[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:19

MarliesR schreef:
Hilary schreef:
Verlengen / verkorten kan op een haspel, die je kunt ophangen aan een haspelhoekpaal. Heeft Gallagher. Niet heel goedkoop, maar volgens mij wel vrij duurzaam :j

Zo'n ding bedoel ik inderdaad!

https://www.agrishop.nl/voss-farming-ha ... rdeel.html
Deze met de bijbehorende paal. Hier hebben wij zo veel plezier van. Ideaal!

superpony

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:52

Wel handig om het eerst met prikpalen te doen. Ik moet nieuwe hebben, want meeste staan ergens tussen of zijn krom. Wil alleen exact dezelfde, d bruin van Gallagher.

Ik draai meestal gelijk de palen in verder en heb dus ook al eens wat over moeten doen.

Heb alleen lint om de bak en verder koord. In een emmer de lint spullen en toebehoren. In de andere alle isolatoren. Dan dus 2 emmers in de kruiwagen, koord en palenboor en ben klaar. Ruim dus de vaste spullen zoals tangetje, sleuteltje niet meer op en losse rommeltjes zitten in die ene emmer.

Ging gister pad maken, stuk gebosmaaierd en toen twijfels, dus nog niet gedaan. Misschien toch even nieuwe prikpalen halen en eerst even uitzetten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 09:42

Ik vind eerst uitzetten met prikpaaltjes wel ideaal ja. Dan krijg je toch even wat meer beeld hoe het het er nu echt uitziet en hoe de flow loopt.

En bij de slinger voor hebben ze er dus ook wel een aantal maanden gelopen en heb ik toch nog weer wat kleine aanpassingen gemaakt bij het daadwerkelijk palen plaatsen.

Gisteravond hebben we voerpunt gemaakt op het nieuwe 'voerpleintje' achterin. Deze nog weer wat anders gedaan, namelijk gewoon een dikke paal ingegraven met twee aanbindringen er aan. En de hele lage IBC bak die ik nog had, had al mooi een rond gat in het midden die precies over de paal heen paste. Zo valt het losse hooi uit de netten mooi (vooral) in de bak. En hoop ik dat er ook wat minder snel aan de paal wordt geschuurd.
Afbeelding

Ik hoop vandaag dan een begin te maken met het vervangen van de oude palen langs de buitenrand tussen ons perceel en de wei van de buren. Daar staan nog paaltjes van de vorige bewoners, maar behoorlijk laag. Daar komen net zulke palen als langs het weggedeelte. Deel daarvan kan ik dan nog wel mooi hergebruiken voor de nieuwe slinger denk ik.

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:38

Zo ontzettend gaaf! Heb in 2 diensten al jouw berichten in het topic gelezen en ga je ook zeker volgen. Wat een onwijs gave woonplek zijn jullie ervan aan het maken!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 14:47

anitas1994 schreef:
Zo ontzettend gaaf! Heb in 2 diensten al jouw berichten in het topic gelezen en ga je ook zeker volgen. Wat een onwijs gave woonplek zijn jullie ervan aan het maken!

Oh wat leuk :D Je had inmiddels wel flink wat te lezen ook dan haha! Leuk dat je mee gaat volgen !

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 17:31

De eerste paar nieuwe palen staan *\o/*

Nieuwe paal naast een oude paal :')
Te laag, en zeer scheef.
Afbeelding

En de andere kant is het ook wel een mooi contrast whaha!
Als ze allemaal staan wil ik nog een draadje bovenlangs ook maken, die zit dan grofweg op 1.50. Ga ik niet overal doen, maar zo voor de buitenomheining vind ik dat wel prettig.
Afbeelding

De paarden doen nog steeds graag aan hooinet-origami :')
Afbeelding

De uitgegraven palen ga ik hergebruiken voor het middenstuk van de nieuwe slinger. Dan kunnen die hoge witte prikpalen in elk geval weer weg en heeft dat middenstukje vast wat meer "body". Wel prettig. En veel mooier.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 09:43

