Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:59

Roodvos daar had ik wel even vluchtig naar gekeken. Komkommer tot 15 mei en balkontomaat tot 30 april. Met dit gekke weer (en de mogelijkheid om het binnen te zetten) leek mij dit nog wel te doen deze periode. Ach het is ook maar om mij bezig te houden, soort therapeutische dagbesteding. :') wel goed punt van je om op te letten!

Paprika soep houden we van, wat dat betreft komt het goed. Maak me meer zorgen waar ik al die plantjes kwijt moet. := misschien toch een paar weggeven..

Ik lees even mee over courgette en pompoen, daar ligt mijn interesse ook!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:26

absque_dubio schreef:
Ik zag dat Paprika helaas niet bij MM stond. Dus ik ben er zelf mee begonnen. Wist ik veel dat die zo makkelijk gingen. Inmiddels een opkomst van 21 plantjes. :=
Ik zit nu even te kijken welke zaden ik van MM nog wil bestellen. Komkommer lijkt mij echt heel leuk, en balkontomaat en andijvie.
Rucola heb ik ook staan maar groeit zo hard, ben benieuwd hoe dat gaat.
Denk dat ik een pluksla ook leuk vind.
Daarnaast nog wortels en pepers staan, die groeien erg goed. En de aardbeienplantjes zijn nog mini mini.

Heb je de paprika pas net gezaaid? Ik ben benieuwd hoeveel er dan nog aan gaan komen, ik heb ze al in februari gezaaid :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:38

Hoe zien jouw paprika’s er nu uit? :D
Mijne staan binnen hoor, dat zal misschien ook schelen? Wij hebben een glazen uitbouw. Wordt je niet blij van in de zomer. Maar perfect met plantjes. :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:07

@absque_dubio, ik heb mijn tomaat op 3 april gezaaid. Geen MM tomaat, dat moet ik er wel bij zeggen. En de tomaat heeft een hele slechte start gehad (te koud, te donker en rouwvliegjes). Maar dat is nu nog maar een plantje van een cm of 4. Begint nu eindelijk wel aan te slaan en te groeien, maar het gaat zooooo langzaam. De pompoen en courgette zijn al groter en daar ben ik 1 mei mee begonnen.

Dus ik heb een plantje met een lekkere roma trostomaat van een 40-50 cm gehaald. Ik ga wel kijken wat er van mijn eigen tomaat terecht komt maar ik reken nergens op.

Ik blijf bij mijn advies om nu een plantje van een cm of 50 te kopen (tomaat/komkommer) en ervaring op te doen en de genoegdoening te hebben van het oogsten. En dan volgend jaar mooi op tijd beginnen met voorzaaien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:16

Ze zien er nu zielig uit omdat ik het weekend weg was en ze nog dorst hebben+we zijn aan het verbouwen :') let niet op er rommel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu de toppen er af geknipt en binnen 2 dagen zijn er al heel veel zijscheuten waar straks de paprika's aan moeten vormen. Een springt er met na het knippen nog zo'n 40cm boven de anderen uit haha

hagelslag

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:27

Ik kan straks mooi bezig... Tenminste als mijn rug alle gekkigheid trekt...
Mijn vader flext 3 icb voor mij in 2en en de rest moet ik dus weer zelf doen... (hij word ook ouder)
Afbeelding

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:23

Vandaag eea uit de bakken gehaald, doorgeschoten spinazie, veldsla.
Gele struiktomaat erin gezet, wortels gezaaid en andijvie een paar vakken. Die 15 dagen wachten gok ik erop hoor,onze nijntjes vinden dat heerlijk!
Verder heb ik eea binnen voorgezaaid, diverse sla soorten, ik krijg ze in de bak niet groot..dus ff zo proberen op te kweken.

Wat doen jullie tegen luis? Heb ze in mn framboos, al gespoten, 2x maar nog vol.

Verder eea geruimd. Grote bramenstruik, artisjok gedoneerd aan de overbuurvrouw. Leuk voor haar geweldig gave paddock paradise.
Rabarber eruit, die doet het niet in een pot, dus gaat in mn plantenbieb.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:47

Gillian, tegen hardnekkige luis gebruik ik grootmoeders recept: water, spiritus en afwas of zachte zeep. Even mengen in een spuitflacon. Ook goed de onderkant van de bladeren spuiten!

In de MM kennisbank staat ook een recept voor knoflook spray:
https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... en-slakken

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 07:35

Echt hoor, wat groeit alles hard!!! Niet normaal. Mijn sugersnaps zijn al zeker 90-110 cm hoog en topzwaar. Vol met bloemen, dat word een mega oogst straks!

