Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 07:12

Lekker die peertjes en frambozen! Ik snap wat je bedoelt met dat indrogen van de bramen, er zijn een paar stukken waar dat hier ook altijd gebeurd. Maar ik heb meer dan genoeg wilde bramen in het land die het wel doen dus daar oogst ik van.

Frambozen waren hier niks dit jaar, zat maar heel weinig aan. Appels, peren, kersen en pruimen ook helemaal niks dit jaar, alles was kapot gevroren eind april.

Oh ik ben nu trouwens ook volop hazelnoten aan het rapen, de wilde hazelaars zijn ook eindelijk van start gegaan. Hopelijk betere kwaliteit dan vorig jaar, toen bleek alles beschimmeld in de huls te zitten en hield ik van een hele lading slechts een handje gepelde noten over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 08:39

Die peertjes en frambozen klinken goed, die hebben het hier ook goed gedaan.
Verder klinkt het als veel pech hebben gehad. Niet fijn dus want daar is het inderdaad teveel werk voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:20

Het is eigenlijk allemaal slakken probleem. De bramen daar hoef ik niks aan te doen. Maar alle met liefde voorgekweekte plantjes door slakken op laten vreten, dagelijks 100 slakken wegplukken, en dan maar 10% van je kweek groot zien worden.... dat is de moeite gewoon niet waard.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:06

Dat had ik dit jaar dus ook idd pmarena. Zo jammer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:08

Alles wat ik voor gekweekt had is bagger, wat ik begin juli rechtstreeks gezaaid heb heeft het tot ontploffen toe goed gedaan :+

Ik heb wel loopeenden in de moestuin gehad in het begin, toen het allemaal echt begon te groeien mochten ze het voedselbos in.

Voor volgend jaar ga ik dus behalve misschien wat pompoen paprika en pepers niks meer voorzaaien.

Scheelt werk, ruimte en gedoe met verspenen etc waar ik gewoon heel slecht in ben. Dan maar wat minder opbrengst. Ik ga wel wat meer in de kas doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 10:48

pmarena schreef:
Het is eigenlijk allemaal slakken probleem. De bramen daar hoef ik niks aan te doen. Maar alle met liefde voorgekweekte plantjes door slakken op laten vreten, dagelijks 100 slakken wegplukken, en dan maar 10% van je kweek groot zien worden.... dat is de moeite gewoon niet waard.

Mijn man heeft wel 1000 slakken elders gezet en ik heb wel tig Colorado kevers door de wc gespoeld en om de groente bak het gras verwijderd vanwege de schuilplaatsen van de slakken. Het was een drama. Totdat we opeens hulp kregen van de das, die 's nachts actief is. Die heeft zijn buik goed rondgegeten aan de slakken. Zo tof!!

Zo ziet het buitenleven eruit in huis (alles dat verwerkt is heb ik niet gefotografeerd want staat te donker).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:58

Wat fijn van de das zeg +:)+

Eten die ook naaktslakken....? Ik heb hier misschien 3 gewone huisjesslakken per week gezien, tegenover 100 naaktslakken per dag.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 12:22

Ze eten vooral regen wormen maar zeker ook slakken als ze die tegenkomen. De slakken waren aanmerkelijk minder toen waardoor alles toch nog kon groeien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 17:15

Van verschillende deelnemers aan dit topic heb ik zaadjes gehad om achter het huis te zaaien. Dit is het resultaat op dit moment . Voor mij is de achtertuin me zeer dierbaar. Want dit is echt bedoeld als tegenactie als het gaat om verdwijnen van de diversiteit.
Dit is echt een gezamenlijke inspanning.
Kan iemand me adviseren over hoe ik alles terug kan krijgen? Zaad dit zich nu zelf verder uit? Of hoe gaat dat? Ik haal alleen af en toe het slechte onkruid weg die anders alles dat mooi is gaat overwoekeren.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:27

Leuk hoor! Ik wil dit graag in een deel van de wei gaan doen, voor de vlinders en zoemers. Bloemenstukjes afgewisseld met moestuin stukjes zeg maar. Maar weet niet zo goed wat voor bloemen ik zal doen / of ik dan mezelf het lastig maak dat er allemaal bloemenzaden in die moestuinbedden gaan zaaien :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 17:28

