Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:35

Janine1990 schreef:
Dan zou k zorgen voor echt goed geïmpregneerde tegels én voegen...

Wij noemen zoiets trouwens gewoon een bijkeuken :o

Ja, ik blijf dat een rare naam vinden voor een kamer met die functie. Er zit namelijk geen keuken in :D
Mudroom zeg ik dus ook, geen idee of dat van de VS of GB komt, maar het klopt helemaal... het omschrijft de functie perfect :D

Soort tegels enz. dat laat ik aan de aannemer over, die weet voor wat het komt te dienen en die weet wel wat er zoal op de markt is. Paardmannen gaan er niet over komen te lopen alleszins :D

Janine1990

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:39

Haha klopt, er staat straks witgoed in is bij mij de bedoeling.
Maar de voornaamste reden is dat ik anders binnenkwam door de tuindeuren of meteen bij het keukenblok. Dat vond ik zó raar... Vooral met paardrijlaarzen :')

Vergeet niet dat mannen doorgaans niet zo praktisch zijn wat schoonmaken betreft als vrouwen :P Let op, doorgaans... dat is niet altijd :P
Dus ik zou wel even vragen of je de mud er makkelijk uit kan krijgen en of je geen vlekken gaat krijgen in je voegen. Zo'n ruimte hoeft niet tip top schoon te zijn, dat begrijp ik. Maar iets nieuws waar meteen vlekken in zitten word niemand vrolijk van geloof ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:49

Ik ken het mudroom idd uit Amerikaanse Youtube filmpjes, maar vaak staan daar ook de was/droogmachines in voorzover het een ruimte bij een achteringang betreft.
Een kleine afgezonderde ruimte met die naam naast de voordeur is vaak alleen voor jassen/schoenen etc.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:50

Janine1990 schreef:
Haha klopt, er staat straks witgoed in is bij mij de bedoeling.
Maar de voornaamste reden is dat ik anders binnenkwam door de tuindeuren of meteen bij het keukenblok. Dat vond ik zó raar... Vooral met paardrijlaarzen :')

Vergeet niet dat mannen doorgaans niet zo praktisch zijn wat schoonmaken betreft als vrouwen :P Let op, doorgaans... dat is niet altijd :P
Dus ik zou wel even vragen of je de mud er makkelijk uit kan krijgen en of je geen vlekken gaat krijgen in je voegen. Zo'n ruimte hoeft niet tip top schoon te zijn, dat begrijp ik. Maar iets nieuws waar meteen vlekken in zitten word niemand vrolijk van geloof ik.

:')

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:54

DubbelDun schreef:
Ik ken het mudroom idd uit Amerikaanse Youtube filmpjes, maar vaak staan daar ook de was/droogmachines in voorzover het een ruimte bij een achteringang betreft.
Een kleine afgezonderde ruimte met die naam naast de voordeur is vaak alleen voor jassen/schoenen etc.

Als het aan de voordeur zit noem ik dat gewoon een inkomhal.

de term mudroom gaat voor mij inderdaad eerder over een achterbouw die grenst aan erf/tuin :o Zo zal het althans zijn bij ons. Onze voordeur zal enkel gebruikt worden voor als de postbode aanbelt denk ik, haha! Wij hebben de paarden aan huis én rijden met de motor dus vooral in de winter handig om een ruimte plek te hebben waar we onze motokledij en paardenkledij en schoenen/ laarzen kunnen hangen/ zetten drogen. Ons 'waskot' (met wasmachine en droogkast) komt er ook in te zitten, maar wel afgsloten van elkaar met een binnenmuur rondom en een deur er in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:10

Ilsey schreef:
DubbelDun schreef:

Als het aan de voordeur zit noem ik dat gewoon een inkomhal.

de term mudroom gaat voor mij inderdaad eerder over een achterbouw die grenst aan erf/tuin :o Zo zal het althans zijn bij ons. Onze voordeur zal enkel gebruikt worden voor als de postbode aanbelt denk ik, haha! Wij hebben de paarden aan huis én rijden met de motor dus vooral in de winter handig om een ruimte plek te hebben waar we onze motokledij en paardenkledij en schoenen/ laarzen kunnen hangen/ zetten drogen. Ons 'waskot' (met wasmachine en droogkast) komt er ook in te zitten, maar wel afgsloten van elkaar met een binnenmuur rondom en een deur er in.

Inkomhal is heel Belgisch, maar wij noemen dat gewoon een hal denk ik? Of dat is dan weer Gronings :')
Maar mijn ouders hebben 3 hallen, eentje bij de achterdeur, eentje bij de voordeur, en eentje bij de trap.

