Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 17:49

Fitzroy schreef:
Daarom kun je dus wel echt vergelijken hoe je zit ten opzichte van anderen. Ik doe het qua stroom slechter en qua gasgebruik veel beter. Ik zit met gas nog onder een appartement terwijl ik een vrijstaand huis heb. En qua stroom tussen de 1- en 2 persoonshuishoudens in. Maar ik heb een Sunshower en een zonnehemel die aardig wat stroom kosten. En mijn elektrische kacheltje op mijn werkkamer.

Ik ook.zit met mijn slecht geïsoleerde hoekwoning rond de flat. Maar wel tussen de 1 en 2 personen in qu stroom. Zal wel vanwege vriezer komen, want verder heb ik weinig spannende apparaten? Toch snap ik niet hoe ik dan qua bedrag zo hoog zit altijd haha.

Rox87

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:58

Hier ongeveer 40 m3 verbruikt in oktober. Huis is 66m2 uit 1953 en na geïsoleerd (vloer, dak, muren; label c nu). Temperatuur op 18,5 voor de dag en 16,5 voor de nacht. 1 persoons huishouden. Ik kook elektrisch en gebruik gas voor verwarmen en warm water.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:39

Mijn elektra verbruik is in de zomer op zijn hoogst want dan heb ik de airco aan. Dat zie je ook echt in het stroomverbruik terug. s Zomers elektra hoog en gas heel laag, s winters elektra laag en gas hoger. De piek qua gas is in januari en februari vaak. Logisch ook natuurlijk.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:46

Eindelijk is oktober hier ook bekend. 15m3.
Vorig jaar over het gehele jaar hadden we 496 m3 verbruikt. De maanden van verbruik zijn hier november tm maart vooral.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:30

Wij hebben in oktober met zijn tweeën 12m3 gebruikt. Wij wonen in een nieuwbouwwoning (2017) van 115m2.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:35

Ik ben benieuwd over een jaar omdat we van een oude eengezinswoning naar een kleiner appartement gaan!
Kreeg mijn overzicht van oktober, het is geen 93 maar 102 kuub en dan koken we nog op inductie!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:09

Wij hebben in oktober 23m³ verbruikt. Hoekwoning grenzend aan landerijen, 120m² met 3 personen waarbij 80% van de tijd iemand thuis is.

De verwarming staat dag en nacht op 15 graden en we stoken bij met een elektrisch kacheltje als dat nodig is.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 18:15

mylittlejoy schreef:
Ik heb even gespiekt, wij zitten met z'n 2en in een jaren 70 hoekwoning van 160m2, vloerverwarming, koken, verwarmen en douchen op gas en zaten in oktober op 133 m3.

Er valt bij ons nog wel wat rendement te halen op het gebied van isolatie. Ik moet wel zeggen dat wij geen nachtverlaging doen vanwege de vloerverwarming. Vorig jaar hebben we hier wel mee gespeeld, maar kostte het meer energie om 's ochtends de boel op te warmen dan het gewoon op één temperatuur te houden (20 graden).

Wat we wel afgelopen week hebben gedaan is de aanvoertemperatuur van de ketel omlaag gegooid. Deze stond op 65 graden en heb ik nu op 55 graden. Het blijft nu nog prima warm in huis, dus denk ik erover om deze nog een stapje naar beneden te zetten naar 50 graden. Als het echt koud wordt en de ketel trekt het op deze temperatuur niet, kan ik het altijd weer opvoeren.

Hier hebben wij de aanvoer naar de vloerverwarming zelf op 35, zelfs daarmee gaat het helemaal prima. Warm water aanvoer uit ketel naar de kranen is 60 graden trouwens, dit is puur voor de vloerverwarming.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:47

Maisonette met 3 kamers van eind jaren '70, 1 persoon: 11 m3
De persoon die onder mij woont dient als mijn vloerverwarming, alleen is die overdag nooit thuis, dus dat helpt alleen 's avonds en in het weekend. En ik heb dan nog buren links en rechts van mij. Ik verwarm alleen mijn woonkamer.

