Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:16

fokfanaat schreef:
ja en wat dacht je dan Karuna, dat ze dan maar niet leveren of failliet gaan? Als het nu gewoon zoveel kost om gas in te kopen, zal dat toch doorgerekend moeten worden.

Ik ben echt een noob, maar volgens mij hoorde ik juist dat ze nu extra veel winst maken, omdat hun marge een percentage is. Grotere bedragen voor de burger betekent dus grotere marge voor hun. Maar mss heb ik dat helemaal verkeerd. Gold in ieder geval voor oliebedrijven.

Vind best dat ze dan iets terug mogen geven. T blijft ingewikkeld. Huizencrisis helpt niet. Dit is echt olie op het vuur voor “mijn” generatie.

Wij hebben als starters maximaal moeten lenen om een huis te kunnen kopen… 25K eigen geld in moeten leggen. Hadden nog een voordelig vast energiecontract aangeboden gekregen via een tussenpartij. Is het mis gegaan in de afhandeling >;) . Gevolg: inmiddels levert bijna niemand meer nieuwe contracten en de beschikbare contracten zijn 200 eu duurder per maand (vanaf 440 voor een ‘80 tussenwoning met 115 m2 woonoppervlakte, op basis van een gemiddelde schatting)

Zit je dan… We gaan wel rondkomen, maar of we nog kunnen sparen weet ik niet en ik heb er buikpijn van -O-

Zonnepanelen komen wel, maar wachttijd en veel cowboys. Man, man.
We gaan verwarmen met airco en ik heb 1 IR paneel voor de werkkamer. Verder is het een beetje aanklooien. Lampen met maar 1 peertje ipv een kroonluchter. We hebben een fancypancy meerdraadse drooglijn gekocht voor in plaats van de droger. Met zijn 2’en douchen. Niet voor de elektriciteit, maar wel qua kosten; een tweedehands scooter van 175 euro gekocht. 13 jaar oud maar rijdt en remt prima en scheelt véél benzine. Boodschappen laten bezorgen om impulsaankopen te vermijden. Etc.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 00:43

GamblersCup schreef:
janderegelaa schreef:
Ik ben wel aan het denken over electrische kacheltjes met zo’n fan. Die zijn heel klein maar verwarmen als een dolle.

Heb je daar een voorbeeld van?

Het is maar een voorbeeld hè...

https://m.kluswijs.nl/nl/2179065/eurom- ... uIEALw_wcB

Edit: heb er wel even 2 besteld :D

Roosje01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 05:04

Die hebben we op werk ook wel is gehad maar ging vaak snel stuk.
Heb zelf nog een klein camping ventilator kachel met koude en warme stand. Verwarmde vorig jaar ook prima de woonkamer tot het buiten onder 10 graden werd. Toen kon die het niet meer bijbenend. En moest de cv alsnog aan. Wil nog wel investeren in een elektrische kachel. Heb een 2 kamer woning dus hoef in principe alleen de woonkamer te verwarmen. slaapkamer is niet echt nodig heb een dik winterdekbed.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 05:55

Wij hebben ook een elektrische kachel gekocht.
Hieronder zie je het verbruik.
In februari hadden wij hem nog niet.
Maart wel.
Zo hopen wij ons gasverbruik ook wat naar beneden te krijgen.
Bij bol.com gekocht en hij heeft ook nog nep vlammetjes. Wel grappig.
Wij hebben wel een kleine huiskamer.
Het zijn oude gezinswoningen sociale huur.
Maar wel met een zonneboiler op het dak.
Dus als er veel zon is scheelt ons dat ook.
Afbeelding

Richting het voorjaar scheelde dat een hoop.
Winter afwachten natuurlijk
Afbeelding

Zomer gasverbruik:

Afbeelding

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:28

Ik lees ook mee. Vanochtend deze deken besteld na goede verhalen te hebben gelezen: https://www.bol.com/nl/nl/p/inventum-hb ... 2008093611, is al 15 euro duurder dan in juli toen een vriendin hem kocht. :+ Wil ook graag iets van Stoov, maar dat is wel erg prijzig.

Ik overweeg ook om slimme radiatorknoppen aan te schaffen om wat meer inzicht te krijgen in ons verbruik en makkelijk te kunnen bedienen met een app. Hebben bokkers hier ervaring mee? Werkt dat ook als je alleen de radiatorknoppen vervangt en niet de thermostaat zelf (we hebben gewoon zo'n simpele met alleen een draaiknop)? Wij zetten zelf de thermostaat in de winter niet hoger dan 18, 's nachts op 15.