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Afbeelding

Éindelijk *\o/* *\o/*

Het heeft even mogen duren, maar nu ze eenmaal echt vol bezig zijn, gaat het ook wel hard :D
Straks ook eindelijk die lelijke schoorsteen en satelietding eraf. Die schoorsteen blijkt overigens zo ongeveer los te liggen :')

Ik ben ondertussen even bezig geweest met de eerste (bos)wilg stekken te verwerken zodat die vast wat worteltjes kunnen groeien. Maar kijken hoe ver wel komen met deze ene "donorwilg" (hij in slechte staat, dus vraag me af of hij het nog een jaar volhoudt. Maar nu zitten er in elk geval allemaal mooie uitlopers aan die we kunnen hergebruiken).
Afbeelding

En mede de reden waarom ik in die nieuwe hoek het toch wat anders heb gedaan qua voerpunt. De opstelling hier bevalt an sich goed, maar ze knoeien toch gewoon wel veel met kleine hooitjes die uit het net vallen. En aangezien afwisseling qua 'eetstijlen' sowieso goed is, die laatste dus gewoon één paal met losse netten (en die bak). Op deze hoek haal ik gewoon elke dag de losse restjes weg tijdens het uitmesten. Maar helemaal alles krijg je toch niet weg natuurlijk.
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:59

Ohhhh dat dak! Heerlijk!

Maak je onder het net op de laatste foto ook een opvangbak? Dit gaat een vieze bende worden als het gaat regen denk ik.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 10:11

Ja ik moet alleen nog even bedenken hoe ik dat precies wil gaan doen. Ik heb eventueel nog zo'n witte bak met een hogere rand (die natuurlijk eventueel ook lager uit te snijden is. Maar was juist zo blij van die lelijke bak daar af te zijn :+ . Als het echt wat meer gaat regenen kan ik er voor nu natuurlijk ook nog voor kiezen om dat net simpelweg niet te vullen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:12

Een vriendin van mij heeft een mooie houten bak gemaakt om er onder te plaatsen (goed in de beits gezet). Ziet er sjiek uit!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:48

Ha, jullie huis wordt ook weer verbeterd, dat gaat er vast een stuk beter uit zien en een stuk beter voelen qua comfort.

Een "donorwilg": hij doet zijn best om voor de volgende generatie te zorgen. Da's mooi. Ik hou wel van dit soort recycle.

Je zou onder dat hooinet een soort houten "asla" moeten maken, een bak met uitschuifbare lade waar het hooi op valt. Haal je die lade eruit kan je het hooi dat er op ligt nog eens in een bak gooien voor de tweede ronde.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 11:33

Wat een feestje, het dak gaat er af :D :D
Afbeelding

Wordt het wel lekker licht van haha!

Ir111 schreef:
Een vriendin van mij heeft een mooie houten bak gemaakt om er onder te plaatsen (goed in de beits gezet). Ziet er sjiek uit!

Zoiets hadden wij het (voor uiteindelijk) ook over inderdaad! Op dit moment echter nog zó vreselijk veel dingen op de "must", "want" en "todo" lijst dat ik het denk ik eerst even tijdelijk "lelijk maar functioneel" oplos.

Uiteindelijk zou ik in plaats van die grijze palletboxen bijvoorbeeld ook van die mooie hooihuisjes willen. Maar het kan nu eenmaal niet allemaal in 1x. Heel flauw :')

Maflinger_S schreef:
Ha, jullie huis wordt ook weer verbeterd, dat gaat er vast een stuk beter uit zien en een stuk beter voelen qua comfort.

Een "donorwilg": hij doet zijn best om voor de volgende generatie te zorgen. Da's mooi. Ik hou wel van dit soort recycle.

Je zou onder dat hooinet een soort houten "asla" moeten maken, een bak met uitschuifbare lade waar het hooi op valt. Haal je die lade eruit kan je het hooi dat er op ligt nog eens in een bak gooien voor de tweede ronde.

