Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:27

corinep schreef:
15 euro voor een efteling kaartje???

Volgens mij zijn die 45 euro, doe dat x4, parkeerticket 12.50, zelf broodjes mee maar een ijsje daar is toch wel het minste ben je gewoon 200 euro verder.

En dan moet je er nog heen rijden, of treinkaartjes...

Nee hoor, als je met een school gaat niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:27

Alwiene schreef:
corinep schreef:

Volgens mij zijn die 45 euro, doe dat x4, parkeerticket 12.50, zelf broodjes mee maar een ijsje daar is toch wel het minste ben je gewoon 200 euro verder.

Gezien ze het over school heeft vermoed ik dat de 15 euro de ouderbijdrage is voor een schoolreisje..

Juist ;)

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:28

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:41

Ik spaar wel iets meer dan die 10%. Bij het volgende loon ga ik wat minder overmaken naar de spaar en eerst afwachten wat er binnenkomt van die uren bij het prikcentrum. En afhankelijk daarvan dan een deel of alles wat dat oplevert telkens overboeken. Het wordt per week betaald, dus kan prima bekijken wat er dan extra binnenkomt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:46

PSvanLot schreef:
corinep schreef:

Nee hoor, als je met een school gaat niet.

Oh sorry dat had ik niet begrepen. Dat scheelt een boel zeg.

Maar er is idd een hoop armoede in Nederland, zelfs genoeg mensen die gewoon een goede baan hebben die in de problemen komen. Ik wordt altijd een beetje narrig van de zoveelste inzameling voor afrika enzo...

Belsje

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:25

Hier in .be ook ... Ik werk vaak met een publiek dat weinig tot geen middelen heeft en ik word daar soms zo boos van!

Zelf probeer ik 1/3 van mijn loon aan de kant te zetten. Alle "extra's"+de huur van 1 paardenstal (moest ik die ooit nodig hebben, dan ben ik daarop voorzien).

Net mailtje gestuurd om de inrit te mogen verharden. Ik had net terug wat spaargeld ... Iets zegt me dat ik daar snel weer afscheid van moet nemen :(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:38

Dat er armoede bij ons is houdt mij niet tegen om voor andere landen ook te doneren/steunen. Maar het is idd bizar dat armoede bij ons bestaat.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:48

poes schreef:
Dat er armoede bij ons is houdt mij niet tegen om voor andere landen ook te doneren/steunen. Maar het is idd bizar dat armoede bij ons bestaat.

Daarom doe ik dat dus nooit :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:20

Wij beleggen +- 10% van ons inkomen. Sparen doe ik voor 'korte termijn dingen' zoals gemeentebelasting etc. We hebben al een flinke buffer opgebouwd dus nog meer sparen is onzinnig.

Woensdag komt er (weer) een taxateur, kijken of we onze rente risico opslag van de hypotheek naar 67,5% kunnen brengen. Scheelt weer 0,4% rente. Kost me € 450 maar dat heb ik binnen een paar maanden eruit. In 2018 begonnen we met een 100% waarde hypotheek, na 1 jaar hadden we het al naar 90% (door waardestijging en verbouwingen) en nu dus na 3 jaar hopelijk weer een goede trede lager, dan zitten we in het laagste tarief en geen rente opslag meer :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:22

poes schreef:

Waarom is het bizar dat er hier armoede bestaat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:46

Het probleem bij veel arme gezinnen is dat ze van huis uit nooit hebben geleerd om met geld om te gaan, en op school wordt dat ook niet geleerd. Daar zou wat mij betreft echt eens verandering in moeten komen. Leer kinderen en tieners eens wat meer over alles wat met financiën te maken heeft.
Alleen al het besef dat je duizenden euro's per jaar kan besparen door te stoppen met roken, of door geen kant-en-klaar maaltijden te kopen, of door een oude auto te kopen in plaats van een nieuwe met lening.. dat kan al zo veel verschil maken.
En zijn zó veel mensen die boven hun stand leven en zo langzaamaan in de problemen komen, simpelweg omdat ze dat zo geleerd hebben thuis en niet anders kennen.

Wat betreft noodpotjes en spaarpercentages, dat is inderdaad zo verschillend voor iedereen.. De regel die ik zo nu en dan tegen komt zeg dat het verstandig is om een buffer te hebben die al je vaste lasten voor een jaar lang dekt. Dat vond ik op zich wel een goede. Dat is voor iedereen verschillend; mensen die luxer leven hebben dan dus een grotere spaarpot nodig dan mensen die in een goedkoop huisje wonen en weinig kosten hebben.
En wat je moet sparen.. ik zou zeggen, zoveel mogelijk :)) Maar 10% is een leuk begin.
Lijkt me heerlijk om elke maand gewoon hetzelfde bedrag binnen te krijgen en een vast bedrag te kunnen sparen, maar als ZZP'er met een variabel inkomen is dat lastig.
Mijn vriend heeft als target een 70% savingsrate.. maar dat lukt gemiddeld per jaar nog niet :)) Dat is ook wel érg ambitieus :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:16

