Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 15:34

Gelukkig heeft niemand er last van als de een er zus in staat en de ander zo.

Ik vind alle verschillende visies op de studieschulden wel boeiend en het sterkt mij ook wel in even een jaar doorbijten en er dan vanaf zijn.

Voor onze twee jongens willen we ook kunnen voorzien in minstens een enorm aandeel in hun studiekosten en we gaan ze hier ook goed over voorlichten. En dan maar hopen dat ze er wat van leren, want verder kun je het toch niet echt tegenhouden als ze toch veel gaan lenen.

Persoonlijk zal ik blij zijn als ik er vanaf ben!

Pantykous

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:38

Beetje in lijn toch wel met het topic. Ik kon destijds kiezen in welk systeem ik wilde vallen: het nieuwe van 35 jaar (lage maandlasten) of die van 15 jaar (bij hoog salaris ook hoge maandlasten). Omdat ik niet nog 35 jaar tegen die schuld aan wilde kijken heb ik voor 15 jaar gekozen, in mijn geval dus ook versneld aflossen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:10

Achterom schreef:
Magrathea schreef:
Dat is eerder een probleem van het systeem dan van individuen die ervan profiteren

Nee, het is een probleem van een heel verkeerde moraal omtrent schulden en de waarde van geld.

Maar dat is toch diegenes eigen zaak?
Ik vind dat het systeem uberhaupt kapot is als het gunstiger is om te beleggen dan om je studieschuld terug te betalen :') Maar ik kan er echt niet wakker van liggen dat mensen dat doen hoor. Ik had misschien ook wel vooruit gekund met minder lenen maar de afwezigheid van financiële zorgen (terwijl ik ook gewoon af en toe wat leuks kon doen) is me ook absoluut wat waard geweest. Ik moet het toch wel terug betalen.

En ja, ik vind studieschuld van een ander kaliber dan, zeg, kopen op afbetaling ofzoiets. De rente is veel hoger en de terugbetaalvoorwaarden een flink stuk minder gunstig. Het naampje wat je eraan geeft is niet alleszeggend ;)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:24

Achterom schreef:
Ik ook. Of de reactie van iemand die en een paard, en een auto had terwijl ze nog studeerde. En ik vind het ook bizar dat mensen meer gaan lenen, zodat ze dat geld kunnen sparen of beleggen omdat dit voordeliger zou zijn.
We hebben allemaal onze mond vol over mensen die in de schulden zitten zoals in bepaalde tv programma's, maar bij een studieschuld werkt dat blijkbaar anders? Een zeer ongezonde ontwikkeling in mijn ogen. En ja, daar mag ik best wat van vinden.

Ik pik even een stukje uit je tekst. Maar ik vind dit juist slim. Niet iedereen komt uit een nest met veel geld. Als je tegen 0% kan lenen en je zet het op een spaarrekening waar je wel rente krijgt is dit toch juist slim. En daarna betaal je je lening terug zoals het hoort en heb je winst op de rente. Het is juist voor jongeren al zo moeilijk om kapitaal op te bouwen, huizen zijn zo duur tegenwoordig. Niet iedereen heeft ouders die met geld strooien. Zo heeft diegene toch een spaarcentje na de studie.

Het is echt niet zo dat mensen tonnen winst maken hoor hiermee. Gaat echt om peanuts. Waarom zou je je daar druk over maken?

Ik spaar ook liever dan dat ik versneld aflos. Juist omdat sparen geld oplevert en versneld aflossen niet. En ik betaal braaf wat moet elke maand. Hoe is dat misbruik maken van het systeem?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:40

Ceffyl schreef:
Achterom schreef:
Ik ook. Of de reactie van iemand die en een paard, en een auto had terwijl ze nog studeerde. En ik vind het ook bizar dat mensen meer gaan lenen, zodat ze dat geld kunnen sparen of beleggen omdat dit voordeliger zou zijn.
We hebben allemaal onze mond vol over mensen die in de schulden zitten zoals in bepaalde tv programma's, maar bij een studieschuld werkt dat blijkbaar anders? Een zeer ongezonde ontwikkeling in mijn ogen. En ja, daar mag ik best wat van vinden.

