Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:44

wij hebben deze week ook onze nieuwe keuken uitgezocht, veeel graniet :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:08

Nicolletje, de straling van een betonnen fundering is te verwaarlozen vergeleken bij de straling die vrijkomt van een granieten aanrechtblad.
Maar inderdaad, stralingsvrij wonen is alleen mogelijk in een niet-onderheit houten hutje op de hei :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:09

Had daar nog nooit van gehoord eigenlijk haha. Al maak ik me er ook weer totaal niet druk om :o :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:11

Ik ben een keer in een kerncentrale geweest en had een geigerteller om en moest door een speciaal apparaat heen.... Vond het doodeng :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:32

Mootje schreef:
Nicolletje, de straling van een betonnen fundering is te verwaarlozen vergeleken bij de straling die vrijkomt van een granieten aanrechtblad.
Maar inderdaad, stralingsvrij wonen is alleen mogelijk in een niet-onderheit houten hutje op de hei :')

Ik heb er geen verstand van, maar dan heb je denk ik mijn link niet echt gelezen :)

Citaat:
De grondstoffen voor de meeste bouwmaterialen (klei, zand) komen uit de bodem. Omdat zich in de bodem natuurlijke radionucliden uit de uranium- en thoriumreeksen bevinden, zenden bouwmaterialen onder meer gammastraling uit en vormen ze een bron van externe straling. Daarnaast kunnen radon en thoron uit bouwmaterialen ontsnappen. Afhankelijk van het productieproces van het bouwmateriaal kan de concentratie van radioactieve stoffen hoger of lager worden dan in de bodem.

Naast de concentratie radioactieve stoffen in het bouwmateriaal is de structuur van dat bouwmateriaal van belang voor de hoeveelheid radon die vrijkomt in de woonruimte. Betonsoorten, en dan vooral kiezelbeton, die verwerkt worden in vloeren en muren van nieuwbouwwoningen, kunnen veel radon afgeven. Houten vloeren zijn nauwelijks een bron van radon. Harde steensoorten als graniet en marmer zijn relatief radonrijk en worden ook in huizen gebruikt als (decoratief) materiaal.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:37

mmm, ik was zo blij met m'n granieten blad....... :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:40

Dat huis wat mijn vriend verkocht heeft, ik denk dat dat de geigerteller daar helemaal doorslaat met al dat natuursteen :=

Ik wist het niet van graniet :n van beton wist ik het wel vaag, maar ik had de logica dat beton 'stukgeslagen' was en vervolgens in iets anders verwerkt waardoor er dus een gas vrij kon komen en aangezien graniet meestal 1 vlak geheel is kwam het niet in me op dat daar 'iets' uit zou kunnen komen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:49

Wat in jouw link staat is niets nieuws voor mij, maar het klopt dat ik hem niet gelezen had :=

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:06

Hoii, mag ik zomaar binnen komen vallen? Vriend ik gaan samen wonen, nieuwbouwwoning die in maart/april klaar zal zijn dus goede ideeën opdoen is altijd mooi meegenomen! :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:13

Hoi, wat voor 'n woning hebben jullie gekocht??

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:15

Afbeelding
De 2e van links

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:16

ZO ziet er mooi en ruim uit!!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:35

Thnx! Laatst mochten we binnen en toen viel het wel heel erg tegen maargoed van binnen was er nog niets af natuurlijk dus dat geeft een heel ander beeld. En de buren links hebben een uitbouw dus daarna is het wel even wennen dat dat bij ons ontbreekt. Maargoed wie weet in de toekomst! Wel even wennen want wij hebben dan dus de trap in de woonkamer, daardoor mist er een heel stuk aan ruimte en maakt de inrichting weer iets lastiger. We willen wel iets moois met de trap doen, aangezien deze vanuit de woonkamer nogal goed zichtbaar is. We zaten te denken aan iets van verlichting ofzo.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:39

