Welkom energie (failliet?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:52

manonutjuh schreef:
425 |( |( |(

:knuffel: Vreselijk. Kun je het betalen? Is er een instantie waar je kunt aankloppen?
Ik zou dit bedrag niet kunnen ophoesten. Of dit betalen en geen enkele reserve hebben per maand. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:55

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-21 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:55

Ik vind het gewoon schofterig dat dit zo mag!
Kunnen ze wel zeggen dat je eind van de rit 400 korting krijgt maar op deze manier halen er veel niet eens het einde van de rit!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:15

Absolem schreef:
3/4 van modaal Nederland die niet voor drie jaar vast zitten.of al hun spaargeld gaat aan gort hierdoor.

Zie het al gebeuren dat over zes maanden mensen massaal zich aanmelden bij de sanering. Of op straat staan.

En wat te denken van de minima |( die krijgen een nog grotere klap met deze bedragen!

Ik had het echt niet kunnen betalen......

Dat had voor mij betekent: kachel op vorst bescherming, dieren de deur uit (ik verbruik 250kwh per maand aan stroom voor de reptielen) en dikke wollen kleding thuis aan. En regelmatig maar een middagje in de bibliotheek rondhangen.....

Laten we hopen dat het bij WE blijft en dat er niet nóg meer failliet gaan/ contracten open gebroken gaan worden.

Sharani

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:27

Echt schokkend, zo erg voor de mensen die dit treft. Hoop echt dat de prijzen weer wat normaler worden. Zo goedkoop als het was, zal wel niet, maar dit is het andere uiterste…

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:28

mvdende schreef:
Absolem schreef:
3/4 van modaal Nederland die niet voor drie jaar vast zitten.of al hun spaargeld gaat aan gort hierdoor.

Zie het al gebeuren dat over zes maanden mensen massaal zich aanmelden bij de sanering. Of op straat staan.

En wat te denken van de minima |( die krijgen een nog grotere klap met deze bedragen!

Dat had voor mij betekent: kachel op vorst bescherming, dieren de deur uit (ik verbruik 250kwh per maand aan stroom voor de reptielen) en dikke wollen kleding thuis aan. En regelmatig maar een middagje in de bibliotheek rondhangen.....

Laten we hopen dat het bij WE blijft en dat er niet nóg meer failliet gaan/ contracten open gebroken gaan worden.

Same... Ik ben minima. Heb godzijdank m'n contract 3 jaar vastgezet. Anders had ik nu toch wel een ernstig probleem.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:49

Absolem schreef:
mvdende schreef:

Same... Ik ben minima. Heb godzijdank m'n contract 3 jaar vastgezet. Anders had ik nu toch wel een ernstig probleem.

We're not out of the woods yet.....

Voorlopig zit je bij een grote energieleverancier nog redelijk veilig. Maar helemaal zekerheid hebben is het niet.

Als één energieleverancier het straks voor elkaar krijgt om legaal contracten open te breken, is iedereen met een vast contract alsnog het haasje...

Rusland heeft nog geen gas geleverd... eerst zien, dan geloven.

Voorlopig "geniet" ik nog van een warm huis en een langere warme douche. Wat morgen komt, zien we dán wel weer. (Maar er staat hier al wél een petroleum kachel met voldoende brandstof klaar om bij te verwarmen.)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 21:05

Onze nieuwe prijs wordt 340 euro per maand, volgensmij puur gebaseerd op ons vorige maandbedrag en niet op ons verbruik. Alsnog, auw. 1,80 per kuub gas en 45 cent per kWh stroom.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:39

Wij gaan volgens hun bericht naar 200, zaten op een 130. Volgens eigen berekening zouden we op 260 zoiets moeten komen, dus benieuwd waar het nu op uit gaat draaien, en waar ze het nu op gebaseerd hebben..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 22:25

Ik moet zeggen dat het bij ons nog -relatief mee- valt, het aanbod van Eneco.
Het is nog bijna 2 keer zoveel als wat we nu betalen, maar met berekeningen op vergelijkingssites kom ik nog hoger uit.

We houden het dus maar even op Eneco.

