Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:31

Even een algemene (kleine) lijst met planten die makkelijk zijn, mooi zijn, mooie bloemen hebben en als je er veel hebt, weinig zwarte aarde, weinig onkruid...

Af en toe zal er wel even wat geknipt moeten worden, maar valt reuze mee vind ik zelf...

Tuingeranium (ooievaarsbek) o.a. Azure Rush (felblauw, 30 cm, bloeit heel lang) Patricia (60 cm ongeveer, donkerroze, zwart hart, bloeit ook héél lang)
Salvia o.a. de Caradonna is heel bekend, heel donkerpaars, heb zelf o.a. de Amethyst (erg mooi, wordt wat hoger, kan wel wat uitelkaar vallen)
Campanula (de bodembedekkers hiervan zijn goed tegen onkruid, bloeien ook erg lang, 's winters groen, wel wat bescheidenere omvang dan)
Akelei (vooral voorjaarsbloeier)
Dropplant (in meerdere kleuren te verkijgen, verschillende hoogtes, ook makkelijk.

Groter: Vlinderstruik? Heb je ook in verschillende formaten. In het voorjaar fors terugsnoeien, verder weinig werk aan en erg leuk als je van vlinders houdt. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:35

je hebt ook kleine vlinderstruiken, patioformaatje
ik heb er 1 in het klein (lila) en 4 grote (zwartpaars, wit, lila, multicolor)
die kleintjes zijn ook heel prima in pot te houden.
maar kunnen net zo makkelijk de border in , de grotere kun je ook prim in ene border kwijt, zou ze wel een beetje aan het eind zetten, om ze een beetje in toom te houden kun je de plant lichtjes ene beetje opbinden/bij elkaar houden met een touwtje

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:18

Dit lijkt me de meest geschikte plaats om binnen te vallen.

Wij hebben een vrij groot dakterras dat is betegeld en met gigantische bloembakken. Nu hebben zowel mijn vriend als ik geen groene vingers en willen eigen alles zo snel mogelijk dood, kaal en leeg hebben maar hoe? We hebben een hond en drie katten die in de tuin komen dus het mag niet giftig zijn voor hun... Als de tuin op begane grond was geweest had ik er naar alle waarschijnlijkheid al met een manitou doorheen gewalst..

Maar dus, iemand tips om alles zo snel mogelijk leeg te halen en wortels uit te trekken etc?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:09

groene container en volprakken maar ?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:27

@ Sonja_vR: Die kleine lijken mij ook erg leuk ja! Je hebt ze heel klein, kan bijvoorbeeld in een hangingbasket, maar je hebt ook struikjes van max. 1,5 meter. Zelf heb ik een vrij grote, meer dan 3 meter hoog, oogt niet massief, vooral de takken worden zo lang. Ik snoei hem altijd sterk terug, het is dan niet meer dan een stam met wat zijtakken hier en daar. Bij de Aldi gekocht als kale wortel stek, groeide het eerste jaar al als kool :p

@ KimD: Alles dood, kaal en leeg??? Bedoel je daarmee dat je helemaal geen groen wil? (ben je hier toch niet op het goede adres haha) Je gaat wel iets in de bloembakken doen? Genoeg plantjes die niet giftig zijn voor je dieren. Voor de katten is kattenkruid wel leuk! Alleen wel pletgevaar voor de plantjes dan :p Staat ook nog eens leuk, makkelijke planten ook, dus geen echte groene vingers vereist. Verder zijn alle planten die ik hierboven noemde wel geschikt. Akelei vind ik vanwege de wat kortere bloeitijd dan weer minder geschikt voor in een bloembak. Eenjarigen zoals bacopa en petunia enzo zijn ook leuk en bloeien de hele zomer door.

Ik ben zelf tegen gif spuiten, maar ik denk inderdaad in de groencontainer gooien? Alles in kleine stukjes knippen/zagen/hakken...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:35

Nee geen planten alleen aarde... en er staan nog een paar verdwaalde boompjes, maar die mogen blijven staan voor de katten. Die klauteren er graag in. :j

Maar nee, ik geen groene vingers, vriend geen groene vingers en van de hond kan ik ook niet op aan.

