Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:44

Dispar_Vulgo schreef:
PSvanLot schreef:
Ik spaar bij de AH. De koopzegels leveren 3% rente op, dat krijg je echt nergens meer.
...

Ik vraag me altijd al oprecht af of koopzegels wel echt zo gunstig zijn.
Is AH de winkel waar je zonder koopzegels ook altijd boodschappen zou doen? Of is er een goedkopere supermarkt in de buurt?

Het zou me niet verbazen als AH (ruim) 3% duurder is als een andere supermarkt in de buurt. Dan ben je je winst al kwijt.

Ik doe altijd mijn boodschappen bij AH en vergeleken met Jumbo en Lidl, zijn ze bij verschillende producten goedkoper of hetzelfde.
Jumbo is in heel veel dingen zelfs duurder.

Daarbij is qua aanbiedingen de AH erg sterk.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 19-03-21 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:45

VanHuisUit schreef:
https://wijzersparen.nl/kinderspaarrekening-overzicht

Nee nu geen eer meer aan te behalen. Erg jammer.

Nee joh, voor kinderen is sparen niets meer aan. Krijgen als ze 6 zijn al een pinpas. Zeer vooruitstrevend natuurlijk, maar wij hadden het vroeger leuker ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:01

Ik doe het vaakst boodschappen bij lidl, maar soms heb ik dan wel dure a merk boodschappen bij jumbo en daar spaar in de zegels.

8nnemiek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:08

Ik ga ook zo nu en dan juist naar de AH voor wat koopjes. Niet alleen de acties, maar ze hebben ook meer keus in huismerken die vaak net zo goedkoop of zelfs goedkoper zijn dan de Lidl.

Voor groente en fruit ga ik dan weer naar de Lidl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:53

Wij gaan altijd naar de AH, dus daar sparen zou wel logisch wezen. Doen het alleen niet :') Gelukkig levert beleggen nog wel wat op.

Deze maand gaat niet zo goed. Maar ben dan ook het weekend jarig. Vandaag sinds september weer naar de kapper, dus ook meer dan €125 armer. Morgen half uur tuincentrum. Nachtje hotel. Volgende maand weer een betere maand :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:57

Ben bang dat het sparen straks weer wat minder wordt als we weer uit eten, lunchen, feestjes mogen hebben straks.
Daar blijft nu echt veel van over!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:57

Ik heb niet alles gelezen hoor maar ben benieuwd hoe jullie sparen met eigen paarden en de kosten daarvoor...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:58

Ik spaar ook koopzegels. en mijn muntjes gaan in een dichte spaarpot.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:02

BarbaraNova schreef:
Ik heb niet alles gelezen hoor maar ben benieuwd hoe jullie sparen met eigen paarden en de kosten daarvoor...

Bedoel je wat paarden kosten, of wat er opzij wordt gezet voor de paarden voor in geval van nood?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:17

ben nav dit topic ook met een excel per maand begonnen, toch echt interessant om te zien waar het allemaal naar toegaat en wat er mogelijk is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 14:22

Als je bij AH de huismerken pakt, de -35% aanbiedingen en de bonus kun je echt prima goed en goedkoop je dagelijkse boodschappen doen. Ik vind het een fijne winkel. Voordeel bij mij is dat het bij mij ook nog eens echt om de hoek is, dus hoef niet met auto, ben geen parkeergeld kwijt en kan gaan wanneer ik wil dus geen voorraad (waarvan je van de versproducten toch vaak wat weggooit).
Vooral dat met de auto moeten en parkeergeld kwijt zijn is hier in de grote stad wel een dingetje met boodschappen doen. Je kunt dan zeggen, dan ga je toch op de fiets, maar met veel boodschappen fietst dat ook weer niet makkelijk... en ik ben het zo gewend dat ff een boodschapje doen :+

Vind het ook altijd wel een sport om goed te eten en drinken en toch goedkoop uit te zijn. Doe ook vaak vega(n), dat scheelt ook best veel.

Ben geen zegelplakker maar begrijp dat je het doet. Wist het trouwens niet van die 3%.

Dat is ook een goed idee Purny, een dichte spaarpot voor muntgeld.

Ik heb sinds een paar maanden geen eigen paard meer. Wel mijn hele leven gehad. En ja, toen spaarde ik minder / soms vrijwel niets. Maar je had wel een eigen paard. Da's toch wel goud waard :j Als ik weer een eigen paard heb moet ik gewoon ongeveer 6 uur per week extra werken / inkomen hebben standaard anders lukt het me niet. Nu stop ik het geld wat ik overhoud doordat ik geen paard heb én het extra werken dus in die grote uitgaven spaarpot die bestemd is voor mijn nieuwe keuken :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 19-03-21 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:24

ik ben elke maand toch wel 600 euro kwijt aan boodschappen, maar we houden van lekker eten en heb 2 grote kinderen.

ik laat het sinds de corona bezorgen wekelijks door de jumbo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:25

PSvanLot schreef:
Ben bang dat het sparen straks weer wat minder wordt als we weer uit eten, lunchen, feestjes mogen hebben straks.
Daar blijft nu echt veel van over!