Dat zaaien heb ik dus gedaan en alles door elkaar gemengd. Het weer was zo slecht in het begin dat ik dacht dit gaat hem niet worden.aar nu dan toch wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:03

Ik heb hetzelfde aan de zijkant van het huis gedaan. Dat is goed opgekomen. Dat wat nu rijp is aan zaad verdeel ik over dat stukje weer. En ik wil volgend jaar wat extra bijzaaien voor het geval dat. Ik heb er pas vaste planten tussengezet die hier ook van nature voorkomen. Hopelijk dadelijk een fijne mix van eenjarig en meerderjarig

Altijd zo mooi. <3

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Magere opbrengst maar ik had ook nog veel kolen die er niet bij staan. De paprika’s zijn nog niet volgroeid. De bataat ook niet. De kleine uitjes zijn heel lekker.
De mini zonnebloemen zijn erg leuk om te zien Maar ik kan er verder niets mee lol.
Er hebben zich wilde viooltjes tussen de afrikaantjes genesteld. Zó leuk!

Jammer Judith, dat valt dan toch nog wel even tegen.
Pien: zo geweldig altijd om te lezen dat jullie gewoon volledig zelfvoorzienend zijn zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 21:24

Wel leuke foto's balance. Jammer van de opbrengst. Wij zijn helaas niet volledig zelfvoorzienend. Eieren, via en vlees kopen we net als amandelmelk ea producten.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:52

Oja, dat had je al eens geschreven inderdaad.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 06:53

Pien, ik zou voor de zekerheid wat zaadjes oogsten, zodat je volgend jaar sowieso weer wat hebt. Een deel zal op de grond vallen en inderdaad zelf weer opkomen maar in mijn ervaring komt er ook vaak een hoop onkruid op…

Dit jaar heb ik verschillende pogingen gedaan voor de tuin maar door de slakkeninvasie is er helaas vooral veel mislukt :-(
Ik hoop dat we in de komende paar weken nog wat grote stappen met de bouw van ons huis kunnen zetten. Dan kan ik daarna aan de slag met wat fruitbomen in de tuin :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 06:55

Bedankt voor de tip loveslimpie dat ga ik doen..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:02

Weet iemand hier of ik zuiver zaad kan oogsten van tomaten die met meerdere rassen in 1 bed staan? Ik heb dit jaar een heel aantal speciale rassen waar ik maar 1 plant van heb, waar ik graag zaad van zou willen oogsten zodat ik daar volgend jaar meer van kan zaaien. Maar ik ben een beetje bang dat ze dus niet zuiver zijn doordat ze gewoon door elkaar heen staan in 1 bed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:06

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:08

Meh daar was ik inderdaad al een beetje bang voor. Nu ben ik toch wel benieuwd hoe andere mensen dat doen. Het zijn geen hybrides die ik heb.
Ik ga denk ik gewoon toch zaad oogsten, dan zien we wel wat eruit gaat komen :D
Eigenwijs is ook wijs, nietwaar? En mij maakt het eigenlijk weinig uit. Al die tomaten gaan toch ergens doorheen, meesten zijn ook vleestomaten dus die zijn voor tomatensaus en soep.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:31

En zo worden ook de leukste nieuwe rassen gekweekt ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:36

Dames en heren moestuiniers, hierbij presenteer ik u, onze trots, het nieuwste tomatenras: De VanAllesEenBeetje!

Dat moet toch een topper worden :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:42

Nou ik heb een zakje Pomodori zaadjes gekocht begin dit jaar. Normaal gebruik ik gewoon zaadjes vers uit een tomaatje. Weet niet of dat aan het ras ligt maar heb nog nooit zulke rare tomatenplanten gezien >;)

Het kopje groeit niet gewoon lekker hoe het hoort. Hij is mega geneigd om allerlei nieuwe koppen, splitsingen en dieven aan te maken. Zelfs op het eind van de trossen ontstaan nieuwe koppen. Echt een rare rommelige plant.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 13:46

JudithO schreef:
Dames en heren moestuiniers, hierbij presenteer ik u, onze trots, het nieuwste tomatenras: De VanAllesEenBeetje!

Dat moet toch een topper worden :')

Dat wordt een topper. Ik schrijf me alvast in _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:54

Verstuur je ook naar Nederland?