Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:42

Benzz schreef:
Maar als je de kachel op 18 a 19 graden zet krijg je het toch niet zo koud dat je handschoenen aan moet?

Ik heb ook altijd snel last van koude voeten en handen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:43

En dat is dus zo lastig met temperatuur.. waar de een nergens last van heeft met 19 graden, heeft de ander het ijskoud.

Is in grote kantoren ook altijd hilarisch.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:43

Ik wel. Ik heb hem nog niet aan want het is nog achttien graden hier. En toch heb ik nu erg koude handen en voeten. Draag ook al thermoshirt, trui en bodywarmer in huis...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:48

DiantaM schreef:
Is in grote kantoren ook altijd hilarisch.

Ja dat is echt erg, vorige kantoor hadden ze de kachel op 22 graden staan. Dacht altijd dat ik stikte van de warmte.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:52

Bij ons in huis is het nu 22 graden zonder de cv aan, ik loop nog op slippers in huis. Maar ga wel vast kijken voor een oliegevuld radiatorkacheltje voor erbij straks in de woonkamer + open keuken zodat de cv maar op max. 15 graden hoeft in de herft/winter/voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:54

DuoPenotti schreef:
Hier heeft de monteur de verwarming zelf op 60 gezet.
Al bij installatie. 10 jaar terug (?)
Wij hebben geen vloerverwarming en radiatoren uit 1963 toen het huis is gebouwd.
En we verbruiken weinig gas in een jaar, dus of het dan geen zin zou hebben?

Tja ik zeg alleen maar wat ik gehoord heb en dat hoor ik wel vaker! Misschien dat je met de ketel op 70 dan nog wel minder zou verbruiken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:57

Benzz schreef:
Maar als je de kachel op 18 a 19 graden zet krijg je het toch niet zo koud dat je handschoenen aan moet?

Hangt van je lijf en je huis af.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:59

Spenk schreef:
DuoPenotti schreef:
Hier heeft de monteur de verwarming zelf op 60 gezet.
Al bij installatie. 10 jaar terug (?)
Wij hebben geen vloerverwarming en radiatoren uit 1963 toen het huis is gebouwd.
En we verbruiken weinig gas in een jaar, dus of het dan geen zin zou hebben?

Tja ik zeg alleen maar wat ik gehoord heb en dat hoor ik wel vaker! Misschien dat je met de ketel op 70 dan nog wel minder zou verbruiken?

Ik ben daar dus heel benieuwd naar :j
Ik heb dus juist gehoord op 60 is goedkoper.
Zou graag meer meningen daarin willen lezen zeg maar.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:00

tamary schreef:
Benzz schreef:

Hangt van je lijf en je huis af.

En wat je doet.

Druk bezig zijn met opruimen/ schoonmaken is 19 prima. Onder een dekentje op de bank krijg ik met 19 óók geen koude handen.

Maar zit ik stil aan de eettafel achter de laptop te werken, dan merk ik na een uurtje of 2 dat ik compleet versteend ben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:05

Benzz schreef:

Ik heb t onder de 21 al koud. Zelf kan ik onder mn elektrische deken zitten maar mn vingers zijn koud. Het is nu maar 19,5 in huis en heb de airco maar aangezet op heating want die kilte vind ik echt niet te doen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:25

Benzz schreef:

Bij 18 a 19 graden niet, maar bij 15 graden wel. En die temperatuur is het hier in de winter als de kinderen naar school zijn. Ik zet de kachel pas hoger als ze thuiskomen en ik stilzit, nu komt dat niet zo vaak voor en ben ik meestal druk bezig buiten. Vandaar ook dat ik het zonde vind om voor een half uurtje de kachel hoger te zetten. Maar hoger dan 18 gr. staat hij nooit.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:31

Benzz schreef:

Ik heb geen CV en een gaskachel uit de sixties zonder thermostaat. Dus ik moet het op de gok doen. Heb met thuiswerken ook gauw koude handen, dus dan moet je wat.

Sanet

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:12

Ik heb het de ene keer met 19 echt stikheet en de andere keer heb ik nog net niet het idee dat er een ijspegel aan mijn neus hangt. Dat hangt van zoveel dingen af.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:44

Ook hier wordt van alles aangeschaft: extra dekens voor op de bank, zo'n deken met mouwen, extra vesten en hoodies, zo'n aarden pot-kacheltje met waxinelichtjes om naast je te zetten... ik stook sowieso al weinig, verwarming gaat in de winter om ca. 18 uur pas aan en alleen in de woonkamer, ik ben om ca. 20:00 uur thuis en dan is het wat opgewarmd. Om ca. middernacht gaat ie weer uit. Meer stook ik niet en verbruik ik alleen gas op warm water. Sneller douchen dus tegenwoordig. Ik hoop de verwarming op de "niet kapot vriezen" stand te houden deze winter, totdat het echt weer -15 wordt. Verder zou ik niet weten hoe ik nog flink kan besparen. Mijn huis is niet geschikt voor zonnepanelen en er is geen geld voor dure installaties.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:03

Nog een tip: geef de juiste meterstanden door, en vraag ook eens rond of je mensen hierbij kunt helpen.

