Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:21

Wat een heerlijk verslag weer. Het lijkt me echt heel veel werk om die oogst allemaal te verwerken maar het lijkt me ook heel dankbaar als je dan ziet hoe vol jullie kast is.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:30

Genoten, énorm genoten weer van jouw verslag en foto's. <3 <3
Dank je wel daarvoor en voor het recept.

Hoe meer ik lees over jullie levensstijl, hoe meer het mij ook trekt (alleen dan met met ietsjes meer luxe zoals een simpele douche, elektriciteit en een klein trekkertje bijvoorbeeld.).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:35

Oh die oogst drukte, heerlijk en verschrikkelijk tegelijk.

Overal bakken en emmers met oogst waar ik nog iets mee wil doen maar mijn hoofd geeft kortsluiting.

Gelukkig krijg ik toch regelmatig nog iets eruit geperst en wordt ook mijn voorraad zoetjes aan weer aangevuld. En ik ben heel erg blij met mijn vriezers waar ik mijn kortsluiting-oogst dan maar in duw, om te wachten op betere tijden.

Heerlijk verslag weer!

Aziatische gehakt–boontjes in sojasaus

Voor ca 6 × 400 ml potten

1,2 kg sperziebonen (geblancheerd)

750 g rundergehakt (geruld en vet afgegoten)

3 wortels, in reepjes

3 uien, in partjes

1,2 liter bouillon

150 ml sojasaus

45 ml rijstazijn (3 el)

6 tenen knoflook, fijngehakt

6 cm gember, fijngehakt

evt. chilivlokken of sesamolie naar smaak

Ik heb dit in de pressure canner gedaan, Wecken kan ook, 2u 100 graden. En opwarmen voor gebruik.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:59

Mooi verslag en ja ik ken het gevoel van pijn in je lijf vanwege het gesjouw met al dat fruit in de pannen of de groentjes of de potten . Maar het gevoel daarna is zo vreselijk gaaf.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:10

Wat heb ik een bewondering voor jullie manier van leven maar wat ben ik tegelijkertijd blij met mijn makkelijke leven, er zelf voor kiezen zou ik denk ik nooit doen, daarvoor geniet ik teveel van mijn hello fresh maaltijden, de kopjes cappuccino op een gezellig terras en de warmte in huis met 1 draai aan de knop indien nodig......maar des te meer respect!!

Zou jij nooit meer terug willen naar een leven met meer huishoudelijke " luxe"??

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:27

Wat heb je het weer mooi verwoord.
Ik kan zo genieten van je verhalen.

Ik zou nooit zo kunnen leven, respect daarvoor,
maar het zet je wel aan het denken. Wat een werk verzet je. Poeh....

Heeft je duim het overleefd, zo heb ik ooit de zijkant van mijn pink bijgewerkt met een scherpe rasp.
Advies... niet doen. _O-

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 19:40

Och, ik dacht al eerst dat er iets ernstig was gebeurd! Pony gestorven of zo. Maar het was omdat je uien aan het snijden was :)

Prachtig om te lezen weeral, je zal van de winter wel genot hebben van al je werk nu om de groenten in te maken.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:14

Super mooi geschreven weer, de appelgelei iets om te onthouden (maar op t moment genieten we ook van heel veel appeltaarten, wij hebben een hele gulle appelboom!). Om op je vraag terug te komen; ik ben ook absoluut dankbaar voor alle appels dit jaar!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:34

Wat heb je werkzaamheden weer prachtig beschreven. Dank je voor de korte verstilling in m’n leven.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 12:51

Heerlijk verhaal weer, en hulde voor de hoeveelheid foto's!

Waar heb je je inmaak- en bewaarkennis opgedaan? Boeken, websites, forums?
Ik ben heel benieuwd, ik vind het mega interessant allemaal :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:53

Tip voor uien snijden: steek het puntje van je tong een stukje uit. Dan krijg je geen traanogen. Wel uiensmaak in je mond...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:14

Anne_GTI schreef:
Tip voor uien snijden: steek het puntje van je tong een stukje uit. Dan krijg je geen traanogen. Wel uiensmaak in je mond...

Ik heb een betere tip voor uien snijden (al zeg ik het zelf :P ) ... laat het je vriend doen. Tenminste, zo doe ik het en ik hoef nooit te huilen. :+

Ook ik dacht dat er een pony dood was, durfde al bijna niet meer verder te lezen. :') Ik geniet heel erg van je stukjes, jullie leven ziet er idyllisch uit, maar ben toch erg blij met de manier waarop wij leven. Beetje meer luxe en gemak. Maar ik zou willen dat ik zo kon koken als jij doet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:06

Of een duikbril op doen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:07

Victory-Boy schreef:
Anne_GTI schreef:

Ik heb een betere tip voor uien snijden (al zeg ik het zelf :P ) ... laat het je vriend doen. Tenminste, zo doe ik het en ik hoef nooit te huilen. :+

Ook ik dacht dat er een pony dood was, durfde al bijna niet meer verder te lezen. :') Ik geniet heel erg van je stukjes, jullie leven ziet er idyllisch uit, maar ben toch erg blij met de manier waarop wij leven. Beetje meer luxe en gemak. Maar ik zou willen dat ik zo kon koken als jij doet.

_O- _O- mijn man voorgelezen de tip van de tong uit de mond en deze....we zitten hier te schateren. Heel erg leuk beiden quotes!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:11

Een nat doekje naast je ui leggen wil nog weleens helpen :D dan pakt het dat vocht ipv je ogen.

Wat een uitdaging wel, zoveel uien. Mooi werk en heerlijk om te lezen <3

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:15

Ow genieten weer dit, met hier nu regen en wind buiten en kopje thee op de bank. <3

Ik vind de foto's prachtig en snap de voldoening ook, zou alleen niks voor mij zijn. Dus geniet ik hier lekker mee. :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 20:08

marcella dankjewel <3

toffeltje dankjewel <3

sachertorte wat leuk om te lezen, en welkom <3 succes met ontspullen.

tamary voor het zouten van bonen gebruik je 500gr zout op 1,5 kg bonen. Ik neem altijd jodiumvrij zout en niet te fijn. Als je het koel bewaard blijft het minstens een jaar goed. Het zout kun je niet opnieuw gebruiken het wordt een soort pekelbad met het vocht uit de bonen.

melzazu dankjewel <3

Myfairytale dankjewel <3

prairy ja, jij hebt ook veel om te verwerken. Dankjewel voor het recept, ik hoop volgend jaar ook een pressure cooker aan te schaffen *\o/*

[b]pien_2010[/b]dankjewel <3

maras op je vraag antwoord ik hieronder :)

mando dankjewel <3 Oei, dat was ook een pijnlijke ervaring. Mijn duim gaat weer iets beter.

miezelke :D dat was ook een beetje de bedoeling, gemeen he :P

lucia88 mmm, nu heb ik ook zin in appeltaart :9

Ceetje_boktdankjewel <3

JudithO Overal een beetje, boeken, forums, facebookgroepen. Veel zoeken en uitproberen.

anne_GTI dat zal ik proberen, dank voor de tip!

victory-boy hihi, dat is de beste tip!

hannanas :D

DieL_Zor nog een goede tip, dankjewel.

gerlienke dankjewel <3

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 20:09

Dat is een goede vraag: of ik luxe mis. Ik zou heel kort kunnen antwoorden met ja of nee, maar waarschijnlijk zijn jullie meer benieuwd naar het waarom. Het is moeilijk voor mij om er precies de vinger op te leggen maar ik zal het proberen uit te leggen.
Het korte antwoord zou zijn, ja; maar is dat niet menselijk, om te verlangen om zo makkelijk mogelijk door het leven te gaan?
Hoe vaak wens ik mij niet een auto, als het regent of hard waait en we naar de stad moeten. Of een vaatwasser, als het aanrecht vol staat met potten en pannen na het inmaken en ik nog zoveel andere klusjes moet doen. Hoe makkelijk zou het zijn om terwijl de wasmachine draait, in de tuin te werken, terwijl er een brood gebakken wordt, zonder dat je voor elk klusje fysiek aanwezig moet zijn?
Maar het uitgebreide antwoord is nee, ik mis geen luxe. Ten eerste, hoe kan ik iets missen wat ik nooit heb gehad. In de 18 jaar dat ik getrouwd ben, heb ik nooit een wasmachine gehad en weet niet eens hoe het werkt.... een badkamer, dito. We hadden er wel een in Duitsland, maar het rook alsof er een kadaver door de afvoer gespoeld was en voor we dat opgelost hadden gingen we precies verhuizen.

Nee, het niet missen van een alledaags leven zit veel dieper als dat. Het is een keuze die je keer op keer maakt. Niet vanwege milieuoverwegingen; nee, dat is niet "belangrijk " genoeg om het roer om te gooien. Een passie dan?; dat is genoeg om een vlammetje te doen ontbranden maar niet genoeg om een vuur in leven te houden.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat mijn grootste drijfveer is om zo te leven, angst is. Bang voor de persoon die ik zou kunnen worden.
Ik ben een dromer; en een luie één. Wat zou ik doen met mijn bespaarde tijd?
Eindeloos scrollen op pinterest op zoek naar ideeën die passen in mijn intresses; uren kijken naar Youtube filmpjes, van mensen die het leven leiden waar ik van droom; dagen verzonken in boeken, om het mijn nietszeggende leven te veruilen voor een hoofdpersoon die ik graag had willen zijn; een kast vol met stoffen, maar nooit de motivatie om te beginnen; een kist vol met potloden en kwasten, maar niet de tijd om het te pakken; Een hoofd vol stress, om mij aan te passen aan een maatschappij waar ik niet in pas.

Dus nee, ik mis geen huishoudelijke luxe. Het ontbreken eraan maakt juist dat ik tijd heb om alles te doen. Multitasken en tijdbesparende machines, kosten zowel tijd als geld. Mijn werk is misschien lichamelijke inspannend maar geestelijk ontspannend. Het is een luxe om elke dag te kunnen vullen met taken die voor mij belangrijk zijn. Daar weegt geen moderne luxe tegenop voor mij.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:21

Wat een mooi beschreven antwoord. Ik snap het wel een beetje. Ik ben teveel tijd bezig met scrollen en series kijken die ik niet interessant vind, terwijl er een stapel boeken ligt, die ik wel interessant vind, maar ik mij de tijd niet voor gun.
als ik mijzelf de tijd geef om uitgebreid stoofpeertjes te maken of zoiets, dan geeft dat voldoening.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:44

Interessante gedachtegang. Ergens snap ik het wel. Aan de andere kant ben ik wel echt een luxepoes en zou dat niet op willen geven. Maar de huidige wereld komt inderdaad wel met uitdagingen en als ik naar mijn jeugd kijk dan was die veel makkelijker en onbezorgder. We klommen in bomen, bouwden hutten, speelden verstoppertje of spoorzoekertje, we hinkelden en knikkerden. En nu is het doomscrollen en perfecte levens van anderen zien, de ene nog rijker en knapper en succesvoller dan de ander. Dan zou ik best terug willen naar een tijd zonder internet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:54

Helder en mooi antwoord. Ik begrijp het ook.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:10

Wat een prachtig en duidelijk antwoord!
Echt heel verhelderend eigenlijk, stof tot nadenken.
Dank je wel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:57

Een eerlijk en helder antwoord op deze vraag. Intrigerend ook.
Ik herken mij wel in de gedachtengang die je deelt. Ik ben veel minder zelfvoorzienend dan ik in mijn ideale leven zou zijn, maar heb niet genoeg motivatie om dat te realiseren. En er is tijd die ik verlies aan scrollen en andere onzinnige dingen. Reistijd is ook zoiets, maar dan zou ik keuzes moeten maken in mijn contacten en werk.
De manier waarop jullie leven is basic, maar ook enorm arbeidsintensief en heeft grote consequenties voor hoe je samenleeft met anderen. Daar moet je echt voor kiezen.
Petje af voor jullie. En ik geniet van je updates, omdat het raakt aan mijn onvervulde dromen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 05:09

Een pressure canner en een pressure cooker zijn wel 2 verschillende dingen :)

Ik snap je gedachtengang wel hoor. Het is dat ik waarschijnlijk te veel gewend ben aan luxe maar veel dingen zou ik graag simpeler willen. Voor mij is dat in ieder geval zelf voedsel kweken.

Alleen niet die vaatwasser. Sterker nog, ik heb een horeca vaatwasser gekocht om sneller van die enorme lading grote afwas af te zijn :') Hij moet nog aangesloten worden.

Doomscrollen is wel echt nutteloos over het algemeen. Ik heb wel gemerkt dat ik daardoor soms op pagina's uitkom die ik wel interessant vind en waar ik dingen van leer, mensen die met dezelfde dingen bezig zijn als die ik, zoals ecologisch (ver)bouwen, conserveren etc.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:02

En wederom stof tot nadenken, of liever gezegd: er opnieuw over nadenken. Dank voor je wijze woorden.