Dus zelfs al zouden we wíllen "doorschuiven" gaat dat niet gemakkelijk zijn voor een starter op de woningmarkt.
Ons eerste huis 25 jaar geleden wel en daar was de prijs en staat van onderhoud ook naar.
Wij hebben bij onze eerste kluswoning behoorlijk zelf de handen uit de mouwen gestoken.
Krijg een beetje het idee dat een deel van de starters van tegenwoordig meteen een "kant en klaar huis" wenst. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
In dat huis hebben wij het nog jarenlang gedaan met een mintgroene oude bruynzeel keuken, de gifgroene tegeltjes hebben we dan geverfd, en in plaats van een nieuwe keuken eerst het dak aangepakt en heeft mijn man zelf een badkamer (die er niet was) gebouwd in een stalletje
Maar mijn zusje komt vaak in het weekend nog thuis, als die dat niet meer doet is een hele verdieping gewoon niet in gebruik.
Dat vind ik wel zonde. Maar aan de andere kant is het huis wel geschikt om oud in te worden, daar is het ooit voor ontworpen door een architect. Alles is dus gelijkvloers, alleen de extra badkamer en slaapkamers zitten in het souterrain. “Boven” heb je gewoon een grote slaapkamer, een kleine kamer, een herenkamer en dan nog normale dingen als de woonkamer, keuken etc. Onnodig groot? Ja! Moeilijk schoon te houden? Ja… Maar wel pensioenbestendig.
. Destijds gekocht omdat ik dan niet veel hoefde te poetsen, maar ben dol op kringlopen dus moet oppassen dat ik niet al te veel zooi aan haal.
. Het is leuk voor nu met z'n 2'en, maar er zit nog geen deur tussen woonkamer en slaapkamer en voor gezinsuitbreiding al helemaal geen plek.
Absoluut niet uit afgunst of zo. Gewoon omdat ik benieuwd ben hoe kleine (en fijne!) woningen zijn ingericht. Of hoe een kille balzaal is omgetoverd tot sfeervolle woonkamer. Hoe een kleine woning heel ruim kan zijn of zelfs een mega woning niet te groot aanvoelt. Maar goed, daar hebben we Funda voor.