Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:11

Wat een leuke tips! Ik ga hier zeker wat mee doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:11

Grrrrr, heb vorig jaar meer dan 200 stuks Lelietjes van Dalen uitgetrokken. Wat een plaag.
Dacht dat ik er vanaf was. Fout. Heb er vanmorgen weer drie gevonden. Schep gepakt en uitgegraven.
Gaan die klere dingen nou nooit weg }:)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:22

aah en ze zijn zo leuk _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:44

Dana01 schreef:
aah en ze zijn zo leuk _O-

In een potje misschien maar niet op 24 vierkante meter.
Het erge is dat ik dus de rose heb waar iedereen inderdaad van roept, so cute

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:04

zo zijn er meer, onkruid :D
ik heb altijd geleerd, onkruid is dat wat daar groeit waar je het niet wilt hebben.....
toch zijn ze wel erg leuk :+

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:24

Ruilen tegen mijn zevenblad? Dat is pas om te huilen. En die hebben wortels lopen... Heb vandeweek een poging gedaan ze er uit te trekken. Maar onbegonnen werk. Geef me dan maar de lelietjes.

Ik heb eindelijk een plek gevonden voor mijn groententuintje, ik wil in ieder geval een soort "kist" maken van houten planken. Beetje het idee van Dana haar plantenbakken, Wat ben jij trouwens creatief zeg!
Komend weekend alleen te druk dus zal volgend weekend worden.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:35

zevenblad heb ik hier ook :-(
helaas voor mij komt het bij de buur weg en die wil verhuizen, die doet niets aan der tuin :+

dankje trouwens :D ben er zelf best trots op, zo kan ik toch bloemen hebben zonder dat bunnie alles opvreet en voor mij makkelijker om er op te passen zo :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:56

Maar goed dat ik het aanbod van Lelietjes van Dalen van mijn buurvrouw afgeslagen heb. :p Wist al dat ze woekerden en ze zijn giftig, dus wilde ze zeker niet in de achtertuin i.v.m. mijn konijnen.

Maar roze klinkt inderdaad wel cute... Hihi... Wit is wel standaard... Ik ben in ieder geval al blij met mijn roze druifjes, hopen dat ze blij zijn en het er héél veel gaan worden! Nu een zielige 4 stuks, had een zakje van 5 bolletjes, zijn vrij prijzig die roze druifjes.

Gelukkig hier ook geen zevenblad, even afkloppen...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:12

Wist niet eens dat roze druifjes bestonden :=
Ik heb wel witte en gewoon de standaard blauwe :)

Bestrating zit er in, borders moeten nog wel gemaakt worden en dan kan ik me met de schutting bezig gaan houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:41

Dagmar80 schreef:
Maar goed dat ik het aanbod van Lelietjes van Dalen van mijn buurvrouw afgeslagen heb. :p Wist al dat ze woekerden en ze zijn giftig, dus wilde ze zeker niet in de achtertuin i.v.m. mijn konijnen.

Maar roze klinkt inderdaad wel cute... Hihi... Wit is wel standaard... Ik ben in ieder geval al blij met mijn roze druifjes, hopen dat ze blij zijn en het er héél veel gaan worden! Nu een zielige 4 stuks, had een zakje van 5 bolletjes, zijn vrij prijzig die roze druifjes.

Gelukkig hier ook geen zevenblad, even afkloppen...

Roze druifjes, witte, blauw, donkerblauw, geel.
Heb zelf naast de gewone, roze, gele en lichtblauwe staan. De lichtblauwe (de Ambrosia) en de gele (Golden Fragrance) ruiken je hele tuin door.
Zijn een beetje groter dan de gewones maar woekeren minder.
beetje aan de dure kant maar zijn hun geld meer dan waard.
Vreeken in Dordrecht heeft ze meestal op voorraad.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:14

zo, hier kan fikkie gestookt worden *\o/*
Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:52

@ Morganlefay: Ik heb de 'gewone' blauwe, er stonden er al wat in de tuin toen ik er kwam wonen en verder weleens een potje met druifjes gekocht/gekregen en die in de tuin uitgeplant na de bloei. Je hebt inderdaad ook lichtblauwe en donkerblauwe, of met donkere kuifjes enzo. Lichtgele heb ik nog niet gezien, maar geel is ook niet helemaal mijn kleur. Ik wil alles roze, blauw, paars en wit en dat mag dan in alle varianten :P Stiekem weer wat geels in mijn tuin geslopen... Ik had narcissen gekocht die wit met roze en dubbel zouden zijn, dubbel zijn ze wel, maar dan heel zachtgeel/crème met een beetje oranje. Ach ja, ze mogen blijven al was roze wel leuker geweest :P

Die lichtblauwe lijken me ook erg mooi. Ik vind de roze niet erg groot, maar wordt volgend jaar vast wat meer... Woekeren mag gerust met die roze, in ieder geval graag meer! :) 'Thema' bij mijn pergola, waar ze staan is lichtroze met hier en daar wat lila en blauw/paars. :)