Hopelijk is er snel een betere optie, want ff 200 euro extra in de maand is geen kattenpis...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:50

Maar als je voorschotbedrag €400+ wordt, dan heb je óf een heel groot huis, óf echt gigantisch slechte isolering denk ik? Het is voor niemand een leuk bedrag, maar in het eerste geval lijkt het me dan nog betaalbaar. Je krijgt een groot huis immers ook niet voor niets? Het tweede geval is denk ik niet echt een realistische schets of zelfs van toepassing, gezien ik zelf in een huis woon die niet goed geïsoleerd is en ik in mijn up rond de 130€ per maand kwijt ben (op oud contract) en ik in vergelijking met vrienden die grotere huizen en betere isolatie hebben fors meer betaal per persoon.
Of zit ik nu helemaal fout met mijn gedachten?

Ik moet in januari overstappen/verlengen, maar ben het al in de gaten aan het houden. De schattingen zitten rond de 250€ nu, maar het is wel al een tientje lager dan vorige week. Ik hou mn vingers dus nog even gekruist in de hoop dat het januari nog meer gaat zakken. Anders moet ik mijn levensstijl toch wel gaan aanpassen. Ik zou het op zich kunnen betalen (en helemaal in maart, dan kan ik mijn hypo eindelijk overzetten naar 3% minder rente dan dat ik nu betaal), maar dan zou er wel een stuk minder overblijven voor de leuke dingen en ik weet niet of ik dat het waard vind.

Ik vind het wel écht heel erg voor de mensen die al niet heel ruim in kas zitten :(:) . Ik hoop dat de overheid hun koppen nog eens bij elkaar steekt en dat bedrag eerlijker zal gaan verdelen. Ik vrees anders echt voor het ergste eind van 2022.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:55

Ik zou in januari nog even niets doen denk ik. Dan ga je tijdelijk wel variabele tarieven betalen, maar meestal dalen de prijzen na de winter weer. Je kan beter in het voorjaar kijken hoe de prijzen dan zijn en eventueel weer wat langdurigs afsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:58

Yv_ schreef:
Maar als je voorschotbedrag €400+ wordt, dan heb je óf een heel groot huis, óf echt gigantisch slechte isolering denk ik? Het is voor niemand een leuk bedrag, maar in het eerste geval lijkt het me dan nog betaalbaar. Je krijgt een groot huis immers ook niet voor niets? Het tweede geval is denk ik niet echt een realistische schets of zelfs van toepassing, gezien ik zelf in een huis woon die niet goed geïsoleerd is en ik in mijn up rond de 130€ per maand kwijt ben (op oud contract) en ik in vergelijking met vrienden die grotere huizen en betere isolatie hebben fors meer betaal per persoon.
Of zit ik nu helemaal fout met mijn gedachten?

Ik moet in januari overstappen/verlengen, maar ben het al in de gaten aan het houden. De schattingen zitten rond de 250€ nu, maar het is wel al een tientje lager dan vorige week. Ik hou mn vingers dus nog even gekruist in de hoop dat het januari nog meer gaat zakken. Anders moet ik mijn levensstijl toch wel gaan aanpassen. Ik zou het op zich kunnen betalen (en helemaal in maart, dan kan ik mijn hypo eindelijk overzetten naar 3% minder rente dan dat ik nu betaal), maar dan zou er wel een stuk minder overblijven voor de leuke dingen en ik weet niet of ik dat het waard vind.

Ik vind het wel écht heel erg voor de mensen die al niet heel ruim in kas zitten :(:) . Ik hoop dat de overheid hun koppen nog eens bij elkaar steekt en dat bedrag eerlijker zal gaan verdelen. Ik vrees anders echt voor het ergste eind van 2022.

Ik zit in een appartement van zo'n 65 m2, heel erg slecht geïsoleerd, in mijn eentje. Met de oude prijzen redde ik het net met €115 per maand. Verwarming zelden aan, thermostaat meestal op 16, verwarming alleen open in de woonkamer (27 m2), 2x per week thuis douchen en 2x per week in het zwembad. 1x per week koken voor de hele week, dus dat is ook minder dan wanneer je iedere dag kookt.
Als je een beetje normale temperaturen wilt in huis en je hebt een heel huis dat zo slecht geïsoleerd is en je bent met meer personen dan kom je met de nieuwe prijzen volgens mij al snel richting de €400 :(

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:38

@Yv, sorry, ik kan je uit de droom helpen.
Wij hebben een tussenwoning - geen villa :+ -, redelijk geïsoleerd (is houten woning en kan niet veel beter helaaas) en ons verbruik is heel laag, dat is te zien op de overzichten, daar staat altijd zo'n vergelijking op.
Nu is het gasverbruik door thuiswerken helaas wel iets gestegen. Huis koelt af naar 17,5 graden en daar kan ik stil zittend niet heel lang in werken (ondanks dekentjes en voetenwarmers).

