Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:54

Ik sta op een doe het zelf plek waar ik niks voor hoef te betalen _/-\o_ . Dus ik heb alleen het hooi em vitaminebrokjes maandelijks. De hoefsmid komt 3 keer in t jaar, meer is niet nodig. Wormen hebben ze eigk ook nooit. Enten is er 1 allergisch voor en ze komen verder nooit met anderen in aanraking.
Privé leef ik al jaren zo zuinig mogelijk. Geen tv, geen auto, geen vakanties, zoveel mogelijk 2e hands kleding. Ik heb gelukkig een vast energiecontract nog. Ik kan op m'n werk regelmatig mee eten dus dat scheelt ook.
Mijn inkomen is rond bijstandsniveau. Ik leef zo al jaren, dus het is een soort sport geworden om met zo min mogelijk geld, zoveel mogelijk vrijheid te behouden, want dat is het belangrijkst voor mij in het leven samen met mijn dieren. En op de een of andere manier lijkt het wel als je op zo een manier leeft, dat dit soort gelukjes als een gratis plek op je pad komen.
Moet wel zeggen dat het krap begint te worden qua boodschappen ook, dus we gaan zien waar het schip gaat uitkomen.
Overigens heb ik wel een spaarpot voor mijn dieren mocht er ooit iets aan de hand zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:06

Ik ben als ik dit soort dingen lees altijd wel blij dat mijn ouders vroeger streng waren dat niet de hele wereld paard was. Vakanties, vriendschappen buiten de paarden, opleidingen en andere hobby's/uitjes werden flink gestimuleerd.
Als puber natuurlijk niet te redden, maar als volwassen persoon wel blij met deze aanpak.

In kan er nu maar moeilijk aan wennen als mensen 100% paard ademen.
Er zijn imo zoveel mooie dingen in het leven.

En uiteindelijk brengt het juist heel veel vrijheid op paardengebied met een goede baan, fijne vriendschappen en een balans tussen werk/paard en prive. :D

IngeK

Re: Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:29

Ik snap dan weer niet dat mensen stalling weten te vinden voor 100-200 euro per maand inclusief ruwvoer, dat kan toch nooit uit? Als je daar de kosten voor de stalhuur etc vanaf haalt kan een groot paard toch nooit de aanbevolen 2% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof binnenkrijgen? (Voor een paard van 600 kg dus 12 kg droge stof = circa 13-14 kg hooi per dag). En dan heb ik ook nog verwachtingen bij de kwaliteit van het hooi... Goed als je stal heel veel eigen land heeft is het makkelijker, maar ook dat kost geld (en gras dat je anders zou kunnen hooien).

Paarden fatsoenlijk houden is een rijkeluishobby, maar dat vind ik ook van koeien, varkens, geiten, etc. fatsoenlijk houden. Met "mijn" standaarden van dierenwelzijn zouden heel wat mensen ook geen vlees meer kunnen betalen. Maar dat is off topic :D

Zelf heb ik gewoon ontzettend veel geluk gehad dat ik twee paarden aan huis kan houden. Geluk dat ik een universitaire studie heb kunnen doen, geluk dat ik in de juiste sector ben gaan werken, geluk dat ik mijn vorige huis op het juiste moment gekocht heb, geluk dat ik een partner ben tegengekomen in dezelfde situatie (ook een goede baan, ook een koophuis in de juiste tijd gekocht)... Ben ik heel dankbaar voor en ik besef me heel goed dat dat niet "normaal" is. En dat het ook zomaar weer afgelopen kan zijn als ik een keer iets minder geluk heb in het leven...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:35

Altijd pony’s gehad, vaak 2 soms 3. Of ik nou getrouwd was, student of alleenstaande moeder, ik kon ze altijd betalen. Door te werken en zuinig te leven.
Toen ik ze 11 jaar op eigen land had stonden ze goedkoop maar moest ik er vaak naar toe. Toen de hypotheek afbetaald was en ik ‘s zomers niet bij voerde + toen er pensiongasten stonden was het supergoedkoop.
Nu staan ze weer in pension voor onder de €150 dag en nacht buiten, maar ben ik wat meer vrij. ‘s Winters moet ik kuil extra betalen. Omdat ze zo natuurlijk staan zijn ze doorgaans zeer gezond.
Verder ga ik weinig uit eten, rook niet en denk bij aankoop van spullen gauw aan Marktplaats en de kringloop. Ik ga wel veel op vakantie maar vaak naar huizen van familie of vrienden. Of ben bijv. huis(dieren)oppas. Laatst nog 2 weken Gelderland en 3 weken Amsterdam.

Ik heb nu een sabbatical van de opbrengst van het land maar verder hoef ik met deze leefstijl niet meer dan 3 dagen te werken zodat er ook genoeg tijd voor de pony’s overblijft.
Helpt mee dat Friesland (nog) niet zo duur is. En ik hoef geen dure dekjes enz. Mijn oude pony’s gaan naar de Paardenkamp. (Maar heb nu twee jonkies)
Dus zo doe ik dat!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:40

IngeK schreef:
Ik snap dan weer niet dat mensen stalling weten te vinden voor 100-200 euro per maand inclusief ruwvoer, dat kan toch nooit uit? Als je daar de kosten voor de stalhuur etc vanaf haalt kan een groot paard toch nooit de aanbevolen 2% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof binnenkrijgen? (Voor een paard van 600 kg dus 12 kg droge stof = circa 13-14 kg hooi per dag). En dan heb ik ook nog verwachtingen bij de kwaliteit van het hooi... Goed als je stal heel veel eigen land heeft is het makkelijker, maar ook dat kost geld (en gras dat je anders zou kunnen hooien).

Paarden fatsoenlijk houden is een rijkeluishobby, maar dat vind ik ook van koeien, varkens, geiten, etc. fatsoenlijk houden. Met "mijn" standaarden van dierenwelzijn zouden heel wat mensen ook geen vlees meer kunnen betalen. Maar dat is off topic :D

Zelf heb ik gewoon ontzettend veel geluk gehad dat ik twee paarden aan huis kan houden. Geluk dat ik een universitaire studie heb kunnen doen, geluk dat ik in de juiste sector ben gaan werken, geluk dat ik mijn vorige huis op het juiste moment gekocht heb, geluk dat ik een partner ben tegengekomen in dezelfde situatie (ook een goede baan, ook een koophuis in de juiste tijd gekocht)... Ben ik heel dankbaar voor en ik besef me heel goed dat dat niet "normaal" is. En dat het ook zomaar weer afgelopen kan zijn als ik een keer iets minder geluk heb in het leven...

100 of 200 is nog al een verschil.

Hier een particuliere stal, net iets over die 200 maar voor 200 sta je hier in de omgeving wel.

Geen binnenbak! Prima buitenbak qua formaat maar afhankelijk van het seizoen nat of mul of zwaar. Dus behelpen soms.
Wel paarden elke dag naar buiten, in de groep, hooi bijvoeren als er te weinig gras is, altijd beschikking over beschutting (bomen) en water. Nachten op stal.
Op deze stal zelf uitmesten, stal hiervoor werd dit gedaan.

Die 200 pm is dus in mijn omgeving nog steeds te doen maar zonder 'luxe' voor de mens.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:47

IngeK schreef:

‘Mijn boer’ heeft die grond toch, onze pony’s begrazen het. Een bevriende loonwerker maait en hooit. Ze zullen over en weer elkaar helpen en de kosten laag houden. Verder is het doe-het-zelf.

Ik heb echt op veel (goedkope) stallingen gestaan in de loop der jaren, echt niet alleen rijkelui die ik daar aantrof. Zelfs mensen met bijstand/ziektewet, maar goed dat kan mss alleen in het noorden.
Blij dat deze fantastische hobby hier niet alleen voor de rijke mensen is!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:10

IngeK het kan prima. Ik sta bij een boer voor 185. Prima plek, meer dan voldoende ruwvoer, flink weidegang, buitenbak en het bos op 400 meter of zo alleen geen luxe voor mij als mens. Maar die hoef ik ook niet.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:18

Ja regio maakt veel uit natuurlijk, en netwerk/de juiste mensen kennen. :j
Maar ik vind het knap. En denk ook niet dat die pensionhouders daar veel aan overhouden...

Maar goed ik zit dan ook aan het andere uiterste qua hooi. Die van mij eten rustig 150 euro per paard per maand op. Ik heb geen weide (alleen om af en toe te snacken), weinig opslag en geen groot materieel, waardoor een grote leverancier iedere maand kleine baaltjes moeten komen brengen. Daar betaal je natuurlijk voor.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:30

Ik vind het de laatste tijd erg lastig om rond te komen. Ben nu ook echt mijn uitgavenpatroon aan het “resetten”. Ben heel verbaasd hoe sommige mensen in mijn omgeving waarvan ik denk (zeker weten doe ik het niet) dat ze een stuk minder verdienen dan ik meerdere paarden kunnen hebben.

Ik betaal nu 350,- aan stalling all in en inclusief trailerstalling. Heb een koopwoning, ben wel alleen dus kan mijn kosten met niemand delen.

Ben al redelijk jong begonnen met weekendbaantjes en dus altijd geld gehad, moet nu heel erg wennen dat ik niet meer kan kopen wat ik wil en soms nee moet zeggen omdat ik geen geld heb :')

Heb gelukkig een leuke baan waar ik de komende jaren nog standaard omhoog ga in salaris. Hoop in de toekomst een veulen uit mijn merrie te kunnen fokken en dus 2 paarden te kunnen onderhouden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:32

Sunnda schreef:
Ik ben als ik dit soort dingen lees altijd wel blij dat mijn ouders vroeger streng waren dat niet de hele wereld paard was. Vakanties, vriendschappen buiten de paarden, opleidingen en andere hobby's/uitjes werden flink gestimuleerd.
Als puber natuurlijk niet te redden, maar als volwassen persoon wel blij met deze aanpak.

En uiteindelijk brengt het juist heel veel vrijheid op paardengebied met een goede baan, fijne vriendschappen en een balans tussen werk/paard en prive. :D

Ik vraag me af hoe dat een ander uitmaakt?

Ik moest van mn moeder een team sport doen naast het paardrijden, maar uiteindelijk kwam ik altijd in de knoei met combineren als er wedstrijden waren en koos ik altijd voor de pony's.

Mijn ouders waren niet heel reislustig en ik heb die behoefte ook helemaal niet heel sterk. Leuk als het een keer kan, maar heb niet die enorme drang dat ik 1, 2 of vaker pj op vakantie MOET.

Een sociaal leven hebben we al lang niet meer en ik mis het totaal niet. Ben een feestbeest geweest toen ik jong was, maar daarna was het ook wel klaar. Leuk een spontaan feestje, maar ook geen moeten. En vriendschappen met bijbehorende verplichtingen en gedoe hou ik echt niet van.

En ja, wij genieten van onze beestjes en zitten regelmatig alleen maar naar ze te kijken.

Waar doen we het van? Werken en keuzes maken. Maar als ik morgen moet kiezen tussen nieuwe schoenen of iets voor de beesten en ik kan het maar 1x uitgeven, vind ik het geen enkel probleem dat het iets voor de beesten is.

Toen onze zoon klein, jong was en nog thuis woonde, deden we wel meer buitenshuis om hem dat mee te geven. Uitstapjes, vakanties, shoppen, sporten.
Maar ook hij heeft veel beestenboel meegekregen en dat is niet slecht geweest. Hij is zelf wel super sociaal, sport en gaat wel op vakanties.

Het is ook niet alleen het geld, maar ook of je de dieren vertrouwd kan achterlaten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:40

Mijn grote pakken hooi zijn dit jaar duur. Zou de precieze prijs terug moeten zoeken maar rond de 16 euro.
Daar voer ik 2 paarden 3 a 4 weken mee. In de winter wat korter.

Voorheen ook mensen in pensioen gehad. Goede buitenbak. Dagelijks in een droge wei, ook in de winter.
Maar meer dan 170 kon ik niet vragen.
Nu paar jaar verder misschien wel.
Maar nooit boven de 200.

Kwam er toen wel aan uit.

Nu verkoop ik hooi dat we over hebben.
Dat valt dit jaar tegen.
Met een paar paarden op pension moesten die dat erbij opbrengen.
Maar gewoon zo verkopen is veel relaxter.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:43

IngeK schreef:

Ik denk dat het verschil er een beetje in zit of er winst uitgehaald moet worden, of niet.

Ik sta voor ietsje meer dan 200 euro, dat is exclusief vlas gebruik. Nu heb ik een heel schoon paard dus ik betaal nooit 250 euro. Maar ik sta wel bij mensen aan huis, die een huis met stallen hebben voor hun eigen paarden en toevallig extra stallen voor 3 pension paardjes. Tuurlijk blijft er iets over van het pensiongeld, maar er hoeft geen brood op de plank te komen van het geld dat ik betaal. Hooi komt voor een heel groot deel van eigen land of word ingekocht bij de buurman-boer. Die paarden kosten gewoon niet veel geld om thuis te hebben op die manier, dus hoeft het pensiongeld ook niet hoger.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:45

Ik heb er 3 in pension staan, ik betaal alles van mijn salaris, ik werk full time.

Mijn man betaald de vaste lasten.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:48

IngeK schreef:

Kom maar in het noorden wonen, dan vind je die stallen wel :) die van mij is nu nog net onder de €200. Ze hebben 12 hectare land voor nog geen 20 paarden, dus gras en hooi genoeg voor ze. Dat maakt ook dat het goedkoper is, hadden ze hooi moeten inkopen had het voor deze prijs waarschijnlijk niet gekund

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:33

Sunnda schreef:

Oh ik heb het leven buiten de paarden wel gezien hoor. Maar je maakt mij niet blij met shoppen terrasjes of vakanties. Ik word intens gelukkig van de paarden en het buiten zijn in de bossen :D . Houd niet van binnen opgesloten zitten of grote menigten met veel prikkels. Vriendinnen heb ik gelukkig wel buiten de paarden om, maar daar ga ik er ook niet echt mee op uit. Liever gewoon thuis beetje nageltjes lakken, maskertjes etc. Het hoeft niet veel te kosten.

Ik snap dan weer niet hoe mensen het vol kunnen houden om en fulltime te werken, en een rijk sociaal leven te hebben, en nog paarden hebben en en en. Als ik dat alleen al hoor word ik al moe :+ .

Zo zie je maar; iedereen is anders, met andere behoeftes. En gelukkig maar ook!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:37

prugelpiet schreef:
IngeK schreef:

Ik denk dat het verschil er een beetje in zit of er winst uitgehaald moet worden, of niet.

Ik sta voor ietsje meer dan 200 euro, dat is exclusief vlas gebruik. Nu heb ik een heel schoon paard dus ik betaal nooit 250 euro. Maar ik sta wel bij mensen aan huis, die een huis met stallen hebben voor hun eigen paarden en toevallig extra stallen voor 3 pension paardjes. Tuurlijk blijft er iets over van het pensiongeld, maar er hoeft geen brood op de plank te komen van het geld dat ik betaal. Hooi komt voor een heel groot deel van eigen land of word ingekocht bij de buurman-boer. Die paarden kosten gewoon niet veel geld om thuis te hebben op die manier, dus hoeft het pensiongeld ook niet hoger.

Dat vind ik altijd erg moeilijk. Zelf heb ik ook enkele paarden in pension. Ik werk fulltime, heb een prima loon en heb zogezegd alleen maar die pensionners nodig om mijn eigen paarden te betalen.
Maar… uiteindelijk ben ik wel minimaal 2 uur per dag bezig. En mest scheppen en stallen klaarmaken doe ik echt niet ‘voor de leuk als hobby’. Ik vind het dan erg krom dat mensen wel begrijpen van een manege dat de kosten eruit moeten, maar dat een particulier er dan maar net een habbekratsje aan moet overhouden.

Overigens betaalden mensen hier vroeger 200 euro pm maar daar kan ik nu niet meer aan uit met de prijsstijgingen.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:37

Ik merk wel dat ik steeds minder dingen kan doen buiten werken en paard om. Ik ben alleen, dus alle uitgaven zijn ook voor mijzelf. Heb een leuke baan dat netjes verdient, maar eind van de maand blijft er weinig/niets over. Maar om na 11 jaar paardlief aan de kant te zetten, no way. Zou zelf nog liever op straat wonen dan haar weg te doen ;) .

