Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:26

Solleke_Noah schreef:
Oei :D hij zou het zelf doen samen met zijn zonen, ik vertrouw ze wel!

Hij is ook "ecologisch aannemer", maakt oa die stro-huizen, dus 'k hoop op leuke suggesties om het geheel nog wat ecologischer in te kleden. Een stal met groendak misschien? O:)

http://www.groendak.info/wp-content/upl ... 00x225.jpg

Interessant zo'n groendak! Nadeel lijkt me wel dat je minder water op kunt vangen (ik vang het op als drinkwater voor de paarden), voordeel is wel dat wát je opvangt al wat meer gefilterd is (maar of dat nou echt zo'n voordeel is?).

Nadeel lijkt mij ook dat je constructie steviger moet zijn dan zonder groendak (denk ik). Wanneer het groendak verzadigd is met water zal het best wel zwaar zijn lijkt me, daar waar anders het water er gewoon vanaf loopt.

Maar nogmaals, erg interessant!

palousa_boy

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:37

Ik zou het water gewoon in 1 van de plassen voor de paarden laten lopen, met eventueel nog wat opvang er voor (dus via regentonnen of IBC tanks).

Wil hier zelf ook nog een regenwater opslag maken een keer, die zal wel onder de toekomstige garage/loods/hooiopslag komen. Dan graaf ik (hoop dat ik diep genoeg kom) een grote tank in en ga daar boven bouwen. Heb dan ook meteen ongeveer 350m2 dak om de regen mee op te vangen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:45

Waauw wat een superplekje!! En wat een leuke ideeën! Ben benieuwd waar (welke streek) je ergens woont. Je hebt het enorme voordeel dat het al een bestaand huis en weiland is, daardoor heb je al mooie grote bomen en struiken en dergelijke.

Wij hebben ook een weiland aan huis, maar zijn volledig (huis en weiland) van 0 af aan moeten beginnen; het was één groot maïsveld tot 2012. Nu staat het huis er, is de wei (deels) ingezaaid en wonen de paarden en wij er :) . Nog wel een pak werk aan, maar we wonen! Heb er al wat fruitboompjes geplant en een linde maar dat duur zoooolang eer die groot worden :\ Denk deze winter nog een paar wilgen bij te planten.

Wij hebben 3 jaar geleden ook aan de achterkant van de wei, zo’n 100 m, een heg laten aanplanten door en samen met een regionaal landschap (RLNH). Het is een gemengde heg geworden van sleedoorn en hazelaar, en hier en daar een takje hondsroos tussen. Ze is geplant in een dubbele rij (tussenafstand 80 cm), en dat zou ik achteraf gezien niet meer doen. Je kan het onkruid wat er tussen groeit amper te lijf aangezien je er met de bosmaaier heel moeilijk tussen kan zonder het risico een hegplantje mee om te maaien. Met als gevolg dat de netels en distels ertussen welig tieren tot 2 m hoog….

Heb net terug contact gehad met het RLNH om komende winter een tweede zijde als heg aan te planten. Ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden, maar ik neig momenteel naar rode kornoelje…. En k ga het met hen ook nog eens hebben over de mogelijkheden tot aanleg van een poel in het weiland. De condities zijn i.m.o. toch vrij positief: hoge grondwaterstand (1,5 m onder mv, leemgrond,…). Meteen op de laagste plek in de wei zodat bij overstromingen het water daar kan verzamelen.

Een vriendin van me werkt bij het RLLG. Zij heeft er onlangs een subsidieproject uitgewerkt rond ecologisch beheer van paardenweides. Het werd recent ook goedgekeurd, dus ze kunnen er mee aan de slag nu. Hoop dat andere RL's het ook gaan overnemen!
Laatst bijgewerkt door miezelke op 02-08-16 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 13:56

