We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:20

Ik lees ook al even mee, maar ik had me hier nog niet gemeld.

Samen met partner, dochtertje van 10 maanden. Koophuis, twee katten die niet veel kosten.

We hebben vorig jaar in de zwangerschap dit huis kunnen kopen, is een mooi ruim huis, dus de hypotheek kosten zijn niet mals. Daarbij is het betaald ouderschapsverlof bijna op, dus dan gaan we in salaris wel achteruit. Gelukkig gaat per deze maand mijn cao omhoog, dus dat compenseert weer flink. Partner moet gaan onderhandelen over verhoging, dus hopelijk kunnen we daarmee de achteruitgang een eind opvangen.

Feit blijft dat we beide een studieschuld hebben, en mijne is hoog na 8 jaar studie. Ik heb gelukkig nog 2 jaar rente vrij, maar eigenlijk wil ik wel sneller aflossen. Ook hebben we een private lease auto (voor een prijs waar je nu niet eens een Toyota aygo voor krijgt) die we weg willen doen en willen investeren in een grotere koop auto. Maar we zijn er nog niet uit of dat nu moet of dat we het tijdelijk met ons eigen kleinere autootje kunnen opvangen en dus het lease bedrag kunnen sparen.

Afgelopen maand mijn garderobe weer aangevuld na een periode van thuiszitten door COVID, werkkleding dragen in het ziekenhuis en dus niks hoeven kopen, en zwangerschap plus herstel daarvan. Dat kostte me ook even een flinke klap geld.

Ook mag er echt wel wat bespaard worden op boodschappen en thuisbezorgd en dat gaat echt al goed! Minder vaak uit lunchen, vaker brood smeren naar werk. Vooral voor avond eten en in een keer alle boodschappen doen mag wel nog geïnvesteerd worden.

Dus ik lees graag mee, ook met alle andere tips!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:20

Ik zie dat veel mensen zich voorstellen, zal ik ook even doen.

Ik ben getrouwd met een man. Hij werkt 36u, ik 17u. Wonen in een goedkope huurwoning met twee katten, bewust kinderloos en hebben geen auto. Daardoor houden we veel geld over om lekker van te sparen en uit te geven. We gaan vaak uit eten of laten thuisbezorgd komen en drinken ook graag een drankje in de stad. Ook gaan we een paar keer per jaar op vakantie. Omdat we beide uit een gezin komen waar het geen vetpot was, en ik een tijd (ruim voor ik mijn man kende) rond de armoe grens heb geleefd, weet ik heel goed met geld om te gaan. Ik raak al in paniek als er nog maar €100 op de bankrekening staat, terwijl ik altijd van de spaarrekening kan overboeken. :+

Ik probeer overal de beste deal uit te slaan en stap elk jaar over als dat voordeliger is bij bijvoorbeeld ziektekosten verzekering, energie, tv/internet enz.

Ook pin ik elke 1e vd maand een vast bedrag voor de boodschappen. (Nu €75,00 per week) als het op is, is het pech. Dan creatief zoeken in de voorraadkast en vriezer. Maar meestal hou ik juist over en dat stop ik in een potje. Dat potje gaat mee op vakantie (als ze daar de euro hebben)

Neonlight: lekker, €57,00 leefgeld per dag van je werk. Als je overhoud (wat je zo te lezen zeker gaat doen) mag je het dan meenemen naar huis? Of moet je het dan teruggeven aan je baas?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:49

Binck8 schreef:
Inmiddels al flink wat gekocht voor de decembermaand (verjaardagen, kerst en Sinterklaas-surprises). Fijn dat die kosten geweest zijn, maar ben nu wel erg toe aan weer wat opbouwen op spaarrekening en aflossen op hypotheek. We doen dat ook, maar het gaat wel wat langzaam.

Wel weer een vracht vlas moeten halen, en nu dan nog nieuw hooi en de hoefsmid en zakken voer. Gras is niet alles meer dus moet weer wat meer andere maaltijden gaan aanbieden. Ze krijgen al muesli, grasmix en seniores... Nu maar weer slobber erbij ofzo.