Ja denk met het nieuwe dak (en nieuwe windveren etc) het straks er echt als een totaal ander huis uit gaat zien :D . En dan volgend jaar de gevel hier en daar wat repareren en weer verven is het plan. Toont het echt totaal anders weer :D

Ja, donorwilg doet goed zijn best dit jaar :knuffel:
Had hem liever laten staan (ook al staat ie erg onhandig). Maar gezien de barst er zo ongeveer afvalt als je er te lang naar kijkt denk ik niet dat hij blijft leven. Maar zo lang ik er takjes af kan halen om nieuwe boompjes en een wilgenhaag te starten is dat al super!

Een asla concept is denk ik niet eens nodig. Gewoon een opvangbak is denk ik al wel prima. Dan eten ze zelf die bak wel weer leeg. Is ook makkelijker :D . En extra handig dat je dan de laatste restjes uit het net ook gewoon weer in de bak kan mikken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:51

MarliesR schreef:
Zoiets hadden wij het (voor uiteindelijk) ook over inderdaad! Op dit moment echter nog zó vreselijk veel dingen op de "must", "want" en "todo" lijst dat ik het denk ik eerst even tijdelijk "lelijk maar functioneel" oplos.

Uiteindelijk zou ik in plaats van die grijze palletboxen bijvoorbeeld ook van die mooie hooihuisjes willen. Maar het kan nu eenmaal niet allemaal in 1x. Heel flauw :')

Heel herkenbaar! Hier ook zoveel klussen nog. Eerst afstuderen en dan gaan we weer dingen doen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:11

Heel herkenbaar hoor en als er dan iets moois staat en een pensionpaard sloopt dat heb je weer niet meteen tijd ht te maken _O-

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 12:21

Robijntjah schreef:
Heel herkenbaar hoor en als er dan iets moois staat en een pensionpaard sloopt dat heb je weer niet meteen tijd ht te maken _O-

Ook onder het mom van een beeeeeeetje jammer :+

Sunroof!
Afbeelding

Focus vandaag en morgen is vooral zoveel mogelijk slopen en vliesspul er weer op zodat het waterdicht is. De zooi ervan gaan ze dan later opruimen zodat ze nu maximaal gebruik kunnen maken van het mooie weer.

Ze hebben het dak overigens ook wel weer lichtelijk "bijzonder" gedaan. Er zitten twee lagen dakleer op, maar ook heel raar bevestigd. En deels ontbreken er allemaal pannenlatten. Lichtelijk bijzonder. Oh wel...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:24

Verrassing ... zo'n dak.

Komen er ook dakramen in?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 12:43

Maflinger_S schreef:
Verrassing ... zo'n dak.

Komen er ook dakramen in?

Uiteindelijk willen we boven wel een logeerkamer en dan een dakkapel. Maar dat is wel echt iets pas voor wanneer "alles" verder klaar is. Over 15 jaar ofzo :+ . Er is geen vaste trap naar zolder en zoals hij nu is, ook verder niet echt functioneel buiten "we kunnen er wat opslaan".

In de woonkamer zou wel een "lichtstraat" willen. Maar we hebben ons verder nog niet verdiept in kosten, (on)-mogelijkheden etc. Dit idee, en dan in de muur ipv vaste ramen openslaande deuren. Maar is nog niet verder dan stadium "dromen kan" en "verzamel alle toffe ideeën!"
Afbeelding

De focus is nu natuurlijk eerst dat dak en kijken of er geen dingen onderweg komen die om meerwerk vragen. En daarna eens opnieuw de balans opmaken met hoeveel geld er nog over is en wat dan de prio's gaan worden. Man wil graag de schuur wel echt mooi afronden nu omdat anders alles een beetje "half" blijft. Voor binnen is waarschijnlijk de eerste belangrijke stap om alle nutsvoorzieningen op 1 plek te krijgen en een nieuwe meterkast. Op dit moment hangt de CV in de bijkeuken, de oude meterkast zit in de huidige woonkamer, gas in het halletje en water in een oude slaapkamer. Vrees maar zo dat dat ook nog wel een duur geintje kan gaan worden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:12

Ik heb nog nooit groot(s) verbouwd zoals jullie nu doen maar focus houden en dingen 1 voor 1 afmaken klinkt als een goed plan. Anders blijft het een onoverzichtelijke bende en is het gevaar dat je niets meer doet. Daar hebben jullie zo te lezen helemaal geen last van, volgens mij zijn jullie zeer georganiseerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:59

Ow, gaaf!!

