[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 19:12

Afbeelding

Ok, even een vraagje tussendoor voor mensen met ervaring met langharige katten!
Ze zit onder de klitten, is die eruit knippen de enige oplossing of is er een soort borstel die zou kunnen werken?
Is een opvangertje, en ook al laat ze zich aaien en oppakken, knippen/borstelen zal wel een ander verhaal zijn, haha!
Ik heb iemand gevonden die haar wil adopteren en vervoer ernaartoe geregeld voor haar over een paar dagen, dus zou wel fijn zijn als ik haar vacht een beetje op orde krijg...

xoranlover

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:16

Heb je rijstzelmeel? Of mais meel? Dat in de vacht doen en dan voorzichtig met een borstel uit kammen. (Bij voorkeur een slickerborstel)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 19:21

Dankjewel! Dat kan ik maandag allebei (dat type borstel en maizena) in het dorp kopen en proberen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:26

Als het echt vervilt is kun je het beter met een tondeuse eruit scheren. Knippen kan erg link zijn, zeker als ze niet rustig is.

Kammen kan ze erg zeer doen waardoor ze nog eerder uithalen. Tondeuse werkt echt het beste.

Maïzena of talkpoeder is idd wel goed voor de kleine klitten eruit halen en na de kam beurt erin te doen.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 09-01-21 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:27

Als je knipt, met krom nagelschaartje met de punten van de huid af, scheelt ongelukken...

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:27

Als ze hebben rijstzetmeel. Dat zorgt dat de haren niet zo snel klitten. En vuil valt van de vacht af. Gebruik het veel (ook bij de kortharige).

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 19:29

xoranlover schreef:
Als ze hebben rijstzetmeel. Dat zorgt dat de haren niet zo snel klitten. En vuil valt van de vacht af. Gebruik het veel (ook bij de kortharige).

Ok!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:37

Maar kan het geen kwaad dat ze het er naderhand uit likken ??
Persoonlijk zou ik het gewoon met een tondeuse er uit scheren. Het haar groeit vanzelf weer aan en ze kan dan meteen wennen aan 'makkelijk' kammen zonder getrek aan klitten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:48

Nooit scheren! Dat veranderd de vacht en dan gaat t daarna nog sneller klitten. Iets met ondervacht.

Met een kammetje krijg je alles eruit. Maar, dan heb je wel geduld nodig.

Ik heb complete vervilte katten gedaan, zonder schaar of scheren...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:52

Waar koop je rijstzetmeel? En hoeveel gebruik je dan?
IK heb ook 2 langharige klittenkoppen. Ik pluk, ontwar met een grove metalen kam. Of ik knip.
Maar het haar is nu steeds heel statisch en dan klit het nog meer.
Wat voor mij nu het beste werkt is om mijn eigen haarborstel met pinnetjes met dopjes te borstelen. Ik maak of de borstel nat of sproei even 1 x met de plantenspuit. Dat lukt het best.

Oeps: spontaan is dit topic gekaapt voor tips and trics voor langharige katten. _O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:15

Ik gebruik zo een dingetje om naden los te tornen. Daarmee kun je in mini plukjes de klit eruit snijden of grotere klitten loodrecht op de huid in 2 of drie stukken verdelen waardoor je wel kan uitkammen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:29

ikkedus schreef:
Waar koop je rijstzetmeel? En hoeveel gebruik je dan?
IK heb ook 2 langharige klittenkoppen. Ik pluk, ontwar met een grove metalen kam. Of ik knip.
Maar het haar is nu steeds heel statisch en dan klit het nog meer.
Wat voor mij nu het beste werkt is om mijn eigen haarborstel met pinnetjes met dopjes te borstelen. Ik maak of de borstel nat of sproei even 1 x met de plantenspuit. Dat lukt het best.

Oeps: spontaan is dit topic gekaapt voor tips and trics voor langharige katten. _O-

Even googlen maar puur katten verkoopt het. Een toco vaak ook. Misschien de supermarkt nog wel.
Even gekopieerd van een site van een trimster:
Rijstzetmeel is perfect om vuil en vet uit de vacht van je kat te halen. Het vuil en vet trekt in de rijstzetmeel, zodat je kat weer een mooie vacht krijgt.
Gebruik daarna een klein slickerborsteltje om alles uit te borstelen.
Daarnaast helpt rijstzetmeel bij klitten, waardoor je deze makkelijker verwijdert.