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:21

prugelpiet schreef:

Dat zal ook een rol spelen inderdaad. De boer bij ons haalt hooi van eigen land en willen we brok voeren dan moeten we dat zelf doen. Het is voor hem ook een neveninkomst en winst is niet zijn hoofdmotief.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:41

Keuzes maken inderdaad, ik doe eigenlijk niks meer naast mijn paard. Heb geen dure kleding en extra luxe. Paard staat op een plek waar ze het goed heeft, voor mij is het minder luxe maar dat vind ik niet erg. Heb veel dingen laten vallen, ga niet op vakantie en we doen minder uitjes in het jaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:51

Hmm, als ik naar mezelf kijk heb ik de pech dat ik niet aan een huurhuis of koophuis kom, maar de mazzel dat ik voor een leuk tarief nu kan huren bij mijn ouders. Hierdoor lukt het me als 25 jarige met een prima HBO baantje voor 4 dagen in de week om mijn paard te onderhouden. Die kost me zo'n 600 a 700 euro per maand. Echt mega veel, maar ik kan gewoonweg geen goedkopere stalling vinden in deze regio waar hij gewoon buiten kan staan met 24/7 ruwvoer, vriendjes en een schuilstal. Gelukkig zijn de vaste lasten verder dus laag. Zuinig autootje die ik ook nog eens deel met m'n vriend (hij de benzine en het onderhoud en ik weer de belastingen en verzekeringen). Hij doet de boodschappen, ik weer de 'grotere aankopen'. Zo verdelen we het aardig en door veel te laten (ik ga eigenlijk niet naar de kroeg of veel uit eten, ik boek geen dure vakanties en we gaan sowieso niet zo vaak met vakantie) redden we het aardig zonder extreem op ons geld te hoeven letten. Komt er een nieuwe PlayStation uit? Dan kopen we die toch. Of dat nieuwe dekje die toch wel heel mooi is? Prima. Ook kan er bijna elke maand nog wel een deel naar de spaarrekening. Ik mag in m'n handjes knijpen denk ik met deze situatie. Toch zou ik liever minder luxe met m'n paard staan en daar wat geld op besparen want eerlijk, 700 euro per maand is bizar en zo'n groot gat in het salaris. Daarvan kunnen we theoretisch op een andere plek in Nederland allebei een paard van kopen. Blijft toch wel de droom.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:25

8nnemiek schreef:
Mijn paard staat aan huis en kost zo’n 50 euro per maand. Dat is goed te doen met een gewone baan.

Eet die geen hooi dan ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:10

Als je zelf hooi kan laten persen hoeft hooi voeren niet duur te zijn.
Wij zijn hier ook maar 16 euro kwijt voor een grote baal. Eten 2 paarden minimaal 3 weken van.
Vitamine korrel erbij, 7 euro per paard.
Dan heb je stalbedekking nodig of niet en hoeveel?
En meen me te herinneren dat Annemieke zelf kan bekappen?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:33

Niet op vakantie gaan :Y)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:58

Poekkie schreef:
prugelpiet schreef:

Dat vind ik altijd erg moeilijk. Zelf heb ik ook enkele paarden in pension. Ik werk fulltime, heb een prima loon en heb zogezegd alleen maar die pensionners nodig om mijn eigen paarden te betalen.
Maar… uiteindelijk ben ik wel minimaal 2 uur per dag bezig. En mest scheppen en stallen klaarmaken doe ik echt niet ‘voor de leuk als hobby’. Ik vind het dan erg krom dat mensen wel begrijpen van een manege dat de kosten eruit moeten, maar dat een particulier er dan maar net een habbekratsje aan moet overhouden.

Overigens betaalden mensen hier vroeger 200 euro pm maar daar kan ik nu niet meer aan uit met de prijsstijgingen.

Dat snap ik heel goed. Moet ik er wel bij zeggen dat wij in principe ‘vol pension’ staan, maar op de dagen dat we komen zelf onze stal gewoon even mesten en de weilanden.

Ik heb ook maar 1 stalgenootje en de eigenaren, dus het is een beetje met z’n allen voor z’n allen, maar het ‘moet’ niet. Ik rij bijna dagelijks een rondje met de kruiwagen door het land, mijn stalgenootje ook. Dat scheelt toch weer 2 kruiwagens op een dag voor de stalhouder. Het kost 15 minuten en geeft een hoop waardering.

Maar voor service kan ook gewoon betaald worden vind ik, dus als jouw pensionklanten niet standaard bijna dagelijks helpen ergens mee, vind ik best dat daar wat extra stalgeld tegenover kan staan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:58

Ik lees hier veel we gaan niet op vakantie,hoe denkt jullie partner daar over?