Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 16:55

Ik kom in mijn werk veel mensen tegen in diepe armoede. Wat ik het ergste vind zijn ouderen, die door diverse omstandigheden steeds meer vereenzamen, steeds minder te besteden hebben en ook weer daardoor steeds in een groter sociaal isolement. Dan nog gezondheidsproblematiek en daarbij weer bijv dat je een eigen bijdrage hebt bij van alles maakt het dan nog zwaarder. Mensen hebben soms niet eens een zeepje of net ondergoed ... (werk in de crisisopvang). En door schaamte maken ze vaak niet optimaal gebruik van het sociale vangnet van gemeentes etc.

Ik heb afgelopen half jaar veel gewerkt én veel gespaard, zo'n 40% maar dat ga ik nu niet meer redden hoor.

Ken de 10% regel van het Nibud, ik vind dat wel erg weinig. Spaar meestal zo'n 20%.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:56

8nnemiek schreef:
Tussen bijstandsniveau en minimumloon zit gelukkig wel wat meer dan 200 euro.
Bijstandsniveau is €1.075 voor alleenstanden.
Minimumloon is €1.700 ongeveer.

netto?

Hier in Belgie krijg je een uitkering volgens het laatst verdiende loon. Na X maand val je op het minimum, dit is 800-900 euro per maand. (47.76 / dag)
Maar, zodra je ook maar 1 uur per dag werkt, dan valt die 47.76 per dag weg.
Mensen die bv niet in staat zijn om fulltime te werken, en 20 uur per week doen, verdienen om en bij de 800-1100 euro per maand. Je moet in principe al meer dan 4 uur per dag werken om meer te verdienen dan je krijgt van de uitkering.
Maar inderdaad, stel dat je 24 uur per week werkt, aan 12 euro netto = 1152 euro per maand netto.
Hiervan moet je benzine betalen (in mijn geval om 5 dagen per week op het werk te raken kost me dat +- 100 euro per maand) = 1052 per maand.
verzekering, wegentaksen en keuring = 700 per jaar, + 300 voor een onderhoud = 1000 / jaar = 83/maand
schiet er minder dan 1000 euro over, voor 24 uur per week te werken en de auto die je nodig hebt te onderhouden, terwijl je met een uitkering maar een heel klein beetje minder hebt...

Dan is het op zich wel logisch dat mensen van de regen in de drup raken, want minder dan 950 euro is eigenlijk niet haalbaar om deftig te leven, maar werken loont niet zolang je niet fulltime kan werken, dus dan blijven mensen altijd ertussen in hangen ...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 17:05

Nee dat is bruto. Netto is afhankelijk van allerlei factoren, er is een toeslagensysteem in Nederland, afhankelijk van bijv huur, kind, zorgbehoefte etc zijn er toeslagen. Dan kun je ook nog bij de gemeente allerlei regelingen aanvragen. Dus dan neemt het netto weer toe. Maar als je nergens voor in aanmerking komt gaat van dat bruto bedrag dus nog een aantal belastingen af en dan is dat wat het is.

Bijstand is wat je krijgt als je uit je WW (werkloosheidsuitkering) valt of door omstandigheden niet kunt werken. En als je geen partner hebt die werkt want heb je die wel, en zit die boven het bestaansminimum dan krijg je niets als je WW ophoudt ( en hoe lang die duurt is weer afhankelijk van je arbeidsverleden).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:08

Even opgezocht, maar die €1700 in Nederland is bruto inderdaad, daar blijft netto meestal zo'n €1600 van over.

Wat een aparte regelingen in België zeg! Werken moet wel lonen, als je zonder te werken net zo veel over houdt dan werkt dat ook niet erg motiverend.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:10

VanHuisUit schreef:
Nee dat is bruto. Netto is afhankelijk van allerlei factoren, er is een toeslagensysteem in Nederland, afhankelijk van bijv huur, kind, zorgbehoefte etc zijn er toeslagen. Dan kun je ook nog bij de gemeente allerlei regelingen aanvragen. Dus dan neemt het netto weer toe. Maar als je nergens voor in aanmerking komt gaat van dat bruto bedrag dus nog een aantal belastingen af en dan is dat wat het is.

Bijstand is wat je krijgt als je uit je WW (werkloosheidsuitkering) valt of door omstandigheden niet kunt werken. En als je geen partner hebt die werkt want heb je die wel, en zit die boven het bestaansminimum dan krijg je niets als je WW ophoudt ( en hoe lang die duurt is weer afhankelijk van je arbeidsverleden).

ja, dat is ongeveer hetzelfde als hier, die 850 euro ofzo is het absolute minimum dat je krijgt als alleenstaande. Als je met iemand samen woont krijg je niks of 22 euro per dag, ook niet bepaald een vetpot.
Nu, het systeem is goed voor mensen die door omstandigheden werkloos zijn, zowel in België als Nederland, maar het stimuleert wel niet om te werken, want werken is pas interessant vanaf een fulltime (en niet iedereen kan dat) en als je niet of parttime werkt blijf je ertussenin vallen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:28

Volgens mij zijn het inderdaad vaak de part-timers die vaak zo iets hebben van: dan maar een uitkering. De soort baantjes waar het dan om gaat zijn ook niet per se het soort baantjes wat voor veel voldoening zal zorgen. Ieder geval niet voor mij. Wat dat betreft kan ik me wel wat bij indenken bij die keuze als je echt niet meer uren kan werken en vaak terecht komt bij minimumloon werk.

Even heel wat anders.
Ik vroeg mij af of iemand nog investerings-tips heeft?

Mijn vriend zijn spaarrekening groeit hard en hij wilt graag investeren. Hij heeft nog niet voldoende om bouwgrond/huis te kopen en wilt ook geen hypotheek afsluiten. Ik heb al het e.e.a. uitgezocht wat betreft (groene) beleggingsfondsen waar hij nu verder naar gaat kijken. Grond en beleggen is het enigste wat ik mij kan bedenken, maar wellicht zijn er nog andere goede tips en trucs.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:33

8nnemiek schreef:
Even opgezocht, maar die €1700 in Nederland is bruto inderdaad, daar blijft netto meestal zo'n €1600 van over.

Wat een aparte regelingen in België zeg! Werken moet wel lonen, als je zonder te werken net zo veel over houdt dan werkt dat ook niet erg motiverend.

In Nederland wordt je ook niet gemotiveerd om te werken.
Ik woon zelf in een gemengde wijk met 90% sociale huurwoningen en heel veel mensen met een uitkering.
Weet inmiddels dat er veel niet klopt aan ons systeem.

2x zoveel verdienen (bruto) betekent niet 2x zoveel overhouden (netto).

Ik heb het een keer naast het inkomen van mijn buurman gelegd. Hij heeft een uitkering en een dochter, ik ben alleen maar voor de vorm gedaan alsof ik een kind van dezelfde leeftijd had. We wonen in eenzelfde huis.

Het begint al met de zorgverzekering. €150 moet ik voor werken, hij krijgt iets van €100 zorgtoeslag. En aangezien ik teveel verdien voor toeslagen heb ik ook met die fictionele dochter behoorlijk pech.
Aan het eind van de rit is her verschil wel erg klein.

Ik werk 40 uur per week, hij 0. Dat vind hij dom van mij. En ik zou hem nog bijna gelijk geven ook. Als je inkomen en verplichte uitgaven tegen elkaar weg streept houd ik aan het einde van het jaar €3000 over. Maar daarvoor werk ik wel fulltime. 3000/45 weken werken levert mij ongeveer 67 euro per week op. Daar komt niemand normaal zijn bed voor uit. En de beste man doet wel klusjes voor zwart geld. :+

En kijkende naar de buurt. Er staan genoeg bmw's en mercedessen. Er wordt voldoende gerookt hier om een weg te asfalteren. En er is een dame met een uitkering en een paard op vol pension. Schite mij maar lek.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:36

Vastgoed zou kunnen, afhankelijk van hoeveel hij heeft is een recreatiewoning misschien haalbaar voor verhuur. Al zijn ook die prijzen flink de lucht in gegaan. En verhuren moet je wel zin in hebben, of een huisje op een park kopen waar de verhuur geregeld is.

