E-reader ervaring gezocht..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siamsmeesje

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:30

Dat is afhankelijk van wat je allemaal wilt lezen.
Als je puur leesboeken wilt zou ik kiezen voor een ereader met een eInk-scherm. Wil je ook pdf-jes en dergelijke kunnen lezen dan kan juist een ereader met een kleuren tft-scherm je beter bevallen.

Zelf heb ik zo'n kleurenscherm (PocketBook IQ 701), want ik lees ook graag wetenschappelijke stukken en ander dingen die vaak als pdf worden gepubliceerd. Dus ik ben heel erg blij met m'n kleurenscherm.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:37

Siamsmeesje schreef:
Dat is afhankelijk van wat je allemaal wilt lezen.
Als je puur leesboeken wilt zou ik kiezen voor een ereader met een eInk-scherm. Wil je ook pdf-jes en dergelijke kunnen lezen dan kan juist een ereader met een kleuren tft-scherm je beter bevallen.

Zelf heb ik zo'n kleurenscherm (PocketBook IQ 701), want ik lees ook graag wetenschappelijke stukken en ander dingen die vaak als pdf worden gepubliceerd. Dus ik ben heel erg blij met m'n kleurenscherm.

Het zou mij dan gaan om leesboeken. Of zijn er ook leesboeken als pdf?
Welke e-reader zou je me dan aanraden als het puur om leesboeken ging?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:43

Er zijn wel boeken als pdf, maar die zou ik dan zelf via Calibre omzetten naar epub, makkelijker te lezen voor een ereader.

Ik heb zelf geen ervaring met eInk-schermen, maar zoals ik al zei zet eens op een rijtje wat je graag wilt zien in een reader. En ga vandaaruit zoeken. Dan komt er vanzelf wel eentje tevoorschijn die past bij wat jij graag zoekt.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:54

Nouja ik heb geen ervaring met e-readers, dus zou niet weten wat ik erin zoek... Wil gewoon duidelijk boeken kunnen lezen, moet genoeg licht zijn (lichtsterkte dus...) en geordend. En niet mega prijzig....
Ik zie op bol.com een reader van sony voor 150 euro...daar heb ik volgens mij wel eerder van gehoord, zou die goed zijn?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:56

Als je wil dat het apparaat zelf verlicht is moet je een tft scherm nemen, wil je dat het eruit ziet als papier en dus een lamp gebruiken in het donker, eink.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:58

Ik heb een ereader met een eInk scherm, maar ik heb geen enkele moeite met het lezen van pdf-jes hoor. Er zit eigenlijk nooit kleur in de wetenschappelijke artikelen die ik lees... :') Maar je hebt bijvoorbeeld ook digitale kranten en tijdschriften, die zijn volgens mij meestal ook in pdf. Als je dat soort dingen graag wil lezen is een kleurenscherm natuurlijk wel een voordeel. :)

Een eInk scherm geeft inderdaad zelf geen licht, daarom leest het juist zo prettig. Als je juist iets anders wil, moet je daar wel goed opletten!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:58

Ik krijg vaak hoofdpijn van tft.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:59

De meeste mensen met een Sony zijn erg tevreden als ik het hier zo lees.
Of alle readers ook zelf licht geven weet ik niet, dat is dan al een eis voor je :)
En wat bedoel je met geordend? Dat ordenen moet je meestal zelf doen als je boeken toevoegt. Daar gebruiken de meeste mensen hier dus Calibre voor. Een gratis programma dat je helpt om al je ebooks netjes bij elkaar te houden. Maar dat ook ebooks van het ene format kan omzetten naar een ander format.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:00

Ja, ik vind tft ook veel vermoeiender voor je ogen. eInk is wat dat betreft echt een uitkomst! Het is maar net wat je zoekt in zo'n ding.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:02

Is die van sony eInk? En Calibre ken ik idd. Heb het 1x gebruikt om het einde van een boek op me laptop te lezen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:15

Die van sony is eInk ja. Overigens vind ik dat zelf wel het prettigst lezen, 's avonds in bed doe ik mijn -in het hoesje ingebouwde- ledlampje aan et voila, ik kan perfect lezen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:17

Ik heb gelukkig geen last van een tft-scherm, en ik zit soms uren met dat ding voor m'n neus.
Maar een tft-scherm is ook waardeloos als je buiten in de zon wilt lezen, maar aangezien ik al niet in de zon ga zitten maakt dat mij dus ook geen moer uit.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:22

Ik heb de Sony met eink, heel tevreden. Ook fijn hoesje met leeslampje.

