Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
vevina schreef:Ik ben echt verbaasd over hoeveel mensen het normaal vinden geen erfafscheiding te plaatsen bij een rijtjeswoning. Daar heb ik mij dan helemaal in vergist. Dacht echt dat het volkomen normaal was om in je tuin een gezamenlijke erfafscheiding te plaatsen op de erfgrens. Maar oke duidelijk! Dan weten wij wat we moeten doen.
FloortjeM schreef:Eehm, de wet bepaalt dat je buurvrouw gewoon moet meebetalen. Artikel 5:49 bw zegt: ‘ieder der eigenaars van aangrenzende erven [...] kan ten alle tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht [...]. De eigenaars dragen in de kosten van die afscheiding in gelijke delen bij’. Het enige heikele punt is dat jij niet de eigenaar bent, maar de huurder, en dat dat voor buurvrouw wellicht ook geldt. In dat geval moet je t helemaal niet met haar regelen, maar met de huisbazen. Erfafscheiding is de standaard
vevina schreef:Sinds oktober zijn mijn vriend, onze hond en ik in een nieuwbouw huurwoning gaan wonen. Graag willen wij, aangezien wij een hond hebben, een erfafscheiding plaatsen. Met onze rechterburen hebben we contact gehad over een schutting en die laten we binnenkort plaatsen. De linkerbuurvrouw hadden we nog niet gesproken. Geen probleem uiteraard want iedereen is druk met klussen dus die schutting komt wel.
Nu hadden wij haar haar pas gesproken omdat wij toch graag een schutting willen plaatsen zodat onze hond lekker vrij in de tuin kan lopen. Conclusie van het gesprek was dat de buurvrouw op geen enkele manier mee wil betalen aan een erfafscheiding. Hiermee naar de woningbouw geweest of het niet verplicht is om een erfafscheiding te plaatsen, maar nee niemand is verplicht blijkbaar om mee te betalen aan een erfafscheiding. Uiteraard mochten wij wel een eigen betaald schutting plaatsen op eigen grond.
Nu kwam ze klagen over dat onze hond bij haar in de tuin loopt. Hierop heb ik aangegeven dat zij de gene is die geen erfafscheiding wilt plaatsen, en ik geen zin heb om altijd buiten als een agent toe te kijken of mijn hond wel in onze eigen tuin blijft. Hierop kreeg ik als commentaar dat wij een hond hebben genomen en het dus ons probleem is. Met dit commentaar ben ik het volledig eens maar wel als de buurvrouw uiteraard open staat voor een erfafscheiding.
De simpelste optie is uiteraard een eigen schutting plaatsen op eigen grond. Ons probleem is alleen dat deze woning ons al ontzettend veel geld gekost heeft omdat hij volledig kaal opgeleverd werd. En wij zijn niet van plan om hier jaren te wonen. Een optie is natuurlijk om een goedkope schutting te plaatsen, maar die ligt met de wind van deze dagen natuurlijk zo om.
Ik vroeg me af of de buurvrouw ons kan dwingen om de hond in onze tuin te houden als zij de gene is die geen erfafscheiding wil. Daarnaast ben ik benieuwd of meerdere bokkers dit probleem hebben gehad met hun buren en hoe jullie dit opgelost hebben.
Nikass schreef:FloortjeM schreef:Eehm, de wet bepaalt dat je buurvrouw gewoon moet meebetalen. Artikel 5:49 bw zegt: ‘ieder der eigenaars van aangrenzende erven [...] kan ten alle tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht [...]. De eigenaars dragen in de kosten van die afscheiding in gelijke delen bij’. Het enige heikele punt is dat jij niet de eigenaar bent, maar de huurder, en dat dat voor buurvrouw wellicht ook geldt. In dat geval moet je t helemaal niet met haar regelen, maar met de huisbazen. Erfafscheiding is de standaard
Ha fijn, eindelijk iemand die het snapt![]()
Volgens mij geldt het ook voor huurders.
Maar als je het neertypt wordt je voor gek verklaard door de ‘boktjuristen’

Nikass schreef:FloortjeM schreef:Eehm, de wet bepaalt dat je buurvrouw gewoon moet meebetalen. Artikel 5:49 bw zegt: ‘ieder der eigenaars van aangrenzende erven [...] kan ten alle tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht [...]. De eigenaars dragen in de kosten van die afscheiding in gelijke delen bij’. Het enige heikele punt is dat jij niet de eigenaar bent, maar de huurder, en dat dat voor buurvrouw wellicht ook geldt. In dat geval moet je t helemaal niet met haar regelen, maar met de huisbazen. Erfafscheiding is de standaard
Ha fijn, eindelijk iemand die het snapt![]()
Volgens mij geldt het ook voor huurders.
) vorige huurwoning had in het begin ook geen scheiding. Huurbaas gebeld en gezegd dat ik graag een afscheiding wilde omdat buurjongen en zijn vrienden graag in mijn tuin voetbalde etc... Nog geen 2 weken laten hebben ze het onderling geregeld en stond er een afscheidin. Jammer dat dat in Nederland niet zo gaat... flitzz schreef:We kregen nieuwe buren die ook geen (hogere) schutting wouden en zelfs wilde dat wij weer onze tuin kleiner gingen maken.Wij hadden een meter naast het huis wat van ons was en zij hadden op 2 meter erfdienstbaarheid.. Wij moesten maar over een stuk van bijna 15 x 1 m opgeven.. Zodat zij weer met de auto achterom konden. Tot toen hadden wij pad van 3 m breed. Doordat wij hier niet aan mee wilde werken begon met name de vader van de buurvrouw te "treiteren" wij hadden onze poort gelijk aan ons huis gemaakt waardoor er op het laatste stuk een doorgang van 2 m was. Haar vader probeerde die doorgang te vergroten door iedere keer een aanhanger die breder was dan 2 m er door te krijgen zodat uiteindelijk onze toen nog redelijke nieuwe hekwerk en poort naar de filistijnen ging. Ik heb de beste man en buurvrouw er diverse keren op aangesproken ik moest mijn tuin maar weer veranderen dan had ik er geen last van..
We hebben uiteindelijk bij een timmerman een nieuwe houten schutting laten maken en deze in ijzeren profiel palen die in de beton stonden geplaatst. Probleem opgelost.. dacht ik... Op een gegeven moment zit ik in mijn tuin hoor ik mijn buurvrouw tegen haar vader zeggen dat ze verf had gekocht om mijn schutting te gaan verven.. Ik ben toen maar even naar haar toe gelopen en heb haar een "cursus" hoe maak ik vrienden gegeven..