Kan je er staan?

Hier zat al een nieuw dak op, maar dat was dan ook het enige, hahaha

Wij hebben wel een pijp van afzuigkap en de badkamer die we gaan verwijderen. Misschien hebben er dat soort dingen gezeten waar de panlatten missen?

En hier was voor wonen en achter kleine stalletjes. Dat zie je ook terug in de constructie als je het open maakt. Helaas geen mooie oude dingen behouden tijdens eerdere verbouwingen.

Ik wil wel hooi aan een paal, maar durf er niks onder te zetten. Ze gooien hier de ibc vaten weleens om en staan ook in de hoek hooi barren, dus denk dat ze er in gaan staan of er tegen schoppen. Soms niet expres. Zie het vooral ook als er mugjes zijn.

Heb nu ene extra pad en ze zijn echt net kleine kinderen, 100x er overheen :) Heb daar in de hoek ene blauwe halve ton met hooi en dan net erover, maar vind blauw niet mooi, dus moet wel anders ook.

Als het zo kan worden als je voorbeeld is het wel heel gaaf. Vraag me altijd alleen af of je niet enorm moet stoken om zoiets warm te houden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:04

Prioriteiten kunnen ook weleens snel wisselen is mijn ervaring :+
Maar zaken als het dak waterdicht maken is idd geen overbodige luxe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:04

Je hebt ook kant en klare houten bakken, aardappelkisten ofzo?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 14:36

Maflinger_S schreef:
Ik heb nog nooit groot(s) verbouwd zoals jullie nu doen maar focus houden en dingen 1 voor 1 afmaken klinkt als een goed plan. Anders blijft het een onoverzichtelijke bende en is het gevaar dat je niets meer doet. Daar hebben jullie zo te lezen helemaal geen last van, volgens mij zijn jullie zeer georganiseerd.

Ons grootste probleem (tja, van wie niet :+ ) is dat je je geld nu eenmaal maar 1x kan uitgeven en je dus toch gewoon wel keuzes moet maken van wat nu en wat later. Oorspronkelijke hoofdprio was "Nieuw dak!". Dus erg blij dat na anderhalf jaar lang steeds uitstellen en verplaatsen vanuit ondernemer (niet zonder redenen hoor) het nu toch eindelijk echt zover is :D :D . De rest binnen heeft feitelijk eigenlijk allemaal geen haast meer. We hebben wel plannen en ideeën zat :D.

superpony schreef:
Ow, gaaf!!

Kan je er staan?

- knip-

Ik wil wel hooi aan een paal, maar durf er niks onder te zetten. Ze gooien hier de ibc vaten weleens om en staan ook in de hoek hooi barren, dus denk dat ze er in gaan staan of er tegen schoppen. Soms niet expres. Zie het vooral ook als er mugjes zijn.

Heb nu ene extra pad en ze zijn echt net kleine kinderen, 100x er overheen :) Heb daar in de hoek ene blauwe halve ton met hooi en dan net erover, maar vind blauw niet mooi, dus moet wel anders ook.

Als het zo kan worden als je voorbeeld is het wel heel gaaf. Vraag me altijd alleen af of je niet enorm moet stoken om zoiets warm te houden.

Ja je kan er (in het midden) wel staan. Dus ooit uiteindelijk zo'n vaste draaitrap (want neemt weinig ruimte in) naar boven en een dakkapel kan je daar volgens mij best ok een logeerkamer maken.