GDG: het zijn nog maar ideeën, misschien inderdaad in de praktijk niet zo handig :P hoewel we al water kunnen opvangen van de twee schuilstallen en een grote regenwaterput hebben voor water :j

miezelke: Welk RL is RLLG? Kan de afkorting niet meteen thuisbrengen :D Maar wat goed zeg! Ik denk (als jij me kan vertellen welk RL het is haha) dat ik even contact met hen opneem rond hun paardenproject. Zou dat dolgraag ook hier willen opzetten! (hier = mijn werk, geen RL weliswaar)

Wij werken ook samen met RLNH :) dus wellicht zitten we vlak bij elkaar? Ik pb je even :)

Kan je geen kudde geiten tussen je hagen doorjagen voor het onkruid? Ik ken nog wel een geitenboer die zijn kudde daarvoor uitleent :P Of zet er een kudde cavia's of konijntjes op (ken iemand die echt zijn tuin laat "maaien" door een groep cavia's, te grappig)

Ben wel benieuwd naar al jullie ervaringen, kunnen we enkel van leren! Inderdaad wel veel geluk dat alle bomen bij ons al mooi groot zijn.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:10

Oeps, RLLK moest dit zijn: Reg. Landschap Lage Kempen.
PB terug ;)

Tis dat de heg aan de andere zijde tegen tegen de gracht ligt, daar kunnen dus geen geitjes op of ze zijn ribbedebie. Eten geiten trouwens de hazelaar en sleedoorn niet mee op?

Edit: maar je doet me nu wel denken aan de geitjes van één mijn buren! :)* De zoon ervan gaat nogal eens wandelen met zijn geitjes op het veld ernaast, kan hem wel eens vragen of hij niet tussen de haag wil gaan grazen (de geitjes dus, niet hij :D )

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:32

Haha miezelke, zou nog wel een oplossing zijn denk ik :D ze zullen misschien wat aan je struiken knabbelen maar toch eerder aan het onkruid denk ik :j

Het ontwerp van het Regionaal Landschap van de "poelenman", op deze plekken wilt hij wel poelen maken:

Afbeelding

Nu is zo'n poel 10 op 15 meter dus vrij groot... vier poelen vind ik misschien wat heftig :P

Mijn eigen idee zou ongeveer zo zijn, rekening houdend met paddock (afgezette rechthoek, de kleine wei op de foto) met dan waar we de stenen stal willen metsen (groen) en een stuk verharden (bruin). Rood zijn bestaande schuilstallen. Ik zou de poelen eerder vanachter leggen (weg van de schuilstallen).

Die "ribbels" in het landschap zijn een soort grachten (heet rabatten) voor afwatering. Het is achter in de ene wei dus natter. Ik zou dus eerder geneigd zijn om daarom de poelen vanachter te leggen (+ dus overlast prikbeesten beperken en zover mogelijk weg bij de schuilstallen)

Zoiets:

Afbeelding

Wat denken jullie?

Verder suggesties om de grond in te delen altijd welkom :) De twee weides blijven gewoon wei, zijn beiden 1 hectare groot, hou er wel van als de paarden wat plek hebben. Maar de paddock inrichten, evt longeercirkel? Op de plek van de ster dacht ik evt aan hooiopslag (ik kan enkel ingepakte pakken gebruiken door mijn oude paard, die is dampig dus verdraagt geen droog hooi)

Afbeelding

(waar de longeercirkel getekend staat, lag dus een giga berg rommel, zo erg, je ziet het zelfs op luchtfoto := die rommel is nu allemaal weg :) )

Rood = stenen stal, groen is wat we als tuin willen houden. Bruine rechthoek zou ik willen verharden met klinkers.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:43

Waarom achter in je tuin geen poeltje erbij? Lijkt me reuze gezellig!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 19:05

Te donker :) door het bos erachter valt er veel schaduw waardoor waterplanten te weinig zonlicht ontvangen. Weinig waterplanten = meer alg = minder helder water = minder goed voor de plantjes en de beestjes (efjes heel simplistisch uitgelegd)

Verder geen rare vraag hoor, ik had namelijk exact hetzelfde voorgesteld :D maar vreesde al dat voor te weinig licht/teveel bladval.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:14

Poelen altijd maken waar het laagste land is, dan heb je er meteen afwatering van voor de grond er om heen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 19:15

Rizette schreef:
Poelen altijd maken waar het laagste land is, dan heb je er meteen afwatering van voor de grond er om heen.

