E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:27

Ik heb de kobo aura, die is echt geweldig!
Het verschil met de hd is dat de mijne kleiner en lichter is. De hd heeft een beter scherm maar ik vraag me af of je daar iets van merkt.
Allergrootste verschil is dat bij de aura de randen en het scherm een geheel zijn, dat is erg prettig bij de pagina omslaan. Bij de aura hd liggen de randen er meer bovenop.
Bij de aura glimt het scherm wel iets meer.
Er is wel een vergelijkingsfilmpje te vinden, op basis daarvan heb ik gekozen voor klein en licht.

Marije_jiplover

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:35

Ik heb de HD, juist die extra rand erm heen vind ik fijn met vasthouden. En het scherm is hierdoor iets meer beschermd, omdat het niet tot de uiterste rand doorloopt.

Verder had ik hiervoor de Glo, die is volgens mij dezelfde maat als de Aura en de Aura HD is bijna een inch groter. En ik heb de HD dus voornamelijk gekocht vanwege de grotere bladspiegel, ik vind dat die het leescomfort ten opzichte van de Glo echt heeft vergroot.

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:43

oke, bedankt! Ik zal eens zoeken of ik dat vergelijkingsfilmpje kan vinden.
Bij mijn Sony ben ik ook gewend aan randen om het scherm, en eigenlijk vind ik dit ook wel fijn met vasthouden inderdaad.
Ben alleen bang dat ik de HD dan toch wel wat groot vind.
Even goed over nadenken dus!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:26

Ik heb de BeBook Neo en wat ik nu zie is allemaal kleiner.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat prettig leest... ben ook nogal kippig 's avonds.....

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:38

Hoi,

Mijn moeder wil graag een ereader. Nu heb ik zelf een kindle paperwhite, maar mijn moeder zou het makkelijker vinden om eentje hier gewoon in de winkel te kopen. Zelf heb ik haar naar aanleiding van dit topic de kobo aangeraden.

Alleen nu is mijn vraag welke?

Even voor het beeld. Mijn moeder is bijna 50, haar wensen zijn dat er een lichtje inzit, dat de letter kunnen worden verandert in grootte en dat die makkelijk te gebruiken is. Prijs maakt niet heel veel uit en ze koopt er waarschijnlijk ook direct een voor mijn vader (iets boven de 50). Beiden lezen niet gigantisch veel en voornamelijk in de avond voor het slapen gaan en in het weekend. Ze zijn beide zeer onhandig met apparaten en hebben werkelijk geen idee hoe zoiets werkt. Het moet dus heel gebruiksvriendelijk en super eenvouding in gebruik zijn en als het even kan in het Nederlands.

Wat voor hoesje hebben jullie. Ik heb zelf eentje die in Engeland is gemaakt en echt super leuk en het liefst wil mijn moeder wel zoiets, alleen dit is niet in Nederland te krijgen. Zelf leek mij eentje met sleep functie wel handig voor mijn moeder :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:29

Deze, van Tuff Luv!

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:22

Die heb ik ook. Erg fijn en blijft super mooi. Zit altijd in mijn handtas maar dat zie je er niet aan af

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:37

lovelys schreef:
Hoi,

Mijn moeder wil graag een ereader. Nu heb ik zelf een kindle paperwhite, maar mijn moeder zou het makkelijker vinden om eentje hier gewoon in de winkel te kopen. Zelf heb ik haar naar aanleiding van dit topic de kobo aangeraden.

Alleen nu is mijn vraag welke?

Even voor het beeld. Mijn moeder is bijna 50, haar wensen zijn dat er een lichtje inzit, dat de letter kunnen worden verandert in grootte en dat die makkelijk te gebruiken is. Prijs maakt niet heel veel uit en ze koopt er waarschijnlijk ook direct een voor mijn vader (iets boven de 50). Beiden lezen niet gigantisch veel en voornamelijk in de avond voor het slapen gaan en in het weekend. Ze zijn beide zeer onhandig met apparaten en hebben werkelijk geen idee hoe zoiets werkt. Het moet dus heel gebruiksvriendelijk en super eenvouding in gebruik zijn en als het even kan in het Nederlands.

Wat voor hoesje hebben jullie. Ik heb zelf eentje die in Engeland is gemaakt en echt super leuk en het liefst wil mijn moeder wel zoiets, alleen dit is niet in Nederland te krijgen. Zelf leek mij eentje met sleep functie wel handig voor mijn moeder :P

Lettergrootte en taal zijn bij alle readers wel in te stellen. Ik heb alleen mijn twijfels of touchscreen en onhandig met apparaten een goede combi is.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:28

Juist wel handig. Je kan precies drukken op wat je wilt hebben. En de bladzijdes omslaan heb je ook meteen onder de knie.

Je hebt dus 3 keuzes:
kobo glo
kobo aura
kobo aura hd

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:41

Is er iemand hier die ervaring heeft met een bibliotheekabonnement waarbij je e-books kan lenen?
Ben benieuwd naar ervaringen daarmee.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:43

Ik heb het geprobeerd maar ik kan de app niet op mijn mobiel downloaden terwijl de type en merk wel zouden moeten werken, ik kan je daar dus verder geen informatie over geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:48

Het is mij niet gelukt om een boek op mijn reader te krijgen. (Maar ik heb ook vrij snel opgegeven.)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:36

rooz_89 schreef:
Is er iemand hier die ervaring heeft met een bibliotheekabonnement waarbij je e-books kan lenen?
Ben benieuwd naar ervaringen daarmee.

