MyWishMax schreef:Dat heb ik dus ookik heb van het weekend voor het eerst de verwarming aangehad een half uurtje op 19 graden, verder staat hij nog steeds op 15 graden. Alleen alles wat ik bespaar kan ik uitgeven aan andere noodzakelijke dingen.
Alleen mijn energieleverancier is ervan overtuigd dat ik in 3 maanden tijd tussen de 1100 en 1400 euro ga verbruiken... Die blijven roepen dat ik flink moet bij betalen, terwijl dat volgens mijn berekeningen echt absoluut niet klopt. Bij dit verbruik zou ik terug moeten krijgen en bij hetzelfde stoken als vorige winter zou het maar net 100 euro bijbetalen zjnn hooguit?
Ik vermoed (niet alleen door jouw verhaal, maar ook omdat een vriendin min of meer hetzelfde heeft), dat je energieleverancier er voor het voorschotbedrag vanuit gaat dat je hetzelfde jaarverbruik gaat hebben als vorig jaar. Dat betekent dus dat in een jaar waarin je consequent bespaart, de afwijking t.o.v. de realiteit steeds groter wordt.
Rekenvoorbeeld:
vorig jaar heb je in totaal 1200 kuub gebruikt.
Dit jaar tot nu toe 400 kuub.
Energieleverancier gaat er - voor de zekerheid? - vanuit dat je in de resterende maanden van je contract nog 800 kuub gaat verstoken.
Dat is vrij dom, ze zouden uit moeten gaan van het gemiddelde verbruik over nov-jan (de 3 maanden uit je bericht), en niet van "huidig verbruik aanvullen tot gemiddelde jaarverbruik", maar verklaart wel de bizarre verwachte jaarafrekening.