Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:05

Goof schreef:
Als je je etenswaren uit moet zoeken op wel of niet over de datum, heb je er dan niet gewoon teveel in staan? >;)

Dat vraag ik me ook af.
Met boodschappen doen neem ik een briefje mee wat ik die week wil eten.
En dan weet ik bijvoorbeeld dat een zakje groentemix eerder aan de datum zal zijn dan de verse bloemkool. En op die volgorde eten we dan dus ook.
En zo is de koelkast eigenlijk weer zo goed als leeg als de week voorbij is.
En hoef ik ook niets uit te zoeken en weg te gooien.

Vaak door de koelkast heen doe ik dan ook niet. Veel zit tegenwoordig verpakt, wat maakt dat nu vies?
Heeft er wel iets gelekt of afgegeven doe ik dat direct af.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:05

Wendy schreef:
YellowGray schreef:
Ik ben erg vies en maak veel te weinig schoon, dus ik hoop vooral wat te leren van dit topic en wat tips op te doen. Zijn er hier ook mensen die van weinig poetserig naar wél opgeruimd en schoon zijn gegaan? En hoe heb je die gewoonte veranderd?

Ik heb een schoonmaakster genomen :')
Behalve dan dat ze eens per week de boel poetst, zorgt dit er ook voor dat ik de avond van te voren de boel goed opruim. Vind het anders zonde van haar tijd :D

Eerlijk gezegd zit ik daar ook aan te denken, maar het voelt zo stom. Ik heb een kleine studio, ben net geen student meer en ik woon maar alleen met 1 kat. Het voelt een beetje als falen dat ik zelfs die 30 m2 dus niet schoon kan houden, maar toch is het echt een drama.
Kleren liggen altijd op de grond, afwas blijft altijd staan en daardoor kan ik dus ook niet goed schoonmaken want er moet altijd éérst opgeruimd worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:08

YellowGray schreef:
Wendy schreef:
Ik heb een schoonmaakster genomen :')
Behalve dan dat ze eens per week de boel poetst, zorgt dit er ook voor dat ik de avond van te voren de boel goed opruim. Vind het anders zonde van haar tijd :D

Eerlijk gezegd zit ik daar ook aan te denken, maar het voelt zo stom. Ik heb een kleine studio, ben net geen student meer en ik woon maar alleen met 1 kat. Het voelt een beetje als falen dat ik zelfs die 30 m2 dus niet schoon kan houden, maar toch is het echt een drama.
Kleren liggen altijd op de grond, afwas blijft altijd staan en daardoor kan ik dus ook niet goed schoonmaken want er moet altijd éérst opgeruimd worden.

Waarom zou je dat schoon moeten kunnen houden? Ik ben er heel eerlijk in: ik besteed mijn tijd liever aan andere dingen dan schoonmaken. En ik kan het betalen, dus waarom niet?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:09

Ik vind het lichterlijk overdreven hoe fanatiek sommigen schoonmaken :=.

Ik weet niet wat jullie allemaal doen in huis dat het elke dag weer vies wordt, en er dus elke dag gestoft wordt of de plee wordt schoongemaakt?

Als ik 1x in de 2 weken alles met een sopje afneem (plee 1x pw), haal ik nog weinig stof van de meubels.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:09

Als wij geen huisdieren zouden hebben en vooral geen twee katten, had ik denk ik niet dagelijks gezogen. Ik werk zelf parttime waarvan een deel thuis, mijn vriend werkt ook vanuit huis dus er wordt ook veel doorheen gelopen en dan komt er ook sneller troep dan als je veel weg bent.
Het is bij ons echt nodig. Wij zijn om het weekend 2 dagen in Belgie, dan zitten de katten in de hal beneden, boven en de kattenkamer de rest sluiten we dan af, als ik dan zondag avond thuis kom is het ook echt gelijk nodig om te stofzuigen. Ik doe niet dagelijks overal onder. En het kleed doe ik eens in de week met de kleine borstel want net de gewone borstel blijven sommige haren zitten, dus eens in de week zit ik op mijn knieën het kleed te stofzuigen en alleen het kleed ben ik dan rustig 30 tot 45 minuten mee bezig, daar doe ik alle dagen heel het huis 140m2 in zuigen. Dagelijks ben ik dus zo,n 45 min bezig met stofzuigen en dat vind ik wel mee vallen. Stoffen is ook zo gedaan, wc the in 5 minuten, badkamer omdat het bijgehouden wordt ook zo gedaan, het dweilen kost wat meer tijd, zeker als het in de was moet. Daarom dAt ik de woonkamer minder vaak dweil en dat is ook minder nodig dan de hal en de kattenkamer, maar met dieren in huis, ontkom je gewoon niet aan haren, ik heb vaak binnen enkele uurtjes alweer het idee van tjee maar daar heb ik me wel over heen kunnen zetten een keer per dag zuigen is mij wel prima.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 15-03-17 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:10

Ik moet er wel bij zeggen dat ik 3 dagen werk er dan om 6 uur thuis kom met hongerige kinderen. Tegen de tijd dat we dan gegeten hebben en de kinderen op bed liggen is het op zn vroegst half 8, waarna ik, als mn man al thuis is, naar de sportschool ga en dan rond 9 uur neerplof. Aangezien de wekker (of de kinderen :') ) om 6 uur gaat, ga ik om 10 uur richting bed.
Op de 2 dagen dat ik thuis ben met de kinderen, wil ik hun zoveel mogelijk aandacht geven, dus dan doe ik alleen de hoognodige dingen, en de dingen die snel tussendoor kunnen.
Dan blijft het weekend over, daar doen we dus wel wat huishouden, maar ook dat proberen we te beperken omdat dat de enige dagen zijn dat mn man de kinderen ziet en we wat samen kunnen doen.
Als de kinderen straks naar school gaan blijft er vast meer tijd over :')

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:11

Wendy schreef:
YellowGray schreef:

Waarom zou je dat schoon moeten kunnen houden? Ik ben er heel eerlijk in: ik besteed mijn tijd liever aan andere dingen dan schoonmaken. En ik kan het betalen, dus waarom niet?

Heb je helemaal gelijk in! Ik ga er toch maar weer eens serieus over nadenken en uitrekenen of ik dat zou kunnen betalen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:12

laetitia schreef:
Ik vind het lichterlijk overdreven hoe fanatiek sommigen schoonmaken :=.

Ik weet niet wat jullie allemaal doen in huis dat het elke dag weer vies wordt, en er dus elke dag gestoft wordt of de plee wordt schoongemaakt?

Als ik 1x in de 2 weken alles met een sopje afneem (plee 1x pw), haal ik nog weinig stof van de meubels.

Ik stof niet elke dag, maar het zou hier gerust kunnen.
Ik denk toch veel stof door het weiland waar we midden in wonen?
De hond die in een molshoop heeft gezeten en vrolijk daarna met zijn zand balletje naar binnen rent.
Dan toch weer hooi dat aan mijn mouw is blijven hangen terwijl ik denk alles afgeklopt te hebben na het vullen van de netten.

Het ligt er denk ik echt aan hoe je woont.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:20

Ik denk ook dat het eraan ligt hoe je woont, ik heb een tijd huishoudelijk werk gedaan en sommige van die mensen hadden nauwelijks stof en volgens hun eigen zeggen deden ze niets in huis. Alleen ik deed schoonmaken een keer in de week.
Maar ik heb ook bij mensen schoongemaakt die zelf ook nog het e.a deden en das was nodig ook.

Wij hebben katten en het stof zit altijd overal, ik doe dus dagelijks stoffen en toch is het nooit stofvrij, voor mij is het wel prettig dat ik zelf het gevoel heb dat het iig niet heel vies is.

eekhoornerik

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:55

Ik woon met vriend en 1 kat in een jaren 30 huis. Kat komt niet veel buiten en we doen bij binnenkomst altijd onze sloffen aan.

Daarnaast ben ik wellicht wat makkelijker dan anderen, voor mij hoeft het niet dagelijks helemaal spik en span te zijn. De trap mag bijvoorbeeld nodig worden gezogen, dat laat ik rustig wachten tot de schoonmaakster vrijdag komt (we hebben tijdelijk een schoonmaakster omdat ik een burnout heb en een vit. B12 tekort.).
Ook liggen er wat korrels naast de kattenbak, die veeg ik niet dagelijks op. Ik spaar het liever op van een paar dagen.

Het aanrecht houd ik dan wel weer dagelijks bij :D.

Denk dat iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt :j

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:50

Jans schreef:
Ik gooi de plankjes van de koelkast gewoon eens in de zoveel tijd in de vaatwasser :D

Wij zeggen altijd "If it fits in the dishwasher, it's dishwasher safe!" :D
Het zou je verbazen wat daar allemaal in mag, kan en past. _O-

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:08

Ik doe;

- Eens per week bed verschonen
- 2x per week stofzuigen (dweilen heb ik een hekel aan en ik woon alleen en doe mijn schoenen uit, dus dat stel ik uit tot eens per twee weken ofzo)
- 2x per week doekje door het toilet
- Eens per week een swiffer en vochtig doekje door de badkamer/slaapkamer/oppervlakken woonkamer

En ik probeer elke dag de afwas te doen en een doekje over het aanrecht. Maar dat is het dan ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:32

Sterker nog, als je je wc maar eens in de twee weken schoonmaakt vind ik dat best wel vies. Zelfde met je beddengoed, dat mag ook wel gewoon wekelijks gedaan worden, vooral als je het bed ook gebruikt dan eh.. andere dingen dan slapen. Vind het dus echt niet veel. Maandelijks een extra taak doen vind ik ook niet teveel of zo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-17 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:34

Ik zag een post van iemand die alle kleren op 60 graden wast.
Krimpt dan niet alles enorm?
Mijn spijkerbroeken met stretch zijn al lastig aan te trekken na 1x per ongeluk 40 ipv 30 geaden. Bij 60 graden moet ik 10 kg afvallen denk ik :P

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:38

Sizzle schreef:
Ik zag een post van iemand die alle kleren op 60 graden wast.
Krimpt dan niet alles enorm?
Mijn spijkerbroeken met stretch zijn al lastig aan te trekken na 1x per ongeluk 40 ipv 30 geaden. Bij 60 graden moet ik 10 kg afvallen denk ik :P

Dat was ik :D

Ik draag heel veel lyocell.

