[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam79

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:47

Hier ook Eneco en Nuon. Geen problemen mee gehad!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:17

Wij hopen volgende week t koopcontract te kunnen tekenen...t voorlopige... Al is er niets voorlopigs aan..

We hopen alles rond te krijgen qua hypotheek... Flink lastig momenteel...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:01

bruceandnoon schreef:
wij hebben morgen ineens 2 bezichtigingen achter elkaar! Ideaal natuurlijk, ik hoop dat de kijkers " hebberig " worden als ze zien dat er nog meer gegadigden zijn! Zouden de open huizendag en de positievere nieuwsberichten dan toch helpen??

oooeeeh spannend!!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:33

Jolliegirl, was bij het 1e gesprek niet duidelijk of een hypotheek een probleem gaat geven of niet? Bij ons werd er aangegeven dat het gemakkelijk kan allemaal, kan ik er dan vanuit gaan dat een daadwerkelijke aanvraag ook geen problemen gaat geven? (Voor de mensen die dit traject al hebben doorlopen).

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:13

Bij ons zou t al vanaf het eerste gesprek zonder problemen moeten gaan, en onze aanvraag was dan ook heel snel en zonder aanmerkingen akkoord.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:32

ik zie hier nog niemand met essent??
Ik heb tot nu toe altijd essent gehad, en nooit problemen mee gehad.

Net advies gesprek bij de bank gehad, papieren worden nu klaargemaakt en opgestuurd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:47

hier essent en alles klopt tot nu toe nog altijd

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:22

zo, gisteravond flink gebabbeld, als dalijk het kantoor open gaat nog even wat info opvragen(of de buiten riolering nog oorspronkelijk is , of ooit eens vervangen ... en dan gaan we wel een bod doen, maar het openingsbod gaan ze niet blij van worden...25 duizend onder de vp, geloof nooit dat we er uit gaan komen met onderhandelen :n maar wij zijn gewoon erg realistisch , zeker na de info van de bouwkundige ,

die heeft ook in de dorpsraad gezeten, is compleet op de hoogte van specifieke problemen in die straat.
Na renovatie van de straat (nieuwe riolering, etc etc ) is er meer beweging in de grond gekomen en sommige huizen zijn wat gaan zakken, de weg is druk bereden, ook door landbouw verkeer etc , dus de trillingen werken daar ook goed aan mee, die zijn nu sterker dan voor de renovatie, dus wat er exact speelt onder het straat oppervlak :? maar iets is er niet helemaal correct
kan zijn dat er niets gebeurt op minimaal zakken na, kan zijn dat je op een gegeven moment hollebuispalen er onder moet laten slaan (ben je zo 10duizend verder)
en dan heb je het alleen over dat punt, tel daar bij op dat het hele huis geisoleerd moet worden, het tegelwerk in de bijkeuken, en toilet om te janken is en het eigenlijk gewoon uitgewoond is ,
er ene lichte houtworm besmetting is en nog wat kleine zaken die best door tikken qua centen die er in moeten
kom je als je de boel echt goed wil doen (en geen gekke dingen verder, gewoon het huis netjes naar nu halen) zo op 60duizend euro uit...
dan is die prijs die ze nu vragen best aan de maat .

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:04

Sonja, is het dan niet een risico om in een huis te gaan wonen met risico op verzakking? Krijg je dan niet veel problemen en kosten in de toekomst? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:24

dat weten we dus niet , er is kans dat er beweging plaats gaat vinden in de toekomst, maar er is net zo veel kans dat dat niet gebeurt... beetje koffiedik kijken zeg maar

de bouwkundige heeft het niet met klem afgeraden , als het risico echt heel groot was geweest en de oplossing echt heel duur en het levert niets op etc, dan had hij het direct afgeraden(beste man is heel nuchter/realistisch en eerlijk)
maar , als het gebeurt, is de oplossing relatief betaalbaar, maar dan is het wel afwegen of de pluspunten tegen dit risico opwegen , maar ook kijken wat dat huis waard vinden met dat risico er bij , en of de verkoper zo vriendelijk is om dit risico ook serieus te nemen en met een realistische prijs akkoord is...
het wel of niet nemen van dat risico is dus echt een prijstechnische kwestie...
we willen het best nemen, maar dan wel voor een prijs die daarmee is balans is zeg maar .

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:50

Komt het vaak voor dat een huis wat nu op funda op 'verkocht onder voorbehoud' staat toch niet verkocht wordt?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:01

Verkocht ovb betekend dat de tegenpartij bezig is met de financiering. In principe zijn ze in onderhandeling. Dus kan nu niemand anders zich ermee "bemoeien".
Dan heb je nl. Als verkoper een boete te betalen aan de potentiele koper. Zou hij nu bijv. Met jou in zee gaan.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:04

Hier kwam rencontre onder voorbehoud te staan... Toen er groene licht was gegeven vanuit de bank hebben ze verkocht neergezet ook pomp de borden!

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:10

Oke, maar komt het vaak voor dat mensen hun financiering niet rond kunnen krijgen?

Zodat een huis wel weer te koop komt te staan.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:18

Zou vast wel gebeuren. Maar hoe vaak geen idee

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:25

Als je interesse hebt in een bepaald huis, bel de makelaar even. Mocht de financiering niet rond komen, dan belt hij wel terug dat je kan komen kijken, en anders weg = pech.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:40

als ze zich van te voren gewoon hebben laten inlichten(de kopende partij) en gewoon niet meer hebben geboden als dat ze zouden kunnen lenen volgens de adviseurs gaat het meestal gewoon allemaal goed.

maar het komt voor dat het niet door gaat om wat voor reden dan ook, soms is een bod ook onder voorbehoud van de boiwtechnische keuring, als daar dan een dermate grote issue gevonden word die voor de kopers echt een spelbreker is , dan kan het ook nog afgeketst worden.
dit kan een probleem met het huis zijn wat voor die verkopers een probleem is , maar voor een ander misschien niet

je kunt idd gewoon ook de makelaar bellen dat mocht het niet doorgaan, jij interesse hebt in het huis, hebben wij ook al eens gedaan, dan neemt de makelaar contact op als het niet door gaat.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:42

Oke bedankt voor de tip, ga ik de makelaar even bellen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:44

Pfoe Sonja, ik vind het nogal wat. Maar goed, als jullie het zien zitten kun je altijd een bod doen.

Ik had inderdaad ook de keuring als voorbehoud, die had ik al gelijk meegenomen in de biedingsbrieven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:53

bij oudere huizen is een keuring sowieso heel erg aan te raden ivm de bijna standaard gebruikte ouderdomsclausule...dan valt er hoop opeens niet onder eventueel "verborgen gebrek" etc.,..
dan heb je een beetje een idee van wat je te wachten staat en hoe het huis er echt aan toe is .
(oude huizen staan bijna garant voor verrassingen :+ )

maar tis idd nogal wat, vandaar ook nog geen bod gedaan, we wachten nu op de makelaar die ik de vraag over de riolering heb voorgelegd via de secretaresse .
aan de hand daar van doen we misschien alsnog een bod, een heel goed beargumenteerd bod ;)
maar geen bod waar ze heel gelukkig van worden denk ik :n
maar goed, we zijn op zich nog steeds geïnteresseerd, maar wel voor een realistische prijs waarbij het risico , kostentechnisch, in te calculeren is en in verhouding staat
feit blijft, 100 m2 woonopp en 425 grond is en blijft gewoon erg interessant

edit: krijg net belletje, is nog de originele riolering
een eventueel bod word steeds lager :=

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:54

Ik vraag me bij het verhaal van Sonja eigenlijk af hoe dit verzekeringstechnisch qua eventuele aansprakelijkheid zit... en hoe mocht dit van toepassing zijn en er iemand aansprakelijk gesteld kan worden, er dan eventueel wordt omgegaan met het feit dat je als koper dus op de hoogte bent en dit dus eigenlijk voor lief neemt, je geeft immers aan dat je op basis van deze gegevens minder wilt betalen, dus je kunt niet zeggen dat je niet wist wat er speelt/zou kunnen gaan spelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:00

stel dat het huis ooit verder gaat zakken en je dit bij de OVO meld(verzekeraar voor overheids instanties )
dan zullen zij de bewijslast aan jou overlaten , dit is dermate kostenvretend dat een particulier dit niet zal kunnen dragen en je dus beter gewoon het probleem kunt oplossen en verder gaan
het is een risico dat je wel of niet neemt en de verantwoording zul je dus zelf moeten dragen indien het mis gaat met de bijbehorende kosten. (echt, ik hou van onze bouwkundige, die geeft ons zoveel goede info)
maar! de oplossing is, als de prijs van het huis laag genoeg te krijgen is , heel goed te dragen
maar! dan moet de prijs dus wel in verhouding staan met die risico's...dan kun je zelfs uit voorzorg holle buispalen plaatsen (hoewel dat voortvarend zou zijn, er is net zo goed dikke kans dat het niet nodig gaat zijn.
tis niet dat je op een ochtend wakker word en de helft van je huis is verdwenen in een groot gat ;)

geen idee of een eigen verzekeraar(dus je opstalverzekering) hier in zou uitkeren trouwens...dat laten we voor de eventuele onderhandelingen buiten beschouwing .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:06

Sonja_vR schreef:
bij oudere huizen is een keuring sowieso heel erg aan te raden ivm de bijna standaard gebruikte ouderdomsclausule...dan valt er hoop opeens niet onder eventueel "verborgen gebrek" etc.,..
dan heb je een beetje een idee van wat je te wachten staat en hoe het huis er echt aan toe is .
(oude huizen staan bijna garant voor verrassingen :+ )

maar tis idd nogal wat, vandaar ook nog geen bod gedaan, we wachten nu op de makelaar die ik de vraag over de riolering heb voorgelegd via de secretaresse .
aan de hand daar van doen we misschien alsnog een bod, een heel goed beargumenteerd bod ;)
maar geen bod waar ze heel gelukkig van worden denk ik :n
maar goed, we zijn op zich nog steeds geïnteresseerd, maar wel voor een realistische prijs waarbij het risico , kostentechnisch, in te calculeren is en in verhouding staat
feit blijft, 100 m2 woonopp en 425 grond is en blijft gewoon erg interessant

edit: krijg net belletje, is nog de originele riolering
een eventueel bod word steeds lager :=

Verrassingen..... sssst :x := :+

Is er niets anders te vinden met dezelfde opp? Of zie je al die verbouwingen wel zitten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:06

Wij hebben ook een oud huis gekocht ovb..
1965. Of is dat niet oud genoeg?

Riolering dachten we dat ie van asbest was..is gecontroleert, is niet zo.
Ook gaan ze deze nog maken op kosten van de verkopende partij.
Het vochtgehalte op de zolder komt door de dakkapel van de buren...wettelijk moeten zij dat dus oplossen...dus dat mogen ze ook gaan doen.. :)

En verder...we hebben zo'n 11.000 van de vrprijs afgekregen.

Ben benieuwd wanneer t koopcontract klaar is...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:11

1965 vind ik nog niet zo oud :n
Maar jong is het ook niet echt meer natuurlijk :+
Ik leg een beetje de grens op de 2de wereldoorlog. Maar dat is echt gevoelsmatig.

Mijn huis is uit 1925.