Ik zit echt te wachten op dingen voor mijn bijkeuken, zodat mij kat daar ook naartoe kan verhuizen, die zit nu bij de voordeur. Dan gebruik ik de voordeur wel weer voor naar buiten gaan als ik naar het werk ga. Maar ik begrijp helemaal dat je de voordeur alleen voor de postbode hebt! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:41

Hier heet het ook hal (Brabant )
Hoewel je bij ons achter straks binnen komt in de bijkeuken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:52

Sonja_vR schreef:
Hier heet het ook hal (Brabant )
Hoewel je bij ons achter straks binnen komt in de bijkeuken

Bij mij kom je nu ook binnen in de bijkeuken. Mijn ouders hebben een behoorlijk oude woning, voor sommigen wat vreemd ingedeeld. Ik vind het niet zo heel raar. Sowieso was de hele zijkant van de woning (waar dus de bijkeuken zit) vroeger een soort garage voor de brandweer. En dan hebben we het over begin 20e eeuw.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:20

Ik heb jullie bescheiden mening nodig...

Wij hebben bij de inrichting van ons huurhuisje gekozen voor alleen donkere vitrage voor de ramen..
Dit is heel lang prima geweest, omdat we toch weinig inkijk hadden omdat de overburen (wij wonen op de 1e verdieping, overburen ook) alles hermetisch hadden afgesloten op de ramen. Maar deze mensen zijn helaas weg en de nieuwe overbuurvrouw kijkt maar al te graag naar buiten en heeft amper iets voor haar ramen hangen. We kijken dus recht bij elkaar naar binnen := (afstand tussen de huizen is 15-20m)

Nu ben ik aan het kijken naar duo-rolgordijnen voor aan de voorkant, maar heb helaas wel een klein budget... Mijn plan zou dus zijn om alleen de ramen aan de voorkant te voorzien van deze rolgordijnen en aan de achterkant alles te laten zoals het is (vrij uitzicht daar..) Het enige waar ik bang voor ben is dat het zo 'bijelkaargeraaptzooitje' gaat ogen als ik niet alle ramen in het huis meeneem.. Wat denken jullie?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:23

In de US heb je de mudroom en apart een laundry room.
Mudroom is echt bedoeld als achter ingang zodat je daar inderdaad je vieze spullen kunt laten.
Hier straks ook een mudroom en een aparte bijkeuken (met keukenblok ;) ) met wasmachine, droger maar ook de voorraad en schoonmaak spullen.

Anne is het in dezelfde ruimte of zijn het aparte ruimtes?
In een en dezelfde ruimte zou ik gaan voor dezelfde raambekleding, is het een andere ruimte dan zou het mij niet storen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:32

Het is allemaal in dezelfde ruimte.. wel een redelijk grote ruimte, woonkamer is 10m lang.. dus voor en achter liggen ver uit elkaar..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:36

De Jisk heeft goede duo rolgordijnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:39

@anne: ik zou achter de blauwe vitrage dunne jaloeziën hangen in wit of zilver. die kun je dan net een slag dichtdraaien dat er nog wel licht door naar binnen komt en je 'omlaag' kunt kijken, maar niet meer recht vooruit naar binnen kunt kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:43

Anne. schreef:
Ik heb jullie bescheiden mening nodig...

Wij hebben bij de inrichting van ons huurhuisje gekozen voor alleen donkere vitrage voor de ramen..
Dit is heel lang prima geweest, omdat we toch weinig inkijk hadden omdat de overburen (wij wonen op de 1e verdieping, overburen ook) alles hermetisch hadden afgesloten op de ramen. Maar deze mensen zijn helaas weg en de nieuwe overbuurvrouw kijkt maar al te graag naar buiten en heeft amper iets voor haar ramen hangen. We kijken dus recht bij elkaar naar binnen := (afstand tussen de huizen is 15-20m)

Nu ben ik aan het kijken naar duo-rolgordijnen voor aan de voorkant, maar heb helaas wel een klein budget... Mijn plan zou dus zijn om alleen de ramen aan de voorkant te voorzien van deze rolgordijnen en aan de achterkant alles te laten zoals het is (vrij uitzicht daar..) Het enige waar ik bang voor ben is dat het zo 'bijelkaargeraaptzooitje' gaat ogen als ik niet alle ramen in het huis meeneem.. Wat denken jullie?

Ik heb beneden andere vitrages dan boven... Maar ik heb ook nog één vertrekje waar ik geen vitrages heb, daar heb ik het glas bestickerd. En uiteraard het raam in de badkamer, maar dat spreek redelijk voor zich dacht ik. :P Die zit zo hoog, heb je geen inkijk van. :P

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet hier natuurlijk niet goed dat er boven een andere kleur vitrages zitten, omdat daar ook nog een luxaflex zit. Of hoe heet zo'n ding. :+

Ik vind het niet echt een bijeengeraapt zooitje, maar dat is meer omdat ik de raambekleding aan pas aan het soort raam en het soort vertrek.
De voorkant heb ik geen foto's van.

Beneden heb ik voor en achter wel dezelfde vitrages, omdat het één ruimte is. Dus daar zou ik me als ik jou was op focussen... Past het bij de ruimte?