Het enige shirtje, wat van katoen is en tevens wit, breng ik naar moeders als ik hem aan heb gehad.

Dus nee. Geen last van krimp/verkleuring/slijtage.

Beddengoed, handdoeken, washandjes, vaatdoekjes e.d. dat gaat echt wel op 90. Krijg de kriebels van alleen de gedachte op 60 of kouder. :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:45

En zo is iedereen anders :D
Ik heb nog nooit iets op 90 graden gewassen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:47

Ik doe alleen 90 graden bij schoonmaakdoekjes en om de wasmachine te reinigen met soda. :')

Hoe en hoevaak maken jullie de wasmachine schoon?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:34

Ik mik 2-3x per jaar een flesje wasmachinereiniger (vd Action) in m'n wasmachine en draai dan een lege 90c was.
Verder gaat beddengoed handdoeken en schoonmaakspul op 90c, ondergoed soms ook.
Kattenspul gaat op 60c en kleding op 40c.
Voor schoonmaakspul en kattenspul gebruik ik schoonmaakazijn ipv wasverzachter, de rest gaat max een half dopje wasverzachter bij.
Moet alleen eens kijken hoe de la vd wasmachine los gaat, dan kan ik die eens goed schoonmaken.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:45

Onze wasmachine geeft het aan. Om de 30 wasbeurten geloof ik. Gooi er dan een kopje soda in en een kop azijn, zet hem op reinigingsstand et voila.
Daarna nog even het laatje eruit en het filter ook. Die stop ik in de vaatwasser.
Dan doe ik ook altijd direct daarna de vaatwasser, daarvoor heb ik speciaal spul. Dat doe je erin en dan laat je hem een rondje leeg op pannenstand draaien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:48

Kleding gaat op 30 of 40.
Handdoeken en beddengoed op 60.
Af en toe gooi ik de handdoeken op 90 en dat doe ik voor de machine.
Wasverzachter gebruik ik dan weer helemaal nooit.
Echt schoonmaken met soda doe ik dan weer heel weinig, maar heb nooit rare luchtjes of aanslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:50

Bij mij gaan de kleren op 30, onderbroeken op 40, handdoeken ook op 40. Beddengoed op 40 of 60 en eens in de zo veel tijd was ik de theedoeken en een zooi van die vaatdoekjes op 90 graden met wat azijn om de machine een beetje te onderhouden.

Wasverzachter gebruik ik alleen bij spijkerbroeken met stretch en bij mijn handdoeken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:57

Ik meende dat stretch juist geen wasverzachter mocht hebben?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:19

ik ben schoonmaakster alleen ben ik er nu een paar maanden uit vanwege belasting/ contract gedoe... dus bij mij thuis is het goed schoon (kan niet stilzitten) :') straks zal het wel anders worden maar alsnog stofzuigen iedere dag ... :Y)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:33

Ik gebruik altijd wasverzachter vind het lekker,
Kleding was ik op 40' handdoeken, ondergoed, vaatdoeken op 60, beddengoed op 40 heel soms op 60 en dan is het omdat ik een laken bijv met handdoeken tegelijk was.

De machine reinig ik zelf van binnen niet. De vaatwasser wel.
Mijn schoonmoeder deed haar machine zelfde als wij hebben wel reinigen met soda en die heeft 2 keer een reparatie gehad en inmiddels een nieuwe. En die van ons staat al jaren.

Stretch wassen wij ook met wasverzachter. Kleding hang ik altijd op, beddengoed ook bijna altijd de rest gaat in de droger dan zijn de handdoeken lekker zacht.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:21

Gatver ik verbaas me er toch weer over hoe ranzig veel mensen hier zijn... :oo

Ik werk momenteel niet meer, en ben misschien 1-2 uur per dag kwijt aan schoonmaken...dit is echter wel zonder het opvouwen van de was, dat is zulk vreselijk en tijdrovend werk. :r

Maar ik heb jaren 4 dagen per week gewerkt, en toen maakte ik nog meer schoon dan nu want ik had toen meer huisdieren... :=
Stofzuigen,dweilen en afstoffen deed ik 2x per dag, waarvan 1x p.d. voordat ik ging werken, en moest om 7.00uur op mn werk zijn .