Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:53

En een stroom draadje over de schutting heen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:20

Nou dat stroomdraadje werkte hier niet zo best. Niet om katten in de tuin te houden (die rooie nam de 1 of 2 tikken stroom die hij bij het door de draad heen wringen kreeg, wel voor lief) maar als er buurkatten in de tuin sprongen was het ook geen feest want die knalden dan de hele tuin door omdat ze er in hun beleving nergens meer uit konden vluchten :(:)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:35

___1 schreef:
Je zit niet overal tegelijk in de tuin. Een parasol of je stoeltje kun je prima verplaatsen.
Je woont in een rijtjeshuis, dus inderdaad beetje rekening houden met de omgeving.

Jij klinkt als het type wat op het platteland gaat wonen en dan bij de gemeente gaat klagen dat de varkensstal van de buren stinkt :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:33

Billy schreef:
___1 schreef:
Je zit niet overal tegelijk in de tuin. Een parasol of je stoeltje kun je prima verplaatsen.
Je woont in een rijtjeshuis, dus inderdaad beetje rekening houden met de omgeving.

Jij klinkt als het type wat op het platteland gaat wonen en dan bij de gemeente gaat klagen dat de varkensstal van de buren stinkt :')

_O-

En dat de haan kraait. En de boer op zondag avond nog druk aan het werk is. Of zaterdag ochtend vroeg.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:42

Poekkie schreef:
___1 schreef:
Omdat je ook schaduw kan creëren zonder dat ander er last van hebben.

Hahahaha lollige :') Ben jij toevallig de buurman? :')

Gelukkig niet :+

Mijn buurman houdt zijn tuin netjes bij :D

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:43

Billy schreef:
___1 schreef:

Wat een vooroordelen in dit topic :D Helaas woont TS niet op het platteland, maar in een rijtjeshuis waarbij je (als je fatsoen hebt) rekening houdt met je buurtbewoners. Anders is een hutje op de hei of het platteland inderdaad een beter idee.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:34

Alsof je eigen mooie boom laten staan een kwestie is van geen fatsoen hebben :')

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:35

Das geen vooroordeel maar een indruk die ik krijg

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:41

Ik zit het hier echt met verbazing te lezen,
Wat een verschrikkelijk egoïstisch mensen...
1) omdat iemand zijn tuin betegeld betekend het niet dat je geen rekening met het grond water ed houdt.
2) mensen betegelen hun tuin met een reden: netjes houden en dus te weinig tijd om het groen zelf bij te houden
3) je woont niet op een hutje op de hei dus het is wel zo netjes en fatsoenlijk om rekening met elkaar te houden, wil je dat niet -> lekker verhuizen naar n hutje op de hei.
4) het is meer als logisch en heel erg menselijk als je je eigen zooi op ruimt (dus ook overhangende takken ed)
5) ja dat er blaadjes vallen kan gebeuren maar wij zijn de hele herfst 2 x pd aan het vegen omdat er echt een mega laag ligt. (Meters hoge bomen van de gemeente)
6) als er ooit storm/ bliksem in slaat en hij valt om , want ja ik weet uit ervaring dat dit ook bij gezonde bomen komt. Is het wel zo veilig dat hij niet zo bizar hoog is dat hij op je huis terecht komt.

Echt bizar hoe egoïstisch mensen zijn. Je kan toch rekening houden met elkaar... dus ja de een heeft een heel oerwoud, prima maar hou het beetje bij de ander niet ook prima.
Dit is echt puur stukje respect.

Ohh en nog wat: zoals de meeste al zeggen, dus omdat je tegels heb ben je een of andere tokkie? Wauw, hoe kortzichtig...

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:55

miesnaom schreef:
1) omdat iemand zijn tuin betegeld betekend het niet dat je geen rekening met het grond water ed houdt.
2) mensen betegelen hun tuin met een reden: netjes houden en dus te weinig tijd om het groen zelf bij te houden
3) je woont niet op een hutje op de hei dus het is wel zo netjes en fatsoenlijk om rekening met elkaar te houden, wil je dat niet -> lekker verhuizen naar n hutje op de hei.
4) het is meer als logisch en heel erg menselijk als je je eigen zooi op ruimt (dus ook overhangende takken ed)
5) ja dat er blaadjes vallen kan gebeuren maar wij zijn de hele herfst 2 x pd aan het vegen omdat er echt een mega laag ligt. (Meters hoge bomen van de gemeente)
6) als er ooit storm/ bliksem in slaat en hij valt om , want ja ik weet uit ervaring dat dit ook bij gezonde bomen komt. Is het wel zo veilig dat hij niet zo bizar hoog is dat hij op je huis terecht komt.