Oh en als je duo rolgordijnen neemt, ga NIET voor spierwit... Hier in het dorp staat een huis waar ze echt spierwit hebben en het lijkt zó raar... Ik zei het tegen m'n moeder: "Kijk zo lelijk, dat doe je toch niet voor je woonkamerraam?" (ik weet dat het de woonkamer is omdat het huis van mijn zwager is geweest) En toen wees m'n moeder een aantal huizen aan waar ze dat wel in de woonkamer hebben en het helemaal niet opvalt en beslist niet lelijk is.
Maar goed, dat is een detail :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:49

DubbelDun schreef:
Mudroom is helemaal 'in' joh :D

Modder is tot daar aan toe, maar mest zou ik echt niet op een vloer met een open structuur willen hebben. Buiten de lucht trekt het ook beesten aan.

Op z'n Hollands, het klompenhok :+

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:52

:') De duo-rolgordijnen gaan absoluut niet in het spierwit.. dat zou ons hele interieur te niet doen..

Ik was idd al bij de Jysk aan het kijken, Wesco.

Dubbeldun. Jaloezieën zijn voor mij een grote stofverzamelplaats (we hebben 3 vogels binnen :=) dus ik zoek echt iets wat onderhoudsvriendelijk is (iets wat te wassen is of makkelijk te zuigen valt)

Het idee is wel om de vitrage sowieso te laten hangen, ik zou er geen afscheid van kunnen nemen.. en bovendien zijn de ramen ook veel te hoog om helemaal te bekleden met Duo-rolgordijnen. Die moeten in dat geval dan op maat..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:21

Als je de jaloezieën tussen raam en vitrage houdt én je houdt de vitrages dicht zul je daarachter ook niet zoveel stof hebben.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:45

De Aldi had afgelopen week ook duo rolgordijnen.
Wit en grijs.
Heb er mee in de hand gestaan, maar ze waren te kort voor onze ramen.
€14.99 en iets dikkere voor €17.99 verschillende breedtes en lengtes.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:15

Inkomhal wordt hier ook niet gezegd (in deze kant van belgie) wij zeggen hier hal of gang (ook al is het geen gang maar een vierkante ruimte, het komt omdat het een doorgangsweg is naar andere kamers)

Mudroom noemen wij hier de wasplaats. We hebben hier de wasmachine staan en de installatie voor de verwarming. Opbergruimte voor poetsspullen en in ons geval een douchebak om de honden af te spoelen als ze vies thuis komen. Dan moeten ze niet door het hele huis. Ook als mijn vriend het gras heeft af gedaan dan spoelt hij daar zijn laarzen in af. Wij verspreiden het gemaaide gras gelijk op het gras, niet in een bak. Dus hij ziet er altijd mooi groen uit.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:04

Hihi, best lachen om zo te lezen dat we het ineens over mudrooms hebben. Lang leve Pinterest! Wij hebben een halletje bij de voordeur. Daar hangen de jassen en liggen mijn werkspullen en de verzamelen we het oud papier. De grote hal bij de zij-ingang die we gebruiken als hoofdingang. Hier bevindt zich de wc, de kast voor wasmachine en droger, de trap naar boven, een deur naar de keuken (die overigens gebarricadeerd is door een grote kast voor schoenen) en een deur naar de woonkamer.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:28

Hihi ja, ik heb de term idd van Pinterest. Ik las dat en dacht direct 'aha, eindelijk een woord dat die ruimte goed omschrijft!'. In NL vind ik 'klompenhok' zoals hier aangegeven werd ook wel een leuke term. Maar in 't Vlaams heb ik nog niets passends gevonden, dan maar in 't Engels :D

Ik zeg trouwens ook eerder gang ipv inkomhal of hal hoor. Maar ik dacht dat 'gang' mss niet duidelijk ging zijn voor Nederlanders dus noemde ik het maar inkomhal voor de duidelijkheid :') Moest ik ergens onder Belgen formeel naar de gang moeten verwijzen, zou ik waarschijnlijk wel inkomhal zeggen ipv gang. Spreektaal spreek ik enkel als het informeel is. We zitten hier met een versmelting van het culturele verschillen tss Be en NL topic haha.

Ik ben zelf al een beetje op de uitkijk naar een leuke manier om pellets op te slaan in ons -mudroom- hihi :+ mensen die leuke voorbeelden hebben? Ervaring wat er handig is? Zak leegkiepen of eerder met een schep (of zo'n kolenschepding) werken? (het grootste aantal slaan we op in de garage, maar ik wil telkens wat zakjes vlakbij de kachel liggen hebben)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:31

Ik ken de mudroom vooral van de uitzendingen van Joanna en Chip Gaines, van de Fixer Upper :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:45

@ilsey: vroeger had je een kolenopslag in de bijkeuken. Daar werd vanaf buiten via een luik de kolen los ingestort en vanaf binnen kon je een deksel openen om de kolen er zo uit te scheppen met de kolenkit.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:14

DubbelDun schreef:
@ilsey: vroeger had je een kolenopslag in de bijkeuken. Daar werd vanaf buiten via een luik de kolen los ingestort en vanaf binnen kon je een deksel openen om de kolen er zo uit te scheppen met de kolenkit.

Dat lijkt mij al een te ingrijpende verandering aan het huis zelf :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:19

Je kunt de vulopening ook gewoon binnen maken hoor, kwestie van een scharnierende klep bovenop een grote kist.