En met deze bakken ben ik niet zo bang dat ze er in gaan staan. Met een houten bak moet je er dan natuurlijk wel voor zorgen dat het geen waaihout is wat snel doorgaat/makkelijk splintert. Leuk dat ze zo blij zijn met hun nieuwe pad! Hier lopen ze ook veel op hun nieuwe "rotonde slinger" haha!

En qua stoken.. Tja, dat moet je in zo'n boerderij toch al :') . En tegenwoordig kan je best behoorlijk goed geïsoleerd glas kopen (kost dan natuurlijk wel weer wat..).

palousa_boy schreef:
Prioriteiten kunnen ook weleens snel wisselen is mijn ervaring :+
Maar zaken als het dak waterdicht maken is idd geen overbodige luxe

Haha dat zal bij jullie ongetwijfeld nog wel weer meer gelden dan bij ons, bij jullie zijn dingen als de tractors etc. natuurlijk ook gewoon wel echt noodzakelijk om het bedrijf te kunnen voeren...

Humpiedumpie schreef:
Je hebt ook kant en klare houten bakken, aardappelkisten ofzo?

Ja daar ben ik bekend mee inderdaad. Maar daarmee ben ik toch bang dat ze er wel doorheen kunnen slaan met een hoef als er een keer goed uitgehaald wordt... Is wel een oordeel vanaf foto's, heb ze nog nooit echt van dichtbij gezien.

Iets met het wordt erger voor het beter wordt :')
Afbeelding

Zoals verwacht moeten er in elk geval onder het bijkeukendak wel wat herstelwerkzaamheden worden gedaan. Er zitten te weinig gordingen, en wat er zit hangt door. Maar dat is allemaal nog wel te overzien. Het wordt eigenlijk vooral pas echt spannend wanneer ze morgen de andere dakhelft open gaan halen. Aan die kant golft het dak namelijk wel een beetje.

Afbeelding

Overigens wel echt énorm fijn dat al die gore OSB platen straks weg zijn. Komt me ook een geur vrij :Y) . Ze zien er ook echt enorm ranzig uit. Als ik het goed begreep zit er eerst kippengaas, dan dakleer, dan deze OSB platen en dan weer een laag dakleer. Soort van. Ongeveer. En dan soms wel en soms niet ook nog wat random pannenlatten :')
Dit was nog lang niet het 'ergste' stuk, maar eentje waar ik zo even bij kon zonder het risico te lopen naar beneden zeilende dingen op mijn hoofd te krijgen haha.
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:53

Damn dit is inderdaad wel even nodig := heerlijk straks een heel nieuw dak!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 17:10

Ook nog een gevalletje mazzel. Enorm doorgeroeste waterpijp die al lekt! Die had het niet heel lang meer volgehouden. En zit op een plek waar je normaal ook niet echt bij kan. Gelukkig wil de installateur die ook onze bouwdouche heeft aangesloten (de man van een meelezende bokker :D) dit morgenochtend komen repareren en aannemer heeft het dak hier even open gelaten zodat hij er bij kan *\o/*

Afbeelding

Verder levert het maar een klein beetje rommel op :')
Afbeelding

Morgen gaan ze verder met de andere helft en laatste strook vlies plaatsen nadat die waterleiding is gemaakt. En dak op de bijkeuken zou hij dan ook de gordingen enzo voor meenemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:10

Ja je zit wel weer even in de troep :=

Helemaal verzeken door muizen ook zeker die platen...? :r
Wel super hoor als je met een nieuw dak de winter in kan gaan +:)+

Gave foto zeg van die raampartij van de gevel die doorloopt in het dak! Alleen dat kost wel potentiële slaapkamer / zolderruimte natuurlijk zoals daar op dat plaatje. Ik heb zelf voor dit huis een mooi huis met vide gehad, het geeft wel echt een extreem luxe gevoel hoor!

Maar daardoor wel maar 2 slaapkamertjes....