AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barcoootje

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:03

Andijvie is ook ontkiemt! <3 mijn krobsla staat nog prima maar t worden er opeens wel heel veel :=

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:04

Hoe verpotten jullie? Het vslt elke keer uit elkaar

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:13

Hoelang duurde het bij jullie tot de cherry tomaat en paprika boven kwamen ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:14

Tomaten en paprika's kunnen er best lang over doen, die hebben ook best wat warmte nodig :j

Tomaten kun je heel prima gewoon uit pitjes van een vers tomaatje laten groeien :j
Weet je meteen zeker of je een lekkere soort hebt :P

Ik zal wel een zeikerd zijn maar het is echt erg hoe vaak ik het woord krobsla langs zie komen zeg.... Sla komt in een krop met een P, komop hee.... -O-

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:16

Ben gek op cherry tomaatjes , heb daarom ook bij zaden en zo zaadjes besteld en nog suikermais en mini komkommers <3
Ben zo benieuwd naar die suikermais

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:50

pmarena schreef:
Tomaten en paprika's kunnen er best lang over doen, die hebben ook best wat warmte nodig :j

Tomaten kun je heel prima gewoon uit pitjes van een vers tomaatje laten groeien :j
Weet je meteen zeker of je een lekkere soort hebt :P

Ik zal wel een zeikerd zijn maar het is echt erg hoe vaak ik het woord krobsla langs zie komen zeg.... Sla komt in een krop met een P, komop hee.... -O-

Eigenlijk weet je dat juist niet. De meeste tomaten uit de winkel zijn hybriden. Uit de zaadjes uit die tomaat kunnen dan tomaten met een andere smaak, kleur of grootte komen. :P

Hier gaat alles z'n gangetje met de plantjes :D

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:03

Okè even een domme vraag.
Als je plantje is ontkiemt en het volgens de aantal dagen nodig is om het over te potten.. hoe doe je dat dan?
Ik bedoel, bij bijv. broccoli zijn er meerdere plantjes. Moet je die allemaal in een appart potje doen?

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:05

ja die moet je wel apart verpotten de kruiden kunnen in een pot blijven

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:07

Ik weet niet meer wat ik met al mijn sla moet. Ze staan heel erg dicht op elkaar en het zijn er zo ontzettend veel :') Allemaal naar buiten in een grotere bak of er een flink wat uit halen en binnen laten staan in de pot waar ze nu in staan?

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:08

wat ik doe is de slechte eruit halen en de goeie kan je in een grotere bak doen maar ik weet niet of sla al naar buiten kan

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:21

Ik heb een dakterras op het zuiden, beschut en in de zon. Dikke lentetemperaturen nu <3
Mijn plantjes staan nu buiten, even lekker in de zon. Echt zo fijn, we konden in oktober nog buiten zitten en nu in maart alweer <3

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:25

Mijn plantjes staan ook even lekker buiten op het balkon :P

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:26

pmarena schreef:
x_spekkie_x schreef:
Wat voor grond/aarde gebruiken jullie bij een moestuinbak? :)

Je hebt de welbekende 'moestuinmix' (http://www.makkelijkemoestuin.nl/aardemix), 1/3 deel gemengde compost, 1/3 deel turfmolm en 1/3 deel vermiculiet.

Met google vond ik daar weer een negatief geluid op: gebruikt men een mengsel van Turf en compost met Vermiculite, dan heeft deze een levensduur van hooguit 1 tot 1,5 jaar, de kans is groot dat deze inslempt wat de wortelgroei van planten zeer ernstig vertraagt.
Dit vanuit een bedrijf die weer andere moestuingrond aanbeveelt die schijnbaar 6 jaar mee gaat zonder bemesten. Mix bestaand uit: 30% Vermiculite, 40% In een Europees land gewonnen gefreesd veen, met als uitstekende eigenschap dat deze luchtig blijft en 30% door ons ontwikkelde mix, bestaande uit oa. Cocosgruis, spoorelementen, voedingsstoffen. (http://www.helza-hobbyzaden.nl/moestuinmix-1518.html)

Wat gebruiken jullie en wat is aan te raden?

Onzin, de Makkelijke Moestuinmix is juist superfijn: de turf en vermiculiet blijft gewoon prima, je hoeft alleen maar af en toe wat compost toe te voegen want dat eten je plantjes op :)

Het is echt superfijn spul, wel duur maar je hoeft het maar 1 keer te kopen en het is echt veel fijner dan bvb. potgrond :j

Het is lekker los en luchtig, wordt niet snel te nat of te droog, alles groeit er prima in....

Er zullen heus meer mengsels zijn waar het ook fijn mee werken is maar de MM-mix bevalt mij heel goed hoor :)

Dat het na anderhalf jaar niet meer zou werken ofzo is echt pure stierenpoep 8)7

Dat je dan wel af en toe wat nieuwe compost toe moet voegen is echt alles, en dat kan je gewoon zelf gratis en voor niks maken door een composthoop te maken :j

Dan weet je ook precies wat voor voeding je planten krijgen want je bepaalt zelf wat je op je composthoop gooit :)

Een positieve gebruiker van de MM mix, fijn :)
Ja, elke mix zal wel zo zijn voor en nadelen hebben. Het fijne van deze mix is dat een tuinleek toch kan tuinieren door een kant en klare mix te kopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:17

Een moestuintjestopic! :D

Bij deze mijn plantage:

Afbeelding

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:30

Zou iemand voor mij een foto willen maken van het achterkantje van de andijvie?
Zat geen kaartje bij namelijk...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:43

Broccoli en kropsla zijn verpot en staan nu in de tuinkas. Het is daar nu lekker warm en ik verwacht en hoop dat ze het ook 's nachts niet te koud krijgen. Omdat het zo lekker weer is vandaag ook lenteui en radijs in de kas gezaaid!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:50

Ik ga ons enorme dakterras binnenkort maar eens opleuken met een paar metertuintjes :D of gewoon zelf maken en 1 bij 2 maken :)

Al helemaal zin in met dit weer <3

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:53

Mijn tweede broccoli en rucola verpot vandaag, en de radijs en dille is gekiemd

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:54

Als je gaat verpotten... Hoe diep / groot moet dit dan zijn. Is er nog verschil per plantje?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:56

Ik maak met een lange sateprikker een gat in de grond (al ronddraaiend) en daar laat ik het plantje dan in zakken

lieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:06

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:07

Kun je 4 verschillende plantjes naast elkaar in zo'n langwerpige bak met aarde zetten? Ik heb namelijk echt de ruimte niet voor allemaal verschillende potten (studentenkamer) :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:07

Soraya85 schreef:
Als je gaat verpotten... Hoe diep / groot moet dit dan zijn. Is er nog verschil per plantje?

Tot aan de kiemblaadjes of het punt waar de plant zich splitst. :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:11

@ Geryon, bedoelde meer hoe diep de bak moet zijn :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:12

Het gaat hier ook hard ineens

Afbeelding

Sparkles schreef:
Kun je 4 verschillende plantjes naast elkaar in zo'n langwerpige bak met aarde zetten? Ik heb namelijk echt de ruimte niet voor allemaal verschillende potten (studentenkamer) :')

Niet alle planten kunnen in 1 bak groeien.
Afbeelding