Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Je hebt daar nog echt dat landelijke.
.
Faelynn schreef:Citaat:Tja, sorry, maar als je ervoor kiest in zo een omgeving te gaan wonen, vind ik echt dat je respect moet hebben voor de zondagsrust en dus niet klussen.
we weten niet of er zondags rust is he, moet eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit ergens meegemaakt heb, plek waar we nu wonen kennen we dat ook niet, zondag is voor vele juist een lekkere vrije dag om wat te kunnen doen(al werk ik momenteel ook gewoon op zondag) Denk dat het in dit plaatsje ook wel mee valt, tuurlijk moet je niet elke zondag de boel op stelten zetten, maar jezelf een beetje kunnen bewegen vind ik echt wel van belang hoor, leven en laten leven in dat opzicht, het dorp zag er gewoontjes en gezellig uit in ieder geval
Sjoos schreef:Beekbergen vind ik zelf een heel leuk plaatsje en de school die er zit sluit helemaal aan bij mijn visie, helaas moeten er ook nog een geschikte woning te koop staan
Anoeska27 schreef:Sjoos schreef:Beekbergen vind ik zelf een heel leuk plaatsje en de school die er zit sluit helemaal aan bij mijn visie, helaas moeten er ook nog een geschikte woning te koop staan
Ik raad je aan ook echt op de scholen te gaan kijken. Mijn kinderen zitten in Apeldoorn op school en daar zitten meerdere kinderen uit Beekbergen omdat de school toch anders is dan ze in eerste instantie dachten.
Wij komen ook regelmatig bij schoolgenootjes in Vaassen, het hangt er wel een beetje vanaf waar je woont. Maar zeker in de buitengebieden is daar niets mis mee.
Wij houden ons gedeeltelijk aan de zondagsrust. De stallen en het mesten van de paddock wordt gewoon gedaan, maar we gebruiken geen elektrisch gereedschap op die dagen.
eekhoornerik schreef:Lieren is ook een heel mooi dorpje, waarbij je én de bossen van de Veluwe binnen handbereik hebt maar ook een prachtig glooiend landschap dat soms aandoet als Zuid Limburg. Je hebt daar nog echt dat landelijke.
Maar toen wij op de Veluwe kwamen wonen was Lieren erg gereformeerd. Op zondag liepen de kerkgangers in het zwart naar de kerk en waren er 2 x per zondag diensten.
Weet niet hoe het nu is, maar ik heb het idee dat er iets meer import is komen wonen de afgelopen jaren.
De ons-kent-ons mentaliteit in Loenen, uitgelegd door mijn toenmalige werkgever (geboren en getogen in Loenen en daar een bedrijf): als je er komt wonen is het de bedoeling dat je 'buurt maakt'. Dat wil zeggen een feestje houdt voor alle buren om elkaar te leren kennen. Vanaf dan ben je opgenomen in de buurt en is er 'noaberschap'. Elkaar helpen waar nodig (van potje suiker lenen tot helpen met hooibalen binnen slepen en in nood). Mensen kunnen er af en toe roddelen over anderen. Vooral als je je kop boven het maaiveld uitsteekt.
Maar dit is zeker alweer 10 jaar geleden en de afgelopen jaren is het flink drukker geworden op de Veluwe met meer mensen uit het Westen dus het kan zijn dat bovenstaande achterhaalt is
superpony schreef:Sjoos, ik zou toch echt meer voor alle scholen open staan. Ik ben echt totaal geen kerkganger en zoonlief hoorde van mij ook niet de beste dingen over kerk, geloof etc.
Toch kwamen wij in een dorp in het Noorden wonen en waren er in een dorp van 1200 mensen 2 scholen; 1 christelijk en 1 openbaar. Beiden bekeken, maar de christelijke school was echt veel beter. Hij is er geen moment slechter van geworden en heeft iets geleerd om daarna zelf te beoordelen hoe en wat.
Daarna dus naar Ermelo naar de christelijke middelbare. Is een grote school in die omgeving en staat redelijk goed bekend. Biedt alle onderwijs niveau's aan, dus gekozen voor die school. Ook vanwege nieuwe vriendschappen sluiten, zelfstandigheid etc. Is helemaal goed gegaan.
Wij zijn echt van het beste onderwijs en toen hij klein was voor Montessori gekozen, want had ik zelf op gezeten. Daar moesten we hem wel naartoe brengen. Deels zat daar bewust voor het onderwijs en deels voor de school dichtbij. Dat werkt niet helemaal goed met zo een systeem, maar oke.....
Onderwijs daar was alleen slecht, dus later toch naar een normale basisschool gegaan en hij kwam binnen met een lager niveau dan hij aankon en eindigde met een Havo/vwo advies. Niet dat het daarom gaat, maar zegt wel even kort iets over het onderwijs.
Zelf moest ik vroeger gebracht worden en kon amper bij vriendinnetjes spelen. Ik heb dat echt heel naar gevonden. Onze zoon kon zelfstandig naar school, met vriendjes afspreken etc.
Op een christelijke school ben je ook niet de enige niet gelovige. Op de middelbare werd wel gebeden bij speciale dingen, maar ook veel ouders deden daar niet aan mee. Geen probleem, hoort bij het leven.
Maar goed, je moet het zelf weten. Ik denk alleen dat zeker in de kleine dorpen het je keus moeilijker maakt en het enorm kan meevallen ipv dat het zo een groot struikelblok moet zijn.