Ik heb een groot woonkamerraam op het zuiden, alleen had dat deze oktober weinig nut, want de bomen bleven zo lang in het blad zitten dat de zon nauwelijks binnen kwam. In de zomer schijnt hij er overheen en in de winter in principe er doorheen, maar dan moeten de bomen wel kaal zijn.
Ik heb deze oktober dus ook meer verbruikt dat vorig jaar oktober (6m3).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:21

Ik vind dat veel mensen echt laag zitten hier… zijn jullie er heel bewust mee bezig? Ik wil persoonlijk mij niet druk maken als ik een keer langer wil douchen of in bad wil…

Wij kochten in februari een vrijstaande woning van 200m+ ik heb even gekeken en het gas verbruik in februari was 30.424? :+ kan dat? Het was op dat moment onbewoond (tegen schimmel wel licht verwarmd met gaskachels).

Het huis is nu geïsoleerd. We hebben voorzet wanden (spouw kon niet) nieuwe ramen met dubbel glas, vloer isolatie en plafond isolatie. Het dak was al geïsoleerd. We hebben vloerverwarming en deze gaat aan als het koud wordt en we draaien hem savonds niet lager :o (daar is dus echt winst te behalen). In oktober hebben we 183m3 verbruikt. We hebben de verwarming eigenlijk constant aan gehad en in de avond af en toe de gaskachel aan voor de gezelligheid

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:04

Ik ben er wel heel bewust mee bezig inderdaad. Ons verbruik zou veel hoger zijn anders. Dingen zoals de verwarming lager, kort en niet iedere dag douchen scheelt echt. Maar ik kan me ook best voorstellen dat als je het financieel ruim hebt, je die moeite niet doet. Ik zou een hogere gasrekening wel kunnen betalen, maar dan zou er weinig overblijven voor leuke dingen.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 15-11-21 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:27

36m3 voor tussenwoning (eind jaren '70) met 5 personen.
Gas voor verwarming, douchen en koken.

Volgens gasleverancier is het gemiddelde gasverbruik voor een vergelijkbare woning meer dan het dubbele.
Geen idee hoe we dit lage verbruik voor elkaar krijgen, we zitten echt niet in de kou.

Mijn stroomrekening daarentegen is ongeveer het dubbele van het gemiddelde van een vergelijkbare woning. En dat zonder EV.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:48

Als ik dit zo lees, zit ik enorm hoog met 80m3 voor een 1,5 persoons huishouden op een 4kamer flatje?
Ik vind het zelf ook hoog, zou niet weten waar het verbruik in zit...
Daarnaast vraag ik me af hoe ze dat weten, naar mijn weten heb ik geen slimme eneco meter die dingen zelf doorgeeft.. ?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:50

Ik ben er wel bewust mee bezig maar niet enórm. Het verbaast me dat alles dus zo uit elkaar loopt. Ik heb 10m3 voor een eenpersoons klein hofjeshuisje dat niet goed geïsoleerd is. Overal enkel glas. Wel nieuwe CV. Maar ik denk dat ik niet veel langer of korter douche dan anderen (gemiddeld 5 minuten per dag) of veel minder kook dan een eenpersoons huishouden (gemiddeld 2u in de week met gas). Misschien iets minder maar niet veel. Verwarming staat op 20 als ik thuis ben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:02

996981 schreef:
Ik vind dat veel mensen echt laag zitten hier… zijn jullie er heel bewust mee bezig? Ik wil persoonlijk mij niet druk maken als ik een keer langer wil douchen of in bad wil…

Jazeker :j anders hou ik maand over aan het eind van mijn geld :+

Hier is het trouwens wel te merken dat het kouder is als vorige maand, mijn teller voor deze maand (14 dagen november, dus niet meer oktober) staat op 21m3.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:38

996981 schreef:

Ja zeker zijn wij er thuis bewust mee bezig. Vanwege een financieel stukje maar ook vanwege klimaatverandering. Dit is voor ons de makkelijkste manier om iets te doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:31

Ik ben overgestapt naar andere leverancier, ik moest wel contact liep af.