@ Dana01: Gezellig plekje zo!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:54

Dana gaaf he! Als je geknutseld bent mag je best bij mij in de tuin komen knutselen :P

Weet iemand dat? Ik heb eindelijk een plek gevonden waar mijn groentetuintje gaat komen. Nu heb ik alvast een kweekbakje gekocht om het een en ander in op te kweken. Ik heb ook een aantal verschillende groentes, maar wat kan ik alvast opkweken in het bakje? Ik denk de courgette, tomaat en komkommer wel? Omdat dat eerst plantjes worden. Maar radijsjes, wortelen, uien en lente uitjes lijkt mij niet he? Omdat dan de groente aan de wortel groeit. Misschien wel een hele stomme vraag :o

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:39

zou ik best willen Kaygee, ik heb alleen hier al amper tijd voor _O-

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:23

Kaygee bij de Welkoop hebben ze een soort van round up maar dan alleen voor zevenblad. Je hoeft het alleen maar op het blad te spuiten en het gaat al erg snel dood. Het trekt ook naar de wortels. Je moet het in het begin vooral veel bijhouden. Maar mijn had het ook heel erg in de tuin en die schijnt er dit jaar al veel minder last van te hebben.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:42

Oh super tip! We gaan morgen sowieso naar de Welkoop dus dan ga ik even kijken!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:17

Klinkt goed, tast dat je andere planten niet aan?
Dan moet ik ook even naar de welkoop :):)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:26

Nee het is echt alleen speciaal voor Zevenblad, andere planten tast ie niet aan!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:12

M'n bestrating is klaar!
Oude situatie:
Afbeelding
Helemaal bestraat, maar nog zonder de uitsparingen van de borders :)
Afbeelding
En nu :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rechter poster moet nog vervangen worden hoor :P
Afbeelding
Afbeelding
Tis nog niet helemaal opgeruimd en ik moet nog 'n keer de voegen vegen, maar verder is tie klaar :)

Verder ben ik het klussen aan de tuin nu even beu, dus later nog eens naar de schutting kijken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:23

Straatje hoop ik toch hellend naar beneden gestraat??
Anders heb je na een hoosbui een vijver.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:28

Uiteraard!
M'n tuin is is licht aflopend naar de put in de brandgang gelegd, zo hebben de buren ook geen last van het water uit mijn tuin ;)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:15

mooi letizia :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:07

Bedankt! :)
Gisteren nog heerlijk in het zonnetje van m'n tuintje kunnen genieten :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 00:08

Ik wist niet zeker of ik mijn berichtje hier kan posten of beter een eigen topic kan openen, maar ik ben op zoek naar tips voor mijn tuin.
Wij hebben een huurhuis, waar al geruime tijd niets aan gedaan was. Toen wij voor het eerst kwamen, zag de tuin er zo uit:
https://lh5.googleusercontent.com/-ncFq ... 2/foto.JPG
Vervolgens hebben we de boel lekker door laten woekeren:
https://lh3.googleusercontent.com/-ZX-5 ... %25203.JPG
Gelukkig ging een gedeelte ook zelf weer dood:
https://lh3.googleusercontent.com/-_ewI ... %25202.JPG

November hebben we de boel grondig leeg gehaald en de grond goed omgeschept. Vervolgens in februari en maart de grond nogmaals omgeschept.
Dit gaf het volgende resultaat:
Afbeelding

Inmiddels is de tijd aangekomen om er wat mee te doen. Het is echter mijn eerste tuin en ik heb weinig verstand van tuinieren. Ook wil ik niet elke week uren met de tuin bezig zijn.
Graag hoor ik van jullie tips welke planten geschikt zijn voor in onze tuin, ik zou het eventueel ook leuk vinden om wat kruiden te laten groeien. Met uitzondering van het stuk bij de heg staat er veel zon in de tuin.

De indeling tot nu toe:
Het grote deel wordt een grasveld, tot ongeveer 1,5m van de heg. Bij de heg staan nu wat narcissen en groeit zevenblad (dit hou ik wel bij met verwijderen).

Het stuk rechts van het paadje groeien wat bloemen en onkruid, wat ik probeer bij te houden met verwijderen.

Ik hoor graag tips en suggesties voor welke planten/bloemen/kruiden goed in mijn tuin zouden kunnen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:58

Lieke: Kruiden kan je goed tegen het muurtje aan zetten. Altijd handig als je vanuit de keuken niet te ver moet lopen en droge voeten houdt. De meeste kruiden kunnen goed tegen de zon.

Wil je aan de rechter kant ook gras? Of wordt dat een border?

Voor tips ivm planten moet je toch echt wat meer details geven. Hoge of lage planten? Welke kleuren? Vaste planten of eenjarigen? Boompjes, struiken, heesters of bloemen? Wat zie je graag?

Als je weinig werk wil hebben moet je in elk geval meerjarige planten kiezen. Maar daar komt dan vaak weer snoeiwerk bij kijken.