaal ging ik naar ah of Lidl en vaak bij picnic bestellen, maar die hebben niet zo’n groot assortiment en de bonus acties bij ah zijn wel fijner.
Ik ben ong 250 euro per maand kwijt, met 1 volwassene en 2 kinderen (13 en 10). Oja en 2 katten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:15

tita schreef:
Boodschappen doen we hier bij jumbo en Lidl.
Ik ga niet vergelijken en uitpluizen koop eerst bij Lidl onder mom is de goedkoopste maar met 2 volwassen en 2 kleine kids die amper eten zitten wij toch aan de 600-800€ per maand.

Beetje schandalig en dit is excl waspoeder en vaatwastabletten die koop ik bij Kruidvat in bulk.
Excl kattenvoer

Maar goed bijstand of niet heb er geen medelijden mee hier in dorp woont een vrouw met 3 kleine kids 4-3-2 alleenstaand en zij krijgt ruim 2000€ per maand bijstand, huur/zorg toeslag kindgebonden budget en dan nog eens ruim 200 kinderbijslag
En dan rijdt ze dus een mercedesA klasse…. Huis is puinzooi met troep aan meubels maar de kids hebben lading speelgoed lopen er leuk bij (geen dure merken)

Maar ik heb tegen haar gezegd…geniet van je tijd en kinderen want deze vrijheid met zoveel geld krijg je niet meer.
Ik zou het wel weten :j

Dat is echt heel veel voor je gezin van jou samenstelling.
Ben dan stiekem wel benieuwd hoe je boodschappenlijstje van een week er uit ziet.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:17

Ik doe hoofdzakelijk boodschappen bij AH en Jumbo. Jumbo bestel ik iedere week om op te halen en de dingetjes die ik door de week heen nog extra nodig heb haal ik 's avonds bij de AH of jumbo. Die 35% korting stickers bij de AH vind ik heerlijk :D zijn dan vaak van die dingen die ik normaal niet echt koop omdat ik ze net te duur vind maar wel graag eet (zoals paddestoelenmix, bepaalde soort fruit/groente, etc). Maar ik ben er steeds beter in geworden om voldoende te bestellen voor een week, dus ik hoef minder vaak naar de supermarkt. Vind ik zelf super fijn want ik heb een hekel aan de supermarkt, ook merk ik dat het voor mijn portemonnee scheelt. Mijn boodschappen budget is 250 (voor mijzelf, inclusief schoonmaakmiddelen, zeep etc) en dat red ik meestal wel.

Eten voor mijn katten haal ik bij de boerenbond/pets place, of bij de Jumbo. Het is gebleken dat ze m'n dure fancy brokjes zonder granen en veel eiwitten etc toch niet moeten dus die zitten tegenwoordig weer aan de Jumbo brokken :'). Fijn voor mijn portemonnee.

Vandaag ga ik voor jaarlijkse controle naar de dierenarts met mijn katten. Met mijn oudste kat gaat het niet zo goed, zij is (bijna) blind geworden over de laatste maanden (volgens mij hoort ze ook niet zo veel meer), is dementerend en heeft erg veel stress en denk ook pijn ondanks de pijnstillers die ze al krijgt. Plast buiten de bak en komt veel minder bij me liggen. Hoe verdrietig ook, ik denk at haar tijd er een beetje op zit. Ik voel me er in ieder geval niet gelukkig bij om haar nog veel langer om me heen te houden.
Dat heeft even niets met dit topic te maken verder (behalve dat er dierenartskosten aankomen) maar ik moest het even van mij af schrijven. We hebben haar sinds dat ze kitten is, ze is nu 18.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:26

Geen enkele alleenstaande krijgt €2000 bijstand. Dat zal wel het totaal zijn inclusief de toeslagen als kinderbijslag en kindgebonden budget. De bijstandsnorm voor alleenstaande ouders is gelijk aan de norm voor alleenstaanden, dus €1075.

€800 per maand aan boodschappen, dat kan toch niet Tita := Dat is meer dan €25 per dag.. Voor dat geld kun je elke dag kant-en-klaar maaltijden bij de AH halen en een compleet ontbijt bij Subway voor twee volwassenen en houd je nog geld over :=

Wij zitten al jaren op 33 euro per week aan boodschappen, dus pakweg 140 euro per maand. En dat is inclusief wc papier en shampoo/douchegel, tandpasta enz.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-06-21 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:27

ik kom ook makkelijk aan 600 euro boodschappen per maand hoor

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:29

Aah wat sneu voor de kat LunarEclipse, verdrietige beslissing. Heel veel sterkte. :(:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:31

Ach LunarEclipse, sterkte ermee! Wat moeilijk, zeker als ze al zo lang bij je is. Maar ze heeft wel een mooie leeftijd gehaald zeg!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:33

Hier ook AH en Jumbo! Jumbo hier is wel klein, dus die is ideaal als je avondeten, broodbeleg en dingen als koffie/drinken wil.
De appie is groter met meer keuze, dus als we verjaardag hebben of iets willen bakken dan pakken we die supermarkt :).
Let wel op de aanbiedingen en de -35% stickers. Jumbo heeft dat volgens mij niet…
Wij hebben avond eten wel 3x Hello Fresh. Kunnen we op besparen, maar merken dat we daardoor wel gevarieerdere eten en minder bestellen :).

