[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:20

Wat fijn, eindelijk een nieuw dak! Toch wel een prio met de winter op komst idd!
En gelukje om die lekkage te vinden inderdaad

neile

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:58

Zalig die vorderingen! Goed idee ook van dat halve ibc-vat. Je maakt ooit nog wel een mooie houten omkisting daarvoor, komt wel.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 19:00

pmarena schreef:
Ja je zit wel weer even in de troep :=

Helemaal verzeken door muizen ook zeker die platen...? :r
Wel super hoor als je met een nieuw dak de winter in kan gaan +:)+

Gave foto zeg van die raampartij van de gevel die doorloopt in het dak! Alleen dat kost wel potentiële slaapkamer / zolderruimte natuurlijk zoals daar op dat plaatje. Ik heb zelf voor dit huis een mooi huis met vide gehad, het geeft wel echt een extreem luxe gevoel hoor!

Maar daardoor wel maar 2 slaapkamertjes....

Och, valt best mee :')
Afbeelding

Maar inderdaad heel blij dat we straks met een nieuw dak de winter in kunnen *\o/*

Qua zolderruimte/slaapkamer, ja klopt absoluut! Maar ik wil in de woonkamer toch sowieso wel heel erg graag weer echt een hoog plafond. En dan houden we boven de rest van het huis nog wel zat ruimte over voor een eventuele slaapkamer/zolder. Dus vind dat hier in deze iets minder een overweging. Vide's zijn inderdaad ook echt heel mooi <3 . Hebben we ook wel overwogen!

Libera schreef:
Wat fijn, eindelijk een nieuw dak! Toch wel een prio met de winter op komst idd!
En gelukje om die lekkage te vinden inderdaad

Ja nou! Toch een stuk minder grappig waneer je daar achter komt omdat ie knapt :+ . En zeker op zo'n plek, want vind het precieze punt dan maar eens... En hoeveel schade heb je dan ondertussen?

neile schreef:
Zalig die vorderingen! Goed idee ook van dat halve ibc-vat. Je maakt ooit nog wel een mooie houten omkisting daarvoor, komt wel.

Ja echt genieten! Zo blij als morgen ook alle pannen van de andere kant er af zijn en we eindelijk zeker weten wat daar onder zit en of het (hopelijk) een beetje meevalt en bij de bijkeuken blijft :D

En thanks @ IBC vat, toch weer een voordeeltje van sommige oude troep van de vorige bewoners :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:04

Wat een bende, heerlijk :+ Maar wat fijn dat jullie dak eindelijk vervangen wordt! En die lekkage nu vinden is ook wel een mazzeltje zeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 23:41

Ow, dan zal het wel op onze zolder lijken. Kan in het midden staan, maar zijkanten niet. Wij hebben ramen klaarstaan om 2 grote dakkapellen te maken. En er wordt een vast trap gemaakt.

Zoals op het plaatje heb ik wel over nagedacht, maar in de woonkamer is het plafond al hoog en het is weer zoveel extra werk.

Ja, qua stoken is het wat. Maar ik merk wel al mega verschil. We stoken niet in de slaapkamer, maar de nieuwe kamer is nu geisoleerd en dat merk je al aan het geluid.

Hier zijn ze braaf hoor, maar de ibc vaten worden wel verplaatst en vh weekend lag eentje were onderste boven.
En de houten hoekbarren staan ze ook weleens in of schoppen ze tegenaan. Wat ik zie is het vooral naar beestjes trappen.

Op de heuvel had ik een cementbak half ingegraven en zwart in grond is toch wel rustiger. Misschien ga ik wel naar zwarte ibc vaten kijken. Of omkisten met hout.

Hopelijk zijn ze op tijd klaar. Wij hebben de aanbouw ingepakt met waterdichte damp open folie, dus kan wat hebben eventueel.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 07:40

De hoeveelheid werk vinden we hier wat minder een argument aangezien het toch sowieso al een 10 jaren plan is :'). En we hier graag oud willen worden.dan maakt in deze fase een jaar langer of korter ook niet echt uit. Financieel moet het natuurlijk wel ook kunnen.