Ik pik even een stukje uit je tekst. Maar ik vind dit juist slim. Niet iedereen komt uit een nest met veel geld. Als je tegen 0% kan lenen en je zet het op een spaarrekening waar je wel rente krijgt is dit toch juist slim. En daarna betaal je je lening terug zoals het hoort en heb je winst op de rente. Het is juist voor jongeren al zo moeilijk om kapitaal op te bouwen, huizen zijn zo duur tegenwoordig. Niet iedereen heeft ouders die met geld strooien. Zo heeft diegene toch een spaarcentje na de studie.

Het is echt niet zo dat mensen tonnen winst maken hoor hiermee. Gaat echt om peanuts. Waarom zou je je daar druk over maken?

Ik spaar ook liever dan dat ik versneld aflos. Juist omdat sparen geld oplevert en versneld aflossen niet. En ik betaal braaf wat moet elke maand. Hoe is dat misbruik maken van het systeem?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Bedankt dat je het zo goed verwoord hebt. :j

Verder om nog even in te gaan over dat eerste stukje over het hebben van een paard en auto. Ik ben degene met een paard, maar zonder auto. En als je goed zou lezen dan had je ook gezien dat ik niet een paard heb voor de luxe hobby, maar om een 29 jarig paard de pensioen te geven wat naar mijn mening elk eigenaar moet doen. En die kosten zijn echt ontzettend laag vergeleken met paarden voor de sport.

En over de auto, volgens mij is het aan niemand om te bepalen of een auto wel of niet noodzakelijk is voor iemand. Veel studenten hebben een auto nodig tijdens de studie. Ik zelf gelukkig nog niet, maar dat wil niet zeggen dat een ander het ook niet nodig heeft en het dus een luxe is. Want als een auto nodig is voor de studie, dan hoort het in mijn opzicht ook bij de kosten van de studie, gefinancieerd door de studielening. Wat je tevens netjes achteraf terug betaalt.

Het lijkt alsof mensen hier denken dat je heel veel profiteert op deze manier. Maar dat is echt niet zo. Het is van een vervelende situatie toch proberen slim ermee om te gaan. En als de ene dat kan door snel af te lossen en de ander die het anders doet, dan is dat elk hun eigen recht. De leningen worden in beiden gevallen volledig netjes terug betaald. Maar bij de ene net sneller dan de andere. ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:42

Ik snap al dat moeilijke gedoe niet. Je leent toch ook geld voor een huis? Studie incl nevenactiviteiten is ook een investering. Zonder studie had ik dit salaris niet verdiend en waarschijnlijk ook veel minder baanzekerheid gehad.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:47

Ja ik heb het ook gedaan. Uiteraard weet ik dat het gunstiger is om het gewoon af te lossen.
Maar moest nog iets van 1.500 euro.
Spoiler:
En had aaahum kuch 1.4 ton winst gemaakt op een huis.
Dus vond het erg krom om het niet versnelt af te lossen.

Maar ik zou een ieder eerder aanraden gewoon af te lossen zoals berekent en deze tijden eerst afwachten. Als je wil besparen oké, maar doe dat dan voor je spaarrekening.

Tijden zijn al zo frustrerend

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:23

Maar het is geen sparen he? Je ‘spaart’ uit een lening, van geleend geld. Het is dus geen sparen maar meer schuld opbouwen. En met dat geld gaan beleggen? Ik zal wel onder een steen geleefd hebben maar dat doe je toch niet? Zo stort alles in en ben je het kwijt, je geleende geld wat al niet eens van jou was. En heb je er niet van gestudeerd maar mee gegokt. Nog even en de studenten lenen maximaal om het in bitcoins te investeren, moet toch niet gekker worden allemaal.