Ja vandaar, zou het logischer vinden dan waar de "grachtjes" lopen, daar is het al nat/lager gelegen.

Maar, de poelenman heeft waarschijnlijk een goeie reden om ze daar te leggen, dus heb het hem even gevraagd. En natuurlijk ook m'n eigen idee even voorgesteld :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:19

Solleke_Noah schreef:
Rizette schreef:

Ja vandaar, zou het logischer vinden dan waar de "grachtjes" lopen, daar is het al nat/lager gelegen.

Maar, de poelenman heeft waarschijnlijk een goeie reden om ze daar te leggen, dus heb het hem even gevraagd. En natuurlijk ook m'n eigen idee even voorgesteld :D

Ik zou ze ook leggen waar jij ze hebt getekend, ik ben echt compleet jaloers op je :Y)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:39

Ik zie een prachtige paddock paradise voor me :D Ik zit nu op mijn telefoon zonder laptop in de buurt, maar als ik thuis ben zou ik best wat willen tekenen, graag zelfs :p

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:26

Sarah, vind jouw tekening met de poelen praktischer.... en 2 lijkt mij ook genoeg. Wel met een afloop van ondiep naar wat dieper dan krijg je volgens mij meer variatie aan plantjes en dieren.... :)

En je longeercirkel is misschien praktischer naast de verharding aan de rechterkant, grenzend aan je tuin. Is dichterbij elkaar en je zou hem ook kunnen gebruiken als er iets is met 1 van je paardjes, dan staan ze wel bij elkaar maar dan zou je in die cirkel wel `rust` kunnen bieden, je weet nooit, en nu heb je de mogelijkheid om het in te delen en veranderingen toe te passen. ;)

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:25

Maaikevdk schreef:
Ik zie een prachtige paddock paradise voor me :D Ik zit nu op mijn telefoon zonder laptop in de buurt, maar als ik thuis ben zou ik best wat willen tekenen, graag zelfs :p

Laat je gaan :D ik vrees dat het wel geen paddock paradise zal worden, maar wie weet overtuig je me met een geniaal ontwerp ;)

Karin: bedoel je binnen de paddock de longeercirkel?

Azmay: ach, tis ook een hele hoop werk en onderhoud, dan is een kleiner stuk op dat vlak praktischer :P

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:32

Solleke_Noah schreef:
Maaikevdk schreef:

Laat je gaan :D ik vrees dat het wel geen paddock paradise zal worden, maar wie weet overtuig je me met een geniaal ontwerp ;)

Karin: bedoel je binnen de paddock de longeercirkel?

Azmay: ach, tis ook een hele hoop werk en onderhoud, dan is een kleiner stuk op dat vlak praktischer :P

Hmm ik zie hier ook een uitdaging!!
Ik ga wat maken als je terug koppeling hebt van de poelenman.

Zou zo'n poel geschikt zijn voor paarden afloop/diepte?

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:51

Bedoel er eigenlijk naast dus in de `hoek` tussen je bruine rechthoek en het groene vierkant en dan ernaast zit het stukje bos. Heb je alles bij elkaar en dan geeft het ook geen onrust als er 1 om wat voor reden `even` of langer apart wilt hebben. De paddock zou dan aansluiten op de bruine rechthoek wat je bestraat hebt en ook langs de longeercirkel lopen.

Hopelijk duidelijk te snappen zo....

Groet Karin.

Mijn leestekens doen vreemd zitten op andere plaatsen, heel raar zo ineens

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 08:21

ElisexJoelle: hoe bedoel je precies? De poel zal aan noordkant een steile oever hebben en aan zuidkant een zacht aflopende (of omgekeerd... weet het effe niet meer :P maar zo klopt het geloof ik) Ze wilden poelen van verschillende dieptes, vandaar het voorstel van vier poelen. Maar dat vind ik zelf wat teveel :D zou het echt graag op max twee poelen houden.

