Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pmarena schreef:Tomaten en paprika's kunnen er best lang over doen, die hebben ook best wat warmte nodig
Tomaten kun je heel prima gewoon uit pitjes van een vers tomaatje laten groeien
Weet je meteen zeker of je een lekkere soort hebt
Ik zal wel een zeikerd zijn maar het is echt erg hoe vaak ik het woord krobsla langs zie komen zeg.... Sla komt in een krop met een P, komop hee....
pmarena schreef:x_spekkie_x schreef:Wat voor grond/aarde gebruiken jullie bij een moestuinbak?
Je hebt de welbekende 'moestuinmix' (http://www.makkelijkemoestuin.nl/aardemix), 1/3 deel gemengde compost, 1/3 deel turfmolm en 1/3 deel vermiculiet.
Met google vond ik daar weer een negatief geluid op: gebruikt men een mengsel van Turf en compost met Vermiculite, dan heeft deze een levensduur van hooguit 1 tot 1,5 jaar, de kans is groot dat deze inslempt wat de wortelgroei van planten zeer ernstig vertraagt.
Dit vanuit een bedrijf die weer andere moestuingrond aanbeveelt die schijnbaar 6 jaar mee gaat zonder bemesten. Mix bestaand uit: 30% Vermiculite, 40% In een Europees land gewonnen gefreesd veen, met als uitstekende eigenschap dat deze luchtig blijft en 30% door ons ontwikkelde mix, bestaande uit oa. Cocosgruis, spoorelementen, voedingsstoffen. (http://www.helza-hobbyzaden.nl/moestuinmix-1518.html)
Wat gebruiken jullie en wat is aan te raden?
Onzin, de Makkelijke Moestuinmix is juist superfijn: de turf en vermiculiet blijft gewoon prima, je hoeft alleen maar af en toe wat compost toe te voegen want dat eten je plantjes op
Het is echt superfijn spul, wel duur maar je hoeft het maar 1 keer te kopen en het is echt veel fijner dan bvb. potgrond
Het is lekker los en luchtig, wordt niet snel te nat of te droog, alles groeit er prima in....
Er zullen heus meer mengsels zijn waar het ook fijn mee werken is maar de MM-mix bevalt mij heel goed hoor
Dat het na anderhalf jaar niet meer zou werken ofzo is echt pure stierenpoep
Dat je dan wel af en toe wat nieuwe compost toe moet voegen is echt alles, en dat kan je gewoon zelf gratis en voor niks maken door een composthoop te maken
Dan weet je ook precies wat voor voeding je planten krijgen want je bepaalt zelf wat je op je composthoop gooit
Soraya85 schreef:Als je gaat verpotten... Hoe diep / groot moet dit dan zijn. Is er nog verschil per plantje?