De zonsopkomst zien terwijl je aan het douchen en aankleden bent.. Klinkt toch een stuk luxer dan het nu is :')

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:16

Hahaha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:07

Beetje extra glas bestellen, mooi een lichtstraat in maken :P

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 09:09

Prairy schreef:
Beetje extra glas bestellen, mooi een lichtstraat in maken :P

Haha :')

Beetje jammer alleen dat dit stuk dak dermate laag uitkomt dat iemand met een beetje lengte dan zo naar binnen kijkt :')

Het stuk buis bleek op twee plekken rot. En ook wel dermate dat toen ik hem oppakte mijn vingers er gelijk doorheen gingen. Dat had echt niet lang meer geduurd voor een fiks lek anders. Helemaal nu met een nieuwe cv er op.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:14

Oei! Dat ziet er niet best uit. Misschien is het dan wel slim om andere leidingen ook even na te kijken.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:17

Oei, die leiding! Gelukkig net op tijd ontdekt en hopelijk ook de enige rotte plek.
En die muizenkeutels.. :r
Fijn dat het nieuwe dak er eindelijk komt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:51

Zo dan, die is wel echt òp..... hopen dat je niet nog meer van zulke plekken in het leidingwerk hebt :(:)

Hier dachten we toen we 11 jaar geleden de sleutel kregen, dat we alleen die lelijke kunststof lambrisering van de muren zouden halen. Achteraf gezien hadden we die misschien beter kunnen laten zitten want het ging daarna van kwaad tot erger en uiteindelijk hebben we het hele huis gestript van binnen :=

Maar toen die lambrisering er af was zagen we de gipsplaten er achter. Die stonden op het beton van de vloer, en waren helemaal pulp geworden door optrekkend vocht. Dat moest dus vervangen worden. Achter die gipsplaten vond ik de elektra..... nog van die oude groene en rode draadjes, kleuren bijna niet meer herkenbaar, en ook niet netjes in een elektrabuisje ofzo maar het hing zo los langs de wand.... de mantels er her en der af en ze hingen bijna tegen elkaar :=

Dat was ook een geluk bij een ongeluk om dat te vinden. En stukken loden waterleiding enzo.... je komt wat tegen in zo'n oud huis :(:)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 10:15

Prairy schreef:
Oei! Dat ziet er niet best uit. Misschien is het dan wel slim om andere leidingen ook even na te kijken.

Ja, ik ben alles wat nu wel zichtbaar was gelijk even bij langs gegaan. Voor zover ik nu kon zien was dit het enige punt. Maar goed, geen garantie natuurlijk voor leidingen die nu niet bloot liggen. Aldus aannemer: Gelukkig melden leidingen die niet meer goed zijn zich vanzelf wel :+ :') .

Het stuk is nu vervangen gelukkig :D

Ethelate schreef:
Oei, die leiding! Gelukkig net op tijd ontdekt en hopelijk ook de enige rotte plek.
En die muizenkeutels.. :r
Fijn dat het nieuwe dak er eindelijk komt :D

Ja vies he, en zoooo veeeeeel. Vind muizen echt geweldig schattige beestjes, maar dit beter niet in huis :+

pmarena schreef:
Zo dan, die is wel echt òp..... hopen dat je niet nog meer van zulke plekken in het leidingwerk hebt :(:)

Hier dachten we toen we 11 jaar geleden de sleutel kregen, dat we alleen die lelijke kunststof lambrisering van de muren zouden halen. Achteraf gezien hadden we die misschien beter kunnen laten zitten want het ging daarna van kwaad tot erger en uiteindelijk hebben we het hele huis gestript van binnen :=

Maar toen die lambrisering er af was zagen we de gipsplaten er achter. Die stonden op het beton van de vloer, en waren helemaal pulp geworden door optrekkend vocht. Dat moest dus vervangen worden. Achter die gipsplaten vond ik de elektra..... nog van die oude groene en rode draadjes, kleuren bijna niet meer herkenbaar, en ook niet netjes in een elektrabuisje ofzo maar het hing zo los langs de wand.... de mantels er her en der af en ze hingen bijna tegen elkaar :=

Dat was ook een geluk bij een ongeluk om dat te vinden. En stukken loden waterleiding enzo.... je komt wat tegen in zo'n oud huis :(:)

Oef ja, zo vind je wat zullen we maar zeggen... Tot dus ver valt het hier relatief nog mee, maar het echte strippen moet natuurlijk ook nog beginnen. En gezien wat voor geklus wel tot dusver zijn tegengekomen denk ik wel dat we hier ook nog wel meer 'pareltjes' gaan vinden.

