Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:55

Ik heb de Instantpot sinds het voorjaar. Kocht 'm omdat ik elke keer zo laat thuis was van het werk en het ongezonde eten daar zo zat was. Is een apparaat waar echt wel iets van 8 verschillende functies opzitten. Pulled chicken (teriyaki) is favoriet, maar heb 'm van de week voor stoofpeertjes gebruikt en erwtensoep staat nog op het lijstje om te proberen. Met normaal koken of de pot gebruiken, merk ik echt geen verschil, maar wel bij stoofgerechten. De peertjes waren met 15 minuten klaar ipv 1,5 uur. De pulled chicken hoeft ook maar iets van 7-8 minuten en dat scheelt wel aanzienlijk. Er zit ook een airfryer functie op en dat gebruikt ook minder stroom dan mijn oven (heb geen gewone frituur, gebruikte altijd gewoon de oven).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:15

Yv_ schreef:
Ik heb de Instantpot sinds het voorjaar. Kocht 'm omdat ik elke keer zo laat thuis was van het werk en het ongezonde eten daar zo zat was. Is een apparaat waar echt wel iets van 8 verschillende functies opzitten. Pulled chicken (teriyaki) is favoriet, maar heb 'm van de week voor stoofpeertjes gebruikt en erwtensoep staat nog op het lijstje om te proberen. Met normaal koken of de pot gebruiken, merk ik echt geen verschil, maar wel bij stoofgerechten. De peertjes waren met 15 minuten klaar ipv 1,5 uur. De pulled chicken hoeft ook maar iets van 7-8 minuten en dat scheelt wel aanzienlijk. Er zit ook een airfryer functie op en dat gebruikt ook minder stroom dan mijn oven (heb geen gewone frituur, gebruikte altijd gewoon de oven).

Welke heb jij? :o extra airfryer functie klinkt mooi

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:09

listiglistje schreef:
Yv_ schreef:

Welke heb jij? :o extra airfryer functie klinkt mooi

Deze:

Afbeelding

Hij is best flink. Ik weet dat er ook kleinere zijn, maar ik weet niet of dat ook de duo crisp is. Hier past iig een hele kip in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:58

Sansevieria schreef:
Stoofvlees e.d. in de ochtend opzetten, gewoon kunnen werken, en in de avond is je eten klaar :D

Als ik 's morgens mijn sukadelappen op een warmhoudplaatje opzet, op het gas, dat dan weer wel, is het 's avonds ook klaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:15

Inmiddels is het weer wat verdervin het jaar. En heb ik een overzicht van tot nu toe verbruikt gekregen. Waar vorig jaar mijn verbruik rind deze tijd op 875 m3 gas zat is het nu 565 m3. Mijn cv ketel instellingen en de electrische kachel hebben dus flink wat gedaan. *\o/*

Nu dan jammer dat is ziek ben en het met 17 graden te koud heb en nu wel 17,5 moet gaan doen. Ik zag het verbruik afgelopen dagen wel stijgen maar het viel me nog mee. 12 m3 op een dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:50

12 m3 op 1 dag ? Heb je dan een heel groot huis ? Of veel mensen in huis ? of ??

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:58

Ik zit deze maand November op 30m3, voornamelijk douchen, koken, warm water en klein beetje stoken.

Temperatuur staat in huis op 18,5 of 19 graden. (grote boerderij van 260m2, waar ik alleen woon)

Ik gebruik dagelijks een houtkachel van 18:00 tot 22:00 uur

karuna
Drukke kabouter

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:15

Nee niet groot maar wel een open ruimte naar achter door en flink beroerd. Het is in ieder geval flink lager dan vorig jaar ik zag daar dagen van 15/20 m3 voorbij komen met dezelfde temperaturen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:24

Ik gebruik ook vaak mijn airfryer ipv gas / de oven. Scheelt toch weer iets. En wij hebben zonnepanelen.

Hier 31 kuub gas in oktober. Ben erg benieuwd naar november, we hebben deze maand al een paar keer een paar uur gestookt.