Ik ben al niet iemand die de hypotheek verhoogd om te gaan verbouwen. Daar houd ik al niet van. De schuld moet weg, hypotheek moet minder, niet meer. Ik ga dus pas iets verbouwen als ik daar geld voor heb. En dan nog denk ik goed na of ik dat eruit haal bij verkoop. Bij verkoop wil ik zoveel mogelijk eigen geld erin hebben zitten. En ik streef er naar om binnen 10 jaar alles te hebben afgelost en dan kijk ik wel weer verder.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:26

Het is voor mensen met weinig geld een manier om ook verder te komen.

Maar goed, hier ging het topic eigenlijk niet over.

Als ik een dikke prijs win los ik m’n schuld wel af, tot die tijd vind ik het prima zo.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:28

Ik denk niet dat er veel studenten extra lenen om het te beleggen zoals jij het beschrijft @Suzanne, waarbij er inderdaad risico is dat je het volledig kwijt raakt. Ik denk dat het gros het extra geld wat over is per maand even bijhoudt om te steken in een eigen huis zodat er een lagere hypotheek nodig is waar veel rente op zit itt de studielening. In mijn ogen is daar niks mis mee. De betalingen aan duo worden netjes voldaan zoals het hoort. :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:31

Tiggs schreef:
Ik snap al dat moeilijke gedoe niet. Je leent toch ook geld voor een huis? Studie incl nevenactiviteiten is ook een investering. Zonder studie had ik dit salaris niet verdiend en waarschijnlijk ook veel minder baanzekerheid gehad.

Maar steek het dan ook in je studie, daar is het voor bedoeld.
Het geld van mijn hypotheek mag ik ook niet in een auto of een paard steken. En terecht.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:33

Toch snap ik wel dat er mensen zijn die extra lenen, om bv de kosten koper van een huis te financieren. Het is al onwijs lastig om als starter een huis te kopen. De huren zijn enorm hoog, sparen lukt dan soms nauwelijks, en kopen lukt vervolgens ook niet, want te weinig eigen geld.

Ik heb zelf geen studieschuld, maar kan me er iets bij voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:52

Vroeger was extra lenen om te sparen zelfs gunstig. Toen je nog wel leuk rente kreeg op je spaarrekening. Ik ken mensen die na afstuderen in 1x alles hebben afgelost en de rente dan dus over hadden.

Ik leende ook maximaal, was op dat moment niet nodig. Merendeel ging op mijn spaarrekening. En toen ik nergens meer recht op had, gebruikte ik dat om van t leven. En ja ik had toen ook al een paard. Maar naast mijn studies heb ik altijd gewerkt (daarom deed ik vast zo lang over mijn bachelor diergeneeskunde, want qua tijd gaat dat niet). De laatste 3 jaar tijdens mijn master werkte ik zelfs 3-4 dagen per week. Lening was voor alle verplichtingen rondom studeren deels te kunnen betalen. Werken deed ik om een paard te kunnen hebben (die had ik al voor ik bedacht langstudeerder te worden, voor mij geen reden hem dan maar te verkopen) en een leven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:56

Suzanne F. schreef:
Maar het is geen sparen he? Je ‘spaart’ uit een lening, van geleend geld. Het is dus geen sparen maar meer schuld opbouwen. En met dat geld gaan beleggen? Ik zal wel onder een steen geleefd hebben maar dat doe je toch niet? Zo stort alles in en ben je het kwijt, je geleende geld wat al niet eens van jou was. En heb je er niet van gestudeerd maar mee gegokt. Nog even en de studenten lenen maximaal om het in bitcoins te investeren, moet toch niet gekker worden allemaal.

Ik ben al niet iemand die de hypotheek verhoogd om te gaan verbouwen. Daar houd ik al niet van. De schuld moet weg, hypotheek moet minder, niet meer. Ik ga dus pas iets verbouwen als ik daar geld voor heb. En dan nog denk ik goed na of ik dat eruit haal bij verkoop. Bij verkoop wil ik zoveel mogelijk eigen geld erin hebben zitten. En ik streef er naar om binnen 10 jaar alles te hebben afgelost en dan kijk ik wel weer verder.

