Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:48

Cynn schreef:
Hier ontstaan helaas ook problemen... Vertraging bij de hypotheek aanvraag ivm corona, en het moet op 1 april rond zijn. fiets.

Duurt nog even, maar je kan altijd verlenging van je termijn vragen bij de verkoper (verkopend makelaar). Wordt sowieso bijna altijd wel gegeven (als je gewoon een goed reden hebt) en nu helemaal. Belangrijkste is: blijf communiceren. Geef bijv. nu alvast even een seintje naar de verkopend makelaar dat je een bericht hebt gekregen dat door corona alles langer duurt, dat je hoopt dat het voor 1 april wel erdoor is en dat je ze op de hoogte zal houden. Geeft alleen maar goodwill als je straks een weekje verlenging wil van je ontbindende voorwaarde.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:55

manzano schreef:
Electra63 schreef:

2 weken geleden ging onze overdracht van onze oude woning niet door, omdat bij één van de kopers de verdenking was op Corona.
Het passeren van de akte is toen uitgesteld.
Gevolg: huis was nog van ons, verzekeringen geactiveerd.
Er kon helaas geen volmacht meer af gegeven worden bij de Notaris omdat deze koper al in quarantaine was.
Uiteindelijk bleek het geen Corona te zijn en hebben kopers een paar dagen later alsnog getekend.
Wel werd de afrekening aangepast. De Gemeentelijke heffingen liepen nog een paar dagen langer door, ten laste van ons.
Wij hadden wel de 10% op kunnen eisen, maar dat raadde de Notaris af.
Wij moesten even geduld hebben. :D

Daarom zeg ik: preventief een volmacht afgeven is verstandig in deze tijd, dus zolang dat nog mogelijk is. Uitzonderingen heb je altijd.
Ik heb met mijn eigen huis ook gehad dat het de avond van te voren een week uitgesteld moest worden. Had niks met corona te maken verder. Dan worden de lasten inderdaad verrekend voor die week. De rest is redelijk simpel weer aan te passen.
De 10% kan je pas krijgen na een ingebrekestelling en dan nog 8 dagen wachten of de wederpartij wel of niet handelt. Dus je hangt daar sowieso niet meteen aan vast.
Wel moet je meteen vanaf dag 1 schade vergoeden zoals dus extra dubbele lasten, verzekeringen etc. Die kan de notaris voor je verrekenen.

Klopt onze makelaar raadde dat aan.
De Koopacte was nl. al een paar x aangepast, er kwam iedere x een koper (investeerder) bij.
En nadat 1 van de kopers ziek zou zijn, werd er daarna helemaal niet gecommuniceerd over de uitslag van de ziekte, terwijl dat wel afgesproken was. Wij hadden daarom twijfels gekregen over de "eerlijkheid/betrouwbaarheid" van de kopers en uiteindelijke zijn door mijn makelaar de kopers op de hoogte gesteld van het voornemen van de ingebrekestelling.
Volgende dag bleek koper toch geen Corona te hebben en is weer een dag later alsnog de koopacte getekend.

manzano

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:57

Ja dat is super vervelend van die vage mensen. Niet goed voor het vertrouwen.....

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:01

Hier toen vertraging gehad met de termijn van voorlopige financiering qua garantstelling bank. Dit speelde aug/ sept dus niet door corona.

Contact gehad met notaris en verkoopmakelaar en was gelukkig allemaal geen probleem.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:15

Vanmiddag hebben we weer eens een huis bezichtigd. We waren de eerste kijkers, vandaag en morgen kwamen er nog meer. Het voldoet aan al onze eisen en we kunnen er zeker een paleisje van maken. Vanavond even goed rekenen en dan evt morgen een bod uitbrengen. Maar ik zie ons daar wel wonen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:17

Tekenen mag i.p.v. bij de notaris gewoon thuis. Document moet dan ingescand worden en als pdf verzonden worden. Sleuteloverdracht kan ook gewoon doorgaan. Heb er gisteren een artikel over gelezen, maar kan hem nu uiteraard niet meer vinden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:11

manzano schreef:
Voor deze vreemde tijd zijn er geen regels. In principe kan alles gewoon doorgaan.
Als je niet afneemt zit je vast aan de boete ja.
Je kan het wellicht bespreken met de verkoper en wil die coulant zijn om de datum van overdracht een paar maanden op te schuiven.