Echt bizar hoe egoïstisch mensen zijn. Je kan toch rekening houden met elkaar... dus ja de een heeft een heel oerwoud, prima maar hou het beetje bij de ander niet ook prima.

Ohh en nog wat: zoals de meeste al zeggen, dus omdat je tegels heb ben je een of andere tokkie? Wauw, hoe kortzichtig...

Amen _/-\o_

Blijkbaar is het normaal om overhangende takken niet te snoeien? Er wordt het nu als een gunst gezien voor de buren :')

@Billy, ik zou maar aan je indrukken gaan werken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:04

miesnaom schreef:

Een betegelde tuin heeft wel degelijk gevolgen voor de waterhuishouding: https://www.ad.nl/wonen/ruim-een-derde- ... ~a047fa76/ Dat is geen mening maar gewoon een feit. Buiten wateroverlast heeft het ook op dieren veel invloed. Daarnaast is het in de zomer veel warmer in een betonnen tuin.

Bovendien is er meer mogelijk dan alleen betegelen als je een onderhoudsvriendelijke tuin wil hebben: https://www.groenvanbijons.be/tuinadvie ... lijke-tuin

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:08

Ik lees hier vooral dat TS rekening moet houden met haar buur die de boom storend vindt.
Ik lees heel weinig dat diezelfde buur rekening kan/moet houden met TS die de boom op haar terrein wil houden om eender welke reden... :\

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:22

Wirobelgje schreef:
Ik lees hier vooral dat TS rekening moet houden met haar buur die de boom storend vindt.
Ik lees heel weinig dat diezelfde buur rekening kan/moet houden met TS die de boom op haar terrein wil houden om eender welke reden... :

Precies :)
Blijkbaar is het alleen goed om een kortgemaaide gazon met plantjes van 20 cm hoog te hebben volgens sommigen.

Maar he... bomen horen gewoon bij het landschap, op het platteland en in de stad :)*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:28

Maar laten we wel eerlijk zijn: bomen hebben voordelen en nadelen. Zoals ik al eerder zei: in de zomer is onze hoge populier mijn grote liefde (en die van de paarden) omdat hij zo heerlijk veel schaduw geeft :+: Maar in de winter vervloek ik de hoeveelheid blad die er af komt.

En dan komt er ook nog een lading blaadjes bij van de bomen van de buren, waar ik geen zak aan heb verder.....

Van die populier ruim ik het dan geïrriteerd op en besef dat dat de kosten zijn voor het zomergenot. Maar dat geboomte van de buren vervloek ik alleen maar, heb mijn handen al vol aan het blad van onze eigen bomen, en dan krijg je hun blad er nog eens bij := Het scheelt dat het wel gezellig staat. Maar ik sta wel "hun troep" op te ruimen :P

Ik wil ze niet weg hebben hoor, maar ik snap de irritatie wel van de bomen-mopperaars, dat andermans plezier jou een boel extra werk oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:33

miesnaom schreef:

Kom maar gewoon van die kast af, trek je string recht en leg mensen geen woorden in de mond. :(:) Scheelt ook voor je bloeddruk. ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:36

Onze buren hadden een storende boom maar storend in de zin van: de hele dag schaduw en worstels die in onze tuin omhoog kwamen. Maar deze boom geeft de buren toch alleen maar 's morgens schaduw? Of lees ik verkeerd?

En zullen we het gewoon chill houden? Ik houd van tegeltuinen, lekker boeiend.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:30

pmarena schreef:
Maar laten we wel eerlijk zijn: bomen hebben voordelen en nadelen. Zoals ik al eerder zei: in de zomer is onze hoge populier mijn grote liefde (en die van de paarden) omdat hij zo heerlijk veel schaduw geeft :+: Maar in de winter vervloek ik de hoeveelheid blad die er af komt.

En dan komt er ook nog een lading blaadjes bij van de bomen van de buren, waar ik geen zak aan heb verder.....

Van die populier ruim ik het dan geïrriteerd op en besef dat dat de kosten zijn voor het zomergenot. Maar dat geboomte van de buren vervloek ik alleen maar, heb mijn handen al vol aan het blad van onze eigen bomen, en dan krijg je hun blad er nog eens bij := Het scheelt dat het wel gezellig staat. Maar ik sta wel "hun troep" op te ruimen :P

Ik wil ze niet weg hebben hoor, maar ik snap de irritatie wel van de bomen-mopperaars, dat andermans plezier jou een boel extra werk oplevert.

De tegelfans zullen mij wel een zeverende zeur vinden (lekker boeiend) maar naar mijn mening is een boom niet uitsluitend 'andermans plezier' waar jij als buur geen last van wilt hebben, maar een onderdeel van het groen in de buurt waarin je woont. En hoe meer tegels, hoe minder groen.
Dus zeker als je zelf een tegeltuin hebt, zeur dan niet over de boom van de buren die bijdraagt aan dat groen, en daarmee aan minder oververhitting in de zomer, meer vogeltjes en ander leven, en minder wateroverlast. Veeg een keertje extra, daar ga je niet dood aan.
Ik snap de irritatie dus eerlijk gezegd niet nee. Of liever gezegd, ik kan daar niet zo veel begrip voor opbrengen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:41

Mkango schreef:
miesnaom schreef:

Kom maar gewoon van die kast af, trek je string recht en leg mensen geen woorden in de mond. :(:) Scheelt ook voor je bloeddruk. ;)

Waar hèb jij het nou weer over, ik leg geen woorden in de mond :(:)

Ik lees vooral, en ik doel dan niet op jou. Extreem veel onbegrip.

Ik mag hopen dat we toch echt een stukje respect voor elkaar kunnen opbrengen toch?
Dus als iemand tegels wil en totaaaaal geen groen, mag dat. En als iemand een oerwoud in zijn tuin wil mag dat ook.
Daar hoeven beide partijen geen last van te hebben.
Daarbij komt dus ook dat als iemand een boom wil, prima, maar gewoon zelf bij houden zodat mensen niet zelf te hoeven tuinieren als ze daar NIET voor hebben gekozen.
En ik kan me best voorstellen als je een tuin heb, op het zuiden, voor de zon en vervolgens heb je de hele dag geen zon (dus niet de situatie van ts, zoals ze zelf al zei) dat daar best even rekening mee gehouden kan worden.

Heeft er dus niks mee te maken dat een ander niet kan doen wat hij wil in zijn tuin. Het gaat om respect en rekening houden met je medemens. Als je dat niet wil of kan, zou ik zeggen ga lekker op een onbewoond eilandje zitten. Dan kan je doen en laten wat je zelf wil! :j

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:46

Askja schreef:
pmarena schreef:

De tegelfans zullen mij wel een zeverende zeur vinden (lekker boeiend) maar naar mijn mening is een boom niet uitsluitend 'andermans plezier' waar jij als buur geen last van wilt hebben, maar een onderdeel van het groen in de buurt waarin je woont. En hoe meer tegels, hoe minder groen.
Dus zeker als je zelf een tegeltuin hebt, zeur dan niet over de boom van de buren die bijdraagt aan dat groen, en daarmee aan minder oververhitting in de zomer, meer vogeltjes en ander leven, en minder wateroverlast. Veeg een keertje extra, daar ga je niet dood aan.
Ik snap de irritatie dus eerlijk gezegd niet nee. Of liever gezegd, ik kan daar niet zo veel begrip voor opbrengen.

Kijk ook weer zoiets, je weet toch niet waarom iemand voor een bepaalde tuin heeft gekozen.
Dus het is eigenlijk vrij respectloos dat je daar geen begrip voor kan opbrengen.

Misschien heeft iemand erg veel lichamelijke klachten en KAN die persoon de tuin niet goed bij houden. En is dat keertje extra vegen absoluut geen doen.
En eerlijk als iemand geen tijd heeft om het te doen, wie ben jij om te zeggen dat ze wel tijd moeten maken.
Misschien werken ze zich 200 slagen in de rondte om alles bij elkaar te breiden en hebben ze geen zin en tijd om een keer extra te vegen. En dat zou ook gewoon oké moeten zijn.

Een beetje liefde en begrip voor een ander zijn situatie zou lief zijn :knuffel:

(Ik pak nu even jou eruit maar bedoel het vooral in het algemeen)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:50

Miesnaom: en dat beetje liefde en begrip betekent dus dat je boom maar tegen de vlakte moet? Incl alle vogels/eekhoorns/ etc die steeds maar meer problemen krijgen met steeds maar minder schuilplekken en voedsel? Sorry, maar van mij mag de andere kant dan maar wat liefde en begrip naar mij toe tonen. Het is geen 50/50 optie, het is een boom of geen boom. En je bent echt niet verplicht om een boom weg te doen als die gewoon wettelijk staat.

Dus sorry... heb je last van mijn boom, dan heb je pech en leer je er maar van houden. Heel cru, maar that’s life.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:53

___1 schreef:
@Billy, ik zou maar aan je indrukken gaan werken.

Misschien moet jij eens gaan nadenken hoe je overkomt.
Maar ik vind je supergrappig hoor, ik heb altijd gemengd, ik hou van oogkleppen }>

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:55

Miesnoam, een beetje groen zou je goed doen :D (grapje)

Misschien tijd om eens een punt te zetten achter dit topic?
Volgens haar laatste post kan de ts boomtechnisch inmiddels weer met haar buren door 1 deur, dus wat dat betreft eind goed, al goed. Tenzij er nieuwe verwikkelingen zijn uiteraard.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:55

Poekkie schreef:
Miesnaom: en dat beetje liefde en begrip betekent dus dat je boom maar tegen de vlakte moet? Incl alle vogels/eekhoorns/ etc die steeds maar meer problemen krijgen met steeds maar minder schuilplekken en voedsel? Sorry, maar van mij mag de andere kant dan maar wat liefde en begrip naar mij toe tonen. Het is geen 50/50 optie, het is een boom of geen boom. En je bent echt niet verplicht om een boom weg te doen als die gewoon wettelijk staat.

Dus sorry... heb je last van mijn boom, dan heb je pech en leer je er maar van houden. Heel cru, maar that’s life.

Nee dat zeg ik niet, even beter lezen.
Ik ben het met je eens dat het niet geen of wel boom is. Daar gaat het ook niet om, van mij part heb je op 1 vierkante m 20 bomen staan. Doe vooral wat je niet laten kunt. Maar een ander hoeft dan niet jouw bomen bij te houden.
Dat zal lekker worden :') zo wil ik ook wel heel veel dingen als ik de klusjes niet hoef te doen.
En je kan best een beetje rekening houden met je buren door je 20 bomen niet zo hoog te laten worden dat hun de hele dag geen zon hebben.
Niemand heeft het over kappen of weghalen. Want dat vind ik onzin. Maar het gaat om het rekening houden met ELKAAR

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:58

Askja schreef:
Miesnoam, een beetje groen zou je goed doen :D (grapje)

Misschien tijd om eens een punt te zetten achter dit topic?
Volgens haar laatste post kan de ts boomtechnisch inmiddels weer met haar buren door 1 deur, dus wat dat betreft eind goed, al goed. Tenzij er nieuwe verwikkelingen zijn uiteraard.

Haha,
Misschien komt het niet zo over, maar ik hou juist heel erg van groen! En probeer ook zeker, de natuur een extra handje te helpen!

Het ging mij vooral om het totale uiterste van iedereen: een ander heeft een boom dus jij moet het maar onderhouden als je er last van heb...
Euhm dat is een vrij bijzondere uitspraak.
En getuigd ook niet van respect naar je medemensjes.

En klopt daar heb je ook gelijk in!

Nog op de situatie van Ts, ik zou m’n boom ook niet omhakken, maar wel “netjes” bij houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:10

miesnaom schreef:
Waar hèb jij het nou weer over, ik leg geen woorden in de mond :(:)

Ik lees vooral, en ik doel dan niet op jou. Extreem veel onbegrip.

Ik mag hopen dat we toch echt een stukje respect voor elkaar kunnen opbrengen toch?
Dus als iemand tegels wil en totaaaaal geen groen, mag dat. En als iemand een oerwoud in zijn tuin wil mag dat ook.
Daar hoeven beide partijen geen last van te hebben.
Daarbij komt dus ook dat als iemand een boom wil, prima, maar gewoon zelf bij houden zodat mensen niet zelf te hoeven tuinieren als ze daar NIET voor hebben gekozen.
En ik kan me best voorstellen als je een tuin heb, op het zuiden, voor de zon en vervolgens heb je de hele dag geen zon (dus niet de situatie van ts, zoals ze zelf al zei) dat daar best even rekening mee gehouden kan worden.

Heeft er dus niks mee te maken dat een ander niet kan doen wat hij wil in zijn tuin. Het gaat om respect en rekening houden met je medemens. Als je dat niet wil of kan, zou ik zeggen ga lekker op een onbewoond eilandje zitten. Dan kan je doen en laten wat je zelf wil! :j
Ik was degene die zei dat tegeltuinen slecht zijn voor de waterafvoer, maar het woord 'egoïstisch' heb ik daarbij niet genoemd. :P Ik snap de populariteit niet, deels ook omdat ik ze ontzettend sfeerloos vind vaak en ik het "geen tijd" argument echt iets van de huidige maatschappij vind waarin alles maar leuk moet zijn en dopamineshots op moet leveren, en ik ben er om hier genoemde redenen (verdwijnend ecosysteem, opwarming van de aarde, afwatering) ook absoluut geen voorstander van, maar als het mensen gelukkig maakt, doe je ding. :=

Verder ben ik het met je eens: rekening houden met elkaar is belangrijk, maar het moet wel in balans zijn. :j