Een mooie (houten) open trap scheelt ook al een hoop qua ruimtelijk zicht!
Zag bij de foto's van Capriz onwijs gave verlichting bij de traptredes!
Als het leeg is, en alles nog 'beton' kleur, toont dat toch al veel kleiner vind ik!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:43

Dat is ook zo! Ik ga even zoeken naar de foto's. De buren hebben een wandje laten zetten bij de trap, dat scheelt toch wel echt zo ontzettend veel, er komt daardoor veel minder licht binnen. Het is ook zo moeilijk om je voor te stellen hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien. Daarom wachten we ook nog maar even met de aanschaf van de meubels :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:47

Het heeft voor en nadelen, zo'n wandje! Ik vind een trapkast ook ideaal qua voorraadopslag, maar qua ruimte in je huiskamer en licht is het weer zonde.
Vind het heel slim dat je wacht met meubels kopen! Het nadeel is dan alleen weer wel dat je met levertijd zit!?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:54

Trapkast hebben we sowieso al :j ik heb maar even getekend want met woorden uitleggen is onmogelijk (voor mij) haha. Bij ons is het als volgt:

http://i41.tinypic.com/mrq0t5.jpg

Bij de buren precies gespiegeld. Op de plek waar dat enkele streepje staat hebben zij een muur laten plaatsen, bij ons is dit open. Links van de trap zit de trapkast.

Inderdaad is er vaak wel sprake van levertijd maar we hebben ook wel wat spul op het oog dat direct leverbaar is. En anders maar zolang wat noodmeubels die ik nog ergens heb staan :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:58

Ik nu begrijp :D Dat zal zeker een hoop licht schelen!
Desnoods gebruik je gewoon de tuinset :P

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:01

Haha ja precies! Bed hebben we al wel dus slapen en zitten gaat in ieder geval :')

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:16

ook ik ben nog steeds druk aan het verbouwen... Heb al eerder een paar foto's geplaatst en mijn aanbouw + dakkapel zit er eindelijk in. Net een week voordat het begon te vriezen.

Even een tip aan iedereen:

Ik zou proberen zo min mogelijk bij gamma/praxis te kopen, zij zijn behoorlijk prijzig vergeleken met:

- Stiho (http://www.stiho.nl/)
- Hornbach

Vooral bij Stiho scheelt het al gauw meer dan 1/3 van de prijs en daarbij zijn ze daar veel meer service gericht en weten ze vaak meer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:21

Wij halen alles overal en nergens. Heb een schurft hekel aan de Hornbach..... het scheelt wel idd, dus we komen er regelmatig. Maar Karwei heeft bijv. continu acties met 15% korting enzo.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:40

Ja dat is ook erg fijn!
Op zondag is bij ons altijd de praxis/gamma open en soms heb je echt spullen nodig om verder te komen..
Ik krijg dan elke keer weer een hartverzakking. := hihi

Gingen isolatie halen, 4 rollen van ik dacht 4,5m2(?) rond de 75euro en dan was er ook nog eens een x aantal korting afgegaan die week.
Terwijl bij de Stiho zijn we dan 50 euro kwijt en hebben meer m2.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:44

Stiho zit bij ons om de hoek. Ongeveer dichtste bij, maar nog nooit geweest.
Ze zijn ook een beetje op kansloze tijden open :') Dus ik heb er niks aan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:45

Stiho hebben wij niet in de buurt en ken ik ook niet!?
Hornbach vind ik juist wel een mooie winkel! Ze hebben vaak ook betere kwaliteit spullen dan bijvoorbeeld Karwei!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:54

Dat is jammer Manzano!
@ Kentaro: Ik kan Stiho ook pas sinds een paar maandjes, dat krijg je als vriendlief op zoek gaat naar een goedkopere zaak dan Gamma/Praxis en die bij ons in de buurt zit. Daarvoor gingen we vaak naar Hornbach maar dat was gelijk een klein half uurtje rijden (vriend heeft geen benzinekosten dankzij zijn werk). Mijn vriend heeft echt een hekel aan Gamma/Praxis en loopt altijd mopperend door deze zaken heen :')