Dat mag. Andere mensen mogen hun eigen beslissingen maken gelukkig. ;)

Zolang het binnen de regels valt kan ik er echt niet mee zitten. Je hebt overigens niet zo heel slim belegd als je het letterlijk allemaal kwijtraakt.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:11

Ik heb dit topic deels gelezen, maar ik zie veel mensen die met een hoge studieschuld toch een huis hebben kunnen kopen. Ik vraag me af: heb je dan extra geleend voor de aanbetaling (want dat is toch ook vaak een paar tienduizend euro?) of heb je dan veel gewerkt voor de aanbetaling en niet je schuld toen afgelost?

Just curious, over een paar jaar mogelijk ook uit huis en ben me even aan het oriënteren wat allemaal kan met een (wel relatief kleine) studieschuld

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 18:29

Op een huis hoef je geen aanbetaling te doen? Enkel alles boven de 100% uit eigen middelen en de overige kosten ook.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:31

Ik denk dat Quanneh de kosten koper bedoelt. Dus overdrachtsbelasting, makelaarskosten etc. Dat is vaak wel een redelijk bedrag, (gedeeltelijk) afhankelijk van de prijs van je huis en is niet mee te financieren meer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:41

Quanneh schreef:
IIk vraag me af: heb je dan extra geleend voor de aanbetaling (want dat is toch ook vaak een paar tienduizend euro?) of heb je dan veel gewerkt voor de aanbetaling en niet je schuld toen afgelost?

Just curious, over een paar jaar mogelijk ook uit huis en ben me even aan het oriënteren wat allemaal kan met een (wel relatief kleine) studieschuld

Ik heb niet extra geleend voor de kosten koper. Ik los elke maand braaf bij DUO af, maar niet versneld (want dat is financieel niet aantrekkelijk).

Mijn studieschuld had wel een impact op mijn maximale hypotheek, maar vormde geen probleem omdat mijn inkomen hoog genoeg is. Daar moet je rekening mee houden. Ik zie her en der mensen bangmakerij verkondigen, dat je met een studieschuld geen hypotheek kunt krijgen. Maar als je dus genoeg gaat verdienen is dat helemaal niet van toepassing. Na aflossen, vaste lasten, leuke dingen geld etc houd ik nog een paar honderd euro spaargeld per maand over. Dat heb ik opzij gezet om de kosten koper van te betalen.

Laat je niet gek maken hoor. Als je baanperspectief op orde is en je geen bizarre eisen hebt aan een woning, maak je gewoon kans.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:09

Century schreef:
Ik denk dat Quanneh de kosten koper bedoelt. Dus overdrachtsbelasting, makelaarskosten etc. Dat is vaak wel een redelijk bedrag, (gedeeltelijk) afhankelijk van de prijs van je huis en is niet mee te financieren meer.

Ja precies, dit bedoel ik! Dit is vaak nog wel een som geld voor een starter. Gelijk na studeren hebben de meeste mensen niet zo'n buffer neem ik aan, maar dus vaak hier na een paar jaar inkomen is dat wel gelukt (en dat aflossing op een lager pitje stond)?

@Doubtless dank voor je reactie! Ja je inkomen gaat ook zeker meespelen natuurlijk. Maar fijn dat jij dan na een tijdje dit zo hebt weten te regelen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:22

Quanneh schreef:
Ik heb dit topic deels gelezen, maar ik zie veel mensen die met een hoge studieschuld toch een huis hebben kunnen kopen. Ik vraag me af: heb je dan extra geleend voor de aanbetaling (want dat is toch ook vaak een paar tienduizend euro?) of heb je dan veel gewerkt voor de aanbetaling en niet je schuld toen afgelost?

Mijn eerste huis heb ik gekocht toen je nog 105% mocht lenen. Daarop heb ik winst gemaakt en die winst ingelegd op ons huidige huis voor alles boven de 100% (en het restant gebruikt om mee te klussen)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:45

Doubtless schreef:
Quanneh schreef:
IIk vraag me af: heb je dan extra geleend voor de aanbetaling (want dat is toch ook vaak een paar tienduizend euro?) of heb je dan veel gewerkt voor de aanbetaling en niet je schuld toen afgelost?