Anders beleggen in ETF's, makkelijk, redelijk rendement en relatief veilig tov losse aandelen als je net begint.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:04

PSvanLot schreef:
poes schreef:
Dat er armoede bij ons is houdt mij niet tegen om voor andere landen ook te doneren/steunen. Maar het is idd bizar dat armoede bij ons bestaat.

Waarom is het bizar dat er hier armoede bestaat?

Omdat we bij de rijkste landen ter wereld horen. Je zou toch denken dat ons vangnet beter werkt?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 18:56

Vergeleken met andere landen doen we het niet slecht, maar het kan altijd beter. Dat soort 'gedoe' als Luxorvalkje beschrijft is ook weer erg afhankelijk van de gemeente... ik moet zeggen dat ik Rotterdam wat dat betreft best hoog heb zitten want hier is het wel dat de algemene stelregel is geen werk, geen inkomen en als je geen werk kunt doen (wat echt wel heel goed wordt onderzocht) bieden we een vangnet...

Vanuit mijn werk weet ik dat het soms over generaties gaat, armoede, het in de schulden werken, het steeds afhankelijk zijn van uitkeringen... maar het is soms ook echt scheef, ik heb als alleenstaande ouder (hij is nu de deur uit maar dan nog...) ook echt mijn vraagtekens bij het systeem maar ik verdom het om afhankelijk te zijn of te worden van een uitkering. Ik dop mijn eigen boontjes liever }:)

Beleggen ... denk toch echt vastgoed... grond .... anders weet ik het niet ... misschien een bouwkavel kopen, huisje op een park?
Ik zit nog niet in die league _O-

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:01

8nnemiek schreef:
Leer kinderen en tieners eens wat meer over alles wat met financiën te maken heeft.
Alleen al het besef dat je duizenden euro's per jaar kan besparen door te stoppen met roken, of door geen kant-en-klaar maaltijden te kopen, of door een oude auto te kopen in plaats van een nieuwe met lening..

En om vooral geen paard te kopen :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 19:05

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:06

Wow 1600, dat is bijna het dubbele dan wat werklozen hier in .be krijgen.

Ik heb zonet een maandloon uitgegeven: stofzuiger, koffiezet en broodrooster. (die dingen had ik nog niet na verhuis). Op deze manier lukt het natuurlijk niet om te sparen, maar op de stofzuiger én op de koffiezet zaten cashbacks! :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 19:48

1600 is als je het minimum loon hebt en 40 uur per week werkt hoor, niet als je werkloos bent.

Ik moet een nieuwe stofzuiger, ben aan het uitstellen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:52

Als je in België 1700 bruto hebt hou je ook echt geen 1600 netto over. Eerder iets van 1000 ofzo :')
Zelfs ik met 20u/week zit boven de €2000 bruto/maand, en ik hou daar netto geen €1500 aan over. Met 30u/week zat ik daar wel boven en met 38u/week zat ik rond €2000 netto. Wel met ploegenpremies, weekentoeslag etc binnen de zorg en op basis van mijn anciënniteit. Moest ik nu werkloos worden, ik gok dat ik misschien €500 netto/maand zou overhouden op basis van mijn huidige loon. Ook omdat ze rekening houden met het inkomen van je partner, als samenwonende zak je uiteindelijk het snelst en ook het meeste.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:20

poes schreef:
PSvanLot schreef:

Waarom is het bizar dat er hier armoede bestaat?

Omdat we bij de rijkste landen ter wereld horen. Je zou toch denken dat ons vangnet beter werkt?