Mag ik vragen wat je nu per pak voor het vlas betaald hebt?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:00

Ik heb een eigen excel bestand waar ik alles in bijhoud. Daarnaast ook nog een apart boodschappen Excel, waar ik kosten per categorie in uitsplits. Daarin kan ik ook goed zien wat er per maand uitgegeven wordt aan boodschappen. Momenteel zitten we op 350,- per maand en dat is incl. verzorgingsproducten en wc papier.
Qua beesten hebben we alleen 3 pony's. We wonen overigens in Frankrijk. Aanbiedingen bij boodschappen zijn hier nooit zoals in NL, de hoogste korting is hier 30%. Soms zie je wel eens 60% in een flyer maar dat is dan op het tweede product. Onderaan de streep is dat dus nog steeds 30%. 1+1 gratis oid heb je hier niet. Daar verbaas ik me altijd enorm over als ik weer eens in NL ben.

Hellofresh heb ik hier ook af en toe. Steeds wacht ik op korting en dan zet ik het weer eens aan. Ik krijg eigenlijk altijd 2x 40% en 2x 20%. En dat al een maand nadat ik heb opgezegd, haha.
Ik selecteer bij Hellofresh altijd op snelle recepten en dan dingen die we anders niet snel zouden maken. Of dingen die we eerder gehad hebben en erg goed bevielen.
We bestellen dan altijd 3x voor 4 personen, dan hebben we dus voor 6 dagen genoeg.
Momenteel levert de moestuin nog zat op dus ik wacht even tot dat minder is. Maar dan ook alleen als het niet te veel winter is, want met sneeuw kunnen de bezorgers niet bij ons huis komen.

Voor de vriezer heb ik eerder dit jaar een whiteboard gekocht en naast de vriezer opgehangen. Daarop staat in 4 categoriën wat er in de vriezer zit. Hierdoor blijven dingen eigenlijk nooit te lang liggen, ze worden niet vergeten, en ik weet precies wat er aangevuld moet worden als er boodschappen gedaan moeten worden.

Boodschappen doe ik trouwens eens per 2-3 weken, ook niet tussendoor nog eens gaan. De dichtstbijzijnde supermarkt zit op 30 minuten rijden maar meestal ga ik naar een kleine stad op 40 minuten, daar zitten meerdere winkels en kan ik ook combineren met bouwmarkten.
Ik plan meestal niet strak wat er gegeten gaat worden. Ik haal altijd basics en samen met de voorraad in de vriezer en kasten kan er ontzettend veel gevarieerd worden. Als we specifiek iets willen dan gaat het op de lijst voor de volgende boodschappenronde.
We drinken eigenlijk altijd thee en water, mijn man in de ochtend nog een kop koffie. Ik heb wel een fles ranja staan voor de lekker heel af en toe, en wat bier en rum en cola, ook voor de lekker. Voor sporadisch bezoek kocht ik eerder weleens ander fris, maar ervaring leert dat die dat niet drinken en wij er vervolgens mee blijven zitten. Dat doe ik dus niet meer.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:07

Ik woon samen met mijn man en 3 kinderen, waarvan mijn dochter in het weekend vaak bij haar vader is en zijn zoon om de week bij ons is, mijn zoon is meestal bij ons.
Wij wonen sinds juni in dit huis met de paarden aan huis en daarbij ook flinke hypotheek lasten.

Boodschappen probeer ik eens per week te doen, om zo niet teveel extra's steeds mee te nemen in de winkel.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:42

OleJon schreef:

Jazeker, nu 6,50 per pak en volgende keer 7 euro geloof ik.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:20

Ik ben getrouwd en wij hebben 3 kinderen. 2 paarden en een shet. Man werkt fulltime en ik ga over een jaar waarschijnlijk weer werken als de jongste kinderen aan de basisschool gaan beginnen.
Na onze verhuizing vorig jaar zijn we wat los gegaan in aankopen en met ons budget, dus wordt tijd om weer bewuster te gaan leven.