(Tussenwoning, 121m2, 2 personen)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:40

Ik heb nog niet gestookt (alleen de houtkachel een paar dagen), maar wel wat meer gedouched deze maand, dus ik ben benieuwd wat dat met het verbruik doet.
Ook heb ik sinds een paar dagen een nieuw computerscherm, heel veel zuiniger, dus ben benieuwd of ik dat nog in de stroom terug ga zien.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:40

Hier 47 kuub in oktober. Valt me nog mee. Vorig jaar was het 70, en was ik toen in oktober ook een weekje op vakantie.

November zat vorig jaar op 121 kuub, dit jaar een verwachting van 114 kuub, maar op dit moment heb ik zo'n 45 kuub gestookt, dus ik verwacht rond de 70-80 uit te komen. Het maakt wel een groot verschil als het vriest en ik ben de hele dag thuis (ook al zet ik m op 17.5, ipv 20), of dat ik de hele dag op kantoor ben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:43

Oktober zat ik op 21. November tot nu toe op 45. Merk dat de temperaturen nu wel echt wat meer naar beneden gaan 's avonds.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:53

Oktober zat ik op 29m2 vorig jaar op 121…
November zit ik op 66 ben heel benieuwd waar ik op uit kom vorig jaar 212. (Huis 160m2) was toen wel stuk aangenamer in huis. Nu staat hij Max op 18 maar het werkt wel voor de kosten!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:56

Let op ze zijn weer bezig bijna erin getrapt mijn prijzen zouden per 1 januari veranderen wat ik al raar vond met 3 jaar vast.

En baal kom gewoon niet op de insta site voor het inkijken van mijn verbruik (blokverwarming). -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:05

Oktober 13m3 gas en 154 kwh.

November zit ik helaas nu al op die 13m3...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:12

Mijn verbruik tot nu toe van november is 37m3, bij een gemiddelde buitentemperatuur van 10,5 graden. Vorig jaar was dat 61m3 bij een gemiddelde buitentemperatuur van 9,5 graden. Stroomverbruik is voor mij deze maand 47kWh, vorig jaar deze maand 74kwh.

Ergens is het dan ook logisch dat het verbruik sowieso al wat lager is omdat het buiten ook warmer is vergeleken met deze tijd vorig jaar. Dat is niet de enige reden waarom het verbruik lager is natuurlijk maar het helpt wel fijn mee :D

Eigenlijk heb ik het nu ook gewoon koud in huis, maar elke euro die niet naar de gasrekening gaat kan ik aan andere dingen uitgeven. Afgelopen zondag had ik de hele dag de thermostaat op 18 graden, dat heeft gewoon 14 euro gekost :o voor datzelfde geld heb ik een nieuw shirt, of 2 dagen in de kou zitten = een nieuw vest. 3 a 4 dagen = een nieuwe winterjas. Pff wat een bedragen.

Overal zijn black friday aanbiedingen waar ik hebberig van wordt, maar de bedragen die je daarmee bespaart zijn peanuts vergeleken met een paar uur, of een paar dagen de verwarming lager of uit zetten :')

Edit: nog even stroom toegevoegd, die was ik vergeten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:19

Dat heb ik dus ook :') ik heb van het weekend voor het eerst de verwarming aangehad een half uurtje op 19 graden, verder staat hij nog steeds op 15 graden. Alleen alles wat ik bespaar kan ik uitgeven aan andere noodzakelijke dingen.

Alleen mijn energieleverancier is ervan overtuigd dat ik in 3 maanden tijd tussen de 1100 en 1400 euro ga verbruiken... Die blijven roepen dat ik flink moet bij betalen, terwijl dat volgens mijn berekeningen echt absoluut niet klopt. Bij dit verbruik zou ik terug moeten krijgen en bij hetzelfde stoken als vorige winter zou het maar net 100 euro bijbetalen zjnn hooguit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:26

MyWishMax schreef:
Dat heb ik dus ook :') ik heb van het weekend voor het eerst de verwarming aangehad een half uurtje op 19 graden, verder staat hij nog steeds op 15 graden. Alleen alles wat ik bespaar kan ik uitgeven aan andere noodzakelijke dingen.

Alleen mijn energieleverancier is ervan overtuigd dat ik in 3 maanden tijd tussen de 1100 en 1400 euro ga verbruiken... Die blijven roepen dat ik flink moet bij betalen, terwijl dat volgens mijn berekeningen echt absoluut niet klopt. Bij dit verbruik zou ik terug moeten krijgen en bij hetzelfde stoken als vorige winter zou het maar net 100 euro bijbetalen zjnn hooguit?

De tarieven zijn toch vele malen hoger dan van vorig jaar? Zit hier echt meer dan euro verschil tussen per kuub.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:27

Volgens mijn leverancier moet ik ook bijbetalen. Ik zou 30 euro omhoog moeten. Verbruik is berekend op bedragen over 3 jaar. Ik heb deze woning een jaar en heb zonnepanelen. Dus er klopt sowieso nog niet heel veel van. Ook het aantal kuub gas zit 200 boven mijn verbruik van vorig jaar. En 200 x mijn kuub-prijs verdeeld over 12 maanden is dan weer... Juist. 30 euro. Mijn bedrag blijft dus lekker zo staan. Ik heb een spaarpotje voor energiekosten klaar staan voor als het wél bijbetalen gaat worden. Volgens mijn eigen berekening hoor ik aan het einde van de rit weer geld terug te krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:30

Spenk schreef:
MyWishMax schreef:

De tarieven zijn toch vele malen hoger dan van vorig jaar? Zit hier echt meer dan euro verschil tussen per kuub.

Ik heb het helemaal niet over het geld, maar het verbruik zelf. Zelfs als ik dat verbruik neem uit de wintermaanden vorig jaar met de tarieven van nu kom ik bij lange na niet op zoveel bij betalen.

Dus bij huidige verbruik zou ik terug moeten krijgen en als ik net zoveel zou verbruiken als vorig jaar ook tot hooguit 100 euro bij betalen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:32

Ja die onzekerheid of je bij moet betalen (en als het over grote bedragen gaat al helemaal!) dat lijkt mij echt helemaal waardeloos. Ik kan mijn maandbedragen gelukkig nog betalen maar als ik kijk naar wat ik betaal en wat ik verbruik dan heb ik ook het idee dat ik geld terug zal gaan krijgen zodra mijn contract afgelopen is.

Voor mij zijn de prijzen en mijn maandtarief x5 gegaan, maar mijn verbruik is dit jaar wel minder als vorig jaar. Dus ik hoop ook echt geld terug te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:32

Ze rekenen over de laatste 3 jaar gemiddeld hè. Zij kunnen niet ruiken wat jij nog verbruiken gaat. En schattingen op basis van de laatste 3 jaar is het meest betrouwbare ze hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:35

Ja, zoals ik al schrijf. Zelfs als ik hetzelfde verbruik als vorig jaar zou ik niet zoveel hoeven bij te betalen. Niks tot hooguit 100 euro als ik iets meer zou stoken. Ik zit bij dezelfde als vorig jaar, dus zelfs als ze met die voorgaande jaren rekenen klopt er niks van.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:37

Oktober was voor mij 6 m³, november zit -van wat ik kan zien want de app heeft al dagen een storing- op 4 m³, ik verwacht dat ik deze maand ook met 6 of 7 m³ afsluit. Kwh verbruik wel omhoog geschoten (daarom zit ik met gas ook zo laag, ik heb een elektrische kachel :)) ), maar ik heb nog 1000 kWh te besteden dankzij de zonnepanelen, dus ik zit voor nu nog goed :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:45

MarlindeRooz schreef:
Ik gebruik ook vaak mijn airfryer ipv gas / de oven. Scheelt toch weer iets. En wij hebben zonnepanelen.

Hier 31 kuub gas in oktober. Ben erg benieuwd naar november, we hebben deze maand al een paar keer een paar uur gestookt.

(Tussenwoning, 121m2, 2 personen)

Wij hebben in oktober 8,5 kuub verbruikt (vorig jaar 30kuub). Jaren dertig twee-onder-een-kap met plat dak, 98m2, 2 personen. Wij zijn (onbewust) best zuinig en ik heb de indruk dat de vorige eigenaren best goed geïsoleerd hebben.
Voor november zitten we nu op 20kuub t/m zondag.

In oktober hebben we eigenlijk niet gestookt maar afgelopen week wel een paar keer. Thermostaat staat hier ‘s nachts en als we niet thuis zijn op 15 en anders op 18 (recentelijk omlaag gezet van 19).