Sloffen zijn echt een must in de winter! Ik kan de Falke Cosyshoe aanraden. :j

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:43

Sem_ schreef:
Ik overweeg ook om slimme radiatorknoppen aan te schaffen om wat meer inzicht te krijgen in ons verbruik en makkelijk te kunnen bedienen met een app. Hebben bokkers hier ervaring mee? Werkt dat ook als je alleen de radiatorknoppen vervangt en niet de thermostaat zelf (we hebben gewoon zo'n simpele met alleen een draaiknop)? Wij zetten zelf de thermostaat in de winter niet hoger dan 18, 's nachts op 15.

Hier ook een (tot nu toe) meelezer. Wij hebben sinds vorig jaar Tado https://www.tado.com/nl-nl/slimme-thermostaat?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=nl-nl_heating_search_brand&utm_content=nl_0101_tado&kw=tado&cpn=268664657&gclid=EAIaIQobChMIpYqd7KPS-QIVVuJ3Ch3cJQMaEAAYASAAEgKdMfD_BwE Dan moet je wel ook je thermostaat vervangen, maar het is heel fijn. Je kunt via de app inderdaad per kamer alles instellen zoals je wil. Wij hebben daar al best mee bespaard. Hij waarschuwt ook als er bijv ergens nog een raam open staat.

We hebben nu wel in de afgelopen drie weken in het voorste deel van de woonkamer en de slaapkamer een monoblock warmtepomp/airco/ding opgehangen, nu om het wat koeler te houden (we hebben een oud hoekhuis waar de hele dag zon op staat dus dat wil wel) en straks om te verwarmen ipv met gas (cv).

Nou zijn wij weliswaar in de gelukkige omstandigheid dat ons contract nog 2 jaar loopt, maar we willen toch zoveel mogelijk besparen.

De volgende stap wordt trouwens overstappen naar inductie koken ipv gas, maar die dingen zijn (in elk geval de beetje betaalbare, waar je niet een hele nieuwe groep voor moet hebben) nergens op voorraad.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:47

Sandra ik heb die van Bol.com, de Inventum voor 259 euro en hij doet het goed!
Ben ook aan het kijken voor een kacheltje erbij, ons contract loopt nog wel twee jaar maar beter voorkomen dan genezen :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:52

Voor als je over gaat op inductie, laat je goed informeren of de plaats voldoende vermogen heeft om 3 of 4 pitten tegelijk aan de kook te brengen en of voldoende vermogen heeft om pannenkoeken te bakken.
Goedkoop is duurkoop.
En er is niets vervelender dan er achter te komen dat de plaat te weinig vermogen heeft en het koken erg lang duurt.
Om deze reden heb ik mijn tweedehands inductie plaat vervangen voor een nieuwe.

Wij hebben overigens wel krachtstroom groep.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:04

Op het nieuws net dat de verwachting van het CPB iedereen 7% in koopkracht daalt...
De lage inkomsten iets minder, maar 5% is dan natuurlijk nog echt te gek.

Hoorde afgelopen week een collega die naar €800 in de maand gaan aan energiekosten, ze was zeer verdrietig.

Wij zijn aan het verbouwen en 14 september komen ze een houtkachel plaatsen (bedrijf van mijn vriend). Deze hebben we relatief goedkoop, heeft keramische stenen die lang warm blijven (ongeveer 4 tot 6 uur)
Ik had sowieso de vloerverwarming nooit hoog staan, maar nu we pvc krijgen ipv tegels hoop ik ze heel de winter niet te hoeven aanzetten en het op de kachel te kunnen doen. Ben heel benieuwd.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:08

chanicha schreef:
Ben ook aan het kijken voor een kacheltje erbij, ons contract loopt nog wel twee jaar maar beter voorkomen dan genezen :j

thanks, ziet er goed uit, ook qua reviews enzo. Maar wij hebben nu een zespits plaat, en willen als het even kan in datzelfde "gat" ook de inductie. Dus deze is dan weer te smal.