Dat gaat hier gewoon allemaal ri thuisbezorgd en speciaalbiertjes kopen _O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 14:27

Ik probeer het naar 250 per maand te krijgen, maar zit eerlijk is eerlijk vaker rond de 300. Dat is met mezelf en mijn mega etende grote zoon van bijna 19 (wat kunnen die jongens eten zeg :Y) :oo :)) ). Dus kan me voorstellen dat je op 600 zit. Maar er zijn er hier in het topic die echt zooooo zuinig kunnen leven vwb de dagelijkse boodschappen _/-\o_

Ik hou ook erg van lekker lunchen met anderen, vind dat zo gezellig. Zie er ook zo naar uit. Denk dat dat toch ook echt wel scheelt ja.... }:0

@Idinn gezellig geniet ervan!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 19-03-21 14:30, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:28

De Plus is nog een stuk gunstiger qua koopzegels, daar krijg je 50% rendement! Een volle kaart kost je 4 euro, maar je krijgt 6 euro uitbetaald. Maar de producten zijn er ook een stuk duurder..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:31

heel knap, maar daar heb ik echt de puf niet voor en geniet ook echt van bijzonder koken en lekkere hapjes.

wij bestellen wel bijna nooit, dus dat scheelt wel.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:32

Hooi! Mag ik mij ook melden? Ik heb m’n eerste grote mensen baan en mijn vriend en ik willen gaan sparen voor een grote mensen huis *\o/* .

Nu zijn we nog zoekende wat we kunnen besparen qua boodschappen, onnodige aankopen en dat soort dingen, dus ik lees graag mee als het mag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:33

gefeliciteerd!

lekker is dat he! woon je al gehuurd of nog thuis?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:36

Mag ik me ook melden? Ik heb sinds vorige maand eindelijk een soort kasboek opgezet in Excel, en dat had ik veel eerder moeten doen :') Het is supersimpel, maar het geeft zoveel meer overzicht!

Ik heb vier kolommen: In, Vaste lasten, Boodschappen (ik doe weekboodschappen en ik heb hier vier keer 37,50 ingevuld. Meestal zit ik daaronder) en Eenmalige kosten. Onder die laatste vul ik dan vast in wat ik weet dat er die maand gaat komen, zoals kapper, tandarts, cadeautjes, tienrittenkaart voor de manege, etc. En alles wat ik door de maand heen uitgeef aan 'losse' dingen komt daar ook te staan.

Aan de rechterkant staat dan nog een kolommetje Over. Ik heb een rekensom ingesteld dat het bedrag hieronder automatisch wordt ingevuld aan de hand van de andere vier kolommen. Dus alles wat ik daar invul of weghaal, wordt automatisch verrekend en ik zie precies hoeveel vrije bestedingsruimte ik nog heb.

Koopzegels heb ik gedaan, maar doe ik niet meer sinds je ze moet koppelen aan je bonuskaart. Ik ben nogal gehecht aan mn privacy en ik heb mn bonuskaart daarom ook niet geregistreerd, ook al zal dat vast extra korting opleveren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:36

Esther, bedenk vooral bij alles: heb ik dit echt nodig. Ook goedkope prul is bij elkaar weer een aardig bedrag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:43

Welkom, Es_ther!
Spannend, je eerste eigen huis!
Toen ik op het punt stond om op mezelf te gaan wonen ben ik al heel vroeg op zoek gegaan naar goedkope inrichting en bestek/servies. Zeker bij de kringloopwinkels enzo schijnt momenteel veel leuks te vinden te zijn, maar het loont ook zeker om marktplaats eens af te speuren.
Mijn servies kwam bv bij de uitverkoophoek van de Makro vandaan. Ik heb destijds bijna alles in de uitverkoop gekocht, allemaal dingen waar ik onverwacht tegenaan liep en die toevallig heel mooi bij het moodboard paste dat ik had gemaakt.
Ik had uiteindelijk zelfs een bad thuis staan met 70% korting zonder dat ik een eigen huis had :')

Afhankelijk van hoe je nu woont kan het gunstig zijn om nu lekker nog een tijd te sparen zodat je straks een iets minder hoge hypotheek nodig hebt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 14:47

Ha weer nieuwe mensen erbij leuk!

Ik vind het zeker voor als je net in een ander huis zit wel hoognodig tijd dat de Kringloopwinkels weer open gaan.
En slaap er inderdaad voordat je iets koopt, zeker online, een nachtje erover. Geeft soms compleet nieuwe inzichten :+

Heb een prachtig Iitala servies gekocht 3 jaar terug met 70% korting. Kostte alsnog een vermogen maar is wel echt super mooi. En altijd weer uit te breiden }:0
Trouwens bij kringloop zie je vaak ook hele leuke servies dingen. Vooral van die mooie schalen etc. Kun je ook mooie bloempotten van maken :7
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 19-03-21 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:47

Foaly, ik heb idd net zoiets in excel gemaakt, inclusief een prognose versus de realiteit die maand van de flexibele kosten voor boodschappen, tanken, honden, paarden en kleding.

zit met alle vaste kosten al op bijna 3000,- per maand
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 19-03-21 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 14:49

Toen ik nog getrouwd was en ons grote huis, plus paarden, 2 (grotere) auto's, etc zaten we toch ook wel op zo'n bedrag zo niet nog hoger :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:50

idd als je de tijd hebt kan je 2e hands echt prachtige spullen kopen