Nu zullen we tussen de 150 en 200 per week uitgeven aan boodschappen en luiers. Gelukkig nog maar 1 in de luiers die ook langzaam zindelijk begint te worden.

Afgelopen jaar hebben we gemiddeld 200 euro aan gas/elektriciteit uitgegeven. Nu zijn er ook wat zonnepanelen gelegd, dus hopelijk gaat die kostenpost ook netjes naar beneden.

Er zijn nog wat projectjes in huis die we willen doen en rondom de paarden wordt het tijd voor een nieuwe trailer, ander zadel en nieuwe rijlaarzen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 14:36

Zou ik hier advies mogen vragen m.b.t. studieschuld? Het is een wat ingewikkelde situatie voor een nitwit als ik, en weet niet goed waar ik het beste aan kan kloppen voor advies :o .

Ik heb twee verschillende schulden. Van schuld 1 staat het rentepercentage tot 2027 vast op 1,78%. Schuld 2 gaat helaas al naar 2,95%. Ik zit nog in aanloopfase nu. Ik heb wel de mogelijkheid om flink af te lossen tot 2027 (hoop ik).

Is het nou het slimst om die schuld 1 (helemaal, dat is het doel) vóór 2027 versneld af te lossen zodat die rente nooit naar 2,95 gaat? Of is het slimmer dat geld in schuld 2 te steken, omdat die al op de hoge rente staat? Schuld 1 is lager dan schuld 2, mocht dat er nog toe doen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 14:58

Het is slimmer om de schuld met de hoogste rente eerst af te lossen. Ook al lukt dat niet helemaal. Stel je lost 10K af in 1 jaar, dan bespaar je 295 euro rente (ok niet precies als je elke maand iets aflost, maar even grof gerekend ), terwijl als je hetzelfde doet bij schuld 1 je maar 178 euro rente minder hebt. Het verschil is dus grof gerekend 117 euro per jaar voor elke 10k schuld die je hebt. Altijd beginnen bij de hoogste rente dus.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:08

Eef_Bam schreef:
Het is slimmer om de schuld met de hoogste rente eerst af te lossen. Ook al lukt dat niet helemaal. Stel je lost 10K af in 1 jaar, dan bespaar je 295 euro rente (ok niet precies als je elke maand iets aflost, maar even grof gerekend ), terwijl als je hetzelfde doet bij schuld 1 je maar 178 euro rente minder hebt. Het verschil is dus grof gerekend 117 euro per jaar voor elke 10k schuld die je hebt. Altijd beginnen bij de hoogste rente dus.

Dank! Maar die rente is dus vanaf 2027 gelijk, dan zijn ze allebei 2,95%. Maar jij zegt dan dus toch al meteen die hoge schuld gaan aflossen, en die schuld 1 ook 2,95 laten worden en dan pas (versneld) af gaan lossen aan die?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:26

Dat klopt inderdaad. Waar je naar moet kijken is de niet betaalde rente. Niet naar wat de rente wordt, dat is irrelevant als deze gelijk wordt (zou de rente in 2027 voor schuld 1 nu veel hoger worden dan van schuld 2, dan was het een ander verhaal).

In 2027 gaat het dus niet meer uitmaken welke schuld je aflost, maar tot dan is schuld 2 het meest verstandig. Je kan nu die 178 euro per 10,000 euro extra aan het potje aflossen toevoegen, omdat je die niet hebt hoeven te betalen (

Zou je in 2024 al 10,000 euro extra aflossen. Dan is het dus niet 1x 178 euro, maar 3x 178 euro die je bespaart hebt door eerst aan schuld 2 te werken in plaats van schuld 1. Dat is dus 534 euro (per 10,000 euro aflossen in 2024) die je dan al als winst hebt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:41

Ah, ik snap het, bedankt allebei!

En goed dat je het zegt; ik zeg nu wel dat die schuld 1 naar 2,95% gaat, maar tegen die tijd is de rente natuurlijk misschien wel weer hoger dan dat. Dus dan is er een kans dat schuld 1 toch hogere rente gaat hebben. Hij wordt in 2027 weer voor vijf jaar vastgezet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:51

PSvanLot schreef:
tita schreef:
Ja dat kan caloriebewust maar dan is het nog veel kcal
We hadden gister zo’n recept die parel couscous zorgt dan echt voor te hoog calorieën

Maar is te hoge calorieën erg? Mits je natuurlijk niet aan het afvallen bent oid?

Voor mij zijn calorieën niet erg, ik zit juist veel meer op de toegevoegde suikers. Geen idee of dat er veel in zit?

Over calorieën gesproken, gisteren naar de Streamers geweest en kind wilde vooraf naar de Mac.. mijn God ik heb er nu nog dorst van. Heb denk ik een kilo zout naar binnen geharkt.

Ja alle sauzen van hun zijn toegevoegde suikers.

Ik eet een toegevoegde suikers meer alles waar ik blij van werd is uit mijn voorraadkast en ik val niet af.
Ik wil echt 4-5 kilo kwijt dus zal op calorie moeten gaan letten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:08

Huh, kan je bij DUO kiezen welke schuld je eerst aflost? Ik heb er namelijk ook twee...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:11

VuurVleugels schreef:
Huh, kan je bij DUO kiezen welke schuld je eerst aflost? Ik heb er namelijk ook twee...

De maandelijkse aflossing gaat gewoon van het totaal af, maar ik kan bij mijn twee schulden los inderdaad kiezen om een extra bedrag af te lossen :j

Edit; Dat weet ik trouwens helemaal niet zeker, dat eerste, misschien dat je ook wel twee aparte maandbedragen aflost? Ik zit dus nog in aanloopfase, dus kan het niet met zekerheid zeggen.
Laatst bijgewerkt door BaileyMix op 21-10-23 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:12

Fitzroy schreef:
Ik ben weer van de partij. Dank voor het openen!

Morgen weer salaris gelukkig. Er staat nog een schamele € 120,- op de rekening. Ik vraag me iedere maand weer af waar het blijft. Heb mijn spaardoel deze maand ook niet gehaald. -O-

Dat vind ik netjes een dag voor je loon nog 120 euro (los van de spaarrekening) overhouden!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:43

Ik meld mij ook graag aan, ben erg benieuwd naar de tips die hier voorbij komen.

Kleine schets van mijn situatie, vrouw, 37 jaar, huurwoning, alleenstaande ouder van 4 kinderen en 1 kat. LAT relatie, beide eigen financiën. Werk 24 uur per week bij de financiële administratie van een grote hotelketen. Ik gebruik de app 'financieel' op de ipad, zie je precies wat er in komt, uit gaat en wat er over blijft. Kan elke maand goed rondkomen, maar merk wel dat ik van tevoren vaak denk 500 tot 750 te kunnen sparen, maar dan uiteindelijk niks apart heb gezet (uitjes met de kinderen, etentje buiten de deur, ikea, enz) Probeer wekelijks een vast bedrag aan te houden voor de boodschappen, rond de 150 euro. Helaas ga ik daar ook regelmatig overheen :') heb wel het geluk dat er op werk een slager is met vlees van de boerderij, waar ik al een kilo kipfilet voor €7,10 kan halen, in de winkel heb je daar tegenwoordig net aan 500 gram voor zag ik laatst. Ook vaak goede aanbiedingen, dus vlees komt voornamelijk daar vandaan. Op werk hoeven we alleen brood mee te nemen, al het beleg krijgen we van de zaak, scheelt ook weer. Fiets zoveel mogelijk naar werk, maar staat ook een auto voor de deur, die helaas met het slechte weer wel wat vaker dienst zal doen. Tot dusver mijn info :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:01