Je leest trouwens wel wisselende berichten over de overstap van gas naar inductie. De één vindt het geweldig, de ander zou het liefst gister nog teruggaan naar gas.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:09

chanicha schreef:

Ik heb ook een (vrijstaande) inductiekookplaat van Inventum, deze denk ik:
https://www.coolblue.nl/product/787508/ ... 10zil.html

Bevalt heel goed. Waar ik geen rekening mee had gehouden: ik had aluminium pannen. Dus ik moest bijna al mijn pannen vervangen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:11

Sandra_H schreef:
chanicha schreef:

thanks, ziet er goed uit, ook qua reviews enzo. Maar wij hebben nu een zespits plaat, en willen als het even kan in datzelfde "gat" ook de inductie. Dus deze is dan weer te smal.

Je leest trouwens wel wisselende berichten over de overstap van gas naar inductie. De één vindt het geweldig, de ander zou het liefst gister nog teruggaan naar gas.

Ik ga ook over op inductie. Denk dat het even wennen is, maar dat het dan oke is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:12

PSvanLot schreef:
Op het nieuws net dat de verwachting van het CPB iedereen 7% in koopkracht daalt...

Hoorde afgelopen week een collega die naar €800 in de maand gaan aan energiekosten, ze was zeer verdrietig.

Wij zijn aan het verbouwen en 14 september komen ze een houtkachel plaatsen (bedrijf van mijn vriend). Deze hebben we relatief goedkoop, heeft keramische stenen die lang warm blijven (ongeveer 4 tot 6 uur)
Ik had sowieso de vloerverwarming nooit hoog staan, maar nu we pvc krijgen ipv tegels hoop ik ze heel de winter niet te hoeven aanzetten en het op de kachel te kunnen doen. Ben heel benieuwd.

Ik snap niet hoe dat onder de 10% kan zijn, ik geef zeker 500 euro meer uit per maand aan energie, boodschappen en benzine.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:12

Roodvos schreef:
chanicha schreef:

Ik heb ook een (vrijstaande) inductiekookplaat van Inventum, deze denk ik:
https://www.coolblue.nl/product/787508/ ... 10zil.html

Bevalt heel goed. Waar ik geen rekening mee had gehouden: ik had aluminium pannen. Dus ik moest bijna al mijn pannen vervangen.

Heb je deze gewoon los op je aanrecht staan?

Ik zag deze onlangs bij Ikea, misschien dat ik hem erbij koop voor wanneer ik etentjes wil doen voor meer da 10 personen, dan is zo'n klein ding erbij wel handig.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tillreda-d ... -10486794/

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:16

elnienjo schreef:
PSvanLot schreef:

Ik snap niet hoe dat onder de 10% kan zijn, ik geef zeker 500 euro meer uit per maand aan energie, boodschappen en benzine.

So, dat is echt een hoop geld inderdaad! Maar ze gaan natuurlijk uit van het gemiddelde.

Wij komen (gelukkig) nog niet veel hoger uit. Energiecontract met een gelukje nog vast staan tot oktober 2024 (was een meerdere jaren contact), toevallig vorig jaar een elektrische fiets gekocht. Enkel boodschappen wat meer, maar kijk echt goed naar wat er in de aanbieding is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:16

Ik heb er niet aan hieven wennen hoor, was er echt blij mee!
Aardappels zijn zo gaar en het schoonmaken is een eitje :j
Qua pitten, wij gebruiken regelmatig alle pitten omdat mijn man dan Indonesisch kookt maar kan ze allemaal gebruiken, als er een op 9 staat gaat de andere naar 7 maar heb me er nooit aan geërgerd.
Pannen even testen met een magneet, als die blijft zitten dan kunnen je pannen op inductie.

Edit, wij bereiden ook veel in de slowcooker.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 19-08-22 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:18

Inductie is echt veel fijner dan op gas koken :) heb er ook niet aan hoeven wennen.

Hier konden eigenlijk alle pannen gewoon erop heb maar 1 weg hoeven doen. Maar ik had wel kwaliteitspannen veel gietijzeren ook. Dus die trekken niet krom op gas.

Houtkachels gaan in de toekomst ook nog wel aan banden := dus daar beginnen wij ook niet meer aan. Vind het ook geen fijne warmte. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:22

Spenk schreef:
Inductie is echt veel fijner dan op gas koken :) heb er ook niet aan hoeven wennen.

Hier konden eigenlijk alle pannen gewoon erop heb maar 1 weg hoeven doen. Maar ik had wel kwaliteitspannen veel gietijzeren ook. Dus die trekken niet krom op gas.