Aannemer is nu bezig met het dakje van de bijkeuken. Die is er duidelijk later bij gehobbied. Heb hem al meerdere keren "man man man" horen zeggen en vertwijfeld zien kijken hoe ze het e.e.a nou weer hebben gedaan :')

Andere jongen is nu bezig de pannen van de andere kant af te trekken. En de laatste band vlies kan nu aan de eerste kant nu de leiding klaar is. Hoop wel echt dat ze vandaag een heel eind komen met de boel ook weer waterdicht maken gezien het weer wat er aan komt. Zo jammer. Maar goed. Komt ook wel weer goed.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:19

MarliesR schreef:
Ja, ik ben alles wat nu wel zichtbaar was gelijk even bij langs gegaan. Voor zover ik nu kon zien was dit het enige punt. Maar goed, geen garantie natuurlijk voor leidingen die nu niet bloot liggen. Aldus aannemer: Gelukkig melden leidingen die niet meer goed zijn zich vanzelf wel :+ :') .

Lekker dan :')

MarliesR schreef:
Aannemer is nu bezig met het dakje van de bijkeuken. Die is er duidelijk later bij gehobbied. Heb hem al meerdere keren "man man man" horen zeggen en vertwijfeld zien kijken hoe ze het e.e.a nou weer hebben gedaan :')

Je weet zeker dat je niet Rob Geus hebt ingehuurd? _O- Het is maar goed dat je er zelf de humor van in ziet, anders begin je natuurlijk ook niet aan zo'n project. Of ja, je kunt wel beginnen, maar dan wordt je toch halverwege afgevoerd naar een instituut, denk ik :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:20

Hahaha ja mooi hè als je zo'n bouwvakker dan hoofdschuddend ziet staan...en reken maar dat die al wat gezien hebben :))

Hier ook toen we de vloer van de verdieping openmaakten. Mijn vader is timmerman en die maakte het gat nog iets groter zodat hij eens kon kijken wat er onder de houten vloer zat. Dat bleken 2 oudere houten vloeren.....en super dunne draagbalkjes :=

Als je dan ziet dat je vader wit wegtrekt dan weet je ook dat het geld gaat kosten :=

Uiteindelijk bleken die flinterdunne draagbalkjes ook nog maar met de laatste vezeltjes in de muren vast te hangen omdat de koppen helemaal weggerot waren :oo Levensgevaarlijk....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:15

Je blijft je verbazen :)

Ons huis is iets meer dan 100jaar en ik denk steeds, er moet heel veel goed zijn dat het alles heeft overleefd.

Maar het is ook al zeker 2x verbouwd. Op zolder waren hokjes van kamers gemaakt. Zonder enige vluchtroute naar buiten, but who cares........
Woonkamer geisoleerd en gipsplaten en dan laminaat. Leek netjes, maar zo isoleer je niet.
Gang schootjes en tegel vloer op gestort beton wat compleet scheef is. Je moest echt wennen, anders was je compleet dronken. ( gaat eruit nog )
Kleine slaapkamer schootjes en laminaat.
Grotere slaapkamer lekkage in de vloer dachten we.

Toen gingen we op zolder kijken en alle bedrading was echt mega oud en gevaarlijk. Maar er liep wel nieuwe cv, keurig aangelegd.

Die lekke kamer haalden we de vloer eruit en waren 2x balken vernieuwd en toegevoegd, maar gewoon los op stenen gelegd. Dus het wipte daar in de hoek.
Maar de oudste balken waren eigenlijk in prima staat. Daar hebben we nog een boom mee tegengehouden in het bos naast ons voor hij gekapt werd, omdat die op ons ging vallen.

De kelder stond blank en hadden we ook leidingen die compleet door waren. Daar zit de watermeter/aansluiting.

Ik had wasmachine in oude bijkeuken neergezet en al paar keer gedraaid, maar rook wat. ML was oude elektra aan het verwijderen en we maakten het (moderne! ) stopcontact open en schrokken ons echt dood. Was ook al helemaal versmolten.

In de schuur was het spaghetti en ook nog oude bakelieten schakelaars.