70% is wel heel extreem ja, maar een doel is wel belangrijk. Als je 70 als doel hebt, en je haalt 50, dan is dat nog steeds beter dan 50 als doel hebben en dan 30 halen :P

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:23

Helemaal mee eens ja. Kijk maar eens naar die programma’s als geen cent te makken of dubbeltje op z’n kant.
Verbaasde me altijd dat mensen zelf niet snappen dat ze bijv moeten gaan werken of de dure auto weg moeten doen om uit de schulden te komen.
En financiële lessen op school ben ik ook voor ja.
Ik heb het ook met vallen en opstaan geleerd. En zo heeft iedereen z’n eigen achtergrond. Sommigen hebben thuis geleerd om zuinig te zijn en niet te lenen, anderen hebben van hun ouders het verkeerde geleerd.
Wow 70 is ambitieus!
Ik ben alleen, dan is het toch wat lastiger om veel te sparen. Toch probeer ik 20-25% te sparen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:27

Ik spaar iedere maand 25% en dat verdeel ik over de paardenrekening en mijn eigen rekening (nu 50/50). Dat wordt automatisch verdeeld op het moment dat mijn salaris binnen komt, super handig :D Voor de paardenrekening heb ik een objectief wat ik er altijd minstens op wil hebben staan. Daar ben ik nu bijna en daarna gaat 20 % naar naar mijn persoonlijke spaarrekening en 5% voor paard. Ik ben er echt strenger in geworden voor mijzelf en daar ben ik stiekem ook wel trots op. En sowieso heel blij dat ik 25% van mijn inkomen gewoon opzij kan zetten als er verder geen bijzonderheden zijn. Sparen is voor mij een hele tijd best lastig geweest.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:56

In de lessen economie komt dit zeker wel aan bod op school, op de scholen waar ik gewerkt heb zelfs uitgebreid.

Maar je kunt er zoveel les over geven, zolang je in Nederland super eenvoudig een lening voor het een of ander af kunt sluiten zullen er mensen met problemen komen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:58

Heb net ook even uitgerekend wat we sparen. Gemiddeld 30% per maand. Dat lukt eigenlijk altijd wel gelukkig.
Eindejaarsuitkering, vakantiegeld en bonussen gaan normaliter ook naar de spaarrekening. Fijn dat dat kan.
Ken mensen die het vakantiegeld uit moeten geven om schulden af te lossen etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:35

Fijn dat dat tegenwoordig wel wat meer aan bod komt op scholen. Krijgt de basisschool/brugklas/tweede klas tegenwoordig ook economie?
Toen ik nog op school zat werd er voor de havo en atheneum klassen alleen economie gegeven vanaf de vierde klas en alleen als je voor die richting had gekozen. En dan vooral gericht op werken in de economie maar totaal niet op hoe kinderen zelf met hun geld om moeten gaan. Enorm jammer vond ik dat!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:41

Volgens mij zou lessen in budgetteren en EHBO een goede invulling zijn van de maanden tussen cito-toets en einde schooljaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:47

lessen budgetteren zijn voor bassisschoolleerlingen helemaal niet geschikt. Dan zit je veel beter met leerlingen die werken. Aan mijn eersteklassers hoef je dat ook niet uit te leggen.

Hier wordt economie gegeven aan alle derdeklassers en daarna is het een keuzevak. Wordt bij ons door 80% gekozen.

Hier wordt

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:04

tamary schreef:
Volgens mij zou lessen in budgetteren en EHBO een goede invulling zijn van de maanden tussen cito-toets en einde schooljaar.

Daar ben ik het mee eens, maar dan eerder op de middelbare school.

Ik heb altijd economie als keuzevak gehad, vond het een leuk vak. Toen ik overging naar VWO kon ik mocht ik economie in de eerste instantie niet als keuzevak behouden omdat er toen niemand met NG profiel én economie was en de N+G lessen samenvielen met economie. Ik stond erop dat ik economie wilde als keuzevak omdat ik Duits ook al voor 3 jaar moest bijsprijkeren (op de HAVO al mijn derde talen laten vallen en toen besloten dat ik toch nog VWO wilde doen waarbij een derde taal verplicht is) en toen een tijdje privéles economie gehad :+ Maar kan me niet herinneren dat ik daar echt lessen kreeg in het persoonlijk budgetteren. Misschien wel gehad, maar dan heeft het geen indruk achtergelaten :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:07

Als je er op jonge leeftijd een beetje spelenderwijs mee begint waardoor ze er wat meer interesse in krijgen dan heeft dat later ook voordelen denk ik.
Stel dat je aan kinderen uitlegt dat ze die 5 euro spaargeld elke week bij elkaar kunnen sparen en daar na een jaar een Playstation van kunnen kopen dan maak je ze wel een beetje bewust van wat je nog meer met geld kan doen dan direct uitgeven.
Als je ze op hun 12e uitlegt dat ze maar 50 euro per maand hoeven te sparen om op hun 18e een leuke auto te kunnen kopen zonder geld te lenen, dan wordt het idee van sparen steeds aantrekkelijker.
En als je op vroege leeftijd uitlegt dat je op een lening rente betaalt en je uiteindelijk veel meer voor je auto betaalt dan wat die waard is dan heb je kans dat je toch kan voorkomen dat een aantal mensen echt de armoede in vallen.