Je kunt het vangnet nog zo groot maken, je kunt niet iedereen helpen. Dat kan ook niet, want dat ging iedereen de randjes opzoeken.
Zolang je vrije keuze heb in het besteden van je geld en het sluiten van leningen blijf je mensen hebben die 'foute' keuzes maken en zich in al dan niet bewust in de problemen werken.

Ik ken een gezien hier in het dorp, op de dag dat het loon gestort wordt gaan zij flink winkelen. Dat de kinderen niet op zwemles kunnen, daar is dan weer niet aan gedacht.

Op mijn werk verschillende gezinnen met meer dan 5 kinderen, alleen een moeder welke in de bijstand zit. Die hebben het bijzonder zwaar. Zo sneu.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:21

Tieme schreef:
8nnemiek schreef:
Leer kinderen en tieners eens wat meer over alles wat met financiën te maken heeft.
Alleen al het besef dat je duizenden euro's per jaar kan besparen door te stoppen met roken, of door geen kant-en-klaar maaltijden te kopen, of door een oude auto te kopen in plaats van een nieuwe met lening..

En om vooral geen paard te kopen :')

Ik heb toch al een paar keer goed verdiend aan het kopen/rijden/verkopen van een paard ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:30

Vandaag 70€ aan onderhoud op onze 23 jaar oude nefit ketel :D

Beetje schoonmaken en een ringetje vervangen. *\o/*

Maar ook even de projecten planning gemaakt voor de rest van dit jaar. Nog 10.000 :$ zit grotendeels in het afmaken van het grootste gedeelte van het paddock paradise wat we aan het maken zijn.

Zei iemand nog, ga geen paard kopen? Ik ga deze week kijken ervoor. En dat bedrag zit nog niet in die 10k :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:17

PSvanLot schreef:
Ik heb toch al een paar keer goed verdiend aan het kopen/rijden/verkopen van een paard ;)

Ja ok maar dat kan ik niet. :o
Wat ik heb dat blijft tot hun dood. En heb pas eens globaal uitgerekend wat die 2 (paard en pony) me in al die jaren gekost hebben alle stalling, dierenarts en hoefsmid.... %)
Ruim 40000 euro....

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:20

Als je ze tot de dood houdt, dan kosten ze idd alleen maar geld. Ik heb ze vaak een jaar of 2 tot 3 en dan mogen ze een ander gelukkig maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:20

PSvanLot schreef:
Ik zat net wat rond te kijken op internet. Las dat je gemiddeld 10% van je loon moet sparen en minimaal 5k op de spaarrekening moet hebben staan voor onvoorziene omstandigheden.

Ik werk op een school waar het grootste gedeelte rond de armoedegrens, daar is €15,- voor het kaartje van de Efteling nog veel te veel...

Waar vind ik 15€ voor kaartje van de Efteling >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:21

Goeie God daar wil ik niet eens aan denken aan wat die me sedert 2011 hebben gekost! Als ik dat bedrag zou zien, ik begin spontaan te huilen denk ik :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:26

Varekaj schreef:
Goeie God daar wil ik niet eens aan denken aan wat die me sedert 2011 hebben gekost! Als ik dat bedrag zou zien, ik begin spontaan te huilen denk ik :')

Je moet maar zo denken, koters zijn duurder ;)

Tita, volgens mij heeft AH nu een actie met de efteling. Geen idee wat de kaartjes daar kosten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:35

Prairy schreef:
Varekaj schreef:

Je moet maar zo denken, koters zijn duurder ;)

Tita, volgens mij heeft AH nu een actie met de efteling. Geen idee wat de kaartjes daar kosten.

Voor besparen ga je geen boodschappen doe bij AH :D
Mijn pony heeft mij 180000 gekost heb um 25 jaar gehad…. Door dit bedrag houd ik van mijn paard niet meer bij

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:38

Soms wel, als er 2-1 actie is en er nog 35% korting op zit :P

Maar ze zijn niet de goedkoopste. Ik vind het alleen zo'n fijne winkel :')

Edit : je krijgt 12,50 korting op een kaartje, dus 45 of 41 - 12,50.