Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Tussen bijstandsniveau en minimumloon zit gelukkig wel wat meer dan 200 euro.
Bijstandsniveau is €1.075 voor alleenstanden.
Minimumloon is €1.700 ongeveer.
VanHuisUit schreef:Nee dat is bruto. Netto is afhankelijk van allerlei factoren, er is een toeslagensysteem in Nederland, afhankelijk van bijv huur, kind, zorgbehoefte etc zijn er toeslagen. Dan kun je ook nog bij de gemeente allerlei regelingen aanvragen. Dus dan neemt het netto weer toe. Maar als je nergens voor in aanmerking komt gaat van dat bruto bedrag dus nog een aantal belastingen af en dan is dat wat het is.
Bijstand is wat je krijgt als je uit je WW (werkloosheidsuitkering) valt of door omstandigheden niet kunt werken. En als je geen partner hebt die werkt want heb je die wel, en zit die boven het bestaansminimum dan krijg je niets als je WW ophoudt ( en hoe lang die duurt is weer afhankelijk van je arbeidsverleden).
8nnemiek schreef:Even opgezocht, maar die €1700 in Nederland is bruto inderdaad, daar blijft netto meestal zo'n €1600 van over.
Wat een aparte regelingen in België zeg! Werken moet wel lonen, als je zonder te werken net zo veel over houdt dan werkt dat ook niet erg motiverend.
PSvanLot schreef:poes schreef:Dat er armoede bij ons is houdt mij niet tegen om voor andere landen ook te doneren/steunen. Maar het is idd bizar dat armoede bij ons bestaat.
Waarom is het bizar dat er hier armoede bestaat?
8nnemiek schreef:Leer kinderen en tieners eens wat meer over alles wat met financiën te maken heeft.
Alleen al het besef dat je duizenden euro's per jaar kan besparen door te stoppen met roken, of door geen kant-en-klaar maaltijden te kopen, of door een oude auto te kopen in plaats van een nieuwe met lening..
poes schreef:PSvanLot schreef:
Waarom is het bizar dat er hier armoede bestaat?
Omdat we bij de rijkste landen ter wereld horen. Je zou toch denken dat ons vangnet beter werkt?
Tieme schreef:8nnemiek schreef:Leer kinderen en tieners eens wat meer over alles wat met financiën te maken heeft.
Alleen al het besef dat je duizenden euro's per jaar kan besparen door te stoppen met roken, of door geen kant-en-klaar maaltijden te kopen, of door een oude auto te kopen in plaats van een nieuwe met lening..
En om vooral geen paard te kopen
PSvanLot schreef:Ik heb toch al een paar keer goed verdiend aan het kopen/rijden/verkopen van een paard
PSvanLot schreef:Ik zat net wat rond te kijken op internet. Las dat je gemiddeld 10% van je loon moet sparen en minimaal 5k op de spaarrekening moet hebben staan voor onvoorziene omstandigheden.
Ik werk op een school waar het grootste gedeelte rond de armoedegrens, daar is €15,- voor het kaartje van de Efteling nog veel te veel...
Varekaj schreef:Goeie God daar wil ik niet eens aan denken aan wat die me sedert 2011 hebben gekost! Als ik dat bedrag zou zien, ik begin spontaan te huilen denk ik
Prairy schreef:Varekaj schreef:Goeie God daar wil ik niet eens aan denken aan wat die me sedert 2011 hebben gekost! Als ik dat bedrag zou zien, ik begin spontaan te huilen denk ik
Je moet maar zo denken, koters zijn duurder
Tita, volgens mij heeft AH nu een actie met de efteling. Geen idee wat de kaartjes daar kosten.