Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:24

Geweldig zeg <3

Wat bijzonder dat het oude behang nog op de muren zit, ondanks dat het huis zo lang leeg heeft gestaan!
Blijft dat zo goed doordat de lucht in Zweden droger is?

Wij wonen ook in een huis van 18zoveel, maar hier stond een dikke laag schimmel op de muren toen we het kochten, het behang liep nog net niet zelf weg :')

Wat gaaf dat jullie in de toekomst zonder auto willen gaan leven.
Het lijkt me inderdaad wel ook weer lastig af en toe. Zijn er in Zweden net zo veel bezorgdiensten als in Nederland? Als je hier hout nodig hebt dan kun je uit 10 bedrijven in de buurt kiezen die het thuisbezorgen.

Wie weet kun je over een tijdje wel een boek uitgeven, je blog artikelen bundelen. Je schrijfstijl is geweldig, ik weet zeker dat het zou verkopen!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:58

Wat leuk weer geschreven, zag het helemaal voor mij.

Ben ook reuze benieuwd naar een stukje over je moestuin in de toekomst. Wat je verbouwd, hoeveel, eventueel foto of plattegrond. En de andere stukjes in de toekomst.

En je auto houden voor eventueel gezondheidsnoodgeval zou ik ook niet doen. In geval van nood kun je inderdaad de ambulance bellen en anders valt het vast wel op te lossen. En mocht je lichamelijk een klacht krijgen waardoor je langere tijd niet kan fietsen en je de auto toch mist kun je er wellicht nog weer 1 tijdelijk aanschaffen/lenen/huren. Alleen geen idee of fietsen te doen is daar in de winter? Met het oog op sneeuw en ijzel.

Ja dit topic gaat hard en zoveel mensen vinden dit interessant. Wie weet willen ze er uiteindelijk wel voor betalen. Het schoot ook al door mijn gedachten heen dat mocht je ooit extra inkomsten nodig hebben. Dat je dan nog een soort van cursus kan geven als: ‘leer leven als Laura Ingalls’. Online of bij je thuis. Of een kamer/hutje erbij bouwen en vakanties aanbieden. Dat mensen zelf mee kunnen kijken en beleven hoe jouw leven is. Moet je natuurlijk wel zelf zien zitten, mensen ontvangen en op je erf. Je stimuleert dan wel reizen, geen idee of dat wat is voor jullie qua milieu.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:08

Wel grappig dat sommige mensen er zo over vallen dat ze uiteindelijk de auto weg wilt doen, sinds er zat mensen zijn die geen auto (en geen rijbewijs) hebben en dus gewoon afhankelijk zijn van ambulance/taxi/eventueel buren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:14

Wat mooi dat je dit allemaal wilt delen. Je manier van schrijven is zo meeslepend en mooi. Ik vind het onwijs leuk om te lezen over jullie manier van leven. En ik denk dat je je vies vergist met: 'wie zou nu willen betalen om te lezen wat ik heb te vertellen?' want ik zou gerust voor een klein bedrag abonneren. Alles wat ik tot nu toe las van je verhalen/updates, las als een tierelier weg en ik wil alleen maar meer weten haha!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 06-03-20 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:26

Tof dat je het met ons wilt delen, maar mijn God dit zou echt een nachtmerrie voor me zijn. _O- Vind mezelf al milieu bewust genoeg met een elektrische auto :') Zou het niet volhouden iig, petje af!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:55

Voor een gezondheidsrisico heeft het niet hebben van een auto minder impact denk ik dan voor je gewone leven..
Als je zelfvoorzienend leeft is het denk ik heel lastig als je ziek bent of wat gaat mankeren.
Maar zolang je gezond bent speelt dat niet, je kan altijd nog weer veranderen.
Met sneeuw zou ik ook wel willen weten, ik weet niet precies hoe heftig het daar sneeuwt maar dat is wel andere koek dan in Nederland. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:28

VogeltjeM schreef:
lizy29 schreef:
Maar ook bij andere beroepen word er constant gezocht naar manieren om het beroep lichamelijk minder zwaar te maken binnen de beperkingen van dat beroep terwijl TS dus juist een stap terug doet in die ontwikkelingen. Ik snap echt de charme van het geheel maar zou zelf ook bang zijn voor de snelle slijtage van je lijf.

Ik kan me juist ook voorstellen dat deze levensstijl gezond is. Amper tot geen stress, geen wekkers, leven in je eigen ritme en op je eigen tempo. Enige lichamelijke arbeid is natuurlijk ook goed voor je.

Wat een heerlijk topic <3

Maar desondanks wel internet en een (mobiele) telefoon?
Dat past dan niet helemaal in het plaatje.
Verder mee eens, ik denk ook dat het een gezonde leefstijl is.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 22:44

Bedankt voor alle leuke reactie´s weer, word er helemaal warm van <3 !

8nnemiek: Het zou kunnen dat het komt doordat de lucht hier droger is, of misschien omdat het een houten huis is, maar van schimmel hebben we hier gelukkig geen last.
In Zweden zijn ook veel bezorgdiensten maar het leuke is, als je op het platteland woont, komen ze het niet meer brengen. Je krijgt een briefje in de bus dat je het paket op kunt halen in de stad. Daar hebben we dus niet zoveel aan. ...

Daantj__: bedankt voor je meedenken. Het zijn goede ideen maar niet voor mij. Ik ben een introvert en vind het moeilijk om met groepen mensen om te gaan en online... Ik weet hoe ik moeten typen en dat ik op bokt foto´s kan plaatsen is al heel wat... Om een online cursus te beginnen gaat denk ik boven mijn pet....

MirandaFuego: Met plannen is fietsen in de winter wel te doen. In ieder geval spijkerbanden onder de fiets en eventueel de afspraak verzetten als het weer te gek is. Maar over een hele winter zijn er misschien 5-10 dagen onfietsbaar weer. We houden dit al een tijdje bij in een boekje. Ik zie het wel zitten en anders is er altijd nog een weg terug...

Nikass: In welk plaatje past internet en een mobiele telefoon niet volgens jou?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:22

Ja precies, als iets niet werkt voor jullie kun je het ook weer veranderen, dat is makkelijk zat.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je zoal op een dag doet. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:36

Dat met „het past niet in het plaatje“ ben ik ook wel benieuwd naar. Uiteindelijk maak iedereen zijn leven zoals het goed voelt. Het is niet zo dat als je zo leeft dus automatisch alle gemakken weg moet doen lijkt mij. Als je naast je moestuin een jacuzzi wilt om al de modder savonds mee af te weken in je zelf gebreide badpak dan lijkt me dat net zo prima :D

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:42

Inderdaad, het is grotendeels leven zoals vroeger, maar met de gemakken van nu! :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:59

Lijkt me geweldig om wakker gemaakt te worden door dieren of het licht, geen baas die achter je aan zit, als ik het zo lees weinig financiële druk of stress, niemand die zich met jullie bemoeit (oke online misschien wel :'))je moet vooral zorgen dat je overleefd en verder hoef je eigenlijk niks.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:50

Overleven kan op water, brood met lik boter en wat appelen zo ongeveer al. Overlevingsmodus is niet de ambitie van TS of van de anderen die hier van dromen. Zorgeloos leven wel en dat is met wat aantekeningen zeker heel goed mogelijk.

Zolang je redelijk zeker bent van een inkomen om de basis als belastingen nutsvoorzieningen (stroom, internet) en verzekeringen te betalen en nog wat overhoud voor boodschapen en andere dingen die waar je niet zonder kan en niet kan maken/verbouwen inderdaad. Al is dat precies de bottleneck van de droom voor velen. Ik zou ook zo hutje in de bergen en beestjes aan huis willen, maar er blijven belastingen, etc. over die echt euro's willen. Groot stuk van het simpele en zelf groente/vlees/mais (andere granen zijn stuk lastiger) verbouwen/fokken/slachten is nog wel te doen van eigen land. Echter dingen als gereedschap, schoenen en voor mij chocolade is een ander verhaal. En hoe ver je ook terug gaan in de geschiedenis, handel en dus goederen van ver weg willen/nodig hebben zien we altijd terug (zelfs in pre-historie tijden al). 100% zelfvoorzienend red een dorp al niet, laat staan een gezin. Er is ook geen tijd genoeg in een mensenleven om dat allemaal te leren naast de verzorging van vee en moestuin en dat is als je al toegang hebt tot de grondstoffen die nodig zijn. Maar qua voedsel is een heel groot stuk zeker mogelijk (80-90%) en met basisingredienten/materialen zelf verder gaan komt de rest ook een flink eind.

Whale schreef:
Inderdaad, het is grotendeels leven zoals vroeger, maar met de gemakken van nu! :D

Zeker, technologie heeft goede kanten en die inzetten in mix met hoe het vroeger ging maakt vroeger leuk. Thermosfles is een van die dingen (thee op bed zonder houtkachel te moeten stoken, al zal thermos vermoedelijk in de hooikist moeten om warm genoeg te blijven), schrikdraad voor veilig houden dieren, ledlampen, combi aardkelder (root cellar) met vriezer, ... Voordeel van geen regels zoals bv amish wel hebben hiervoor. Je kan bij alles kiezen voor modern, ouderwets of niet nodig zonder beperkingen van derden qua gemeenschapsregels anders dan wat voor elke andere inwoner geldt. Al is de "ja, maar bij zus hoort zo en anders ben je niet echt" reactie ook typisch. Zeker omdat hier de basis is : "wat werkt voor ons", ipv dit zijn de regels volgens boek X, Y Z. Het maakt je onvoorspelbaar en daar kan niet iedereen tegen. En het is pittig wat rekenwerk om te kijken wat en qua tijd en qua wat moet er van buiten bij goed te berekenen.
Zou dus zelf ook wel zo iets willen, alleen loop tegen geen hypotheek willen (giga stressfactor) en noodzaak wat inkomen aan (verzekeringen, belastingen, chocolade :j ). Alleen is zowel makkelijker (geen discussie over wat te doen) maar ook lastiger qua taken verdelen en tijd genoeg. Simpel werk (makkelijker aan te komen) = vaak lager inkomen = meer uren werk nodig. Dan wordt genoeg tijd overhouden om ook thuis in orde te houden lastig.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:42

Hoe zit het met de winters, voornamelijk regen of ook sneeuw? Wij wonen in Noorwegen en hebben nu echt een hele hoop sneeuw en dat hebben we zeker gemiddeld een half jaar. Laat ik zo zeggen met 2km eigen weg en een groot erf ben ik toch blij met een trekker. Dat is met de hand niet te doen. Vroeger werd het hier ook met paard en een of andere sneeuwploeg gedaan, dus er zijn wel andere opties.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:53

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jullie familie van jullie levensstijl 'vind'. Even tussen haakjes, want ik bedoel niet iets van kijken ze er raar tegen aan, maar meer, hebben jullie dit van huis uit mee gekregen, woont jullie familie nog wel in Nederland of zijn die ook in het buitenland gaan wonen, hebben zij een zelfde levensstijl?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:59

Sizzle schreef:
Dat met „het past niet in het plaatje“ ben ik ook wel benieuwd naar. Uiteindelijk maak iedereen zijn leven zoals het goed voelt. Het is niet zo dat als je zo leeft dus automatisch alle gemakken weg moet doen lijkt mij.

Oh nee hoor absoluut niet. Mij lijkt een combinatie juist het meest ideaal.
Ik bedoel dat als je er naar streeft om te leven zoals het in een bepaalde tijd vroeger was, dat dan die moderne technologie natuurlijk daar niet bij hoort. Daarmee zeg ik niet dat je het dan niet moet doen (wat zou mij dat uitmaken) maar ik ben wel benieuwd wat de beweegreden is om dat willen leven als Laura dan niet verder/helemaal te willen doorzetten. Waar maakt ts de afweging om het op sommige punten wel, en op andere niet te doen. Waarom dan wel bijvoorbeeld straks de auto weg willen doen?
Ik vind die afweging, de achterliggende gedachte juist interessant.

Dorien_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:01

Wauw wat super leuk dat je dit allemaal wil delen met ons !! (en ZO blij dat ik toevallig je topic tegenkwam.) Ik volg heel graag, dit interesseert me enorm. Ik wil heel graag volgen voor inspiratie, tips en tricks en het is ook gewoon genieten van je verhalen en foto's. Wat schrijf jij fijn! Wat een cadeau je topic.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 17:04

Wendely: we hebben voornamelijk regen maar ook wel enkele dagen met sneeuw. Maar sneeuw op zich is niet zo´n groot probleem. Als de wegen eenmaal goed geschoven zijn kun je hier met een fiets met spijkerbanden prima overheen fietsen.

Zorro: Ik denk dat de familie het zelfde vind als jullie. Zeer intressant maar ook zeker een ver van hun bed show. Ik ben en groot geworden in een gewoon gezin met alle gemakken voorzien. Woonden in een vrijstaant huis in een kleine stad. Mijn man evenzo. Dus je kunt rustig stellen dat we deze manier van leven niet met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Dit maakt het soms wel lastig, alles wat we willen moeten we zelf opnieuw uitvinden. Je kunt het aan niemand vragen, want wie weet nog hoe dat vroeger ging?

Nikass: Oke, nu begrijp ik je vraag beter. Hoewel ik graag zonder internet en telefoon had willen leven is dit in de huidige maatschappij bijna onmogelijk gemaakt. De eerste 2 jaar dat we in ons huis woonden hadden we ook geen internet, maar met een eigen bedrijf, de btw betalingen, en afspraken maken met de klanten, is internet aan huis toch wel ideaal. Je kunt niet van de klanten verwachten dat ze de afspraak met de post gaan maken. Voordat je dan alles rond hebt ben je dagen verder, en onze klanten doen niet aan ¨slow living¨ zoals wij.... Ik denk niet zozeer dat telefoon en internet een luxe is waar ik niet zonder kan maar zie het meer als een noodzakelijk kwaad om in de 21ste eeuw te kunnen leven.

Afbeelding

De wind blies koud om het huis en de pannen ratelden op het dak. Zo nu en dan sloeg de hagel tegen de ramen. Nu had het slechte weer echt zijn intrede gedaan en was het oogstseizoen voorbij. Binnen in het huis bij de haard zat de vrouw met haar handwerk terwijl de man een boek las bij het licht van de lamp. Afgesloten van alle weersinvloeden van buitenaf, was het hier gezellig en warm. ¨Maar goed dat we vandaag de laaste hazelnoten hebben vezameld¨zei de vrouw, want na deze wind en regen zullen de laatsten er vast allemaal uitwaaien. Wat een heerlijk gevoel, dat alle voorraad veilig binnen is. De zolder gevult met inmaak, uien, kolen en nu ook heerlijke hazelnoten.

Afbeelding

Ik zou wel wat willen eten, zegt Mårten muis tegen Maj britt muis. Een lekker hazelnoten taart. Nonsens! Zegt Maj-Britt, Je weet heel goed dat we nergens hazelnoten hebben kunnen vinden dit jaar! Allemaal omdat jij geen zin had om ze van buiten te halen.
-Maar mijn lieve Maj-Britt.... Ik weet een heel goed plekje waar je ze zo kunt halen.... Toen jij net lag te slapen was ik even op onderzoek uit....
-wat!? Jij op onderzoek!? Laat me niet lachen, jij gaat nooit ergens heen en denkt alleen maar aan je dikke buik!
Nee, echt waar, volg mij nu maar wees wel heel stil!

Zachtjes slopen er twee muizen over de vloer van het huis, over een randje, langs de schoorsteen, onder een balk door en daar, aan een spijker aan een balk, hangt een zak vol met van die heerlijke, dikke, vette, bruine hazelnoten! Maj-Britts ogen worden zo groot als schoteltjes. Na zachtjes de boel onderzocht te hebben, hebben de muizen een weg naar de noten gevonden. Over de vloer, langs de balk omhoog, dan tussen de dakpannen door. Oef, dat past nog maar net voor dikke mårten. Langs een andere balk. Zo, nu alleen nog een gaatje maken door het plafond zodat ze bij de nootjes kunnen. Discreet gaan ze aan het werk. Knaag, knaag, ritsel, ritsel. Langzaam word het gat steeds groter en past mårten muis er bijna door.

Sssst, hoor jij dat ook? vraagt de vrouw op de schommelstoel in de warme kamer. Hmmm, wat zeg je? -Ik dacht ik wat op zolder hoorde! Even luisteren ze maar het is alleen het gieren van de wind en het klapperen van de ramen wat ze horen. Het was vast de wind, zegt de man. De vrouwpakt haar handwerk weer op en begint weer te schommelen.

Pff, dat ging maar net goed! -Maar waar zullen we de nootjes verstoppen, zegt Mårten. Ik weet een heel goed plekje, antwoord Maj-Britt. Èèn voor èèn nemen ze de nootjes mee. Over de balk, tussen de dakpannen door,langs de balk naar beneden, zachtjes trippelend over de vloer en dan naar het verstopplekje.

Tsja , hoe weet ik dit allemaal.... Op een mooie dag dacht ik een lekkere appel- hazelnotentaart te gaan bakken. Ik klom de ladder op naar zolder en wat denk je, Noten weg! Geen èèn meer! Had zeker 5-10 kg geplukt! Allemaal weg! Het enige spoor wat ze hadden achtergelaten was het gat in het plafond. Een heel mooi rond gaatje, precies groot genoeg voor zo´n heel klein schattig muisje. Het werd gewone appeltaart dus, een teleurstelling maar zo is het in het leven....
En zo gaat de tijd verder en ik was deze heel affaire al weer helemaal vergeten tot ik op zolder moest zijn om een stuk katoen te halen voor een reparatie van een broek. Achterin op de zolder heb ik een grote kist staan, met allemaal lapjes erin. Allemaal reststukjes van allehande projecten en kleren. Ik begin hierin te rommelen en vind een lap waar muizen aan gegeten hebben. Verdorie! Niet alweer. Ik haal de stoffen eruit en wat denk je? Op de bodem van de kist in een nestje van kapot geknaagde stofjes liggen een heel deel van mijn nootjes. Zo goed als nieuw en netjes bewaard en nu zijn ze weer van mij!

Ik zou wel wat willen eten, zegt Mårten muis tegen Maj britt muis. Een lekkere hazelnoten taart. Ga ze dan halen!, zegt Maj-Britt, gisteren was het al mijn beurt. Dus mårten kruipt uit z´n holletje en gaat opweg....

Afbeelding

Ieuw, Reintje, Het is best dat je die muis op zolder gevangen hebt, maar moet je dat vieze, dikke beest nu in de keuken leggen? Ik pak de muis aan de punt van z´n staart op en zwiebber hem naar buiten. Kom maar Reintje, poekie, poekie, dat heb je netjes gedaan. Zal ik eens kijken of ik wat lekkers voor je te eten heb....

En Maj-Britt? Ik denk dat die nu inmiddels ergens anders haar huisje heeft gevonden en dat ze in het vervolg van mijn nootjes afblijft.....

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:15

<3 Sneeuwklokjes

Ik zie internet ook als openbare bibliotheek, zeker met het vrijwel wegbezuinigen van de fysieke versies en het weinig tot niet hebben van boeken over mijn interesses en andere talen dan Nederlands. Naast inderdaad communicatie met klanten en overheid is zonder leven ook lastig omdat het de vraagbaak is, zeker voor anders dan standaard zoals je het thuis geleerd hebt/de buren het doen vragen. Hoe anderen dingen oplossen wakkerd bij mij ook weer de creativiteit aan qua oplossen en dat gaat nu eenmaal makkelijker met meer voorbeelden onder bereik. Internet is daarmee hier echt iets wat voor mij in een vroeger/modern mix thuis hoort.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:14

Ik liet dit topic aan mijn medewerker zien en hij werd helemaal wild van enthousiasme. Voor mij zou deze manier van leven een soort van des-ontwikkeling zijn. niet vooruit in de tijd maar behoorlijk achteruit. Het is wel heel leuk om te lezen hoe je jouw manier van leven beleeft.

Het heeft natuurlijk wel een reden dat dingen als riolering, leiding water en koelkasten zijn bedacht. 150 jaar geleden bestonden er ziektes die we nu niet meer kennen. Dat heeft toch wel te maken met toenemende hygiëne, voortkomend uit bijvoorbeeld riolering, gezuiverd water en voedsel kunnen koelen/invriezen. hoe gaan jullie daarmee om?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 18:57

JeanneV: De dingen die jij beschrijft zijn inderdaad waar. Riolering, schoon water en goed bewaren van voedsel heeft bijgedragen aan verbeterde leefomstandigheden. Maar dit geldt vooral voor stadsleven. De geringe levensverwachting, hoge kindersterfte waren ook een gevolg van, overpopulatie in huizen, ondervoeding, armoede en gevaarlijke werkomstandigheden. Bijna alles wat je leest over vroeger is gebaseert op het leven in de stad. Daar vond en vind ook het grootste deel van het leven plaats. Het platteland is met zijn lage bevolkingsdruk, schonere lucht en meer voedsel voorhanden altijd de betere plaats geweest om te leven.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:44

Mag ik vragen of je nog familie in Nederland hebt, en hoe vaak je deze ziet?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:50

Inhakend op zaken als riolering, gezuiverd water en koelkast. Dit zijn zeker op het platteland geen noodzakelijkheden.
Mijn moeder is opgegroeid in de omstandigheden waar ts nu in leeft. Zelf heb ik vele zomervakanties en een aantal wintervakanties zo doorgebracht.
Hygiëne heb je zelf in de hand, voordeel was dat overal goede waterputten in het dorp zijn met goed drinkbaar water welke niet eerst gezuiverd hoeft. En met een goede koude kelder en de manier waarop je bv je vlees bewaart heb je zelfs in de zomer met ruim 40 graden geen koelkast nodig.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:51

TheaD schreef:
JeanneV: De dingen die jij beschrijft zijn inderdaad waar. Riolering, schoon water en goed bewaren van voedsel heeft bijgedragen aan verbeterde leefomstandigheden. Maar dit geldt vooral voor stadsleven. De geringe levensverwachting, hoge kindersterfte waren ook een gevolg van, overpopulatie in huizen, ondervoeding, armoede en gevaarlijke werkomstandigheden. Bijna alles wat je leest over vroeger is gebaseert op het leven in de stad. Daar vond en vind ook het grootste deel van het leven plaats. Het platteland is met zijn lage bevolkingsdruk, schonere lucht en meer voedsel voorhanden altijd de betere plaats geweest om te leven.

Maar wel voornamelijk voor de wat grotere vrije boeren. De dagloners hadden het net zo slecht als de armere stedelingen. Net zoals bijvoorbeeld de turfstekers in de veenkoloniën. In die groepen was de kindersterfte groot en de levensverwachting sowieso laag.

&Nuscaniels: in Frankrijk hadden we een soort 'koelkast' in de binnenmuur, muur in soort voorraadruimte van een meter dik. Maar langer dan een dag durfden we daar toch geen vlees of vis te laten liggen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 07-03-20 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:53

Of het water veilig drinkbaar is ligt ook aan de regio. Hier in de buurt ligt een plek met bronwater waar extreem veel ijzer in het water zit, dat is niet gezond, maar meestal is bronwater idd prima drinkbaar.
Toch zou ik het best een beetje eng vinden, het idee dat er diertjes in kunnen vallen en in het water kunnen liggen zonder dat je het ziet :+

Ik kan me goed voorstellen dat een koelkast in Zweden lang niet altijd nodig is idd, als je een grote kelder hebt, en een moestuin en kas waaruit je het hele jaar door kan oogsten.
Hebben jullie eigenlijk een tuinkas, ts?