Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:26

MyWishMax schreef:
Dat heb ik dus ook :') ik heb van het weekend voor het eerst de verwarming aangehad een half uurtje op 19 graden, verder staat hij nog steeds op 15 graden. Alleen alles wat ik bespaar kan ik uitgeven aan andere noodzakelijke dingen.

Alleen mijn energieleverancier is ervan overtuigd dat ik in 3 maanden tijd tussen de 1100 en 1400 euro ga verbruiken... Die blijven roepen dat ik flink moet bij betalen, terwijl dat volgens mijn berekeningen echt absoluut niet klopt. Bij dit verbruik zou ik terug moeten krijgen en bij hetzelfde stoken als vorige winter zou het maar net 100 euro bijbetalen zjnn hooguit?

Ik vermoed (niet alleen door jouw verhaal, maar ook omdat een vriendin min of meer hetzelfde heeft), dat je energieleverancier er voor het voorschotbedrag vanuit gaat dat je hetzelfde jaarverbruik gaat hebben als vorig jaar. Dat betekent dus dat in een jaar waarin je consequent bespaart, de afwijking t.o.v. de realiteit steeds groter wordt.

Rekenvoorbeeld:
vorig jaar heb je in totaal 1200 kuub gebruikt.
Dit jaar tot nu toe 400 kuub.
Energieleverancier gaat er - voor de zekerheid? - vanuit dat je in de resterende maanden van je contract nog 800 kuub gaat verstoken.

Dat is vrij dom, ze zouden uit moeten gaan van het gemiddelde verbruik over nov-jan (de 3 maanden uit je bericht), en niet van "huidig verbruik aanvullen tot gemiddelde jaarverbruik", maar verklaart wel de bizarre verwachte jaarafrekening.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:20

C_estmoi schreef:
MyWishMax schreef:
Dat heb ik dus ook :') ik heb van het weekend voor het eerst de verwarming aangehad een half uurtje op 19 graden, verder staat hij nog steeds op 15 graden. Alleen alles wat ik bespaar kan ik uitgeven aan andere noodzakelijke dingen.

Alleen mijn energieleverancier is ervan overtuigd dat ik in 3 maanden tijd tussen de 1100 en 1400 euro ga verbruiken... Die blijven roepen dat ik flink moet bij betalen, terwijl dat volgens mijn berekeningen echt absoluut niet klopt. Bij dit verbruik zou ik terug moeten krijgen en bij hetzelfde stoken als vorige winter zou het maar net 100 euro bijbetalen zjnn hooguit?

Ik vermoed (niet alleen door jouw verhaal, maar ook omdat een vriendin min of meer hetzelfde heeft), dat je energieleverancier er voor het voorschotbedrag vanuit gaat dat je hetzelfde jaarverbruik gaat hebben als vorig jaar. Dat betekent dus dat in een jaar waarin je consequent bespaart, de afwijking t.o.v. de realiteit steeds groter wordt.

Rekenvoorbeeld:
Energieleverancier gaat er - voor de zekerheid? - vanuit dat je in de resterende maanden van je contract nog 800 kuub gaat verstoken.

Dat is vrij dom, ze zouden uit moeten gaan van het gemiddelde verbruik over nov-jan (de 3 maanden uit je bericht), en niet van "huidig verbruik aanvullen tot gemiddelde jaarverbruik", maar verklaart wel de bizarre verwachte jaarafrekening.

Die vlieger ging bij mijn energieleverancier niet op. Op mijn persoonlijke pagina kon ik in september de berekening zien over wat ze verwachten wat ik tot eind 2022 ga verbruiken en ook wat de kosten zouden zijn. Toch gooiden ze per oktober het maandelijkse voorschot bedrag zodanig omhoog dat ik als de verwachting zou kloppen ik in januari 2023 iets van € 1.500,00 terug zou krijgen. :?
Ik heb met ze gemaild en nu is het voorschot bedrag gehalveerd.

Bellex

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 19:33

Hier tot 1 november de kachel uitgehouden, daarna op 19 gezet (vloerverwarming dus wisselingen zijn kostbaar in verband met lange opwarmtijd). Vanaf daar verwarmen we de woonkamer bij met de airco. Radiatoren in de rest van het huis staan uit op de overloop na, omdat de cv anders zijn warmte niet kwijt kan. In de wc hebben we een elektrisch kacheltje gehangen. Vorig jaar 24/7 verwarming op 20 en geen airco of zonnepanelen nog aanwezig.