Iemand in mijn kring was bezorgd over de nieuwe voorschotten, maar bleek nog nooit de meterstanden door gegeven te hebben en geen slimme meters te hebben. We hebben dit nu alsnog doorgegeven maar de schatting en de eerdere afrekeningen lopen dus al een paar duizend kWh elektra en kuubs gas voor! Er komt nu een verrekening, hopelijk tegen het huidige tarief(?) Maar dat geeft ook wat ruimte om je huis te verduurzamen en de hogere voorschotten te betalen (en een beter geschat voorschot wellicht)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:33

Ik draag polswarmers en armwarmers, je hebt tegenwoordig ook vaker truien met langere mouwen waar een duimgat in zit, die vind ik ook fijn!

Voor mij was het eerder niet nodig maar tegenwoordig heb ik een kapotte armzenuw die niet meer tegen lagere temperaturen kan, met ongeveer 23 graden en daaronder heb ik het niet zozeer koud maar ik krijg dan veel pijn. Ik draag nu al thermo armwarmers, ook in huis, want de temperatuur is nu al te koud om met mijn arm 'bloot' rond te lopen. Handschoenen of polswarmers aan in huis is nu nog niet nodig maar dat zal wel komen, zeker met stil zitten achter de computer. Vorig jaar droeg ik in huis paardrijhandschoenen, die zijn niet zo lomp en daarin heb je nog redelijk wat bewegingsvrijheid en grip.

N.a.v. Jullie uitleg en tips over merinowol heb ik trouwens iemand gestrikt om lekker lange polswarmers voor mij te breien in een hip kleurtje :D kan niet wachten tot ze klaar zijn <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:35

Ik ben mijn benen al dik aan het inpakken vanwege de pijn, dus herkenbaar Telpeva! Bepaalde lichaamsdelen zijn erg gevoelig voor de kou. :+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:59

Telpeva: dat zullen vast fijne polswarmers worden. En inderdaad herkenbaar van de pijn door kou, dat is ook de reden dat ik zo goed op de hoogte ben over merino wol. Het helpt mij echt.

Boeflover: bedankt voor de tip, zal het eens bij mijn schoonmoeder checken. Ze heeft ook geen slimme meter volgens mij en het zou me verbazen als ze de meterstanden doorgeeft.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:12

Ik heb sinds vandaag een elektrisch kacheltje, gekocht via Bol. Nu al de beste investering! Mijn appartement is niet zo groot, dus het is zo op temperatuur. Verwacht dat de verwarming hiermee niet meer aan hoeft.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:42

GamblersCup, hoe laat ga je dan normaal naar bed? Als je de verwarming tot middernacht aan laat?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:25

Westhof schreef:
Ik heb sinds vandaag een elektrisch kacheltje, gekocht via Bol. Nu al de beste investering! Mijn appartement is niet zo groot, dus het is zo op temperatuur. Verwacht dat de verwarming hiermee niet meer aan hoeft.
[ [url=m/yDStAC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heet deze? En de prijs?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:54

Tooske schreef:
Westhof schreef:
[ [url=m/yDStAC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heet deze? En de prijs?

Ook benieuwd naar!
Hoeveel zou dat schelen om zo te stoken ipv verwarming?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:01

Het is deze van Delonghi:
https://www.bol.com/nl/nl/p/delonghi-hf ... uctPageUrl

Hij kan zowel stilstaand warme lucht blazen als draaiend. Voordeel is ook dat je hem ook als ventilator voor koude lucht kan gebruiken. Hoeveel het gaat besparen durf ik (nog) niet te zeggen, maar ik hoef hem maar even aan te doen en stroom is natuurlijk een stuk goedkoper dan gas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:48

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:34

Westhof schreef:
Het is deze van Delonghi:
https://www.bol.com/nl/nl/p/delonghi-hf ... uctPageUrl

Hij kan zowel stilstaand warme lucht blazen als draaiend. Voordeel is ook dat je hem ook als ventilator voor koude lucht kan gebruiken. Hoeveel het gaat besparen durf ik (nog) niet te zeggen, maar ik hoef hem maar even aan te doen en stroom is natuurlijk een stuk goedkoper dan gas.

Ik heb deze vorig jaar aangeschaft en voor verwarming bevalt hij prima! Voor koude lucht in de zomer is het alsnog te warm. Een kleine ventilator blaast op de laagste stand zelfs nog kouder dan deze kachel.

Ik doe hem op ecostand 18 graden, dan gaat hij automatisch aan en oud wanneer het warm genoeg is.

Vraagje: aan koude handen doe je handschoenen, aan je voeten draag je sloffen, maar wat doe je tegen een koude neus? Ik zit soms helemaal ingepakt onder een dekentje met kaarsjes aan en mijn neus blijft ijskoud. En als mijn neus koud is, is mijn hele lichaam koud en word ik niet meer warm. Iemand de tip van Flip? Een neuswarmer?