Maar goed, we zaten rond de 160 euro per maand en dan kregen we jaarlijks zelfs nog terug.
Zonnepanelen zijn voor ons niet eens rendabel...

Nu wordt dat door de prijzen dus 2x zoveel.

Het is echt een bizar prijsverschil, maar goed, dat is aan de pomp net zo.
We rijden de auto ook op gas. Dat is ook letterlijk 2x zo duur als vorig jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:42

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:45

Ik snap er niks van, mijn bedrag wordt 108 en was 100. Ze hadden al gemeld dat dit op basis van de lagere (verwachte) prijzen zijn vanaf maart 2022 maar er klopt iets niet, zal veel hoger uitvallen.
Gezien ik in mei lid ben geworden denk ik dat dat alleen op basis van die maanden was, ja toen was het laag.. nog even afwachten voor mij dus

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:22

Read my lips, ook de "vaste"contracten gaan nog wel op de schop.
De kleine lettertjes en de banbreedtes die gebruikt worden gaan ze vast toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:06

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:19

Bij mij is het bedrag van 100 naar 321 gegaan. Ik ga maandag wel proberen te bellen om het een en ander helder te krijgen.
Ik heb 27 mei de sleutel van dit huis gekregen, woon er alleen en de berekening van Eneco is geschat op het afgelopen verbruik.
Vermoedelijk is daar dus het verbruik van de vorige bewoners in meegeteld. Dat was een stel met een dochter.
Als ik zelf op sites bereken wat mijn te verwachten gebruik is kom ik rond de 220 uit is
Of ik ga maandag bellen of zodra ik in mijn gegevens van Eneco kan ga ik even verder er in duiken om te achterhalen wat wel mijn reëel maandbedrag zal zijn

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:26

Evelyne79 schreef:
Bij mij is het bedrag van 100 naar 321 gegaan. Ik ga maandag wel proberen te bellen om het een en ander helder te krijgen.
Ik heb 27 mei de sleutel van dit huis gekregen, woon er alleen en de berekening van Eneco is geschat op het afgelopen verbruik.
Vermoedelijk is daar dus het verbruik van de vorige bewoners in meegeteld. Dat was een stel met een dochter.
Als ik zelf op sites bereken wat mijn te verwachten gebruik is kom ik rond de 220 uit is
Of ik ga maandag bellen of zodra ik in mijn gegevens van Eneco kan ga ik even verder er in duiken om te achterhalen wat wel mijn reëel maandbedrag zal zijn
zeker even doen. Toen ik in mijn huis kwam wonen schatten ze mijn verbruik (7 jaar geleden al) op 325 in, het is toen teruggezet naar 125 dat was ook erg ruim, maar goed ze hadden toen idd de jaren ervoor meegenomen. :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:38

Mijn verbruik bij mijn vorige woning (slechter geïsoleerd) was 40 euro per maand oid, mijn maandbedrag hier stond net over de 100 (maar had minverbruik ivm de nieuwe zonnepanelen), mijn nieuwe maandbedrag is 248 euro :roll: :roll: :roll:

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 13:27

Ik betaal nu 185.

Ik durf niet meer te kijken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:22

Mijn hemel wat een bedragen :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:33

Mijn schoonouders gaan van 200 naar 520 :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:16

Yv_ schreef:
l

Ik moet ook in januari een nieuw contract afsluiten. :=

Gelukkig zat ik niet bij We, maar ik kreeg wel al te horen dat mijn termijn bedrag omhoog moest omdat ik anders flink bij moest betalen (terwijl verbruik hetzelfde is als vorig jaar en jaar daarvoor en ik al hoger zat als termijnbedrag wat zij berekend hadden en vast tarief)

Als ik die bedragen lees ben ik wel heel bang. Ik kan het voorgestelde bedrag nu al niet betalen per maand, laat staan als ik in januari iets moet gaan zoeken of variabel krijg. Volgens de vergelijkingen zit ik met mijn hoekwoning op het gasverbruik van een flat en energie van 1,5 persoon. Maar ik zou wel nu meer dan 150 euro moeten betalen...

Echt vreselijk dit.