Edit: onze transporten gaan gewoon nog door. We adviseren mensen nu wel vast preventief een volmacht af te geven bij de notaris.

Klopt, het is voor ons ook heel moeilijk om te zeggen hoe het over een week is. Maar als het kan is een volmacht inderdaad verstandig. Alleen voor kopers, indien hypothecaire lening, vaak wat lastiger omdat het dan een volmacht moet zijn die in een notariële akte staat.

Bij ons moeten volmachten nog wel op kantoor getekend worden, thuis tekenen is niet voldoende. Dit vanwege het verifiëren van de identiteit van de ondertekenaar. Bepaalde regels moet je je als notaris nog steeds aan houden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:30

Nadir schreef:
Vanmiddag hebben we weer eens een huis bezichtigd. We waren de eerste kijkers, vandaag en morgen kwamen er nog meer. Het voldoet aan al onze eisen en we kunnen er zeker een paleisje van maken. Vanavond even goed rekenen en dan evt morgen een bod uitbrengen. Maar ik zie ons daar wel wonen!

Nu ben ik heel nieuwsgierig welk huis het is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:37

zonnebloem18 schreef:
Tekenen mag i.p.v. bij de notaris gewoon thuis. Document moet dan ingescand worden en als pdf verzonden worden. Sleuteloverdracht kan ook gewoon doorgaan. Heb er gisteren een artikel over gelezen, maar kan hem nu uiteraard niet meer vinden.

Dat mocht in ons geval ook, maar wel in het bijzijn van de notaris.
En die wilde daar niet heen :D i.v.m. corona.
Er was nl. geen volmacht aanwezig.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:06

Syrianda schreef:
Mijn ouders hebben hun huis eergisteren te koop gezet. Vrijstaand met 6000 vierkante meter grond incl stallen etc.
Omgeving Emmen.
We wisten dat de woningmarkt gek is......maar we zijn toch verbaasd.
Gewoon bieden zonder te kijken.....in no time 7 kijkers.

Mijn ouders willen zelf ook weer kopen (levensloop bestendig).
Maar ook die woningen gaan in die regio als zoete broodjes over de toonbank. Ruim boven vraagprijs wordt er geboden.

Ben blij dat ik niet hoef te zoeken.

Mag ik een linkje? Wij wonen zelf ook in omgeving Emmen.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:21

Kymalin schreef:
Syrianda schreef:
Mijn ouders hebben hun huis eergisteren te koop gezet. Vrijstaand met 6000 vierkante meter grond incl stallen etc.
Omgeving Emmen.
We wisten dat de woningmarkt gek is......maar we zijn toch verbaasd.
Gewoon bieden zonder te kijken.....in no time 7 kijkers.

Mijn ouders willen zelf ook weer kopen (levensloop bestendig).
Maar ook die woningen gaan in die regio als zoete broodjes over de toonbank. Ruim boven vraagprijs wordt er geboden.

Ben blij dat ik niet hoef te zoeken.

Mag ik een linkje? Wij wonen zelf ook in omgeving Emmen.

Bij deze.

https://www.funda.nl/koop/emmen/huis-41 ... straat-51/

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:24

Oooh daar woon ik vlakbij :=

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:22

Hoe lang vantevoren moet je die volmacht aanvragen? Hier op 1 mei tekenen voor de verkoop.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:02

Wij gaan 2 juni tekenen hoop dat gewoon door gaat
Duurt nog even maar je weet nooit

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:17

Kymalin schreef:

:D grappig!

Dan hoef je ook niet zo ver rijden om te kijken. ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:43

Swah schreef:
Hoe lang vantevoren moet je die volmacht aanvragen? Hier op 1 mei tekenen voor de verkoop.