Wij strippen wel alles, maar steeds per ruimte en bouwen dan op. Nu was aanbouw en garage prioriteit. En dan kunnen we goed schuiven in de ruimtes, meer materialen droog opslaan etc.

Maar het is soms gewoon goed opletten. Wij verhuisden de zaak enkele meters. Daar waren 2 winkels 1 geworden en de helft was net 7jr eerder verbouwd door aannemer. Wij sloopten een deel en schrokken hoe het eruit zag.

Isoleren scheelt wel echt. Nu HR++ glas, pir platen van 8cm en je hoort echt niks in de slaapkamer. Wel ook goed ventileren, stootvoegen en bijenbekjes, want ventileren was overgeslagen.

Onze hele constructie hier is raar, maar alles is nagekeken en 1 balk hebben we een balk naast geplaatst. Die draagt het dak en was echt op. En verder overal lateien boven de nieuwe kozijnen, want was ook niet goed gemetseld of iets boven de kozijnen. Kozijnen waren wel ooit vervangen en echt goede kwaliteit en ook al dubbel glas. Maar door gebrek aan ventileren ook helemaal verkalkt van de vocht.

De aanbouw staat aan het huis en nu waren ze vrijdag en vandaag de grond ernaast voor de garage aan het klaarmaken. Wordt ook stevig aangetrilt en dan hou ik wel mn hart vast. Dat voel je wel wat in huis, haha

En het erge van alles is; De vorige bewoner gebruikte zuurstof, dus je zou denken dat veiligheid en gezondheid dan belangrijk zijn. Maar alles dicht leek het wel netjes.

Het is dat de indeling echt super onhandig was, de vloeren wippen en we de aankleding echt lelijk vinden met die schootjes. Anders hadden we misschien ook niet aangebouwd en alles open getrokken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:50

Noemen ze schrootjes bij jullie in de regio schootjes...? :)

Hier liep de vloer van de verdieping ook helemaal scheef / doorgezakt maarja dat heb je vaak bij oudere huizen natuurlijk met zo'n oude houten vloer. Achteraf gezien was het maar goed dat de vorige bewoners boven alleen wat kasten enzo langs de randen hadden staan en beneden sliepen :=

Oei zeg dat er zelfs al wat aan het versmelten gaat, dat is linke soep!!

Hebben jullie wel nog een fatsoenlijke telefoonaansluiting? Bij ons komt die blauwe KPN kabel midden in de woonkamer naar boven, echt een waardeloze plek :x En die aansluitdraadjes daarvan is al een heel deel verpulverd dus telefoon en internet en alles gaat over een paar zeer breekbare draadjes :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:04

wat een drama verhalen hebben jullie allemaal zeg. Wij wonen ook in een 100+jaar oud huis. Maar dit soort drama's zijn wij tot nu toe nog niet tegen gekomen.
Nou hebben we de vloeren nog niet open gehad. Maar leidingen en Electra die we vervangen hebben waren allemaal prima deugdelijk (maar verouderd). Enige wat we tegen zijn gekomen was een oud stuk waterleiding wat gewoon afgedopt was en dus een potentiele legionella haard was. Puur mazzel dat we het bij de verbouwing tegen kwamen.
Er is wel enigszins creatief verbouwd maar echt geen foute zaken gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:11

Hier ook nog niet behalve echte creatieve klusdingen, daklood wat verkeerd geplaatst is, leiding die uitkomt in een inloopkast :+

En het dak wat er echt wel aan zit te komen ook maar dat mag ook na bijna 100 jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:12

Ow, serieus? Ik noem het inderdaad schootjes, hahahaha. Maar jij hebt altijd gelijk, dus vanaf nu schrootjes :P Ik blijf ze lelijk vinden, hahaha

Wij hebben wel weer houten vloeren. Zelf nieuwe balken en isolatie en afgetimmerd. Bewust geen beton gekozen na gesprekken met meerdere aannemers over oude huizen.
En duurzaam hout gekozen.

Nee, ook niet. Gek genoeg 2 van die ouderwetse ptt doosjes. 1 gekozen die in woonkamer lag, maar draad is kapot en als we lopen, valt alles weleens uit.
Maar de meterkast moet verplaatst, dus dan komt dat ook nieuw.

Ze wilden ons op glasvezel hebben, maar vond het ene belachelijke aanbieding en red me prima zonder. Jammer dan.
4G is hier verder prima. Achter ons bos zit een woonwijk en we rijden zo naar winkels.