Houtkachels gaan in de toekomst ook nog wel aan banden := dus daar beginnen wij ook niet meer aan. Vind het ook geen fijne warmte. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Blij dat er verschillende mensen niet hebben hoeven wennen aan inductie.

Voordat de houtkachels aan banden gaan dan zijn we minstens 50 jaar verder, dus daar maak ik me niet zo druk om haha.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:25

Hier gisteren nog een extra petroleum kachel aangeschaft. De 2 van mijn ouders gingen vorig jaar beiden binnen enkele maanden gebruiken stuk. Natuurlijk wél garantie, maar ipv een nieuwe kachel, kregen ze alleen het aankoopbedrag terug. Tja dáár heb je niet zoveel aan als exact dezelfde kachel dan dubbel zo duur is geworden. Zit je alsnog zonder of je moet behoorlijk bijbetalen voor een nieuwe.

Dus met het feit in m'n achterhoofd dat het niet de vraag is of, maar wanneer mijn kacheltje óók de geest gaat geven, heb ik er 1 bij gekocht. Betaalde ik november vorig jaar €132, nu bij dezelfde winkel en met dezelfde aanbieden al €168. Dus ruim €36 duurder geworden = ruim 10% in een paar maanden tijd. Belachelijke inflatie dus!

Moest er dan ook 40 minuten voor rijden omdat bij bijna elke Praxis die dingen waren uitverkocht.

Ik vertrouw niet op elektrisch, want je kan er donder op zeggen dat als iedereen overstapt op elektrisch, er dáár een tekort van gaat ontstaan en de prijzen nóg hoger gaan worden.

Ik wil ondanks dat, toch óók een nieuw elektrisch kacheltje gaan aanschaffen, maar meer omdat die ik het voorjaar had gekocht voor het kamperen, er binnen 4 dagen mee op hield.... dus die is retour verkoper gegaan. En met de zomer in zicht, vond ik het niet nodig een vervanger uit te zoeken. Maar misschien nu toch wel handig, want straks zijn ze misschien uitverkocht als ik er 1 wil hebben deze herfst, omdat er spontaan toch nog een kampeertripje in de planning komt.

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:53

Mvdende: Heb jij een qlima gekocht?
Ik twijfel of ik die ook ga aanschaffen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:53

PSvanLot schreef:

Ik zag deze onlangs bij Ikea, misschien dat ik hem erbij koop voor wanneer ik etentjes wil doen voor meer da 10 personen, dan is zo'n klein ding erbij wel handig.

Ja, ik heb geen andere mogelijkheid. Ik had er eerst een gasstel staan die nog bij mijn opa en oma in het zomerhuisje had gestaan (opa is al ca. 40 jr en oma al ca. 25 jr. geleden overleden). Dus die was ondertussen wel aan vervanging toe :') .
Die jij linkt is 1 zone hè (1 pan). Wat uiteraard prima is voor een keer erbij (of om bij een bbq buiten de pindasaus warm te houden).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:55

Roodvos schreef:
PSvanLot schreef:

Ja, ik heb geen andere mogelijkheid. Ik had er eerst een gasstel staan die nog bij mijn opa en oma in het zomerhuisje had gestaan (opa is al ca. 40 jr en oma al ca. 25 jr. geleden overleden). Dus die was ondertussen wel aan vervanging toe :') .
Die jij linkt is 1 zone hè (1 pan). Wat uiteraard prima is voor een keer erbij (of om bij een bbq buiten de pindasaus warm te houden).

Dan is zo'n staande inductiekookplaat een topoplossing!

Ja klopt, het is dan idd voor een keer erbij of om iets warm te houden zoals je zegt!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:58

Spenk schreef:

Kookpannen moet ik allemaal nieuw want die kunnen niet op inductie. Maar goed die zijn al zeker 25 jaar oud dus dat mag ook wel een keer.
Verder heb ik plaatstalen pannen en een gietijzeren, die kunnen dus wel. Zijn trouwens wel loodzware dingen, gaat dat wel goed op zo'n glazen plaat?

Wel ben ik bang dat ik mijn fijne wokpannen niet meer kan gebruiken, maar goed als dat het enige is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:00

Ja hoor zijn ze voor gemaakt :D die platen zijn enorm sterk. Ik heb er soms wel 3 op staan.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:00

Wij zitten in de houtkachels ..: maar dat gaan wij niet meer mee maken als ze al aan banden worden gelegd
En je kan er ook een filter tussen zetten zo heb je geen rook overlast dus kan je super schoon stoken