Hier zijn de katten minder statisch ook. En het kan geen kwaad als ze het oplikken. Wat ik doe is een beetje in de vacht. Inmasseren. Dan gaan ze meestal naar buiten of ik laat ze zo lopen en dat een kam erdoorheen. Mijn kater die kammen echt de hel op aarde vind gaat hiervoor staan. Hij laat zich gewoon inpoederen en kammen. Zijn vettigheid is ook volledig verdwenen uit zijn vacht.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 21:40

Er gaat een wereld voor me open :+ , even gegoogled en zie dat ik het ook prima voor m'n eigen haar kan gebruiken, haha! Ben benieuwd of ze het in het bio-winkeltje of de supermarkt verkopen.
Thnx iedereen!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 22:21

Ok, hier alweer een paar dagen ingesneeuwd :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarbij gisterochtend ontsnappende ezels doordat de stroomdraad doorhangt door het gewicht van de sneeuw icm de sneeuw op de grond... Dat maakt het wel heel gemakkelijk om over het draadje te stappen en de wijde wereld in te gaan.
Ik kon de sporen volgen en ontving af en toe een whatsapp berichtje van mensen die ze gespot hadden. 2 km (lees: een uur) door de sneeuw ploegen met een handvol halsters en touwen later vond ik ze. Gelukkig was er toch geen verkeer omdat de wegen nog niet sneeuwvrij gemaakt waren en is het geen groente- of bloementuin seizoen, dus veel kwaad konden ze niet doen, haha!
Tot die conclusie waren ze zelf ook gekomen, en ze lieten zich maar al te graag een halstertje omdoen en kwamen weer vrolijk met me mee terug de berg op... Boeven! :')
Afbeelding

Hel lukt me nog niet om met m´n auto m´n terrein af te komen, de helling is net te stijl icm de sneeuw en ijs. (en uiteraard geen winterbanden of sneeuwkettingen, voor die 2 dagen in het jaar dat het normaal gesproken een beetje sneeuwt :') ). Mijn theorie tot nu toe was dat ik dat wel uit kan zitten, heeft ook wel iets, een dagje ingesneeuwd zijn :+
Maar goed, morgen is het dinsdag, en ik zit vanaf vrijdag hier vast. Dus m´n creatieve kookkunsten worden op de proef gesteld. Maar ach, met koffie, rijst en bonen, pasta, en eieren, melk en meel (lees: pannenkoeken _/-\o_ ) kom je een heel eind, haha!
Maar ik verwacht dat het morgen wel genoeg gesmolten zal zijn om er met de auto uit te komen, en anders wordt het lopend boodschappen doen... Brood, groente en fruit heb ik nodig :+

Anyway, waar waren we qua bouw?
De eerste hechtlaag zit binnen en buitenom op alle strobalen. Het bouwbudget was op, en we zitten inmiddels diep in de zomer vol corona ellende. Het toeristenseizoen was verloren, en de toekomst qua inkomsten onzeker...
Vanaf dat moment ging de bouw op een lager pitje verder, want doe ik het voorlopig in m´n eentje met hier en daar wat hulp.
Grote prioriteit was het dak goed dicht krijgen voor de winter: dat betekende isolatie erin laten spuiten (gerecycled papier), en dan de daklatten en dakpannen erop.
Het lukte me om enorm te besparen op dakpannen, ik kon een grote partij tweedehands kopen (wel zgan, zijn op een dak gelegd, eigenaren wilde toch leisteen en er dus direct weer vanaf gehaald).
Het was nog een heel avontuur om ze heelhuids hier te krijgen, 18 pallets, maar de meeste overleefden het transport gelukkig.

Afbeelding

In m´n vrije uurtjes ben ik vanaf dat moment de muur buitenom aan het bepleisteren, dit is de tweede, dikke laag. Uiteindelijk komt hier nog een derde waterdichte laag overheen om het af te werken.

