Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:28

5 procent verschil.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:36

Ik lees al langere tijd mee in het topic. Jammer dat het bij sommige mensen zo moeizaam gaat.

Wij hebben 3 jaar geleden ons huis gekocht, en binnen 1,5 verkocht met meer dan een ton overwaarde. Ons huidige huis hebben we redelijk goed kunnen kopen. Zelfs onder de vraagprijs. Vraag me niet waarom.. Ja er moest een nieuwe keuken in maarja niet zo erg.

Zouden jullie als verkopers een makelaar overwegen die zonder Funda werkt als het (aardig wat) in courtage scheelt? Tegenwoordig ben je al te laat als het op Funda staat. De makelaar heeft een groot bereik in eigen stad, groot zoekersbestand en actieve social media.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:00

Wat balen horsii, het zit ook niet mee.
Booooo fijn dat jullie goed hebben kunnen kopen. Als ik het vragen mag, hoe weet je dan dat je onder de vraagprijs kan bieden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:00

@Booooo
Ik niet, want er zijn veel mensen die niet in een bepaald (klein) gebied zoeken, maar in een ruime straal.
Zelf mis ik huizen die alleen door een makelaar op zijn eigen site gezet wordt.
Ik zoek nl iets wat op max 1:30 uur vanaf Amstelveen is (mijn mans werk) en dat mag zowel in Drenthe zijn als Limburg.

De mensen die vanaf buiten hier komen wonen hadden niet speciaal een zoekopdracht voor deze plaats staan (hebben heel weinig inwoners) maar zochten iets voor een bepaalde prijs, X aantal km vanaf het westen voor een X bedrag.

En wat scheelt het in courtage? 1% is tegenwoordig redelijk normaal en ik heb liever een huis die ook in het westen wordt bekeken en daardoor een hogere verkoopprijs oplevert dan alleen in de buurt bekend blijft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:07

Booooo schreef:
Ik lees al langere tijd mee in het topic. Jammer dat het bij sommige mensen zo moeizaam gaat.

Wij hebben 3 jaar geleden ons huis gekocht, en binnen 1,5 verkocht met meer dan een ton overwaarde. Ons huidige huis hebben we redelijk goed kunnen kopen. Zelfs onder de vraagprijs. Vraag me niet waarom.. Ja er moest een nieuwe keuken in maarja niet zo erg.

Zouden jullie als verkopers een makelaar overwegen die zonder Funda werkt als het (aardig wat) in courtage scheelt? Tegenwoordig ben je al te laat als het op Funda staat. De makelaar heeft een groot bereik in eigen stad, groot zoekersbestand en actieve social media.

Je hebt tegenwoordig heel veel Internetmakelaars welke zonder courtage werken en vast bedrag.
Ik heb daar laatst gebruik van gemaakt, was 1675 euro all in, huis stond gewoon op funda incl foto's/inmeten/onderhandelingen ed.
Enige wat ik zelf moest doen waren de bezichtigingen inplannen en de rondleidingen doen.
Ging perfect en goed contact met de makelaar. Makelaar heb je momenteel echt niet nodig :D als het maar op Funda komt!

Ik heb hetzelfde pakket trouwens gevonden voor 695 euro all in.
Deze ga ik gebruiken voor mijn eigen huis.
Collega van mij heeft er goede ervaringen mee.

Balen Horsii, scheelt nogal.... :(:)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:34

Wat jammer dat het bod niet geaccepteerd is Horsi! :\

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:25

horsii schreef:
5 procent verschil.

Volgens mij span jij wel de kroon met afwijzigingen. Wat ontzettend vervelend. Kan mij voorstellen dat je er de balen van hebt zo langzamerhand .

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:44

Ja en de best is al boden we bij een ander huis 26 procent over werden we nog overboden, het moet het ook wel waard zijn..

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:18

Ah nee horsii!! Wat kl*te zeg! :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:22

horsii schreef:
Ja en de best is al boden we bij een ander huis 26 procent over werden we nog overboden, het moet het ook wel waard zijn..

Jezus, dat is op een huis van 300k, 78k overbieden :wow: !

Even een nummertje gedaan, hoor. Kan natuurlijk ook 200k zijn en 52k overbieden. Wat alsnog bizár is.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 21:29

Was wel wat duurder als drie ton maar naar ons inziens niet meer waard ook als wat wij geboden hebben.
Van binnen moest het gemoderniseerd worden, de schoorstenen moesten gedaan worden en er was nog geen schuur oid of fietsen berging.
Ach ooit komt er iets.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:39

Talishe schreef:
Wat balen horsii, het zit ook niet mee.
Booooo fijn dat jullie goed hebben kunnen kopen. Als ik het vragen mag, hoe weet je dan dat je onder de vraagprijs kan bieden?

Huis stond al een aantal weken te koop, mensen waren al verhuisd en vraagprijs was gezakt. Makelaar gaf aan dat ze er vanaf wouden. Met oog op nieuwe keuken, nog eens 10k onder de al gezakte vraagprijs geboden. Hoop heen en weer gebel want er zou nog een andere partij zijn met aankoopmakelaar. Uiteindelijk zijn wij het wel geworden. Ik heb echt geen idee waarom het zo ‘lang’ te koop stond. Ik ken de wijk super goed. Onze overburen hebben vorige maand verkocht voor een ton meer als wij vorig jaar voor hebben gekocht :+ Wij hebben 2 extra uitbouwen(waren er al) , 1 extra tuin (zelf gecreëerd) en dus een nieuwe keuken, nieuw schilderwerk (mijn man is schilder). Binnenkort wel een makelaar laten komen voor een waardebepaling, ben wel benieuwd :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:00

_San87_ schreef:
horsii schreef:

Even een nummertje gedaan, hoor. Kan natuurlijk ook 200k zijn en 52k overbieden. Wat alsnog bizár is.

Je geeft zo precies aan hoe het bij ons is gegaan.
Maar dat is het wel waard. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:12

MirandaMalik schreef:
_San87_ schreef:

Je geeft zo precies aan hoe het bij ons is gegaan.
Maar dat is het wel waard. :D

Maar eigenlijk is het toch bizar... Je hebt de taxatiewaarde, de verkopers zullen t huis waarschijnlijk voor wat meer online zetten en dan moet je vaak nog meer dan 50k over bieden om überhaupt een kans te maken ;(.

Dat is jezelf financieel klem zetten, toch? Wat als de bubbel barst... Dit is financieel gewoon niet gezond meer :\.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:14

horsii schreef:
Was wel wat duurder als drie ton maar naar ons inziens niet meer waard ook als wat wij geboden hebben.
Van binnen moest het gemoderniseerd worden, de schoorstenen moesten gedaan worden en er was nog geen schuur oid of fietsen berging.
Ach ooit komt er iets.

Wat het huis daadwerkelijk gekost heeft maakt voor mijn punt niet uit, dus op zich hoef je dat niet te verantwoorden. Wat jullie willen uitgeven aan een huis is jullie keuze :j.

Ik hoop van harte dat er binnenkort iets op je pad komt +:)+.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:17

Wij zitten financieel niet klem hoor, de hypotheek is goedkoper dan een eenvoudig huurappartementje.
Wij willen ook niet weer verkopen over een paar jaar dus of het waarde behoudt maakt ons niet uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:20

MirandaMalik schreef:
Wij zitten financieel niet klem hoor, de hypotheek is goedkoper dan een eenvoudig huurappartementje.
Wij willen ook niet weer verkopen over een paar jaar dus of het waarde behoudt maakt ons niet uit.

Dan is het anders, inderdaad. Als je over een paar jaar wel verder zou willen en de markt klapt in, dan heb je wel een probleem.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:24

Ik lees met jullie mee maar vraag mij al langere tijd af wat die huizenmarkt over paar jaar gaat doen . De huizen kunnen toch niet altijd zo bizar hoog blijven zou de markt ooit weer instorten ?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 22:41

viphorse schreef:
Ik lees met jullie mee maar vraag mij al langere tijd af wat die huizenmarkt over paar jaar gaat doen . De huizen kunnen toch niet altijd zo bizar hoog blijven zou de markt ooit weer instorten ?

Dar lijkt mij ook en zegt de aankoopmakelaar ook, maar wanneer stort het in ?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:58

_San87_ schreef:
Maar eigenlijk is het toch bizar... Je hebt de taxatiewaarde, de verkopers zullen t huis waarschijnlijk voor wat meer online zetten en dan moet je vaak nog meer dan 50k over bieden om überhaupt een kans te maken ;(.

Dat is jezelf financieel klem zetten, toch? Wat als de bubbel barst... Dit is financieel gewoon niet gezond meer :.

Ik denk dat als de bubbel barst er weer heel veel mensen met een huis onder water zitten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 23:01

Wanneer die bubbel barst wordt ons bod eindelijk geaccepteerd haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:13

Joehoe, lees hier ook maar even mee. Deze week mijn eerste bezichtingen gepland. Ben een starter en een millenial met chronische latente stress over wonen.

Zit nu in een huurwoning in de randstad. Heel leuk huisje, 2 tuintjes en 2 verdiepingen, erg schappelijk geprijsd, echt geluk mee. Maar niet toekomst-bestendig, en iets als dit gaan we ook nooit meer vinden. 't is sociale huur en we voldoen niet meer aan de inkomensnormen (ondanks dat ik wel 8 jaar sta ingeschreven nog... Je zou bijna denken, ga een jaartje thuis zitten...... We hebben genoeg spaargeld := ) . Vrije sector kunnen we letterlijk alleen maar op achteruit gaan. Koopwoning gaan we er qua maandlasten ook op achteruit. Maargoed.... Dat lijkt dan voor nu de enige opties om ooit aan een eensgezinswoning te komen met 3 slaapkamers (we hebben nu 2 hele kleine). En ik werk thuis, komen hopelijk ooit nog baby's. Dusja. De ruimte is nodig.

We kijken nu in Braboland omdat we de natuur daar heel mooi vinden en het op redelijke afstand is. Oosterhout heeft als enige een gunstige startersregeling en is vrij goedkoop.
Maar mijn latente stress is er niet beter op geworden als ik de verhalen hoor over overbieden etc. := En dan moeten we nog nadenken over of we écht alles "achter willen laten" . We moeten nog uitsluitsel krijgen over het bedrag dat we kunnen lenen, maar ik hoop en denk dat we rond de 330 uitkomen. Kan door wat ingewikkelde dingen echter ook naar beneden of boven uitvallen.

Nou goed. Hoop overwegingen allemaal. Leuk om te volgen hoe andere dealen met deze roerige tijden en stress.
Wat betreft de prognose is er volgens mij geen enkele indicatie dat de prijzen naar beneden gaan. Hoogstens dat de stijging minder hard doorzet. Maargoed. Het kenmerk van een crisis is volgens mij toch dat 'ie onverwachts komt.... Dus wie weet :=

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:18

Pff ik lees toch wel wat berichten die mij een beetje ontmoedigen.. :(
Horsii: hopelijk vinden jullie snel een fijn en geschikt huis!
Hier samen met mijn partner als starters op zoek naar een huis in Brabant (bij voorkeur niet te groot en wat wij later kunnen gaan verhuren). Ook wij ervaren grote moeite in deze bizarre tijd. We hebben beiden een prima salaris en prima spaargeld maar blijven wel realistisch en willen geen onmogelijk bedrag uitgeven voor een huis wat het in onze ogen niet waard is. Vorige week een bieding gedaan op een simpel rijtjeshuis maar ook dat is voor meer dan 4 ton verkocht en moest nog het eea aan gebeuren.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:22

Charaz schreef:
Ik denk dat als de bubbel barst er weer heel veel mensen met een huis onder water zitten

Dat kan goed meevallen.. want iedereen heeft het over “als de bubbel barst” maar wie zegt dat de huizenprijzen zo extreem dalen? Er zal wel een minder grote run op komen, en dan zullen de prijzen wel iets dalen. Maar als je het over langere termijn bekijkt, zijn de huizen in alle jaren gestegen in prijs. Ik bedoel even los van de crisis, maar 40 jaar geleden kon je een huis voor 100.000 gulden kopen, datzelfde huis was 10 jaar geleden 250.000 euro waard, en nu 500.000 euro... dus ik geloof persoonlijk niet dat huizenprijzen nu ineens met tonnen tegelijk gaan kelderen :n

Je moet alleen niet verplicht moeten verkopen als er een dip komt. Voor mij persoonlijk was dat de reden om geen klein appartement te kiezen. Ook al zou ik daar momenteel genoeg aan hebben.

En daarnaast hebben veel mensen hun huis met overwaarde verkocht. Als je dat weer in een nieuwe woning hebt gestoken, komt het dus ook niet snel onder water te staan...

horsii schreef:
Wanneer die bubbel barst wordt ons bod eindelijk geaccepteerd haha

Heel goed! Positief blijven 8-)

Om iedereen een hart onder de riem te steken; ik heb ook onder de vraagprijs gekocht :j ondanks dat veel woningen hier ook boven vraagprijs weg gaan. Wel een klus woning, dat schrikt mensen toch wat af (en mij stiekem ook, maar ik vond het een betere optie dan maanden bij mijn moeder in te moeten wonen :P )
Nog 1 week tot ik de sleutel krijg :):)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:25

Menino schreef:
Joehoe, lees hier ook maar even mee. Deze week mijn eerste bezichtingen gepland. Ben een starter en een millenial met chronische latente stress over wonen.

Zit nu in een huurwoning in de randstad. Heel leuk huisje, 2 tuintjes en 2 verdiepingen, erg schappelijk geprijsd, echt geluk mee. Maar niet toekomst-bestendig, en iets als dit gaan we ook nooit meer vinden. 't is sociale huur en we voldoen niet meer aan de inkomensnormen (ondanks dat ik wel 8 jaar sta ingeschreven nog... Je zou bijna denken, ga een jaartje thuis zitten...... We hebben genoeg spaargeld := ) . Vrije sector kunnen we letterlijk alleen maar op achteruit gaan. Koopwoning gaan we er qua maandlasten ook op achteruit. Maargoed.... Dat lijkt dan voor nu de enige opties om ooit aan een eensgezinswoning te komen met 3 slaapkamers (we hebben nu 2 hele kleine). En ik werk thuis, komen hopelijk ooit nog baby's. Dusja. De ruimte is nodig.

We kijken nu in Braboland omdat we de natuur daar heel mooi vinden en het op redelijke afstand is. Oosterhout heeft als enige een gunstige startersregeling en is vrij goedkoop.
Maar mijn latente stress is er niet beter op geworden als ik de verhalen hoor over overbieden etc. := En dan moeten we nog nadenken over of we écht alles "achter willen laten" . We moeten nog uitsluitsel krijgen over het bedrag dat we kunnen lenen, maar ik hoop en denk dat we rond de 330 uitkomen. Kan door wat ingewikkelde dingen echter ook naar beneden of boven uitvallen.

Nou goed. Hoop overwegingen allemaal. Leuk om te volgen hoe andere dealen met deze roerige tijden en stress.
Wat betreft de prognose is er volgens mij geen enkele indicatie dat de prijzen naar beneden gaan. Hoogstens dat de stijging minder hard doorzet. Maargoed. Het kenmerk van een crisis is volgens mij toch dat 'ie onverwachts komt.... Dus wie weet :=

Hey wat leuk Oosterhout! Geboren en getogen :D Woon er nog steeds, als je wat wilt weten over Oosterhout of bepaalde wijken stuur gerust een pb. Overbieden speelt hier ook. Huis van de overburen stond voor 335 te koop en is voor 370 weg gegaan.
Volgens mij heb je hier bijna geen huizen onder de 300.000€. Dan kom je al snel bij appartementen uit.