Als ik vroeger had geweten dat het mogelijk is om op je 40e financieel onafhankelijk te zijn en te kunnen stoppen met werken dan was ik direct vanaf mijn eerste baantje waarschijnlijk begonnen met sparen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:14

Dat wordt op de basisschool wel gedaan, kleine stapjes komt daar wel wat geld voorbij.

Maar aan een 5 euro per week aan een baissschoolleering of 12jarige uitleggen dat hij/zij 'maar' 50 euro per maand moet sparen om op je 18e een leuke auto te kunnen kopen.
Dan zullen je maar kort hun interesse behouden. Dat geldt hebben ze echt niet.

Dan zou je het veel eenvoudiger moeten houden met een snoepje van een paar euro. Het is van belang dat ze een doel hebben waar je redelijk eenvoudig toe komt.

Kinderen hebben echt geen besef van een lange termijn. Zij leven op het moment. Ik zie als mentor dat het al moeilijk is om kinderen uit te leggen dat ze echt in september al moeten starten om in mei een goed examen te kunnen maken. Die lange termijn zien ze echt nog niet.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:19

Daar heb je gelijk in, beetje financiele bewustwording, maar dat heb ik ook wel meegekregen. Maar als ik voor mijzelf als tiener spreek als tiener interesseerde mij het echt geen hol waar ik over 5 jaar was en of ik dan een auto kon kopen of m'n rijbewijs of wat dan ook. Voor mij werd het eigenlijk ook pas moeilijk toen ik op mijzelf ging wonen. Ik had als tiener geen interesse in mijn toekomst maar ik was wel verantwoordelijk. Wist prima wat sparen was en hoe je zo aan mooie leren rijlaarzen kunt komen :D Maar toen ik op mijzelf ging wonen had ik er vooral moeite mee om het overzicht te houden. Ik had/heb gelukkig geen serieuze schulden op studieschuld na maar het zorgde er wel voor dat ik consistent meer maand dan geld had en ook vaak in het rood stond. En iedereen zei maar: 'ja je moet gewoon zorgen dat je spaart, niet zo veel uitgeven (joh echt) etc. etc.' en ik had vast wát kunnen sparen, als is het maar een klein beetje, maar geen overzicht en ook geen idee hoe ik dat kon aanbrengen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:40

Er is inderdaad ook veel armoede in Nederland. Er zijn mensen die toch een goed inkomen hebben, en niet met geld om kunnen gaan.

Dan heb je nog de categorie die het vertikt te werken.

En ook nog de categorie die het minimum loon verdienen. En nog net of niet kunnen rondkomen. Dat vind ik niet normaal. Het verschil tussen het minimum en bijstand is te klein.
Mensen die minimum verdienen, hebben bijvoorbeeld 200 euro meer. En zij moeten er wel elke dag vroeg voor uit en auto op de weg houden. En deze mensen trekken aan het kortste eind, want doordat ze een auto op de weg moeten houden houden ze soms netto nog minder over dan iemand die in de bijstand zit. Of ze vallen er net buiten om in aanmerking te komen voor toeslagen

Gisteren rabarber in de vriezer gedaan. Kunnen we in de winter mooi van eten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:25

Moet zeggen dat ik geen idee heb hoeveel zakgeld kinderen zoal krijgen tegenwoordig. Maar het valt me wel vaak op dat er behoorlijk veel kinderen met de nieuwste iphone en merkkleding rondfietsen.
Wij kregen vroeger 2 gulden 50 per week op de basisschool, en later rond de 50 gulden per maand aan zakgeld/kledinggeld. Mijn ouders hadden het niet zo breed, weet nog goed dat iedereen met hippe Kipling tassen naar school ging en ik moest het doen met een Aldi rugzak :')
Vanaf mijn veertiende ongeveer heb ik altijd een baantje gehad.
Mijn ouders waren van het type die gewoon niet met geld om konden gaan. Flinke hypotheek op het huis en flinke lening voor een te dure auto die elke zoveel jaar weer vervangen moest worden voor een luxer exemplaar, en er was geld zat voor sigaretten en hobby's terwijl we thuis de verwarming op 17 graden hadden staan en o wee als iemand het te koud had en em naar 18 graden draaide :')
Voordeel is wel dat je leert om gelukkig te zijn met weinig.

Tussen bijstandsniveau en minimumloon zit gelukkig wel wat meer dan 200 euro.
Bijstandsniveau is €1.075 voor alleenstanden.
Minimumloon is €1.700 ongeveer.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-06-21 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt