Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:46

In Rheden is geen zondagsrust hoor, daar wordt (normaal dan, nu even niet) op zondag gewoon gevoetbald en van alles anders gewoon gedaan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:57

Lieren is ook een heel mooi dorpje, waarbij je én de bossen van de Veluwe binnen handbereik hebt maar ook een prachtig glooiend landschap dat soms aandoet als Zuid Limburg <3 . Je hebt daar nog echt dat landelijke.

Maar toen wij op de Veluwe kwamen wonen was Lieren erg gereformeerd. Op zondag liepen de kerkgangers in het zwart naar de kerk en waren er 2 x per zondag diensten.
Weet niet hoe het nu is, maar ik heb het idee dat er iets meer import is komen wonen de afgelopen jaren.

De ons-kent-ons mentaliteit in Loenen, uitgelegd door mijn toenmalige werkgever (geboren en getogen in Loenen en daar een bedrijf): als je er komt wonen is het de bedoeling dat je 'buurt maakt'. Dat wil zeggen een feestje houdt voor alle buren om elkaar te leren kennen. Vanaf dan ben je opgenomen in de buurt en is er 'noaberschap'. Elkaar helpen waar nodig (van potje suiker lenen tot helpen met hooibalen binnen slepen en in nood). Mensen kunnen er af en toe roddelen over anderen. Vooral als je je kop boven het maaiveld uitsteekt :D.

Maar dit is zeker alweer 10 jaar geleden en de afgelopen jaren is het flink drukker geworden op de Veluwe met meer mensen uit het Westen dus het kan zijn dat bovenstaande achterhaalt is :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:32

Faelynn schreef:
Citaat:
Tja, sorry, maar als je ervoor kiest in zo een omgeving te gaan wonen, vind ik echt dat je respect moet hebben voor de zondagsrust en dus niet klussen.

we weten niet of er zondags rust is he, moet eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit ergens meegemaakt heb, plek waar we nu wonen kennen we dat ook niet, zondag is voor vele juist een lekkere vrije dag om wat te kunnen doen :j (al werk ik momenteel ook gewoon op zondag) Denk dat het in dit plaatsje ook wel mee valt, tuurlijk moet je niet elke zondag de boel op stelten zetten, maar jezelf een beetje kunnen bewegen vind ik echt wel van belang hoor, leven en laten leven in dat opzicht, het dorp zag er gewoontjes en gezellig uit in ieder geval :j

Dan moet je beter kijken voor je er gaat wonen.

Nogmaals, wij zijn Amsterdammers en daarna in Almere gewoond. Wij hebben totaal niks met de kerk en kennen helemaal niks van zondagsrust. Voor ons was het ook een dag om van alles te doen, omdat je de rest van de week werkt. Dus zaterdag en zondag zijn voor klussen en dingen ondernemen.

Maar we kwamen in Ermelo en daar is voor een groot deel wel zondagsrust. De meeste mensen houden zich daaraan en wij komen daar wonen, dus wij hadden daar respect voor. Er gaan ook geen winkels open en horeca beperkt. Dat wordt wel steeds ietsje meer.

Herderwijk kreeg de afgelopen jaren wel af en toe zondagsopening.

Waar we nu wonen is niet echt zondagsrust, maar het is wel rustiger. Wij hebben een mega verbouwing, maar proberen echt het werk met de slijptol en cirkelzaag bijv te voorkomen.

Als je ergens in een dorp komt wonen en je wil daar gezellig en in goede harmonie wonen, zal je je eerst een beetje moeten aanpassen en aanvoelen wat daar normaal is. In Ermelo in een woonwijk laten ze je wel in leven als je lawaai maakt, maar ik weet ook buiten buurten waar echt wat wordt gezegd als je op zondag was aan de molen hangt bijv.

En er zijn strengere dorpen waar je echt geen leven hebt als je zondagsrust niet respecteerd of niet naar de kerk gaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:37

Bij ons in de buurt is het meeste zwaar gelovig. We passen ons aan, waren dit al gewend bij onze vorige buurt/woonplaats. Mede ook omdat het prettig is om juist die ene dag in de week rust te hebben en niet ook nog eens door te gaan. In alle jaren dat we hier wonen heb ik 1x de was buiten gehangen op zondag, echt zichtbaar voor de buurt is het niet, alle de directe buren als zij achter lopen verder niet. Er is niets van gezegd. Maar het kwam nu eenmaal even zo uit. Herrie maken we niet, geen gras maaien, blad blazen enzovoorts. Dat wordt wel gewaardeerd dat we ons daar in aanpassen. Sommige buren gaan wel erg ver in het veroordelen, wij zijn dan wel getrouwd, buren een paar huizen verderop niet, hebben 2 kids en sommige zijn van mening dat dat niet hoort... gaan soms wel zo ver dat de kinderen dan niet met elkaar mogen spelen enzo... dat gaat mij te ver.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:45

Ik woon nu in Friesland en de nieuwe buren zijn flink aan het verbouwen (grote machines in de tuin enz).. behalve op zondag.
En nee het is hier absoluut niet christelijk.
Mensen maaien wel hun gras op zondag en hangen de was buiten op, maar echte lawaai dingen worden niet gedaan.
Behalve als het echt niet anders kan (bv een boom wegzagen die na een storm plat ligt).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:46

Dat is herkenbaar. Onze zoon had een vriendinnetje die wel 2x per dag naar de kerk moest en belijdenis ging doen enzo.......Maar ze mochten ondanks hun jonge leeftijd wel met elkaar omgaan en uiteindelijk ook bij elkaar slapen en mee op vakantie etc.
Van de buitenkant had je aan dat gezin echt niks gemerkt en die zijn hartstikke modern in opvattingen.

In het begin mocht ze op zondag niet bij ons eten, maar ze werden zelf ook steeds losser na dat hun kinderen ouder werden en ze gewoon ook andere inzichten kregen.

Je kan ook een beetje zien hoe er gestemd wordt in zulke gemeentes. De oudere families met bepaalde namen en geld en invloed ( ook in de kerk ) hebben vaak nog wat meer moeite, maar de woonwijken zijn toch wat meer gemengd vaak.

En ook al zijn wij niet van de kerk, vinden wij het niet erg dat onze zoon een jaar christelijke basisschool heeft gehad en vanaf de 3e tm examen op ene christelijke Middelbare. Ze krijgen iets mee wat in de wereld een rol speelt en hoeven daar thuis verder niks mee te doen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:16

Citaat:
Dan moet je beter kijken voor je er gaat wonen.

Tuurlijk hebben we daar gekeken voor we er gaan wonen :') volgens mij valt Rheden heel erg mee, heb ik hier ook al iemand horen zeggen ;)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:27

Sjoos schreef:
Beekbergen vind ik zelf een heel leuk plaatsje en de school die er zit sluit helemaal aan bij mijn visie, helaas moeten er ook nog een geschikte woning te koop staan :D

Ik raad je aan ook echt op de scholen te gaan kijken. Mijn kinderen zitten in Apeldoorn op school en daar zitten meerdere kinderen uit Beekbergen omdat de school toch anders is dan ze in eerste instantie dachten.

Wij komen ook regelmatig bij schoolgenootjes in Vaassen, het hangt er wel een beetje vanaf waar je woont. Maar zeker in de buitengebieden is daar niets mis mee.

Wij houden ons gedeeltelijk aan de zondagsrust. De stallen en het mesten van de paddock wordt gewoon gedaan, maar we gebruiken geen elektrisch gereedschap op die dagen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:08

Anoeska27 schreef:
Sjoos schreef:
Beekbergen vind ik zelf een heel leuk plaatsje en de school die er zit sluit helemaal aan bij mijn visie, helaas moeten er ook nog een geschikte woning te koop staan :D

Ik raad je aan ook echt op de scholen te gaan kijken. Mijn kinderen zitten in Apeldoorn op school en daar zitten meerdere kinderen uit Beekbergen omdat de school toch anders is dan ze in eerste instantie dachten.

Wij komen ook regelmatig bij schoolgenootjes in Vaassen, het hangt er wel een beetje vanaf waar je woont. Maar zeker in de buitengebieden is daar niets mis mee.

Wij houden ons gedeeltelijk aan de zondagsrust. De stallen en het mesten van de paddock wordt gewoon gedaan, maar we gebruiken geen elektrisch gereedschap op die dagen.

Voor nu is er niet veel in Beekbergen qua woningen voor ons. Ik zou wel echt graag een school in een dorp willen. Het nadeel is dat er niet heel veel leerlingen zitten op de meeste openbare scholen in de dorpen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:10

eekhoornerik schreef:
Lieren is ook een heel mooi dorpje, waarbij je én de bossen van de Veluwe binnen handbereik hebt maar ook een prachtig glooiend landschap dat soms aandoet als Zuid Limburg <3 . Je hebt daar nog echt dat landelijke.

Maar toen wij op de Veluwe kwamen wonen was Lieren erg gereformeerd. Op zondag liepen de kerkgangers in het zwart naar de kerk en waren er 2 x per zondag diensten.
Weet niet hoe het nu is, maar ik heb het idee dat er iets meer import is komen wonen de afgelopen jaren.

De ons-kent-ons mentaliteit in Loenen, uitgelegd door mijn toenmalige werkgever (geboren en getogen in Loenen en daar een bedrijf): als je er komt wonen is het de bedoeling dat je 'buurt maakt'. Dat wil zeggen een feestje houdt voor alle buren om elkaar te leren kennen. Vanaf dan ben je opgenomen in de buurt en is er 'noaberschap'. Elkaar helpen waar nodig (van potje suiker lenen tot helpen met hooibalen binnen slepen en in nood). Mensen kunnen er af en toe roddelen over anderen. Vooral als je je kop boven het maaiveld uitsteekt :D.

Maar dit is zeker alweer 10 jaar geleden en de afgelopen jaren is het flink drukker geworden op de Veluwe met meer mensen uit het Westen dus het kan zijn dat bovenstaande achterhaalt is :j

Thanks voor je info! Wel goed om te weten, ookal is het misschien intussen wel wat veranderd.
Sowieso zijn de huizen die wij zoeken wel allemaal in het buitengebied met buren op afstand, dat scheelt misschien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:17

Sjoos, ik zou toch echt meer voor alle scholen open staan. Ik ben echt totaal geen kerkganger en zoonlief hoorde van mij ook niet de beste dingen over kerk, geloof etc.

Toch kwamen wij in een dorp in het Noorden wonen en waren er in een dorp van 1200 mensen 2 scholen; 1 christelijk en 1 openbaar. Beiden bekeken, maar de christelijke school was echt veel beter. Hij is er geen moment slechter van geworden en heeft iets geleerd om daarna zelf te beoordelen hoe en wat.

Daarna dus naar Ermelo naar de christelijke middelbare. Is een grote school in die omgeving en staat redelijk goed bekend. Biedt alle onderwijs niveau's aan, dus gekozen voor die school. Ook vanwege nieuwe vriendschappen sluiten, zelfstandigheid etc. Is helemaal goed gegaan.

Wij zijn echt van het beste onderwijs en toen hij klein was voor Montessori gekozen, want had ik zelf op gezeten. Daar moesten we hem wel naartoe brengen. Deels zat daar bewust voor het onderwijs en deels voor de school dichtbij. Dat werkt niet helemaal goed met zo een systeem, maar oke.....
Onderwijs daar was alleen slecht, dus later toch naar een normale basisschool gegaan en hij kwam binnen met een lager niveau dan hij aankon en eindigde met een Havo/vwo advies. Niet dat het daarom gaat, maar zegt wel even kort iets over het onderwijs.

Zelf moest ik vroeger gebracht worden en kon amper bij vriendinnetjes spelen. Ik heb dat echt heel naar gevonden. Onze zoon kon zelfstandig naar school, met vriendjes afspreken etc.

Op een christelijke school ben je ook niet de enige niet gelovige. Op de middelbare werd wel gebeden bij speciale dingen, maar ook veel ouders deden daar niet aan mee. Geen probleem, hoort bij het leven.

Maar goed, je moet het zelf weten. Ik denk alleen dat zeker in de kleine dorpen het je keus moeilijker maakt en het enorm kan meevallen ipv dat het zo een groot struikelblok moet zijn.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:22

superpony schreef:
Sjoos, ik zou toch echt meer voor alle scholen open staan. Ik ben echt totaal geen kerkganger en zoonlief hoorde van mij ook niet de beste dingen over kerk, geloof etc.

Toch kwamen wij in een dorp in het Noorden wonen en waren er in een dorp van 1200 mensen 2 scholen; 1 christelijk en 1 openbaar. Beiden bekeken, maar de christelijke school was echt veel beter. Hij is er geen moment slechter van geworden en heeft iets geleerd om daarna zelf te beoordelen hoe en wat.

Daarna dus naar Ermelo naar de christelijke middelbare. Is een grote school in die omgeving en staat redelijk goed bekend. Biedt alle onderwijs niveau's aan, dus gekozen voor die school. Ook vanwege nieuwe vriendschappen sluiten, zelfstandigheid etc. Is helemaal goed gegaan.

Wij zijn echt van het beste onderwijs en toen hij klein was voor Montessori gekozen, want had ik zelf op gezeten. Daar moesten we hem wel naartoe brengen. Deels zat daar bewust voor het onderwijs en deels voor de school dichtbij. Dat werkt niet helemaal goed met zo een systeem, maar oke.....
Onderwijs daar was alleen slecht, dus later toch naar een normale basisschool gegaan en hij kwam binnen met een lager niveau dan hij aankon en eindigde met een Havo/vwo advies. Niet dat het daarom gaat, maar zegt wel even kort iets over het onderwijs.

Zelf moest ik vroeger gebracht worden en kon amper bij vriendinnetjes spelen. Ik heb dat echt heel naar gevonden. Onze zoon kon zelfstandig naar school, met vriendjes afspreken etc.

Op een christelijke school ben je ook niet de enige niet gelovige. Op de middelbare werd wel gebeden bij speciale dingen, maar ook veel ouders deden daar niet aan mee. Geen probleem, hoort bij het leven.

Maar goed, je moet het zelf weten. Ik denk alleen dat zeker in de kleine dorpen het je keus moeilijker maakt en het enorm kan meevallen ipv dat het zo een groot struikelblok moet zijn.

Je hebt gelijk hoor! En vooral in een plaats zoals Vaassen, wat groter en lijkt erg open. Dan wil ik ook zeker bij de andere scholen gaan kijken, juist omdat ik het tekenend vind dat die scholen veel meer leerlingen hebben.