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:23

Sorry dat ik hier zo maar kom binnen vallen, maar ik zou graag voor men vriend die momenteel in Afghanistan zit een ereader kopen.. Ik snap er echter geen bal van, maar zou hem graag verassen..

Het zou dus enkel zijn om boeken op te zetten..
Het ding moet stevig zijn (in hoeverre dat mogelijk is natuurlijk), want moet mee op oefening en missie kunnen.. Verder moet het ook buiten te gebruiken zijn, en niet al te duur..
En dan liefst niet te traag en met een gemiddelde opslagcapaciteit.. (eventueel uit te breiden met een geheugenkaart)
Wat raden jullie aan?

Ohja, na snel even wat lezen lijkt me zo'n eink scherm het beste? Daar kan je toch gewoon in zonlicht mee lezen hé?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:33

Mandyy schreef:
Ik heb de Sony met eink, heel tevreden. Ook fijn hoesje met leeslampje.

Krijg je dat hoesje erbij? Of moet je die er apart bijkopen?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:34

Dat moet je er apart bij kopen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:37

vikki schreef:
Dat moet je er apart bij kopen.

Okee! De site van bol doet nu even vervelend dus kan nu niet de beschrijving bij die e-reader lezen...morgen dus nog maar even proberen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:38

Sankzzzz, ben je nog gebonden aan een budget?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:41

Sankzzzz schreef:
Sorry dat ik hier zo maar kom binnen vallen, maar ik zou graag voor men vriend die momenteel in Afghanistan zit een ereader kopen.. Ik snap er echter geen bal van, maar zou hem graag verassen..

Het zou dus enkel zijn om boeken op te zetten..
Het ding moet stevig zijn (in hoeverre dat mogelijk is natuurlijk), want moet mee op oefening en missie kunnen.. Verder moet het ook buiten te gebruiken zijn, en niet al te duur..
En dan liefst niet te traag en met een gemiddelde opslagcapaciteit.. (eventueel uit te breiden met een geheugenkaart)
Wat raden jullie aan?

Ohja, na snel even wat lezen lijkt me zo'n eink scherm het beste? Daar kan je toch gewoon in zonlicht mee lezen hé?

Zeker eink, maar hoe schok, etc. bestendig die dingen zijn weet ik niet. Snelheid hangt ook af van bestandsformaat, grootte bestanden en aantal bestanden op de reader. Waar wil je trouwens de ebooks kopen? Er zijn nl een aantal amerikaanse ketens die op zijn minst lastig zijn als je een andere ereader gebruikt dan hun eigen merk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:50

Ben ik de enige met een kindle? :=
Ik voel me zo alleen :')

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:50

Goh budget.. Das te zien.. Max 250€ ongeveer..
Waar ik het wil kopen valt ook te zien.. Ben wel van Belgie, maar veronderstel dat ik ook gewoon via bol kan aanschaffen ofzo?
Hoe bedoel je lastig? Ik ken hier namelijk echt niks van! :D

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:51

Na nog eens lezen, zie ik dat je het over de ebooks hebt, in plaats van ereaders..
Ik ken daar echt niks van.. Waar schaf je zo'n dingen aan?
Kan je die niet gewoon downloaden?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:53

Cayenne, ik sta op het punt een kindle te kopen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:55

De kindle bevalt mij prima :j Ook geen last van m'n ogen en hij gaat alweer 4 en halve week mee op 1 batterij. Ik heb hem op m'n verjaardag gehad (4 december) en nog niet hoeven opladen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:57

Heb je die met veel knopjes (toetsenbord) of de eenvoudigere? Is het beeldscherm even groot?