Ik had vandaag een planten koop dag, voor ons voedselbos (zie onderschrift). Op de een of andere manier ben ik altijd meer kwijt als mijn man mee gaat, het lijkt de supermarkt wel :')

Weer flink ingeslagen. Nu nog een paar bomen en dan is het mooi geweest voor dit jaar. Het lijkt misschien niet veel, maar hier staat voor ongeveer €600 aan planten...
Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:27

Ik vond HD idd ook vrij hoog in kcal en weinig groente. Meestal wordt er een salade naast gedaan om nog iets extra te krijgen. en op een gegeven moment ben je dezelfde smaken ook wel zat. Elke salade met basalmico bv

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:33

Lekkere oogst Prairy!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:34

Wat een mooie planten Prairy, gaaf zo'n voedselbos!

Ik lees hier ook weer mee en zal waar mogelijk ook reageren :)

Situatieschets: 29 jaar, huurappartement voor mijzelf, werkzaam in loondienst met gedeeltelijke pensioenopbouw. Doel is voornamelijk om te sparen voor pensioen, en het geld wat daarna over is zinvol te besteden.

Voorheen bespaarde ik veel op uitjes, maar mijn vrienden gaat steeds luxer leven en ik merk dat ik daar dan automatisch aan mee doe. Terwijl deze huismus net zo lief gaat wandelen, theedrinken of een spelletje speelt thuis :') Verder eet ik vegetarisch en bewaar ik veel in de vriezer, waardoor ik met 200,- per maand boodschappen makkelijk uit komt.

Het gaat het grote verschil niet maken, maar ik heb sinds kort een grillplaat waardoor ik ook op elektriciteit i.p.v. gas kan koken. En ik wil een kleine combimagnetron aanschaffen zodat opwarmen in de magnetron kan ipv op gas en 10x sneller is. Moet nog wel berekenen of dit allemaal echt voordeliger is overigens, maar mijn gevoel zegt van wel.

Verder bespaar ik ook op gas met mijn elektrische kacheltje, sloffen en kruik :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:35

Binck8 schreef:
OleJon schreef:

Jazeker, nu 6,50 per pak en volgende keer 7 euro geloof ik.

Dank je, nog wel een gunstige prijs

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:29

OleJon schreef:
Dank je, nog wel een gunstige prijs

Ja nog wel, maar het wordt allemaal iedere keer inmiddels duurder. Het vlas gaat weer omhoog (maar hoorde dat het op veel plekken al rond de 8/9 euro zit) en nu ben ik op zoek naar nieuwe hooileverancier want onze oude is met pensioen. Dierenarts is vet duur geworden, helemaal na hun overname. De zakken voer zijn nu ook wel erg prijzig voortaan....

Mijn paard is inmiddels 23 en de pony bijna 20 en alles met pensioen, mag hier dood gaan uiteraard maar dan stop ik ook wel met het houden van paarden.
Misschien dan pensionstalling aanbieden, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:44

fohadie schreef:
Omdat we beide uit een gezin komen waar het geen vetpot was, en ik een tijd (ruim voor ik mijn man kende) rond de armoe grens heb geleefd, weet ik heel goed met geld om te gaan. Ik raak al in paniek als er nog maar €100 op de bankrekening staat, terwijl ik altijd van de spaarrekening kan overboeken. :+

Echt, zo herkenbaar :')

Zag van de week dat programma’Hoeveel ben je waard’ en schrok echt van de situaties waar sommige mensen zichzelf zo in de nesten werken :oo

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:20

fohadie schreef:
Neonlight: lekker, €57,00 leefgeld per dag van je werk. Als je overhoud (wat je zo te lezen zeker gaat doen) mag je het dan meenemen naar huis? Of moet je het dan teruggeven aan je baas?

Dat geld mag ik houden. Laatste dag was wel duurder, Shanghai is duidelijk een stuk duurder.
Die dagvergoeding is gebaseerd op westers eten, in een stad als Shanghai wel te krijgen maar in Wuxi al lastiger.