Afbeelding
Nog donker als het er net op zit, en zo droogt het op:

Afbeelding

Afbeelding

De isolatie gaat in het dak:

Afbeelding

Afbeelding

En met wat extra mankracht om ze het dak op te krijgen begin ik met de dakpannen:

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:27

Ezeltjes hebben al bewezen door de sneeuw te kunnen reizen, zadelen, pakzadel en tassen er bij en boodschapjes doen. Moeten ze je maar niet zo op ideeen brengen }>

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:29

Oh joh, die ezels kosten je energie!
Die dakpannen zijn ook nog mooi, wat een meevaller. Wij hebben dertig jaar geleden dakpannen van een honderd jaar oude boerderij gekocht, liggen er nog steeds op!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:46

Inderdaad, die ezeltjes kunnen werken voor de kost. Er is in het dorp vast iemand die even op ze wil letten als jij je inkopen doet en verder is het een kwestie van in balans inpakken en vastsnoeren.

Wat wordt je huis gaaf! Doet zo denken aan adobebouw, daar ben ik ook helemaal weg van.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:48

Wat een ongelofelijk gaaf project!!
Heb je in het begin stil meegelezen, maar was je kwijt!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:37

Oh ik ben jaloers op je dakpannen... Die stijl vind ik echt heel gaaf maar helaas mijn man niet :( Het dak is het enige van ons ontwerp van het nieuwe huis waar we echt niet op 1 lijn zitten.

En inderdaad, ezels aan het werk zetten :D Voor wat hoort wat ;)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:45

Haha! Goed idee, als ik morgen niet met de auto wegkom, gooi ik een pakzadel en tassen op Margarita (het bruine ezeltje van de 3) en neem haar mee naar het dorp! Hoef ik in ieder geval de boodschappen niet zelf terug te sjouwen...

Ja, de dakpannen was en ben ik ook superblij mee! Keiharde eis was: in ieder geval geen rode, glanzende pannen... :+ Ik wilde het liefst dit soort pannen die eruit zien alsof het huis er al tijden staat.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:55

Hihi, de ezeltjes op avontuur! Dan scheelt het wel dat je ze terug kunt sporen in de sneeuw. :))

En inderdaad heel mooi die dakpannen. Mooi ook om te zien hoe die pleisterlaag eruit ziet als het droog is, wordt al veel meer één geheel! :j

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:18

Wat een super gaaf project! Vind het heel bijzonder om te zien.

Ik volg!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:40

Wauw, ziet er nu al prachtig uit! Vooral fan van de onderste laag stenen aan je huis :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:43

Wauw wat ziet het er al gaaf uit. En stiekem prachtig mooi nu met dat pak sneeuw.
Die ezeltjes toch, wel weer een voordeel als ze boodschappen kunnen dragen. Handig zo.

Om nog even in te haken op de klitten. Volgens mij zie ik ze boven de staart zitten? Er is vaak een reden voor waarom een kat zn vacht niet kan onderhouden. Pijn (afkomstig van artrose) is daar een van. Vaak is dat ook de reden dat ze kammen echt niet fijn vinden. Dus als het een oudje is, is dat wellicht iets om rekening mee te houden

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 22:37

Ik denk niet dat het met haar leeftijd te maken heeft. Ik vind de leeftijd van katten trouwens moeilijk in te schatten, hebben jullie daar tips voor? Bij honden geeft het gebit een goede indicatie...

Ze is waarschijnlijk gedumpt in een klein bergdorpje, ze verscheen daar van de ene op de andere dag en niemand kende haar (of evt langharige ouders), en ze is te tam om zonder menselijk contact te zijn opgegroeid. Dus van geborsteld en verzorgt naar het leven op straat, en daardoor de klitten verwacht ik.

Ze hoest trouwens wel af en toe. Ik hoop dat het een gewone verkoudheid is, wat niet verbazingwekkend is als je van huis- naar straatkat gaat in deze winter, maar kan natuurlijk ook iets chronisch als niesziekte of een ander typisch kattenvirus... Het wordt in ieder geval nier erger, eerder beter heb ik het idee, vergeleken met de eerste dagen hier. Nou ja, ze kan nog even niet naar de dierenarts, totdat ik weer met de auto ergens heen kan...