@tita, dat is echt heel veel!

Sterkte Luna :(:)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:34

Wij zijn met 2 volwassenen maar ik moet toegeven dat het hier ook wel boven de €250/maand uit komt. vlees van de slager, is lekker maar wat duurder. Voor enkele dagen beleg ben je zo €15-20/week kwijt. 3 broden/week, ook weer €10. Dan zitten we al rond €120/maand. Wanneer ik dan boodschappen doe, en dat is vooral groente, fruit, boter, water, melk... Dan halen we toch ook weleens €50/week. Maar wij gaan niet naar de goedkoopste winkel, wel de dichtstbijzijnde. De goedkopere moet ik al 10-15min voor in de auto zitten, de andere is wandelafstand. Bakker en slager zijn om de hoek.

Bruiswater proberen we nu te vervangen door dat zelf te maken met onze sodastream. Helaas met flessenwater, ons kraanwater smaakt nogal eens fel naar kalk.

Ikzelf kan vooral besparen op bijvoorbeeld diesel door vaker te fietsen, maar qua boodschappen wordt het een moeilijke. En ja, ik let echt wel op de prijs...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:43

idd frisdrank, fruit, deo, wasmiddel, brood, beleg, vlees, groente, snacks, schoonmaakmiddelen, het tikt zo aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:52

Varakej, €250 per maand is vrij normaal volgens mij, dat vind ik niet enorm veel.

Als je de sodastream gaat gebruiken met flessenwater, haal je dat er dan toch nog uit? Het prijsverschil tussen koolzuurvrij en bruisend water in fles is niet enorm groot toch?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:54

Dank jullie :)

Ik vind het ook belangrijk om gewoon lekker te kunnen eten en de wasmiddelen te gebruiken die ik prettig vind etc. Enige wat wel echt zou schelen is de basis dingen, groente en fruit alsnog bij de Lidl halen, want dat scheelt gewoon echt. Maar voor mij werkt het beter om gewoon wekelijks alles te bestellen bij de Jumbo. Dat comfort is voor mij ook wat waard.

Mijn vriend kijkt helemaal niet naar de prijs, die geeft voor een boodschappenrondje zo het dubbele uit dan wat ik zou uitgeven :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:58

8nnemiek, geen idee. Het scheelt wel dat we dan geen bruiswater meer kopen, in die zien dat ik dan een bak minder in de auto moet sleuren :P
Wij halen onze drank bij een drankenhandel. Het is daar goedkoper dan in de supermarkt, ruimere openingstijden en veel handiger om een paar bakken ineens mee te nemen. Het bespaart ook op plastic en blikjes, wat dan weer zorgt dat we minder snel PMD-zakken voor huisophaling moeten aankopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:04

Sterkte vandaag, Lunar.

Ik doe ook altijd boodschappen bij AH. Ben gemiddeld zo rond de € 30,- kwijt per week maar ik eet ‘s avonds niet. Dus alleen ontbijt en lunch. Wel neem ik voorgesneden fruit en groente en vaak ook duurder fruit (bv kiwi gold).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:06

Varekaj schreef:
8nnemiek, geen idee. Het scheelt wel dat we dan geen bruiswater meer kopen, in die zien dat ik dan een bak minder in de auto moet sleuren :P
Wij halen onze drank bij een drankenhandel. Het is daar goedkoper dan in de supermarkt, ruimere openingstijden en veel handiger om een paar bakken ineens mee te nemen. Het bespaart ook op plastic en blikjes, wat dan weer zorgt dat we minder snel PMD-zakken voor huisophaling moeten aankopen.

is het effectief goedkoper dan pakweg een huismerk ?
Ik kan me voorstellen dat een drankenhandel goedkoper is in de merken tov supermarkten, maar ook tegen de simpele huismerkjes?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:12

Ik probeer met 300 plus 45 voor groente van de herenboeren mijn boodschappen te doen maar dat lukt nog niet erg, vooral omdat ik niet lekker in mijn vel zit en koken en nadenken daarover gewoonweg niet echt lukt.

Komt wel weer, hoop ik :+

Als mijn man boodschappen gaat doen zijn we sowieso meer geld kwijt en hebben we veel te veel snaai spul in huis :')