Ik heb het een paar jaar geleden gehad. Omdat er echter nooit iets bij kwam, ben ik er maar mee gestopt.
Ik vond het ook lastig dat je het binnen 3 weken gelezen moest hebben, dan verviel het weer.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:49

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:46

Gebruik van gemaakt maar ze hebben maar weinig e-books en wat ze hebben spreekt me niet aan.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:53

Mijn Bebook Neo maakt de laatste tijd erg slecht contact met de computer. Nu ziet hij ook het extra geheugen niet meer. Ik heb hem nooit ge-update, vind ik een beetje eng. Heeft iemand dat wel gedaan en ging dat goed???

Edit: Ik kan niet eens een update vinden? Bestaan ze nog wel? De website doet het niet meer.....

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:48

Kan iemand mij vertellen hoe de e-readers van Sony zijn ten opzichte van Kobo? Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit om een Kobo te kopen, maar gezien ik de laatste tijd regelmatig die van Sony in de aanbieding zie zou ik daar toch wat meer over willen weten.
Ik heb een keer van iemand de Kobo Glo even mogen proberen, dat vond ik prettig werken, maar het was heel kort dat ik het geprobeerd heb. En bij de boekwinkel heb ik de Kobo Touch getest, maar die vond ik erg traag en geen mooi beeld geven. Jammer genoeg is dat tot nu toe het enige model wat deze winkel heeft liggen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:25

Ik heb alleen de Sony PRS-T1 (tegenwoordig ligt geloof ik de PRS-T3 in de winkel?) en de Kobo Aura HD. De Sony heeft geen backlight en hij haperde na een tijdje heel regelmatig, deed dan niks meer, maar dat zou intussen natuurlijk verholpen kunnen zijn. Het schermformaat van de Sony is wat kleiner dan van de Aura HD (de gewone Aura en Sony zijn 6", de Aura HD is 6.8"). De verlichting van de Kobo Aura HD vind ik super en hij werkt makkelijk, het wat grotere schermformaat is prettig, maar 6" vond ik ook prima leesbaar aangezien je het letterformaat kunt aanpassen bij beide apparaten.

Zelf gebruik ik er Calibre bij om de boeken netjes in kasten te zetten.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:31

Ik heb nu al een tijd met veel plezier de Kobo Aura HD alleen loop ik tegen 1 ding aan wat best wel vervelend is.
Wanneer ik de pagina's om sla hapert de e-reader soms waardoor het een pagina of een paar pagina's automatisch terug gaat. Ik moet de pagina's dan weer zelf verder slaan om weer verder te kunnen lezen. Is dit probleem bij jullie bekend en weten jullie misschien hoe dit komt?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:40

Ik heb soms hetzelfde, maar dan bladert hij iets vooruit. Intussen weet ik dat ik dan heel even moet wachten, dan hoef ik ook maar 1 pagina terug te bladeren.

Het gebeurt me wel vaker dat ik naar de juiste pagina moet bladeren als hij in de slaapstand gestaan heeft. Waarom hij dat niet goed vast zet in het geheugen weet ik niet, maar anderen hebben daar ook wel eens last van, hoorde ik. Heel soms is dat wel een half boek.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:41

Dan ben ik blij dat het bij mij maar om een paar pagina's gaat :=

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:43

Inderdaad :D . Maar dat is gelukkig ook maar heel zelden :D .

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:55

Hier in ieder geval elke keer wanneer ik de ereader gebruik wat nu meerdere keren op een dag is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:21

Gwen schreef:
Ik heb soms hetzelfde, maar dan bladert hij iets vooruit. Intussen weet ik dat ik dan heel even moet wachten, dan hoef ik ook maar 1 pagina terug te bladeren.

Dat heb ik ook weleens, dan blijft die 2-3 seconden even vastzitten (zie ik alleen onderaan het scherm een deel van de bladzijde) en daarna moet ik 1 bladzijde terug.
Wat ik bij de Kobo Aura HD wel irritant vind is dat als die uit de slaapstand komt je eigenlijk meteen het scherm even moet aantikken anders gaat die heel snel weer in slaapstand.

Hiervoor had ik een Sony PRS-650. Die vond ik wel makkelijker te bedienen dan de Kobo. De menu's zitten veel beter in elkaar. In het begin heb ik de knoppen op de Kobo wel gemist, maar daar raak je wel snel aan gewend dat de Kobo die niet heeft. Groot voordeel van de Kobo is toch wel de schermverlichting. Het grotere scherm van de Kobo Aura HD is fijn, maar het kleinere scherm van de Sony las verder ook prima.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:35

Ik heb ook de Aura HD en mij komen bovengenoemde klachten niet bekend voor.
Volgens mij kun je de tijd waarop hij in slaapstand gaat instellen, toch?
Misschien die iets ruimer zetten, als je hem te snel weer uit vindt gaan na wakker worden?