De aardappel maar een beetje opgebonden, die namen zowat de hele bak over ipv alleen hun eigen vak. De rucola groeit ook maar door, hij is helemaal doorgeschoten, maar toch laat ik hem nog maar even staan.
Oogst daar niet zoveel van als gedacht, zeker niet nu het zo hard gaat.

De spinazie gaat ook goed, nog 2 van de 3 planten over, mega bladeren. De goudsbloem heeft een speurt genomen, heb er nog 1 over. De rest is niet opgekomen en/of heeft het niet overleefd. De overgebleven ene groeit nu als kool. Verwacht echt snel bloemen.

De aardbeien blijven bloeien en heb ook al de eerste aardbeitjes gezien <3 .
En mijn tomaat is ook al aan het bloeien. Zo leuk!

De oostindische kers en de sperziebonen gaan ook erg leuk. De komkommer moet ik continu bloemetjes van de komkommers af knijpen, anders gaat die nu al volop komkommers geven. De ene daarvan groeit echt als kool, de ander blijft wel wat achter.

Het is echt alle zeilen bijzetten op het moment omdat het allemaal zo hard groeit en bloeit. Heel erg leuk :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:19

Ik heb gisteren onze bakjes gezaaid/aangeplant. Dat het een vruchtbaar seizoen mag worden :D

Afbeelding

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:43

Ja leuk he, al dat groen!
Hier al zoveel sla geoogst, heerlijk!

Afbeelding
Tuin staat een beetje vol haha :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:51

Heerlijk!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:51

Gaaf!! Ik zie in mijn tuin ook veel groeien. Tot nu toe is tuinkers het enige dat oogstbaar is, maar misschien dit weekend ook wel een paar radijsjes. De rest groeit gewoon lekker door.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:56

Ik heb net bijna 300gr kervel ingevroren. En dat is pas 1/3 van wat er staat. De radijsjes zijn hier bijna op, wortel, pastinaak, veldsla en kruiden groeien volop, en de frieslanders kunnen we binnekort ook uit de grond halen. De eerste aardbeien zijn ook bijna rijp

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:29

Zo leuk om jullie foto’s en verhalen te lezen. *\o/*

Hier inmiddels ruim 50 paprika planten.. ik krijg het niet over m’n hart om ze weg te gooien. :o maar waar moet ik ze allemaal laten?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:35

absque_dubio schreef:

Hier inmiddels ruim 50 paprika planten.. ik krijg het niet over m’n hart om ze weg te gooien. :o maar waar moet ik ze allemaal laten?

Je woont helaas te ver weg _O-

Ik heb net een beetje magi gezaaid....
Als alles omhoog komt dan eh, heb ik heel veel voor in de soep....
Gelukkig kun je die vrij simpel invriezen.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:41

hagelslag schreef:
absque_dubio schreef:

Je woont helaas te ver weg _O-

Ik heb net een beetje magi gezaaid....
Als alles omhoog komt dan eh, heb ik heel veel voor in de soep....
Gelukkig kun je die vrij simpel invriezen.
[ [url=m/Z3Aa7E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig in pot. Dat spul woekert. _O-

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:43

absque_dubio schreef:

Een plantenbieb in je buurt opzoeken, op fb verkoopgroep plaatsen, op de fb groep van moestuin en verkoop oid. Voor aan straat zetten voor €0,50/€1
Weggooien is zonde!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 08:04

Inderdaad, uitdelen, op Facebook zetten, je komt er wel vanaf!

Foto van een dag of 3 geleden.
720g spinazie geoogst (2 vakjes). En gelijk klaar gemaakt en ingevroren.
Mn paksoi moet ook, en mn rucola loopt ook een beetje uit de hand...
Wil eigenlijk wel direct nieuwe dingen er in zetten. Maar heb mn spinazie de kans gegeven nog wat verder uit te lopen.
In de spinazie bakken gaat dan paksoi of rucola. En in de andere bakken andijvie en bietjes. Moet even naar de kalender kijken, maar misschien lukt wortel ook nog.

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 08:25

Wat groeit het mooi bij iedereen!
En in ben zo blij met deze regen, scheelt weer een hoop water geven.