Je kan hem nu al regelen. En mocht het niet nodig zijn kan je altijd gewoon zelf naar de notaris 1 mei. Dus het is niet dat je dan niet meer zelf mag gaan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:51

Syrianda schreef:
Kymalin schreef:

:D grappig!

Dan hoef je ook niet zo ver rijden om te kijken. ;)

Sterker nog.... ik loop er wel eens met de hond langs :D

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:57

Goed om te lezen dat er nog woningen worden bezichtigd.
Wij hebben woensdag met de hypotheekadviseur gesproken via videoverbinding, morgen datzelfde met de verkopers over koopcontract en voorwaarden. Zij gaan uit van passeerdatum op 1 augustus. Volgende week 2 makelaars over de vloer voor de verkoop van ons eigen huis.

Enige angst die ik heb is dat we dat niet kwijtraken nu, zeker met een volledige lockdown. Wij willen daarom een termijn van 2 maanden opnemen in ons koopcontract om ons eigen huis te verkopen. Gaat buiten Funda om, dus we zijn de enige kopers, dus ik hoop dat de verkopers daar nu even flexibel in zijn.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:58

Nadir schreef:

Leuk! Hadden ze het idee dat het aantal bezichtigingen al erg terugliep door Corona?
Hier zeggen ze dat t meevalt. Makelaar doet bezichtigingen met max 2 personen en doet zelf alle deuren open en dicht en houdt dus 1.5 meter afstand.
Zolang we dus nog wel de straat op mogen zou je denken dat dit soort dingen gewoon doorgang blijven vinden, maar voor veel mensen is de financiële situatie ook onzeker nu natuurlijk...

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:31

Houd er wel rekening mee dat een volmacht afgeven serieus geld kost.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:31

@ Nadir, spannend, heel leuk huis gezien dus :D

Las iets over bezichtigingen. Zowel verkopende makelaar van het huis dat we gekocht hebben, als onze aankoopmakelaar hebben het juist drukker gekregen. Veel mensen die hun huis 'nog snel' even te koop zetten, voor eventuele recessie.

Wij hebben zojuist het koopcontract getekend :D Heel raar, er is niets feestelijks aan nu alles via skype en telefoon gaat. Overdracht staat in juli gepland.

Urona447 schreef:

Ik heb begrepen dat dat verschilt per notaris, maar ook dat er nu veel kantoren zijn die (tijdelijk) geen tot weinig kosten rekenen voor een volmacht, gezien de rare situatie. Heb er zelf nog geen ervaring mee. Dit is van horen zeggen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:53

Nymeria schreef:
Leuk! Hadden ze het idee dat het aantal bezichtigingen al erg terugliep door Corona?
Hier zeggen ze dat t meevalt. Makelaar doet bezichtigingen met max 2 personen en doet zelf alle deuren open en dicht en houdt dus 1.5 meter afstand.
Zolang we dus nog wel de straat op mogen zou je denken dat dit soort dingen gewoon doorgang blijven vinden, maar voor veel mensen is de financiële situatie ook onzeker nu natuurlijk...

Ze zeiden van niet, maar wellicht is dat volgende week al anders... We hebben inmiddels alles op een rijtje, we wachten nog op 1 kostenpost en dan doen we maandagochtend een bod. Spannend!

Ik heb vandaag de makelaar opdracht gegeven tot verkoop van onze woning. De foto’s worden 30/03 gemaakt, we hebben dus nog even de tijd om verder te ruimen en alles netjes te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:56

Urona447 schreef:

Toen wij bij de Notaris waren om de akte te tekenen en de kopers niet kwamen i.v.m. ziekte, hebben wij alvast bij de Notaris getekend. Tevens de sleutels achter gelaten bij de Notaris.
Paar dagen later zijn de kopers komen tekenen.
De Notaris heeft ook geen extra kosten gerekend.
Zou wat zijn, wij waren daar keurig volgens afspraak ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:30

Verschilt per notaris. Sommigen doen het gratis. En in deze situatie zal het ook nog wel schelen denk ik.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:26

Sterker nog.... ik loop er wel eens met de hond langs :D[/quote]

:D leuk om te horen.