Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:06

Misschien een wat persoonlijke vraag, maar hoe werkt het bij jullie met het financiële gedeelte?
Betalen jullie belastingen? Doen jullie wel eens 'gewoon' boodschappen?
Werken jullie nog buitenshuis om geld te verdienen? Of zijn jullie volledig zelfvoorzienend dat dit alles niet nodig is. Of gaat het in het land gewoon anders waar jullie wonen?

Ik vind het ontzettend interessant <3

JudithO

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:34

Ik heb diep respect voor je, Thea. Ik kan me volledig vinden in je uitleg en bewonder je dat je dit zo doet. Ga vooral zo door en blijf ons alsjeblieft meenemen in je verhalen!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:04

Interessant om te lezen wat jullie (jou) motiveert om zo te leven. Ik snap het ook wel een beetje. Hoe vaak ik niet urenlang youtube filmpjes aan het kijken ben, terwijl ik eigenlijk gewoon zelf in mijn hobbykamer aan de slag wil. Zonde van de tijd.
Maar boeken lezen vind ik echter geen tijdverspilling. :+ Dat is voor mij echt ontspannend en soms leer ik er ook nog wat van. En als je zoals ik in een bibliotheek werkt zie je ook gewoon heel veel leuke boeken. :')

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:45

Jolliegirl schreef:
Misschien een wat persoonlijke vraag, maar hoe werkt het bij jullie met het financiële gedeelte?
Betalen jullie belastingen? Doen jullie wel eens 'gewoon' boodschappen?
Werken jullie nog buitenshuis om geld te verdienen? Of zijn jullie volledig zelfvoorzienend dat dit alles niet nodig is. Of gaat het in het land gewoon anders waar jullie wonen?

Ik vind het ontzettend interessant <3

Ik dacht dat ze er ooit al iets over gedeeld had. Was haar man niet ook hoefsmid? Maar ik hou me ook weer opnieuw aanbevolen voor het antwoord want ik weer het niet meer precies en ook benieuwd of je dan helemaal zelf in alles kan voorzien of dat dat toch enigszins onmogelijk is. En als het wel mogelijk is heb je dan ook al het hout voor bijvoorbeeld de kachel zelf beschikbaar op je land en hoe ben je dan ooit aan het land en het huis gekomen.

Zooo interessant ook hè dat je denkt: hoe dan allemaal?
Maar ik bedoel het wel zonder nieuwsgierig te zijn of zo hoor Thea. Net als Jolliegirl oprechte interesse.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 20:04

Bedankt voor jullie reacties. <3

jolliegirl wij zeggen altijd dat we financieel onafhankelijk zijn. Meestal trekken mensen dan zo'n gezicht :wow: maar als ze dan leren dat we niet stinkend rijk zijn maar gewoon proberen om zo weinig mogelijk geld nodig te hebben, kijken ze daarna meestal niet meer zo O:) :P
Helaas is 100% zelfvoorziening onmogelijk en ook geen doel. Ik zie Sander nog geen ijzer opgraven in een mijn om een nieuwe fiets te smeden bijvoorbeeld :P. Of eigen glas maken... misschien is zelfvoorziening wel een misleidende term, het amerikaanse woord "homesteading" is beter, maar is daar eigenlijk een Nederlands woord voor? Mijn doel is zoveel mogelijk zelf te maken wat binnen mijn mogelijkheden valt. Niet kiezen voor kant en klaar maar zelf basis waren te veredelen tot een goed produkt. Of het nu om boodschappen gaat. Kopen we zaken zoals meel, olie, melk, koffie, thee. Wat ik bijv verwerk tot brood, kaas enz. Maar ook bijv stoffen, garen of ruwe wol, waar ik kleren, sokken en huishoudelijke producten van maak.
Sander werkt ongeveer 15 uur in de week, wat onze financiele behoefte ruimschoots dekt.
Belastning betaal je denk ik overal ter wereld, en daar heb ik ook geen problemen mee. Immers maak ik ook gebruik van voorzieningen die de overheid regelt, zoals wegen en veiligheid.

victory-boy nee, lezen is geen tijdsverspilling Maar mijzelf kennende, soms wordt het dan wat te veel van het goede.... maar een paar uur lezen elke dag, dat doe ik ook graag.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:52

Mocht je een overschot aan courgette kunnen telen volgend jaar, dan kun je dat drogen en meel van maken. Ik geloof dat je maximaal 1/3 van je normale meel kunt vervangen voor courgette meel in brood. En het is nog gezond ook.

In Engeland noemen ze het een smallholding (leerde ik dit jaar in Engeland), in Amerika inderdaad een Homestead.
Ik gebruik Homestead omdat dat voor mij lekkerder bekt.

In het Nederlands zou ik zeggen, een kleine boerderij. Volledig zelfvoorzienend is als koppel gewoon niet te doen, ook niet in Nederland. Het is domweg te veel werk en kost te veel tijd om alles te kweken, verzamelen en vooral, verwerken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:57

Wauw, wat goed van jullie. Diep respect!! Bedankt voor je uitgebreide antwoord

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:58

Wat doen jullie dat goed, en jullie footprint zal ook heel klein zijn. Het is echt een eyeopener.
En je schrijft ook heel fijn, ik lees het echt graag.
Mensen zouden van jullie kunnen leren, maar nu is het zo dat de mensen alleen maar meer, meer en nog meer willen.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Een mooie Nederlandse term is denk ik: leven van het land.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Als jullie met 15 uur werk jezelf kunnen bedruipen doen jullie het gewoon heel erg goed!
Zelf made geeft heel veel voldoening en is ook gezonder en minder vervuilend.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:01

prairy inderdaad schrijffout van mijn kant, een pressure canner had het moeten zijn.

Heb jij al eens brood gebakken met courgettemeel? Ik droog wel courgettes voor soepen en sausen maar weet niet hoe ik het fijn zou kunnen malen...

Bedankt allemaal voor jullie fijne reacties <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:47

Nee, ik heb het op YouTube iemand zien doen en vond het wel interessant.

Heb je een graanmolen? Of iets dat op een staafmixer in een kommetje lijkt? In ieder geval iets met messen die snel ronddraaien?

Pressure canner kan, maar in principe kun je (bijna) alles ook wecken, alleen zul je het dan altijd eerst moeten opwarmen voor je het kunt eten.

Qua tijdbesteding vind ik een PC ook geen voordeel hebben, zeker jij niet omdat je er de hele tijd bij moet blijven. Er zijn een stuk meer handelingen als bij Wecken vind ik.

De Facebook groep Wecken is Hip vind ik een fijne informatie bron.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Ik zou voor het malen van droge courgettes eerder een vleesmolentje overwegen, die maak je makkelijker schoon mocht het wat gaan plakken. Mijn moeder gebruikte die voor malen gekookte spinazie en dan er 1-2 beschuiten achteraan om alles er uit te krijgen.