Bij mij staan ook eindelijk de sugarsnaps in bloei dus hopelijk kan binnenkort ook wat oogsten. Ik had al wel radijsjes, maar die zijn allemaal naar mijn vader gegaan. De sla is nog lang niet zover, en dadelijk heb ik de pluksla, rucola, kropsla en snijbiet gelijktijdig klaar denk ik :') . Er heeft wel een slak in een pluksla plantje gezeten. Ik hoop dat die zich nog hersteld.
Stamboontjes groeien mooi door, net als de goudsbloem.
Aardbeien staan mooi in bloei, die geven kort maar overdadig aardbeien. En heel benieuwd hoe mijn nieuwe aardbei het doet en smaakt.

De courgettes en pompoen groeien enorm, zullen dadelijk wel een grotere pot moeten. Tweede pompoen is ook opgekomen, dadelijk maar kijken wat ik met de overblijvers doe. Basilicum gaat traaaaaaag, en tomaat wordt eindelijk een plantje.

En buiten de MM om heb ik 2 potjes voorgezaaid met boerenkool, die zijn net opgekomen. Over een week of 2 zaai ik nog 2 voor. Ik heb ze om te volgen maar even als palmkool in de app gezet.
En volgens het boontjes principe heb ik zonnebloemen voorgezaaid. Stuk of 30. In 2 grote flexi emmers. Die ga ik dadelijk uitzetten langs de rand van mijn gras.

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:38

Mag ik hier misschien een vraag stellen? Ik heb een op mijn balkon in verschillende vakken groente en fruit planten staan. Zo ook in deze bak. Hier staan aarbeien, lente ui en sla planten in.

Afbeelding

Ik weet dat de sla plantjes te dicht op elkaar staan maar had nog maar een klein beetje over en kon ze alleen per 8 kopen. Het idee was de plantjes die het beste aan sloegen te behouden.

Maar helaas ontdekte in vorige week, ik denk, bladluis op m'n aarbeienplantjes.

Afbeelding

Ik heb toen op aanraden van het tuincentrum dit spul gekocht.

Afbeelding

Aan het begin van de avond m'n aarbeien voor de tweede keer behandeld. Toen ik net buitenzwembad zag ik helaas dat de beestjes nu ook op m'n sla zaten. Is dit nog behandelbaar of is het einde oefening?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:44

Wat een gezellig plekje Kimm!

Dat ziet er zeker uit als bladluis. Zolang je planten er nog gezond uit zien zeker de moed niet laten zakken. De bak leeghalen kan altijd nog.

Ik zou de hele bak voor de zekerheid behandelen.
Behandel ook goed de onderkant van de bladeren.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 22:03

Hier nog net voor het donker mijn moestuin verzorgd. Spinazie en rucola er beide uit, vervangen voor sperziebonen en oost indische kers.

Beide komen uit een pot van 17 cm, de hele pot was al kluit geworden.
Dus de sperziebonen maar met zijn vieren (gehele kluit) overgezet. Is geen klim variant stond op het zakje.

De oost indische kers mocht er echt maar 1 van in dd bak. Dus die met pijn in het hart in 2en gesplitst en met uiterste precisie geprobeerd 1 over te zetten.
Klein kluitje wortels bleven er maar aan, dus weet niet of het wel wat gaat worden…

Heel spannend dit…

De rucola die er eerst stond eerst nog even goed leeggeplunderd, maar was net een struik zo groot..

Zag bij het husselen van de mix een eigenwijs aardappeltje, die drong door in het volgende vak :')

Heeel leuk dat ik een aardappel gevonden heb, heb hem netjes weer terug gestopt in zijn eigen hok.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:15

Haha, die aardappel heeft het nog niet gesnapt :').

Ik ben benieuwd hoe dat met die O-I kers gaat. Ik heb wel eens O-I kers in een bloembak gehad. Dat kwam een jaar later overal tussen de klinkers naar boven :').

Het is heel mooi maar net onkruid.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:28

Ik ben ook benieuwd. Wij hebben een serre/kas met lage en hoge bakken. Op dezelfde dag heb ik in een lage en in een hoge bak O-I kers gezaaid. Die in de lage bak doet gelukkig een beetje normaal, maar die in de hoge bak is gi-gan-tisch! De basilicum die erbij staat krijgt zo goed als geen licht meer! Ik zou de kers er zomaar uithalen, maar dat vind ik dan ook weer zielig. Maar dat is de basilicum nu ook.
Hmmm... dilemma's...
Het verschil tussen de lage en hoge bakken zie je bij de andere groenten ook. Af en toe krijg ik er een Alice in Wonderland-gevoel van :wow: