Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:42

Wij hebben ook die vaatwasser van AEG met lift :j

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 07:29

Als je de quooker vindt sputteren, kijk dan eens naar de kokend water kraan van Howat. Ik vind de quooker en het grohe-equivalent ook eng sputteren, maar die van ons niet. Bovendien komt er niet eerst koud water uit de kraan en dan kokend, maar meteen kokend na een paar tellen wachten. Scheelt waterverspilling.

Voor mij is een quooker trouwens ondanks grote inductieplaat echt een verademing. Geen waterkoker op het aanrecht, in één keer thee halen (en dus niet waterkoker aanzetten, weer aan het werk gaan en dan vergeten dat ik iets ging drinken om hem een half uur later weer aan te zetten) en ook ideaal om warm water mee te mengen. Dus eerst een halve emmer koud en dan 2 liter kokend erbij. Zo gebruik ik geen gas voor m'n warm water en dat vind ik een grote pre met veel zonnepanelen op m'n dak.

Overigens hebben wij genoeg aan een kleiner boilertje, 3 liter is ruim voldoende en zuiniger. Ik bespaar dus op m'n gas en elektra nu met m'n quooker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:27

Ik snap die behoefte aan kokend water voor thee nooit zo Y;(

Is niet goed voor de thee en je drinkt het toch ook niet kokend :=
Ik gebruik altijd gewoon heet water uit de plintboiler en dat werkt prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:58

En ik maak 's ochtends een grote thermo-kan thee en doe daar de hele dag mee :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:08

pmarena schreef:

Idem, vooral wanneer je weet wat voor akelige brandwonden kunnen ontstaan door kokend water -O- .
En daarnaast kost snel opwarmen veel energie.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 08:07

pmarena schreef:

Oooh bah, niks zo vies als water voor thee dat niet heet genoeg geweest is. Dat smaakt echt niet...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:06

De quooker is thuis het meest onmisbare ding in huis. Altijd fris bruiswater, geen waterkoker, aiki noedels koken, maar ook verse pasta kook ik daarmee zonder vuur (1 persoons portie, meer lukt niet), aangebakken dingen, glazen bokaaltjes uitwassen, .... dat ding doet zoveel. Zelfs tomaten ontvellen of chocolade smelten.

Hebben ze je toevallig het nieuwe AREI voor de sunshower bezorgd? Dan wil ik thuis wel eens kijken of ik die kan laten bijzetten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:34

Toen wij de Quooker kochten was er nog geen versie met bruiswater. Zo jammer!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:39

Tink89 schreef:
pmarena schreef:

Oooh bah, niks zo vies als water voor thee dat niet heet genoeg geweest is. Dat smaakt echt niet...

Wil jij het per-sé kokend gehad hebben dan?
Wordt altijd afgeraden door thee-experts.

Plintboiler kan je instellen op verschillende temperaturen :)
Hier staat hij zo warm dat je je handen er niet onder kan houden (direct drinken kan dus helemaal niet) maar bij lange na niet kokend hoor.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:23

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:34

pmarena schreef:
Tink89 schreef:

Wil jij het per-sé kokend gehad hebben dan?
Wordt altijd afgeraden door thee-experts.

Plintboiler kan je instellen op verschillende temperaturen :)
Hier staat hij zo warm dat je je handen er niet onder kan houden (direct drinken kan dus helemaal niet) maar bij lange na niet kokend hoor.

Simpel antwoord: ja. En volgens mij zijn de experts het er juist over eens dat het gekookt moet worden om daarna af te koelen tot de juiste temperatuur voor thee: https://lekkergezond.nl/dossiers/thee/t ... uten-niet/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:53

Tja, zoveel mensen, zoveel wensen. Het is in ieder geval absoluut niet altijd nodig of goed om kokend water voor thee te gebruiken. Maar een hele thee-discussie in dit topic was mijn intentie verder niet :=

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 11:12

Haha,
Maakt niet uit hoor. Ik vind het boeiend om te lezen, alle info is welkom! Alle tips en voorkeuren, ik lees het allemaal en probeer het te onthouden

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:16

Oke dan een concrete tip: laat heel goed uitrekenen hoe je zit qua elektra straks. Wij hebben alles zo ingericht dat we in de keuken met drie groepen uit konden komen en dan ook nog de airfryer makkelijk op verschillende plekken kunnen inpluggen en aanzetten. En denk vast na over je inrichting straks en waar je stopcontacten, lichtpunten enz. nodig hebt. Wij hebben de bank verplaatst en daardoor nu geen stopcontact bij de bank meer en da's toch echt wel onhandiger dan ik dacht. Onder het bureau op mijn werkkamer heb ik 4 stopcontacten aangelegd en die zijn allemaal in gebruik. Mooier, minder stof en veiliger dan een losse stekkerdoos! Kijk ook goed naar je lichtpunten in het plafond. Ik heb er twee extra boven mijn bureau, extra boven het aanrechtblad enz. Licht en elektra wordt te vaak vergeten ;-)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 11:30

Stopcontacten had ik wel aan gedacht. Lichtpunten niet! Dankjewel!!! Staat mee in mijn lijstje

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:33

webster543 schreef:
Stopcontacten had ik wel aan gedacht. Lichtpunten niet! Dankjewel!!! Staat mee in mijn lijstje

En internet/tv aansluitingen. Iedereen heeft met mijn gelachen dat ik die altijd op meerdere plaatsen in een ruimte wilde. Maar een huis moet daarna ook bvb geschikt zijn voor iemand anders of een andere situatie. Een extra utp bakje kost quasi niets, maar als je dat LATER erbij moet zetten omdat je je sofa toch moet draaien of bvb een ziekenbed zetten ... sla dan je muur maar open :+.