Verbruik oktober 2021 was 99m3 en 162 KWH - verbruik oktober 2022 was 7 m3 en 171KWH (teruglevering van 70 dus 101 voor onze rekening)
Verbruik november 2021 was 169 m3 en 201 kwh - verbruik tot 18 november 2022 was 31 m3 en 105 KWH (teruglevering van 17 dus 88 voor onze eigen rekening), ik heb net 2 weken vakantie gehad en in huis gerommeld dus 24/7 thuis en airco van 8-9 op 20 graden

Hier wel tot mei nog een contract met vaste lage prijzen overigens

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:38

Ik ben zo zó blij met mijn vaste contract t/m eind 2026.

Maar dat betekent niet dat ik hier een monsterverbruik wens hoor. Ik betaal per maand €145 en krijg over nov/okt bijna €1000 terug. We hadden 1200 kuub verbruikt. In oktober 51 kuub. November tot nu toe 80 kuub.

De verwarming staat hier op 19 of 19,5, maar ik stook wel bij met hout sinds een week of 3.

Komend jaar wordt het huis geïsoleerd (kunststof kozijnen, spouwmuur en zolder) dus dan kan het verbruik nog minder zonder op comfort in te leveren. Een warmtepomp werd me voor nu zelfs afgeraden :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:49

Ik heb in oktober 6m3 gas gebruikt en tot nu toe in november 1,5m3. Het is nu wel 17 graden dus niet echt lekker warm maar met een dekentje en katten op schoot goed te doen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:10

Oktober gas 11m3 stroom verbruikt 138 terug geleverd 208
November tot nu toe gas 6m3 stroom verbruikt 92kwh terug geleverd 90

Sinds vorige week verwarm ik bij met een petroleum kachel normaal met de airco . Ik ben nu veel thuis vanwege revalidatie en ben een koukleum gemiddelde temperatuur binnen ongeveer 20 / 20,5 graden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:51

Fitzroy schreef:
Ik heb in oktober 6m3 gas gebruikt en tot nu toe in november 1,5m3. Het is nu wel 17 graden dus niet echt lekker warm maar met een dekentje en katten op schoot goed te doen.

Zo wat weinig en wat heerlijk dat het dan 17 graden is met de verwarming dus praktisch uit!

Hier moet die helaas 16 graden al voor verwarmen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:15

Spenk schreef:
Hier moet die helaas 16 graden al voor verwarmen.

Hier ook. Het zal wel weer 15 graden zijn thuis :=

Inmiddels toch overstag en een bestelling gedaan voor een elektrisch kacheltje. Een kleintje, maar wel voldoende voor op mijn kantoortje. De kosten ervan zal ik er vrij snel uit moeten hebben - als hij het goed doet tenminste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:18

C_estmoi schreef:
MyWishMax schreef:

Rekenvoorbeeld:

Klinkt iets logischer, maar klopt ook niet helemaal volgens mij. Ze lijken met hoger verbruik te rekenen als wat ik gehad heb bij hen :+ verbruik al jaren rond de 900m3 maar ergens rekenen ze al met 200m3 meer geloof ik. Weet niet eens meer waar. maar goed, gelukkig lijkt er dus niks te kloppen van hun berekeningen haha. Dank je ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:23

listiglistje schreef:
Ik zit deze maand November op 30m3, voornamelijk douchen, koken, warm water en klein beetje stoken.

Temperatuur staat in huis op 18,5 of 19 graden. (grote boerderij van 260m2, waar ik alleen woon)

Ik gebruik dagelijks een houtkachel van 18:00 tot 22:00 uur

Dat is mijn verbruik in de zomer dus dat klopt wel als basis gebruik.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:41

Ik krijg bij de jaarafrekening met een termijn van 300 euro per maand 375 terug. . Toch wordt hij verhoogd naar 508 per maand. Net gekeken maar mag maar tot 400 verlagen. Stoom komt me uit de oren zeg maar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:44

Die teruggave is waarschijnlijk gebaseerd op de prijzen van eerder? En op dit moment zijn de prijzen veel hoger?
Maar ik snap het hoor.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:48

Dat zal maar zoek nu toch naar andere aanbieders dan Vattenfall. Wanneer iemand tips heeft ?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:50

Coby schreef:
Ik krijg bij de jaarafrekening met een termijn van 300 euro per maand 375 terug. . Toch wordt hij verhoogd naar 508 per maand. Net gekeken maar mag maar tot 400 verlagen. Stoom komt me uit de oren zeg maar.

