Meubels pimpen deel 2 - welke creabea doet mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:40

Dames! Ik heb jullie wijsheid nodig.

Afbeelding

Ik ben pas met deze broodkast begonnen en ben helemaal verliefd op de kleur (french linnen en old white van Annie Sloan). Nu ben ik dusdanig weg van deze kleur dat ik eigenlijk geen wax wil gebruiken :')

Kan dat? De kast heeft 4 weken om uit te harden voordat deze verhuisd wordt naar de nieuwe woning. Of heb ik gewoon pech en moet ik waxen??

Edit: nee hij blijft niet zo! De lades worden ook French Linnen en de rest wit :)

Shiloh

Re: Meubels pimpen deel 2 - welke creabea doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:42

Ik zou toch waxen, de verf blijft volgens mij veel te kwetsbaar als je het niet waxed. Doe anders eerst iets anders french linnen en wax het daarna, zodat je een idee hebt hoe het wordt en of dat wel mee valt.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:49

Zou m wel waxen hoor. Anders krijg je vlekken er niet meer af.

Ik heb toevallig vanmiddag een licht grenen klep bankje in de annie sloan gezet. Hoelang moet ik wachten tot ik het mag waxen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:50

Op de pot staat een uur, maar ik heb eigenlijk voor de zekerheid telkens een dag gewacht

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:56

Haha, ik ben echt een uur zitten googlen. De gebruiksaanwijzing van de verf gelezen maar er niet aan gedacht om op de pot wax te kijken!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:39

Helaas! Dan maar waxen!

Ik heb het tot nu toe na een uurtje gedaan :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 19:51

Ik vind dat waxen (met heldere wax dan :) ) niet echt superveel kleurverschil geeft hoor. Hoogstens een tikkeltje meer verzadigd, donkerder zou ik het niet eens willen noemen :)
Of zou dat per kleur verschillen?

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:06

Ik lees dat er hier een aantal annie sloan gebruikers zijn. Ik vind het resultaat nadat ik clear wax heb gebruikt best vlekkerig, ook nog nadat de wax goed is gedroogd en ingetrokken. Hebben jullie dat ook? Misschien ben ik wel erg kritisch hoor dat kan ook, zie het nog beter als het licht goed op de kast schijnt. Ik heb eens graphite gebruikt met clear wax en dat werd helemaal vlekkerig en van iemand anders gehoord die dat ook had. Ben nieuwsgierig of meer mensen het hebben of dat het aan mij ligt (kritisch of wellicht breng ik het niet goed aan).

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:14

Ik heb Painting the Past gebruikt en daar overheen de Annie Sloan wax en bij mij is het super glad :j

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:16

Volgens mij geeft de graphite inderdaad een ander effect met de wax dan andere kleuren. Krijtbord idee wordt het, las ik ergens op een site. Ik heb voor het eerst annie sloan gebruikt, wat een geweldige verf zeg! Vooral omdat je het vooral niet netjes moet doen haha, helemaal wat voor mij dus.
Bankje is bijna klaar, foto volgt. Ben alleen de before foto vergeten te maken....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:53

bij mij is de wax gewoon egaal hoor op graphite.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:24

Nooit vlekken met de wax. Misschien beetje vervelend gezegd maar dat is echt een gebruikersfout en door het veel te doen krijg je de juiste slag.

Durven doen en niet te weinig wax, eerder tikje teveel en overtollig wegvegen met schone doek. Collega van me heeft me dik 30 apps gestuurd omdat het niet lukte met de wax, vlekken en dus ook kleurverschil, na 30 apps en veel oefenen heeft ze nu een strak en vlekkeloos resultaat.

