Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:55

Wij hebben vandaag een bod gedaan op het huis dat we donderdag bezichtigd hebben. We hebben als eerste een bod gedaan vertelde de makelaar, dus dat is fijn. Zo spannend dit!

leeslampje

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:58

Ik duim voor je Nadir :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:45

Spannend Nadir!

Ik heb nog niets gehoord van de notaris, wij hebben 31 maart de sleuteloverdracht. Hopen dat het gewoon kan doorgaan, voor mij maakt het verder niet uit maar ik heb wel alles al opgezegd. Zal toch maar eens een mail sturen.

Hier is het qua huizen heel druk, staan er elke dag weer een heel aantal op funda. Wij bezichtigen nu niet tenzij er iets unieks voorbij komt. Maar wij hoeven dan ook niets en zijn ook echt op zoek naar iets unieks mochten we wat anders willen. En hier is het toch vooral nieuwbouw en twee kappers, dat hebben we nu ook dus zoeken we niet. Ik ben benieuwd naar een mogelijke recessie, de meningen zijn er erg over verdeeld.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:25

Spannend Nadir! De duimen draaien hier voor jullie.

Het zal er heel erg aan liggen hoe lang al de beperkende maatregelen gaan duren en hoe ver de maatregelen gaan hoeveel invloed dit alles op de economie en huizenmarkt heeft. Er blijft een tekort aan woningen, maar als mensen hun baan op het spel staat zijn ze niet geneigd een huis te kopen en krijgen ze geen hypotheek. Het kan dus zijn dat vraag en aanbod weer beter in balans komen en dan zakken de prijzen. Hoe langer deze maatregelen duren, hoe zwaarder bedrijven het hebben en hoe groter de kans is dat ze toch personeel moeten ontslaan.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:49

Dank je! Het heeft geholpen, want we hebben inmiddels een tegenbod! Ik denk dat we er wel uit gaan komen :):)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:31

Nadir schreef:
Dank je! Het heeft geholpen, want we hebben inmiddels een tegenbod! Ik denk dat we er wel uit gaan komen :):)

Spannend! Ik duim mee voor je!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:41

Ik meld mij ook even, als dat goed is!

Sinds een paar maanden houden we actief Funda in de gaten, en vandaag hebben we het hypotheekrapport van de hypotheekadviseur gekregen dus weten we hoe ver we kunnen springen. Toevállig gingen we vandaag ook bij een heel gaaf appartement kijken en zodoende vanavond totaal onvoorbereid en impulsief een bod gedaan. We hebben 6000 euro overboden dus gok dat het sowieso aan onze neus voorbij gaat. Mocht dat niet zo zijn moeten we flink aan de bak de komende dagen om alles te regelen, ook omtrent samenlevingscontract en dergelijke. Het is het eerste huis wat wij samen kopen :)

We zoeken in een heel specifiek (klein) gebied, tussen de 175.000-250.000. woonoppervlakte in ieder geval groter dan 60m2, en iets van buiten (balkon, tuin oid).

Appartement waar we nu op geboden hebben heeft 122 M2 aan woonoppervlakte :o :wow:
Echt een walhalla! Morgenochtend horen we meer. En ik kan nu natuurlijk niet slapen, dus vandaar dat de research alvast begon en zodoende kwam ik hier uit :D

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:03

Wij hebben vanochtend ons eindbod neergelegd. Ik eet zo mijn schoen op denk ik, zoooo spannend dit :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:04

Zou gisteren weer bij een huis gaan kijken maar werd in de ochtend gebeld dat het al verkocht was. Zo irritant, dat is niet de eerste keer.

Succes Nadir!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:23

Spannend Nadir! Lieten ze jullie tegen elkaar opbieden? En hoe gaat dat in zijn werk?

Wij zijn helaas flink overboden, door een investeerder... Die gun ik het ook zo niet! Nou goed, op naar de volgende. 4 bezichtigingen aangevraagd, en doorrr.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:38

Nee, wij zijn de enige bieders. Het tegenbod kwam van de verkopers.

Wat balen Pantykous!

He wat jammer Lieke!

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:40

Wanneer verwacht je iets te horen Nadir?

Liekec, jammer dat het niets geworden is. Van een investeerder win je het niet snel. Hebben vaak meer middelen en bieden ook zonder voorbehoud van financiering (in deze regio in ieder geval). Op naar de volgende bezichtigingen.

Pantykous, balen zeg. Ik herken het van onze eigen zoektocht. Veel al weg voordat je gaat kijken. Is niets aan zo.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:53

Jeetje, spannend Nadir!! Wanneer verwacht je een reactie?

Balen, Liekec, zo'n investeerder valt vast niet tegenop te bieden nee. Hopelijk zit er wat voor je bij de volgende bezichtigingen.

Hier vanochtend 1e gesprek gehad over de verkoop van ons huis met de makelaar. Donderdag nog een 2e laten komen en dan keuze maken en gaaaan met die banaan. Ook zijn we bezig met het koopcontract voor ons nieuwe huis, maar dat doen we dus zonder tussenkomst makelaar met die mensen zelf.
Ik vind het allemaal zo retespannend, zeker met die coronacrisis.. Zal blij zijn als onze handtekeningen onder het koop- en verkoopcontract staan en daarna zien we dan wel.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:05

Ik verwacht vandaag wel iets te horen.

Zeker spannend voor jullie ook Nymeria! Ik heb vandaag met onze makelaar gesproken en hij gaf aan dat er bij zijn woningen wel minder kijkers zijn, maar dat de mensen die serieus zijn nog steeds komen kijken. Eigenlijk perfect dus. Onze woning komt als dit doorgaat volgende week op Funda .