Ik heb niet extra geleend voor de kosten koper. Ik los elke maand braaf bij DUO af, maar niet versneld (want dat is financieel niet aantrekkelijk).

Mijn studieschuld had wel een impact op mijn maximale hypotheek, maar vormde geen probleem omdat mijn inkomen hoog genoeg is. Daar moet je rekening mee houden. Ik zie her en der mensen bangmakerij verkondigen, dat je met een studieschuld geen hypotheek kunt krijgen. Maar als je dus genoeg gaat verdienen is dat helemaal niet van toepassing. Na aflossen, vaste lasten, leuke dingen geld etc houd ik nog een paar honderd euro spaargeld per maand over. Dat heb ik opzij gezet om de kosten koper van te betalen.

Laat je niet gek maken hoor. Als je baanperspectief op orde is en je geen bizarre eisen hebt aan een woning, maak je gewoon kans.

Maar dan moet je dus al best wat verdienen én een lage studieschuld hebben? Anders heb je best een probleem -als je alles eerlijk aangeeft.

Met mijn 30k kon ik dus 70-80k minder lenen (heb geluk met mijn vriend in deze). Wel oude stelsel overigens. Maar met een modaal inkomen red je het dan niet hoor. Net iets boven modaal ook niet. Niet in deze markt, of je moet ergens achteraf gaan wonen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:37

Weet iemand eigenlijk waarom de vermindering in hypotheek veel hoger is als de waarde van de schuld? Waarom is dat bijvoorbeeld niet gelijk aan elkaar?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:42

idinn schreef:
Weet iemand eigenlijk waarom de vermindering in hypotheek veel hoger is als de waarde van de schuld? Waarom is dat bijvoorbeeld niet gelijk aan elkaar?

omdat ze rekenen met een rentepercentage terwijl de duo rente 0 is.

het is heel krom. ze rekenen bij een lening van 15 k (oude stelsel) met een rekenrente van 0,75% per maand aan maandlasten. dat is 112,50 per maand.
echter, doe je 112.5 ×12 maand x 15 jaar, zit je op totaal 20.250. en je betaald nu echt geen 6k aan rente :=

edit: dit komt een groot deel door de financiële crisis uit 2007/2008. banken hebben toen veel te veel geld geleend, vervolgens kon men de hypotheek niet meer betalen, kregen banken problemen etc. etc etc.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:53

emilyslaluna schreef:
Ik denk niet dat er veel studenten extra lenen om het te beleggen zoals jij het beschrijft @Suzanne, waarbij er inderdaad risico is dat je het volledig kwijt raakt. Ik denk dat het gros het extra geld wat over is per maand even bijhoudt om te steken in een eigen huis zodat er een lagere hypotheek nodig is waar veel rente op zit itt de studielening. In mijn ogen is daar niks mis mee. De betalingen aan duo worden netjes voldaan zoals het hoort. :j

Oh jawel hoor, er zijn vele studenten die dit doen. Ik hoor het genoeg in de wandelgangen om mij heen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:56

Celiien schreef:
idinn schreef:

omdat ze rekenen met een rentepercentage terwijl de duo rente 0 is.

het is heel krom. ze rekenen bij een lening van 15 k (oude stelsel) met een rekenrente van 0,75% per maand aan maandlasten. dat is 112,50 per maand.
echter, doe je 112.5 ×12 maand x 15 jaar, zit je op totaal 20.250. en je betaald nu echt geen 6k aan rente :=

edit: dit komt een groot deel door de financiële crisis uit 2007/2008. banken hebben toen veel te veel geld geleend, vervolgens kon men de hypotheek niet meer betalen, kregen banken problemen etc. etc etc.

Dat is niet krom, een hypotheek heeft een looptijd van 30 jaar, de rente van de studielening wordt elke vijf jaar opnieuw vastgezet. Nu is de rente misschien nul, maar over 15 jaar kan 'ie ook gewoon 5% zijn en dan moet je nog steeds zowel de schuld als de hypotheek kunnen ophoesten.