Als je belt of mailt kan er vaak wel wat geregeld worden en kan het voorschot bedrag verder omlaag.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:51

Coby schreef:
Dat zal maar zoek nu toch naar andere aanbieders dan Vattenfall. Wanneer iemand tips heeft ?

Dynamisch. Tot nu toe lager dan mijn variabele contract. Risico is wel dat je het ook meteen voelt als de prijzen stijgen. Bij de andere contracten duurt het meestal drie maanden voor ze tarieven aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:15

Coby schreef:

Het is overal duur :=

Voor je idee wij betaalden 200 en kregen 800 terug en maandbedrag ging naar 392.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:18

Coby schreef:

Iets met dynamische prijzen.
Next Energy of ANWB.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:28

Tarieven voor jan. binnen, 0,87 stroom , 2,56 gas (was 0,33/1,44). en gerommel aan 6maanden vast variabel tarief, kan wel per maand gaan veranderen (greenchoice). Hopen op zachte winter en flink gaan besparen met voorschot dat naar 3x dat van ruim jaar geleden gaat. Val wel ruim binnen energieplafond, maar dat is ook een gammele constructie op het moment en slechts voor 2023 geldig.
Op tijd de meeste dieren weg gedaan, maar leuk is anders.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:34

Spenk schreef:
Coby schreef:

Voor je idee wij betaalden 200 en kregen 800 terug en maandbedrag ging naar 392.

Ai… dan weet ik genoeg
Hoor toch dat budget energie dan toch veel goedkoper is. Maar wilde ivm de mogelijkheid tot faillissementen etc toch bij de grote blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:50

Tja maar vanaf januari gaat het budget plafond in en betaal je overal hetzelfde als je onder dat plafond blijft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:37

Spenk schreef:
Tja maar vanaf januari gaat het budget plafond in en betaal je overal hetzelfde als je onder dat plafond blijft.

Werkelijke tarieven blijven gewoon, enkel de overheid betaal boven een bepaald tarief en tot een bepaald bedrag. Plus we praten enkel over 2023, 2024 ben je als nog gewoon de sjaak. Wat je echte tarief is, is dus ook onder het budget plafond al iets om op te letten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:46

tamary schreef:
Tarieven voor jan. binnen, 0,87 stroom , 2,56 gas (was 0,33/1,44). en gerommel aan 6maanden vast variabel tarief, kan wel per maand gaan veranderen (greenchoice). Hopen op zachte winter en flink gaan besparen met voorschot dat naar 3x dat van ruim jaar geleden gaat. Val wel ruim binnen energieplafond, maar dat is ook een gammele constructie op het moment en slechts voor 2023 geldig.
Op tijd de meeste dieren weg gedaan, maar leuk is anders.

Ik vind het reëel dat een energieleverancier bij de enorme fluctuaties van de markt dit incalculeert. Je wilt ook niet dat de energieleverancier op de fles gaat.
Die budgetstunters klinken aantrekkelijk, maar dat zijn juist degenen die grote winsten willen binnenhalen.

De enorme sof van de privatisering van nutsvoorzieningen (g,w,e) wordt met de dag duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:49

tamary schreef:
Spenk schreef:

Werkelijke tarieven blijven gewoon, enkel de overheid betaal boven een bepaald tarief en tot een bepaald bedrag. Plus we praten enkel over 2023, 2024 ben je als nog gewoon de sjaak. Wat je echte tarief is, is dus ook onder het budget plafond al iets om op te letten.

En jij denkt dat er maatschappijen zullen zijn die veel goedkoper zijn of hoe bedoel dat?

Alle maatschappijen zijn duur.... alles is duur nu.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 00:00

Spenk schreef:
tamary schreef:

En jij denkt dat er maatschappijen zullen zijn die veel goedkoper zijn of hoe bedoel dat?

Alle maatschappijen zijn duur.... alles is duur nu.

Klopt, alles wordt duurder, jaar uitstel is welkom, maar enkel dat en inkomen groeit niet genoeg mee. Zat er op te wachten, maar vrolijk wordt ik er niet van. Dit gaat nog wel wat jaartjes duren en had gehoopt pas wat later echt last te krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 08:05

Coby schreef:
Spenk schreef:

Ai… dan weet ik genoeg
Hoor toch dat budget energie dan toch veel goedkoper is. Maar wilde ivm de mogelijkheid tot faillissementen etc toch bij de grote blijven.

Next Energy die ik noemde koopt gas per dag in. Dan heb je weinig risico tot faillissement.
En je betaalt dus de dagprijs. Voor elektriciteit zelfs uurprijs.

Moeite waard om te bekijken.