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:08

leeslampje schreef:
Wanneer verwacht je iets te horen Nadir?

Liekec, jammer dat het niets geworden is. Van een investeerder win je het niet snel. Hebben vaak meer middelen en bieden ook zonder voorbehoud van financiering (in deze regio in ieder geval). Op naar de volgende bezichtigingen.

Pantykous, balen zeg. Ik herken het van onze eigen zoektocht. Veel al weg voordat je gaat kijken. Is niets aan zo.

Klopt ja. Helaas zitten die hier erg veel en ook zeker in ons segment ;(

Dus dat is wel echt rottig.

Nymeria, slim dat er geen tussenpersoon aan te pas hoeft te komen!

Hoe denken de mensen hier over een aankoopmakelaar inschakelen?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:14

Wij hebben vorige week een gesprek gehad met een aankoopmakelaar. Zij wilden voor ons wel op zoek gaan naar een geschikte woning. Wel gaven ze aan dat veel verkopers de woning toch graag op Funda willen hebben om te zien wat het in de markt doet. Dus ik heb er echt mijn twijfels over of dit een meerwaarde is. Maar wellicht verschilt dit per regio.

Ik vond het overigens ook best een smak geld wat ze er voor vroegen :=

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:15

Nadir schreef:
Wij hebben vorige week een gesprek gehad met een aankoopmakelaar. Zij wilden voor ons wel op zoek gaan naar een geschikte woning. Wel gaven ze aan dat veel verkopers de woning toch graag op Funda willen hebben om te zien wat het in de markt doet. Dus ik heb er echt mijn twijfels over of dit een meerwaarde is. Maar wellicht verschilt dit per regio.

Ik vond het overigens ook best een smak geld wat ze er voor vroegen :=

Goede ja...
Wat vragen ze er voor?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:17

Een aankoopmakelaar doet wel veel meer dan dat natuurlijk.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:26

Hier ook al eens verdiept in aankoopmakelaar, maar hebben ze een no cure no pay garantie. Dan vond ik het 't geld wel waard. Maar gelukkig zoals 't er nu naar uitziet niet nodig gehad.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:27

Klopt, maar wij wilden een deeldienst afnemen. De rest kunnen wij zelf gezien het beroep van mijn man.

Dus wat doen ze:
Citaat:
* Het actief zoeken en aanbieden van woningen die op de markt komen (incl. de stille verkoop woningen)
* Meegaan met bezichtigingen, advisering van staat van onderhoud, omgeving (tweede keer gaan wij mee, u gaat zelf de eerste keer kijken)
* Nakijken bestemmingsplan en bodemloket
* Onderhandelen en bieden op de woning(en), advies over de prijs
* Regelen van een bouwkundige keuring (kosten worden wel apart doorberekend) en daarbij aanwezig zijn
* Aanleveren gegevens en beoordelen koopakte (wat willen wij er wel in hebben en wat niet), regelen dat de koopakte getekend gaat worden
* Opvragen offertes bij notaris indien jullie dit op prijs stellen (incl. voorwaarden beoordelen, zodat je geen onverwachte kosten krijgt)
* Regelen van de inspectie bij de oplevering en daarbij aanwezig zijn
* Beoordelen notarisstukken en meegaan naar de notaris

Hier vroegen ze €3025 incl BTW voor. Wij wilden alleen punt 1 en daar vroegen ze dan €2400 voor :+

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:30

Wij hebben wel een aankoopmakelaar ingeschakeld. Ons eerste koophuis, dus wij wilden graag hun expertise gebruiken omdat wij hier helemaal geen ervaring mee hebben. Ontzettend blij mee geweest :) Of het ook voor jou toegevoegde waarde heeft, hangt er vanaf.

Onze makelaar ging mee naar iedere bezichtiging. Heeft ons steeds met beide benen op de grond gezet, als wij weer verliefd waren op een huis wat eigenlijk helemaal niet zo fantastisch was. En puntje bij paaltje hadden wij zonder makelaar zo'n 8-9K meer geboden op het huis wat we nu gekocht hebben. Dus de investering is het ook financieel waard geweest.

Edit: ik betaalde een vast bedrag. Geen no cure, no pay. Bij terugtrekken van de opdracht zou ik 25% (ipv 100%) van het afgesproken bedrag betalen.

Edit 2: ik merkte hier wel dat je als koper met aankoopmakelaar soms serieuzer werd genomen. Dan was er meer mogelijk qua bezichtiging en biedingen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:41

@nadir het is dubbel. Ik zie best veel voor de markt uit verkocht worden via het netwerk zonder funda. Maar dan moet je wel een aankoopmakelaar hebben die echt goed netwerk heeft.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:45

manzano schreef:
@nadir het is dubbel. Ik zie best veel voor de markt uit verkocht worden via het netwerk zonder funda. Maar dan moet je wel een aankoopmakelaar hebben die echt goed netwerk heeft.

Dank voor alle info iedereen!
En hoe kom je hier dan achter?

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:50

Ik heb zelf voor de markt uit een bod gedaan op het huis van kennissen. Moet alleen deze maand door mn proeftijd komen :') Maar als dat lukt zou alles rond moeten zijn :wow:

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:14

manzano schreef:

Klopt... De makelaar waar wij geweest zijn is in ons dorp één van de grootste. Mocht het niets worden met het huis waar we nu mee bezig zijn dan kunnen we ze altijd nog inschakelen. Maar ik hoop dat dat niet nodig is.