Je kan het ook bewust wat laten vlekken, wat je wil. Vaak bij de aanzet van kwast of doek ontstaat de vlek ivm teveel wax op een plek en minder op de plekken waar je daarna komt. Enige oplossing is alles waar minder wax zit de wax dikker erop zetten wil je van het vlekkerige af of zacht opschuren, nieuwe verflaag en opnieuw beginnen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 22:28

Ik wist niet dat dat waxen zo'n dingetje was :')
De kast van laatst heb ik met een klein badstof gastendoekje gedaan. Was al een oud doekje, dus geen badstofpluis. Gewoon in een prop lekker door die pot wax heen gehaald en wrijven maar :=
Volgende dag nog een keer goed nagewreven en hij glom als een spiegeltje.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:31

Zou best kunnen hoor dat het aan mij ligt, na zo'n 7 meubelstukken heb ik dan ieder geval nog niet genoeg geoefend ;) Doordat ik verf met een kwast krijg je natuurlijk kwast strepen die ik normaal niet echt zie. Als ik er wax op ga smeren zie ik dat de wax niet in alle hele dunne nerfjes komt, heb het geprobeerd om dikker op te smeren, rondjes te draaien, links/rechts boven/beneden maar nog niet het juiste gevonden. Kan ook niet harder duwen want dan wrijf ik de verflaag eraf. Heb een workshop gevolgd maar op zo'n klein plankje gaat het wel goed, dat is heel anders dan het effect op een grote kast. Volgende keer weer nieuwe poging...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:19

Dat probleem had ik met een doek ook een beetje Michelle. Ik heb toen een hele breede dikke kwast gekocht en daarmee op aangebracht. Gewoon dippen en flink uitsmeren (eerst in draaiende beweging en daarna in de richting van de kwast streek van de verf). Daarmee komt de wax wel aardig in die dunne nerfjes. Vervolgens wrijf ik het overtollige af met een doek.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:26

_Michelle_ schreef:
Zou best kunnen hoor dat het aan mij ligt, na zo'n 7 meubelstukken heb ik dan ieder geval nog niet genoeg geoefend ;) Doordat ik verf met een kwast krijg je natuurlijk kwast strepen die ik normaal niet echt zie. Als ik er wax op ga smeren zie ik dat de wax niet in alle hele dunne nerfjes komt, heb het geprobeerd om dikker op te smeren, rondjes te draaien, links/rechts boven/beneden maar nog niet het juiste gevonden. Kan ook niet harder duwen want dan wrijf ik de verflaag eraf. Heb een workshop gevolgd maar op zo'n klein plankje gaat het wel goed, dat is heel anders dan het effect op een grote kast. Volgende keer weer nieuwe poging...

Hhmmmmm dat zou toch wel genoeg oefening moeten zijn geweest inderdaad. Dan weet ik t ook niet.....

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 13:50

Jong geleerd ... ;)
Afbeelding

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:29

Leuk ;-).....welke kleur is dat?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 22:33

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 09:03

Deze potjes heb ik gebruikt:
Afbeelding
(Jade Groen en Oud Roze)
Ideaal voor de kleine hoeveelheden zoals een klein meubeltje of voor de doorschuur effecten hier en daar. Zit 75 ml in.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:13

Dat gaat dus ook prima op meubels ondanks dat het muurverf is. Erg leuke kleuren!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:25

Wat kosten die kleine potjes? (ook leuk voor accessoires namelijk)! Ik ken de perfection inderdaad, dat is hun huismerk muurverf

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:11

Eeh...dat weet ik niet meer :') €5,- of minder volgens mij.

Eindresultaat:
AfbeeldingAfbeelding
Samen met Jinthe geschuurd en voorzien van accenten in Jade Groen en Oud Roze van het Praxismerk 'Perfection, muurverf mat'.
Daarna een verdunde laag 'Cape Cod Grey' matt van het merk Painting The Past. En tot slot hier en daar doorschuren, om de groene en roze accenten er weer lichtjes door te laten komen (moeilijk vast te leggen op de foto) en natuurlijk een laagje soft wax.

Wat denk ik wel een dingetje is voor een volgende keer: als je roze doorgeschuurd wil laten opvallen, kan je beter een feller roze nemen :j
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 01-06-14 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:16

bugpluisje schreef:
Dat gaat dus ook prima op meubels ondanks dat het muurverf is. Erg leuke kleuren!

Dat werkt idd als een tierelier hoor +:)+
Die grote grijze kast van laatst was ook met muurverf, van Painting the Past :D

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:26

Wat is painting the past? Krijtverf? Vergelijkbaar met annie sloan? Hihi wil alles weten. ...