Vergeet ook geen "alles uit" knop, als je geen domotica neemt kan dat op een gewoon systeem ook gezet worden ;). Vooral als je alleen woont is dat ideaal. Als je buitengaat 1x drukken en al je lichten zijn uit. Ook sensoren voor ruimtes waar je niet veel komt; toiletten, technische ruimtes, berghok evt ... Zo bespaar je daar ook op licht omdat dat plaatsen zijn waar dat wel eens durft blijven aanhangen :D.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:47

Oh dat is inderdaad ook een goede. Wij hebben een sensor voor het licht in de wc. Dat had ik niet willen missen! Savonds echt ideaal en niemand met vieze vingers of natte handen eraan.

En denk ook na over je stofzuiger. In een verbouwd huis van ons heb ik daar op de gang niet goed over nagedacht. Ik had gewoon zon goedkope stofzuiger met snoer. Die kon dus niet overal komen. Had ik heel leuk stopcontact voor mijn lampje maar kon ik niet stofzuigen. De huizen erna heb ik daar echt veel beter over nagedacht.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:29

webster543 schreef:

En als jij denkt dat een stopcontact ergens nuttig is, en hij zit daar niet in de weg, laat het je dan niet uit je hoofd praten.

Jaren geleden waren wij een stacaravan opnieuw aan het inrichten. Ik wilde een extra stopcontact in de slaapkamer, maar mijn man en oom (elektricien) zagen daar het nut niet van in. En omdat ik op de vraag “waarvoor dan?” op dat moment geen zinnig onweerlegbaar antwoord kon geven kreeg ik geen stopcontact in de slaapkamer.

Nu zit er een lelijke opbouw wandcontactdoos in de slaapkamer, omdat we er daar eigenlijk toch wel een nodig hadden kwamen we na verloop van tijd achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:47

In de slaapkamer: Stopcontact met usb aansluiting. 2 of 4 in 1. Usb is de toekomst. Heb je minder stopcontacten nodig en geen bakjes meer nodig om de kabels op aan te sluiten. Kabel in de usb en gaan. Hier komen ze ook in de keuken en bij de zetel.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:59

Je kan nooit voldoende stopcontacten hebben, zeker in de keuken niet.

Denk ook goed na waar je verlichting wil hebben, wat voor verlichting en of je deze wil kunnen dimmen. (spotjes, hanglamp, plafonnière bijvoorbeeld).

Tip is voor slimme verlichting te kiezen en daar niet op te besparen. Ik heb in de woonkamer overal Philips Hue lampen, goedkopere slimme verlichting moet je per lamp bedienen en als je een aantal spotjes hebt is dat gedoe. Bij de betere systemen kan je groepen aanmaken en die in een keer bedienen. Bij mij gaat het licht automatisch aan als de zon onder gaat en gaan de lampen in de overloop in de nacht gedimd aan op een bewegingsensor. Zo word ik niet meer gelijk wakker als ik 's nachts naar de wc moet door het felle licht.
Ik heb nog niet alle losse schakelaars weggehaald want af en toe handmatig uitschakelen is ook makkelijk.

Die van de USB aansluiting is ook handig.

En als laatste voor in de keuken, zorg voor voldoende aanrechtruimte voor het neerzetten van losse apparaten (koffiezetmachine, waterkoker, airfryer, keukenmachine etc). Of neem een apparaten garage, hier kan je apparaten neerzetten en met een (rol)luik verbergen zodat ze niet altijd in zicht staan.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:41

Voor degene met een (plint)boiler, zet in ieder geval de temperatuur niet lager dan 60 graden ivm legionella besmetting.

En afhankelijk hoe de zon op je ramen staat, kijk of je al gelijk screens kan plaatsen, of in ieder geval de aansluiting. Ons budget was helaas bij de bouw op, maar met veel glas op het zuiden, wordt het nogal warm binnen.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 29-08-22 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:46

Je kunt tegenwoordig ook screens plaatsen die werken op zonnepaneeltjes. Dan heb je geen aansluiting voor stroom nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:08

Goede tip van de (plint)boiler, maar ik meen dat het bij water dat veel gebruikt wordt niet zo speelt toch?
Meer iets van te lang stilstaand water dacht ik.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:52

pmarena schreef:
Goede tip van de (plint)boiler, maar ik meen dat het bij water dat veel gebruikt wordt niet zo speelt toch?
Meer iets van te lang stilstaand water dacht ik.

Klopt, bij ons moeten in de ruimtes die leeg staan 1 x per week de kranen/leidingen gespoeld worden vanwege legionella.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:42

Ja bij warmtepompboilers is volgens mij veelal ook het gebruik dat die automatisch eens per week naar boven de 65 graden verwarmd worden daarom.