Ik had mijn maandbedrag al standaard 50 euro hoger op 300 euro
Nu ga ik 487 euro betalen... hoe dan.
Eerst de eerste 2 maanden aankijken dan zet ik hem wel terug.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:33

Ik ben er ook absoluut niet bewust mee bezig hoeveel ik gebruik. Ik wil ook gewoon lekker lang douchen als ik daar zin in heb en ga me ook zeker niet laten verkleumen in huis.

Uiteraard heb ik wel kleedjes waar ik onder lig en als het te warm wordt doe ik de verwarming omlaag. Lekker vanaf de luie bank kan ik de thermostaat bedienen met m'n telefoon dus dat verlaagt die drempel iig :')

Maar nieuwe kozijnen staan wel op mijn verlanglijstje! Alleen is dat meer voor eigen comfort aangezien er boven toch geen verwarming aan staat.

Ik merkte wel dat mijn oude voordeur enorm veel warmte weg liet lopen. Die heb ik ook laten vervangen.
Daarnaast was mijn nieuw gebouwde bijkeuken die verwarmd is dmv vloerverwarming ook een ding. Ik had er eerst geen deur in, nu zit er een deur in en is het meteen een stuk warmer in huis en verwarm ik niet meer de bijkeuken bij.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:42

Wij doen alleen wat vaker 's avonds de houtkachel aan in vergelijking met vorig jaar maar dat scheelt al enorm. Maar hebben nu half november al bijna verbruikt wat we in heel oktober verbruikt hebben dus het gaat nu wel een stuk harder. Ga er in ieder geval niet minder om douchen / badderen en wil 't ook niet koud hebben. Al los ik dat laatste vaak ook op met een kersenpitkussen of deken op de bank.

(Besef me trouwens goed dat 't een luxe is dat ik er niks om hoef te laten..)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:52

Wij hebben een vrijstaande woning van 91m2 uit 1900. Wel vorig jaar overal nieuwe kozijnen met driedubbel glas geplaatst en een pelletkachel. Verbruik okt is 23m3

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:54

Sjees hoe dan? Ik heb overal dubbelglas, kook zeer zelden en als zo, dan heel kort. Douche heel kort ook..
ik snap er niks van... Ik ga dat toch eens proberen te checken ergens..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:55

Uiteindelijk uitgekomen op 28m³ in oktober. Voor november zitten we nu op 17m³, zal waarschijnlijk rond de 40 uitkomen.

Wij proberen nu echt heel zuinig te stoken, vanaf januari moeten we over op een variabel contract dus dat wordt flink duur anders.

Ons totaal verbruik zit rond de 1000m³ per jaar. Dat is wel netjes voor een hoekwoning van ongeveer 120m² met 3 personen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:07

996981 schreef:
Wij kochten in februari een vrijstaande woning van 200m+ ik heb even gekeken en het gas verbruik in februari was 30.424? :+ kan dat? Het was op dat moment onbewoond (tegen schimmel wel licht verwarmd met gaskachels).

Als in dertigduizend nog wat?
Dat lijkt me niet te kloppen.

Wij hebben een flink gasgebruik in ons oude, niet geisoleerde, vrijstaande woning midden in de polder. Vorig jaar zaten wij op 2700 kuub.
Of moest jouw verbruik nog omgerekend naar kuub?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:05

Matheno schreef:
996981 schreef:

Als in dertigduizend nog wat?
Dat lijkt me niet te kloppen.

Wij hebben een flink gasgebruik in ons oude, niet geisoleerde, vrijstaande woning midden in de polder. Vorig jaar zaten wij op 2700 kuub.
Of moest jouw verbruik nog omgerekend naar kuub?

Ja. 30.000m3 Zou dat het verbruik van de vorige eigenaar over een jaar kunnen zijn? Huis heeft dat jaar leeggestaan maar werd wel minimaal warm gehouden

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:09

Als ik dit zo lees zitten de meeste geïsoleerd of niet enorm laag in het gasverbruik.

Wat bij mij dan ook meteen de vraag doet opkomen.. hoe zit het met jullie stroomverbruik? (Al dan niet op panelen)