Inderdaad, het meeste bestel ik bij de bolster. Zeker als ik het een beetje bij elkaar verzamel kom ik prima aan het bedrag voor gratis verzending (en je hebt het in een paar dagen…)
JudithO
Geplaatst: 23-09-24 09:36
Zooooo, gisteren 'even' een nieuw neerslagrecord neergezet. 112 mm schoon op de teller. Bizar wat een water! Maar, het is dus echt nergens terug te vinden. Het was behoorlijk droog en de beken stonden al weken laag. Nu staat er eindelijk weer wat fatsoenlijk water in. Gisterochtend nog snel even de mais geoogst, 5 kolven van 6 waren 'de moeite waard'. Dus die hangen nu binnen te drogen. Ik laat ze minstens 3 weken hangen en dan kijken we even of ze droog genoeg zijn, en dan is de grote vraag of ze ook willen poppen!
Verder staat voor komend weekend de eerste nachtvorst voorspeld, -1 graad zaterdag op zondagnacht. Even in de gaten houden, want als dat blijft staan wil ik daarvoor wel alle tomaten van de planten halen en ook de pompoenen. De tomaten mogen dan binnen verder rijpen, de pompoenen zijn al rijp maar ik had voor de oranje pompoenen graag nog wat meer maat gehad. Oh well, het is wat het is. De 7 spaghettipompoenen hebben wel flink maat, dus daarvoor is het helemaal niet erg.
En al dat water? Niks meer van te zien, er staan nergens plassen en er is nergens modder. Niet eens de spontane tientallen bronnen die er normaal wel zijn met hoeveelheden van +60mm op een dag.
Weet iemand hier hoe dat werkt met droogbonen? Normaal laat je ze drogen aan de plant, maar ik weet niet of dat goed gaat met eventuele nachtvorst. De planten zijn nu nog gewoon groen namelijk.
Ik heb ze er af gehaald als ze wit werden (of een andere kleur). Degenen die ik (per ongeluk) heb laten uitdrogen zijn veelal ook beschimmeld omdat het gewoon te nat is. Ik heb de bonen er nu uithaald en die liggen nu in de zon te drogen. Geen idee of dat het beste is overigens.
Ik heb het druk met oogsten hier. Verwerken krijgt ik mezelf nog niet helemaal toe gezet, heel irritant.
Prairy daar mag je trots op zijn wat een geweldige oogst!!
Ik zie op je foto
Die heb ik dus ook. Wat is het en kun je dit eten? Het lijkt een soort sierkalebas maar of het eetbaar is weet ik echt niet. En zo ja wanneer oogst ik die dan?
Ik heb in het Engels wat verder gezocht, uiteindelijk ga ik als het inderdaad onder 0 kan komen, de peulen eraf halen en die laten drogen tot ze wat lederachtig worden, dan de bonen eruit halen en die nog verder laten drogen.
Ik heb deze gekocht als ‘mini zonnebloem’. Vlgs mij is het geen zonnebloem als er deze zaadjes van komen? Kan ik deze volgend jaar gewoon zo planten of moet ik het zaadje er afhalen? Wanneer kun je pepers oogsten?
Zoiets heb ik nog niet eerder gezien bij zonnebloemen, maar het kan natuurlijk gewoon een ondersoort zijn. Pepers geen ervaring mee!
Hier zaterdag alle tomaten, pompoenen en droogbonen geoogst, net als de eerste reuzezonnebloem. En maar goed ook, want we hadden die nacht inderdaad vorst aan de grond en de pompoenplanten, die ik had laten staan, zijn nu inderdaad aan het verwelken.
De tomaten liggen op het aanrecht met een paar bananen. Ze kleuren goed door.
En ook permacultuur: afgesneden kontjes van Prei kun je gewoon planten en dan krijgt je nieuwe Prei! Hier in ons hydroponics systeem, de rest staat buiten: