Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:12

Flismaskin in het Zweeds :D (fonetisch: fliesmachien)

Mungbean

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:20

Onze gemeente biedt in de herfst een versnipperservice aan.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:21

Oh dat lijkt me ideaal. Maar volgens mij heeft een knul op de scouting zo'n ding voor zijn bedrijfje.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:40

Ik meld me hier ook even :) Volgend jaar gaan we ons verder in de permacultuur verdiepen om hopelijk op grotere schaal toe te passen in de toekomst.

Een versnipperaar kun je ook prima huren als je veel te doen hebt, hebben wij ook een paar keer gedaan. Beste is wel om het gelijk te doen na het snoeien en niet pas na een jaar weet ik uit ervaring :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 20:57

Bedankt voor de tip Prairy van gelijk snipperen. Hier kan zo'n apparaat niet voor die kleine hoeveelheden gehuurd worden (is niet professionseel bedrijf).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 08:24

Wij willen alleen nog maar een versnipperaar op benzine. Die elektrische gaan ons echt te snel kapot of hebben te weinig vermogen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:50

Wij hebben een kleintje, voor kleine takken. De dikke worden gedroogd en worden hergebruikt als hekwerk of brandhout voor de haard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:56

Hier ook, alles dikker dan 3-4 cm wordt aanmaakhout of brandhout.

Wij zijn momenteel de laurocerasussen aan het intomen. Dat zijn complete bomen joh, als je die hun gang laat gaan. Komen takken af van 10-15 cm doorsnee.
Knetterhard hout, brandt prima weten we uit eerdere snoeiacties. Het zijn en blijven natuurlijk Prunussen, en kersenhout wordt zeer gewaardeerd als hout om te stoken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 10:14

JudithO schreef:
Wij willen alleen nog maar een versnipperaar op benzine. Die elektrische gaan ons echt te snel kapot of hebben te weinig vermogen.

We gaan het proberen want de vorige versnipperaar (bedankt voor het woord want ik wist echt niet dat die dingen zo heten) was electrisch en ging tergend langzaam. We hebben er extra set messen bij, die We hopelijk nog lang niet nodig hebben. Morgen gaan we hout snipperen .

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:23

karuna schreef:
Ik heb in de vorige tuin de houtsnippers op worteldoek gedaan. De keuze daar zonder was geen succes omdat je het erin liep en het alsnog modderig werd. Hier ben ik aan het experimenteren op twee plekken. Zandgrond dus het reageert anders. Ik heb een minigrasveldje en twee stukken die meer belopen worden en waar mijn scootmobiel overheen moet. Daar heb ik de houtsnippers (schredspul uit het bos in de buurt) er gewoon opgegooid.

Langzaam aan komt daar gras weer door maar heeft het wel een stevige niet wegzakkende ondergrond. Voor komend jaar moet ik even zien of het nodig is er nog een keer een dikke laag snipper op te gooien of dat ik het zo kan laten.

Ik worstel alleen met een ander "probleem" ik heb een gruwelijke hekel aan stoeptegels maar een verhard pad is wel hard nodig. Alleen geen geld en geen zin om dat te laten vervangen. De stoeptegels die er nu liggen zijn niet echt vlak en de voegen zit best wat groen begroeid tussen. Maar niet overal. Ik maai er nu gewoon overheen

Is er een charmante maar praktische manier om dat groener te krijgen of een betere manier om wel verharding maar geen tegels te doen? Houtsnipper optie werkt op dit pad niet. :n

Niet een hele duidelijke foto, maar wij hebben gewoon wat losse tegels in een patroon als zijnde oprit gemaakt. Je kan er gewoon overheen maaien, dus het staat altijd netjes.

Afbeelding

Sizzle schreef:
Ik wil graag een heg uit meerdere verschillende struiken, we hebben nu zo‘n lelijke coniferen heg.
Ik dacht aan een combinatie uit verschillende groen blijvers die wat sneller groeien en vroeg me af of dan tussendoor op het lagere niveau de Mahoniestruik wellicht een leuke afwisseling is. Er moet dan sowieso wat hogers bij aangezien ze anders te veel zon krijgen.

Wij hebben een heg van 5 verschillende soorten rhododendron met bloeitijden van februari tot laat mei. Zo hebben wij al vroeg kleur in de tuin, en vogeltjes mogen graag nestelen tussen de dichte takken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:48

Het voordeel van tegels gebruiken als pad in een moestuin, is dat stenen warmte goed vasthouden. Extra pluspunt voor de groei van je planten.

Ibbel, wat doe je met al het blad van de laurierkers? Wij hadden eerder ook een haag van dit spul maar al die bladeren kun je toch niet in de kachel stoppen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:55

Hier staat de aanhanger nét gevuld om straks naar de milieustraat te brengen. Geen idee hoe de gemeente het verder verwerkt, composteren neem ik aan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:01

JudithO schreef:
Het voordeel van tegels gebruiken als pad in een moestuin, is dat stenen warmte goed vasthouden. Extra pluspunt voor de groei van je planten.

Ibbel, wat doe je met al het blad van de laurierkers? Wij hadden eerder ook een haag van dit spul maar al die bladeren kun je toch niet in de kachel stoppen...

Bij ons gaat alles op een takkenwal, de bladeren drogen goed op en blijven aan de takken, dus extra schuilgelegenheid en als bonus voor ons, meer privacy.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 12:13

JudithO schreef:

..

Of juist niet als je in het zuiden woont en het al erg warm wordt in de tuin en we er van alles aan doen om het vocht vast te houden en de planten niet te laten verbranden }> Dus voor het Noorden is dat fijn, voor de zuidelijke tuinen wellicht niet zo'n goed idee.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:17

Haha, goed punt inderdaad. Voor het noorden voornamelijk met oog op voorjaar en herfst, om het seizoen te verlengen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:59

Zo leuk! Ik kon vandaag oliebol stammetjes en drie wilde zoete kers ophalen bij ons in de wijk. Morgen nog vijf krentenboompjes. De boompjes staan nu even in het water. Morgen planten.

Afbeelding
Afbeelding

En ik heb een korte video geüpload van wat klusjes in onze tuin. :o

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:32

Wat voor stammetjes? ;)
Ik meen te zien dat ze voor paddestoelen zijn, shii take of wat anders?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:46

Inderdaad shi take. Daarnaast wil ik in ieder geval nog oesterzwammen en winecaps kweken. Ik ben er al plekken voor aan het klaarmaken. Dus van het voorjaar kan ik broed gaan bestellen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:48

Interessant Malenka, dat van de mest. Kan ook nog wel erbij op het lijstje, mest verspreiden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:41

Dat heb vorig jaar gedaan, maar is niet bevallen ondanks genoeg bodemleven. Maar zit op hele zware kleigrond. Was met de frees amper doorheen te komen zo dicht geregend was de onderlaag. Bovenlaag was wel prima.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:47

Wij zitten op puur klei hier.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:08

Heb wel dat de moestuin rond loop naar de sloten. En zand wat in het kippenhok lig al ruim een jaar dus nu bezig met eruit halen en dit gaat op de moestuin.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:21

Ik volg ook, maar kan niet meepraten nog. Helaas heb ik nog steeds geen plek daarvoor(rijtjeshuis),maar over een jaar of 4-5 hopelijk wel(misschien ergens in het buitenland). Ik zoek nog een goed boek in het Nederlands hierover om cadeau te doen. Ik zie er meerdere staan, maar welke is nuttig?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 19:49

pluisbeer schreef:
Ik volg ook, maar kan niet meepraten nog. Helaas heb ik nog steeds geen plek daarvoor(rijtjeshuis),maar over een jaar of 4-5 hopelijk wel(misschien ergens in het buitenland). Ik zoek nog een goed boek in het Nederlands hierover om cadeau te doen. Ik zie er meerdere staan, maar welke is nuttig?

Ik kan je voorlopig niet helpen met een boek ...

Maar als je een groot raam hebt bvb kan je zelfs binnenhuis al lekkere dingen telen :Y)
Een grote vensterbank aan de buitenzijde of klein balkonetje is natuurlijk helemaal top. Ik heb vroeger jarenlang de tomaten en komkommers gekweekt op de vensterbank, daaronder in dezelfde bak stonden dan kruiden of eetbare bloemen of lenteuitjes of . , had ik ook gelijk "gordijnen" :+ :') heb op een gegeven punt zelfs wortels en paksoi aan het raam gehad haha
En dat kan je dan wel doen met grond zonder turf bvb, gecomposteerde mest van je eigen paarden, .... bedek je (bloem)bakken met mulch zodat ze minder snel uitdrogen en je creëert ook weer voeding en ..
Zo doe je dus toch een beetje natuurlijk voeding kweken.

Zet bvb een leuke pot aan je voordeur (indien mogelijk) met bvb rozemarijn of calendula of ...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 19:57

Bedenk je ook dat permacultuur meer is dan tuinieren. Het is een ontwerpprincipe dat op je hele leven toe te passen is. En als je wel op het tuinieren deel richt dan kan dat ook prima in een kleine tuin of balkon. Je hoeft niet zelfvoorzienend te zijn. Sterker nog; dat gaan wij met onze 2000m2 ook nooit zijn en dat willen we ook niet. De connecties met anderen willen we namelijk heel graag onderdeel laten zijn van ons leven.

Dit is niet het boek voor jouw situatie, maar ik ben er heel blij dat ik hem voor mezelf kon kopen met een bon uit mijn kerstpakket en een bijdrage van mijn lieve man. Het is echt een mooi naslagwerk dat ik graag wilde hebben nadat ik het al eens van de bibliotheek had geleend.

Boeken van de bibliotheek lenen past ook heel goed binnen de permacultuur principes trouwens. :o

Afbeelding