Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:20

Wij hebben vandaag weer een woning bekeken. Ik ben wel overtuigd, mijn vriend moet er nog eens over nadenken. Maar we waren het in elk geval over één ding eens, wij gaan nooit ons huis te koop zetten via deze makelaar, wat aanfluiting -O- :D Hij heeft ons binnen gelaten en een hand gegeven en verder een beetje aan ons lot over gelaten, wij hadden echt zoiets van, gaat hij nog wat vertellen of gaan we zelf maar rondkijken? Op vragen kwam ook geen duidelijk antwoord. Nou kunnen wij prima zelf een woning bekijken en hebben daarvoor geen verkooppraatje nodig, maar stonden wel raar te kijken.

Suzanne F.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:34

Nou dat klinkt niet netjes. Ze worden denk ik laks in deze markt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:34

Luxorvalkje schreef:
Ik vraag me ook af hoe vaak het voorkomt dat een taxateur tot een veel lagere waarde komt. En dat mensen bijvoorbeeld geen hypotheek kunnen krijgen.

Taxatie lag hier 11.500 onder de geboden prijs. Nu maakte dat op dat moment niet veel uit omdat ik veel eigen geld kon inbrengen (42500 direct afgetikt. Nu ik dat bedrag zie staan denk ik 'jeumig wat veel')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:51

Voor mij maakt het niet zoveel uit. Ze zijn me 10% schuldig als ze het huis toch niet nemen. Maar wel balen als alles weer aan kant zou moeten voor bezichtigingen.

Maar omdat ik zo vaak hoor dat het bedrag van de taxatie hetzelfde is als de hypotheek (of er heel dicht bij ligt) vroeg ik het mezelf af.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:53

Ik was wel blij geweest als mijn kopers toen afgehaakt waren en 10% moesten dokken.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 13:55

Viola, ja sommige makelaars..
Ben benieuwd wat je vriend er uiteindelijk van vindt.

Hier was de taxatie van ons nieuwe huis 9000 onder de aankoopprijs.
Wij hebben nog niets vernomen van de kopers van ons huis, ze hebben tot 11 juni voor de financiering.
Anders idd ook tien procent.
Hier gaat het opschieten, 4 juli de sleutel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:08

Luxorvalkje schreef:
Voor mij maakt het niet zoveel uit. Ze zijn me 10% schuldig als ze het huis toch niet nemen. Maar wel balen als alles weer aan kant zou moeten voor bezichtigingen.

Maar omdat ik zo vaak hoor dat het bedrag van de taxatie hetzelfde is als de hypotheek (of er heel dicht bij ligt) vroeg ik het mezelf af.

Ahja, mij is altijd verteld dat ze de vraagprijs ongeveer wel getaxeerd krijgen, en alles wat je overbied voor eigen rekening is.

Uiteindelijk was onze huis 15K hoger getaxeerd dan de vraagprijs, maar toen hebben we maar een bouwdepot voor dat geld afgesloten en alsnog onze overbieding zelf betaald :') .
Prijzig grapje wel. Had liever wat we hebben overboden ook gefinancierd denk ik, anderszijds is het wel lekker om wat extra ruimte qua verbouwbudget te hebben.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:52

Wij moesten uiteindelijk 501 euro uit eigen zak betalen.
De taxatie kwam 15.000 boven de vraagprijs uit en wij hadden dus geluk met onze overbieding van 15.501 euro.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:42

Geen nieuws goed nieuws toch?
Hier ook niets gehoord, alleen dat ze mijn vlonders op het terras over willen nemen.
Het zal wel goed zitten...

Hieral 1,5 week aan het klussen....spierpijn, wat een werk!
Wel helemaal verliefd op mijn nieuwe woonboerderij en geweldige leuke buren!
Ik werd al overladen met drank, groenten en uitgenodigd voor 50e verjaardag van de buurman.
Daar komt dan de hele straat.

Bij mij hadden ze exact de waarde getaxeerd wat ik geboden had.
Had 15k van de vraagprijs af gekregen :+ wassen neus dus...

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:54

Wat leuk Listiglistje. Wil je foto's met ons delen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 05:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:58

Een makelaar die gaat flyeren huis aan huis voor een gratis waardebepaling. Wat gebeurt hier _O-

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:12

idinn schreef:
Een makelaar die gaat flyeren huis aan huis voor een gratis waardebepaling. Wat gebeurt hier _O-

Niet zo gek toch? Er komen veel minder huizen te koop, waardoor er voor makelaars ook minder werk is. Daardoor worden de tarieven concurrerender en valt er gewoonweg minder te verdienen.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:19

Wij adverteerde 5 jaar geleden al met gratis waardebepalingen! Dat is de manier om nieuwe verkopen binnen te halen.. wil de betreffende persoon nu niet verhuizen dan wellicht over een aantal jaar en dan kennen ze jouw gezicht als makelaar alvast maar :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:22

Ja logisch lijkt me, er is te weinig aanbod en geen aanbod is geen inkomsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:25

Ik snap het idee erachter, ik moet gewoon even wennen aan deze verandering in de woningmarkt. Morgen kan je hier ook zonder afspraak naar 15 open huizen. Als je begin dit jaar had gezegd dat dat stond te gebeuren, werd je keihard uitgelachen :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:26

Debbie schreef:
Wij adverteerde 5 jaar geleden al met gratis waardebepalingen! Dat is de manier om nieuwe verkopen binnen te halen.. wil de betreffende persoon nu niet verhuizen dan wellicht over een aantal jaar en dan kennen ze jouw gezicht als makelaar alvast maar :+

Ik ken geen makelaar waar de waardebepaling (of gewoon een verkoopgesprek) geld kost. Dat is idd een manier om te vertellen hoe de makelaar werkt en wat ze verwachten dat je huis oplevert bij verkoop. Je moet een waardebepaling ook niet verwarren met een taxatie. Dat is iets heel anders.

Het is ook altijd aan te raden meerdere makelaars uit te nodigen als je wilt verkopen, voordat je een keuze maakt. Dan kan je diegene kiezen die jij het prettigste vindt en ook tarieven verschillen.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:52

Hier nog steeds blij met mn aankoop, kijk nog steeds beetje funda of ik iets 'mis' maar er is sinds mn aankoop bijna geen passend aanbod mee bijgekomen :')

Is toch fijner dan ineens allemaal' mooiere huizen' zien

Alle administratie is nu geregeld dus al bezig met inpakken en aftellen naar eind juli *\o/*

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:57

Hahaha ik kijk ook nog wel eens en kom steeds tot de conclusie dat ik een top aankoop heb gedaan voor mezelf.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:21

Hier kreeg ik regelmatig flyers in de bus voor een gratis waardebepaling.
Vooral als het even geleden was en in de nabije omtrek een huis te koop stond van de betreffende makelaar.

Ik dacht altijd dat ze dat vooral deden voor zichzelf. Dat ze dan meer vergelijkingsmateriaal hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:31

Luxorvalkje schreef:
Vooral als het even geleden was en in de nabije omtrek een huis te koop stond van de betreffende makelaar.

Ik dacht altijd dat ze dat vooral deden voor zichzelf. Dat ze dan meer vergelijkingsmateriaal hebben.

Denk dat dat inderdaad ook mee speelt.
Bij ons huis was we net gekocht hadden was dat namelijk best een groot probleem... vergelijkbare panden in de regio vinden die verkocht of getaxeerd waren :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:36

c_alsemgeest schreef:
Luxorvalkje schreef:

Denk dat dat inderdaad ook mee speelt.
Bij ons huis was we net gekocht hadden was dat namelijk best een groot probleem... vergelijkbare panden in de regio vinden die verkocht of getaxeerd waren :')

Een waardebepaling kan in principe niet meegenomen worden in een taxatierapport. Dat dienen daadwerkelijke transacties te zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:48

Dan was dat het inderdaad, wat het inderdaad nog meer beperkt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:27

Wij hebben vandaag ook een bod gedaan op een huis, afwachten maar! Er waren maar 8 gegadigden.
Moet dan ook erg veel aan gebeuren dus we zijn niet mega aan het overbieden gegaan.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:40

Spannend Mars! Wanneer verwacht je iets te horen?

Wij gaan vanmiddag kijken bij een woning, maar we zijn er tussendoor al met onze aannemer geweest. Moet enorm veel aan gebeuren namelijk. Onze hoop is dat van de 13 bezichtigingen de meeste kijkers zo schrikken dat ze geen bod doen :+