Wat op de zolder vloer lag qua bedrading was echt heel eng. En het is stom dat ze deels dingen nieuw hebben gedaan en de oude meuk gewoon verstopt hebben. Nieuwe dozen op oude bedrading. Tja, dan denk ik echt hoezo?

Maar de schuur was echt gevaarlijker dan gevaarlijk. Bedrading hing als spaghetti, alles door verbonden, aan elkaar geknoopt, veel tape etc.

Wc en Douche zijn dan wel ooit netjes en modern voor toen gedaan. Strak met blauwe tegels.

Ik zie wel weinig muizen, dus dat verbaasd me wel. Op zolder van schuur wel marter nest gevonden die net verlaten was. We gingen op de geur af zeg maar.

En buiten; alle puin in de grond. Onder bestrating, weer tegels. Elektra nog ouderwets en dan in metalen buis en deels in tuinslang. Tuinslang in wortel van boom vast gegroeid.

We hebben wel een nieuwe groepen kast gelukkig en deels de bedrading vervangen of niet meer in gebruik.

Wat ik wel jammer vind, is dat de gemeente geen historie kan vinden. Ik heb van 3 bewoners geleden wel een ongeveer plattegrond gekregen hoe het ong 50jr geleden was, maar er zijn geen mooie oude foto's helaas.

Wat wel heel grappig was; We hebben dit huis gekocht met een sceptic tank. Stond in de beschrijving en makelaar bevestigde dat. Dus wij waren gelijk op zoek naar waar die zat en of die vervangen moest of geleegd etc etc.
We konden echt niks vinden en snapte er niks van. Gemeente zou zoeken, maar we hoorden niks.

Gelukkig kwamen de buren vertellen dat het al iets van 15jr geleden is aangesloten op het riool. De hele oude tank inmiddels wel gevonden en ligt ietsjes in de weg, maar we laten het zo. Gaan er omheen met nieuwe afvoer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:13

pol013 schreef:
wat een drama verhalen hebben jullie allemaal zeg. Wij wonen ook in een 100+jaar oud huis. Maar dit soort drama's zijn wij tot nu toe nog niet tegen gekomen.
Nou hebben we de vloeren nog niet open gehad. Maar leidingen en Electra die we vervangen hebben waren allemaal prima deugdelijk (maar verouderd). Enige wat we tegen zijn gekomen was een oud stuk waterleiding wat gewoon afgedopt was en dus een potentiele legionella haard was. Puur mazzel dat we het bij de verbouwing tegen kwamen.
Er is wel enigszins creatief verbouwd maar echt geen foute zaken gezien.

Ja, maar als wij klaar zijn en iemand koopt het van ons, is het natuurlijk ook helemaal vervangen en in goede staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:23

Oja inderdaad, het overal begraven puin niet vergeten _O-

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 17:45

Na zo'n lange dag even te moe om nog uitgebreid te reageren, maar toch even wat fotootjes. Ze zijn extra lang door gegaan vandaag en ook van de andere kant zijn alle pannen af, de oude troep er af, en zit nu laag van dat membraan spul op *\o/* . Super fijn, want als er nu wel wat regen valt is het wel al waterdicht *\o/*

Na nog meerdere "man man man"'s over de chaos die ons dak was.... En nog een aantal (gelukkig niet meer actieve) wespennsten... Ziet het er nu al soort van beter uit :D Kan niet wachten tot de pannen er op liggen!

Morgen een rustigere dag aangezien aannemer en 1 medewerker dan pappadag hebben. Andere medewerker komt morgen grootste deel van de rotzooi opruimen. Donderdag zijn ze er dan weer met z'n drieën. Alleen het stukje op de bijkeuken moet nog en daar zit nog weer wat extra werk onder. Maar tot dusver, is het gelukkig nog erg goed te overzien allemaal :D

Hele lichte zolder nu
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:56

Da's al mooi strak aan het worden en het voelt vast fijn dat je nu weet dat het heel en schoon is.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:24

Zo, die hebben er een lekkere bende van gemaakt ;) maar fijn dat het waterdicht is nu. Al schuift de regen hier alweer een dag op, dus hopelijk bij jullie ook nog ff (of stuur het maar hier heen :D)