Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:04

Haha. :+
Is in Zweden! Maar twijfel dus of de bruine vlek kwaad kan...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:53

Ik kon er ook 1 overnemen met bruin in het blad, maar durfde het toch niet aan

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:57

Ik twijfel dus inderdaad. :=
Denk met vrijwel geen wit gezonder is zeg maar, maar als je dan een plant krijgt met ook vrijwel geen wit...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:01

Ligt eraan waar die vlek zit. Aan de rand of midden op t blad. Is de vlek nat of droog.

Meestal is een bruingekleurd blad een teken van te veel of te weinig water, maar dat hoeft niet meteen een probleem te zijn voor de plant. Mijn triostar heeft ook wat bladeren met een bruine punt. Balen, maar is niet anders. De nieuwe bladeren groeien gezond aan.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:15

Bij een complete plant is het een ander verhaal, maar dit gaat om een stekje ( ongeworteld?)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:17

Ja. :j

Alleen een lucht wortel en dus 1 blad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:22

Quir schreef:

Ow, hmmm... Ik weet niet of ik t dan zou doen. Ligt aan de prijs denk ik.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:25

_San87_ schreef:
Quir schreef:

Ow, hmmm... Ik weet niet of ik t dan zou doen. Ligt aan de prijs denk ik.

20 euro, niet heel veel voor monstera variegata stek denk ik (tenminste meeste gaan hier voor 40/50 euro, ongeworteld). Maar toch nog geld zat...

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:41

_San87_ schreef:
Ligt eraan waar die vlek zit. Aan de rand of midden op t blad. Is de vlek nat of droog.

Meestal is een bruingekleurd blad een teken van te veel of te weinig water, maar dat hoeft niet meteen een probleem te zijn voor de plant. Mijn triostar heeft ook wat bladeren met een bruine punt. Balen, maar is niet anders. De nieuwe bladeren groeien gezond aan.

Bruine randen heb ik bij mijn planten kunnen oplossen met sproeien 1X per week, nu blijven de nieuwe bladeren ook mooi!

Mn calathea net helemaal geknipt, alles wat hing eraf het is echt een zielig plantje geworden na de schade van mn vakantie maar nieuwe bladeren groeien alweer <3

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:55

Anke98 schreef:
_San87_ schreef:

Bruine randen heb ik bij mijn planten kunnen oplossen met sproeien 1X per week, nu blijven de nieuwe bladeren ook mooi!

Mn calathea net helemaal geknipt, alles wat hing eraf het is echt een zielig plantje geworden na de schade van mn vakantie maar nieuwe bladeren groeien alweer <3

Dat moet je bij planten met veel wit nu juist niet doen want dat is juist een recipe for disaster haha

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:51

Iedereen heeft hem vast al maar mocht er interesse zijn in stekjes voor de mother of thousand pb me dan maar even. Ik heb er zoveel dat ze anders in de groen container belanden.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 01:33

Quir schreef:
Ik kan voor een redelijke prijs een stek van een Monstera variegata overnemen, alleen het blad met veel wit, heeft een bruin stuk in het blad. Kan dat kwaad?

De andere heeft vrijwel geen wit in het blad, maar gaat de plant die er uit groeit dan wel veel wit geven of ook niet?

Kan eventueel foto's sturen. :)

Ligt er aan wat voor bruine vlek. Kan bijv door te lage luchtvochtigheid komen, maar ook andere oorzaken.
Ik zou eerder naar de stengel kijken of die wit bevat dan het blad zelf.
Als de stengel veel wit bevat, is de kans groot dat er mooie witte variegatie in het blad komt.
Is de stengel voornamelijk groen, dan niet.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:57

Die witte bladeren zijn ook een stuk gevoeliger voor bruine vlekken dacht ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:00

Anke98 schreef:
_San87_ schreef:

Ik sproei mijn triostar regelmatig. Maar dit zijn de puntjes, voornamelijk door slechte verzorging waar ik m gekocht heb. Maar hij groeit als kool, dus ik denk dat t wel goed komt en ik de echt slechte bladeren in t voorjaar wegsnoei.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:15

Quir schreef:
20 euro, niet heel veel voor monstera variegata stek denk ik (tenminste meeste gaan hier voor 40/50 euro, ongeworteld). Maar toch nog geld zat...

Een stekje, voor 20 euro... :wow:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:22

Kuggur schreef:
Quir schreef:

Een stekje, voor 20 euro... :wow:

Is een lage prijs voor een monstera variegata :=.

Het loopt echt de spuigaten uit _O-.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:33

Ik ben gek op planten, maar dan zou voor mij de lol er snel af zijn, wát een absurde prijs.
Ik geef stekjes gratis weg aan iedereen die interesse heeft, en krijg mijn stekjes op dezelfde manier.
Voor mezelf koop ik, een enkele uitzondering daargelaten ( een ficus benjamini uit de IKEA, :+ ) geen planten, en ons huis is meer jungle dan mijn vrouw lief is. Meest uit stekken, en heb ook wat gezaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:36

Ik vind zo'n monstera met wit echt heel gaaf, maar het zou mij teveel pijn doen als die per ongeluk zou sterven
voor dat bedrag :=

Wie weet als ze ooit minder schaars worden.. maar ik vond 50 euro wat ik tegenkwam voor een plantje van 12cm echt van de zotten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:38

Ben ik blij dat ik zo'n monstera dus niks vind :')

Hoop met de housewarming nog wat plantjes te krijgen. En wil binnenkort nog een stekjesbox kopen.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:01

Hoi allemaal,
Kunnen jullie mij helpen deze plant weer mooi te krijgen/te redden?
Dit is al de 2e calathea, de eerste zat vol met beestjes (gok bladluizen) dus die ging de container in. De plant krijgt wekelijks water en maandelijks wat voeding. Maar hij heeft allemaal droge bruine stukken in de bladeren en heb niet het idee dat hij groeit. Wij hebben hem nu ruim 3 kwart jaar. Helpt het om hem af en toe te besproeien met water? Ik ben echt heel slecht in het onderhouden van planten :\

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik deze nog, die doen het goed :D

Afbeelding

Afbeelding
De hypoestes phyllostachya / polka Dot (?) Groeit als kool. We hebben hem al 1.5 jaar. Afgelopen mei ging hij dood, kwam er een nieuw takje uit wat in 5 maanden gegroeid is tot dit :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:14

Bij je calathea zou het een vocht-tekort of juist teveel kunnen zijn. Zou je kunnen meten met een hydrometertje :j

Als hij niet groeit zou je hem nog kunnen overpotten naar groter in wat rijkere aarde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:20

Sowieso thea's regelmatig sproeien en wellicht eens kijken of je haar ergens anders kunt zetten. Thea's zijn diva's die niet groeien als hun plekje ze niet zint.

Beste is half schaduw zonder direct zonlicht, niet bij de verwarming, hoge luchtvochtigheid en geen tocht.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 11-10-19 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:27

Ik heb mijne een flink stuk van het raam staan en sproei 2x per week denk ik. Houden van vochtige lucht!

Iemand een stekje regio Zwolle of Utrecht?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:03

Zou wel willen! Maar kom voorlopig niet in de buurt van Zwolle.

Ach hier 2 calathea's. Staan naast elkaar. 1 doet het heel goed. En andere is nogal dramaqueen :') maar nu ik haar weer verplaatst heb, lijkt ze weer tevreden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:05

Ik heb stress, dan mag je toch een nieuwe plant kopen? :j