Misschien toch maar een apart topic openen? := :')

Edit: Ik wil best wat foto's plaatsen van ons oorlogsterrein, dan snap je mijn punt waarschijnlijk. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:32

sja als je het gewoon leeg wil hebben, dan is het gewoon een kwestie van planten uit de grond trekken en in stukken de kliko in , grond kun je ook daar in afvoeren
en als het nou echt heel veel grond is etc , dan zou je nog een container kunnen huren voor een kub of 3 waar je de grond in kunt laten afvoeren.
maar meer kan ik ook niet verzinnen met de boel leeg halen.

zeker als het bakken zijn is dat de simpelste manier.

of maak fotos van de planten als je grotere dingen hebt staan en zet ze op MP, gratis af te halen, we zelf uit de bak verwijderen.
dan kom je misschien ook een heel eind.

maar wil je die bakken nu echt gewoon leeg en weg hebben , of wil je er planten voor zwarte vingers in :D
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 07-04-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:33

Het begint al aardig groen te worden in de tuin hier.
Het Gebroken Hartje staat volop in bloei en de Gele Dotterbloem ook.
Afbeelding

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:40

mooi Gohya :j

ik heb net op tijd gras gemaaid := komt me toch een lucht overwaaien... voorspelt niet veel goed :n

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:33

Wow, jouw tuin is echt al fiks groen en voorjaar!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:18

Neonlight schreef:
Wow, jouw tuin is echt al fiks groen en voorjaar!

Komt vast door de paardenmest die er een paar jaar geleden is gestort. ;)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:03

Inderdaad een groene oase al bij jou Gohya! Dat gebroken hartje is ook al zo enorm! Ik heb een stekje van mijn buurvrouw gekregen 2 jaar terug geloof ik, maar dat is nog steeds niet zo heel groot. Nou ja, heb ook niet zo'n grote tuin :p

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:28

He bah, na de slakken hebben we nu weer nieuwe beestjes...

Sommige blaadjes zijn in het midden aangevreten in een klein cirkeltje en sommige blaadjes lijken in 2 gescheurd; gewoon een half blad weg op een dag tijd. Ik zie helemaal niks zitten ofzo. Is het dan 'gewoon' bladluis? Het komt op totaal verschillende standplaatsen in de tuin voor, ook mijn mooie baby-kers ligt onder attack en die staat in een grote pot.

Enneuh... welk moordwapen kan ik dan best aanschaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:39

Rupsen???
Bij mij is nl m'n halve populatie akelei naar de vaantjes.
Of anders snuitkever, vloek vloek.
Savonds met een lantaren, geen grapje, de meeste vraat is tijdens de donkere uurtjes.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:33

Bladluis vreet geen bladeren. Die zuigen het blad kapot.

Zouden rupsen kunnen zijn. Al op de onderkant van het blad gekeken.

Voor rupsen is verdelg materiaal te koop bij de boerenbont en of tuincentra.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:01

Ik ben dit weekend een spray gaan halen tegen allerlei klein gespuis, dus ben eens benieuwd of het gaat stoppen nu. Op de pioenroos zitten wel een paar mieren. Is dat normaal en is het schadelijk voor de plant???

De hosta's beginnen plots flink te groeien, alsook de fruitstekjes en hortensia's. En in huis is de rode dahlia ook aan een groeispurtje begonnen. Op een week tijd is ze van neusje boven de grond tot ongeveer 10cm gegroeid! Jeuj!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:15

Mieren zitten vaak op pioen rozen. Die eten namelijk de luizen op

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:52

Ooh, oké! :D Maar voor de rozen zelf zijn ze dus niet schadelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:58

Mieren hebben vaak onderhuurders nl luizen. Mieren met mierenpoeder verdelgen en dan de luizen verwijderen. Niet spuiten op geopende bloemen ivm schade aan de bloemen.
Mieren "melken" de luizen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:34

Straks de 1 jarige plantjes binnen zetten,en de mandarijnenboompjes en margrieten.
Het gaat aardig vriezen aankomende nacht,tot zelfs -5! :brr:

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:23

Ik ga de passiebloem voor de zekerheid ook maar weer even in de schuur zetten. Zou zonde zijn als de plant alsnog doodgaat zo in het voorjaar.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:43

Ik heb ook m'n aarbeienplantjes even binnen gezet, de plantjes kunnen er wel tegen, maar de bloempjes ben ik niet zeker van en heb ze net vandaag gekocht en in de pot gezet, dus zou een beetje zonde wezen :Y)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:11

Aardbeien staan buiten, de rest van fruit en groente staan wel binnen, aardbeien heb ik al een tijd en hebben ze altijd overleefd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:14

Aardbeien zijn net onkruid :P , ik heb 2 plantjes van mijn broer gekregen!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:30

Nou, dat is dan in ieder geval leuk onkruid (en lekker :9 ). Ik ben er vandaag om geweest bij een boer bij m'n paard in de straat, heb gelijk een hele uitleg over de verschillende rassen gehad, helemaal op de hoogte nu 8-)