Het zou ergens nog wel tof zijn als de paarden ook een stukje het bos in konden, een relax plek onder de bomen ;) maar doen we misschien toch maar niet. Moet nog steeds het bos eens induiken om te kijken wat er allemaal staat.

Karin: ik denk dat ik het snap. Nu is het wel de bedoeling dat heel dat stuk wei paddock wordt he, dus niet enkel het bruine vierkant (dat wordt de verharding). Tzt zou ik in dat stuk wei dan ook drainage steken, zodat de grote wei qua waterhuishouding niet verstoord wordt, maar ze wel altijd lekker droog staan in de paddock-wei.

Eentje apart voor even of langere tijd moeten ze wel gewoon aan wennen :o

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:49

Heb je voor je huis een mooie buitenbak liggen ?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 08:53

Ja :D Helaas niet van ons :P maar tot nu toe fijn contact met de mensen van wie die is, is een gezin (echt zo oma, opa, ouders) die wat pony's heeft staan voor de kleindochter. Als we er wonen ga ik vragen of we de buitenbak ook mogen gebruiken of huren :)

Wel leuk is dat we uitzicht op de bak hebben vanuit de keuken. Heb tijdens het klussen al veel lessen gezien :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:38

Hier hebben de bomen tot nu toe nog geen problemen gegeven bij de paarden, en ze staan tussen vanalles. Hier thuis vooral bij eiken, maar hebben ook 2 notenbomen, een acer en nog wat klein spul staan. De pruimenbomen hebben de paarden niet overleefd ;)

Op een andere wei staan ze tussen meer variatie, maar ook hoofdzakelijk eiken. De rest dat zijn wilgen en dat soort wilde bomen die vanzelf op komen.

Houd er wel rekening mee dat bossages soms wel veel vliegen en steekbeesten aantrekken.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:27

Karin: ik denk dat ik het snap. Nu is het wel de bedoeling dat heel dat stuk wei paddock wordt he, dus niet enkel het bruine vierkant (dat wordt de verharding). Tzt zou ik in dat stuk wei dan ook drainage steken, zodat de grote wei qua waterhuishouding niet verstoord wordt, maar ze wel altijd lekker droog staan in de paddock-wei.

Eentje apart voor even of langere tijd moeten ze wel gewoon aan wennen :o[/quote]

Dat had ik begrepen dat heel het stuk de paddock wordt en het bruine vierkant de verharding, maar dat hoekje leek mij heel erg geschikt voor de longeercirkel (wel afgezet natuurlijk met houten balken :D super chique) en als het nodig is dat er dan daar wel 1 apart in kan, maar dan heb je het ook allemaal kort bij elkaar en vanuit huis zou je er ook nog zicht op kunnen hebben :j

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:54

palousa_boy schreef:
Hier hebben de bomen tot nu toe nog geen problemen gegeven bij de paarden, en ze staan tussen vanalles. Hier thuis vooral bij eiken, maar hebben ook 2 notenbomen, een acer en nog wat klein spul staan. De pruimenbomen hebben de paarden niet overleefd ;)

Op een andere wei staan ze tussen meer variatie, maar ook hoofdzakelijk eiken. De rest dat zijn wilgen en dat soort wilde bomen die vanzelf op komen.

Houd er wel rekening mee dat bossages soms wel veel vliegen en steekbeesten aantrekken.

Haha, 'k dacht eerder dat de bomen de paarden niet overleven :P knabbelen ze er bij jou veel aan?

Karin: afzetten met houten balken ga ik zéker voor sparen, staat inderdaad super chique :D

Vandaag echt een goeie werkdag gehad. Samen met mijn zus eerst alle prikkeldraad weggehaald. Er staat een mega nette, strake omheining met drie rijen schrikdraad en één rij prikkeldraad. Die hebben we er tussenuit geknipt. Best een werkje want prikkeldraad wilt gewoon niét meewerken he. Maar de wei is nu helemaal klaar en veilig om paarden te ontvangen :D

Dan hebben we een begin gemaakt aan de stal beitsen. De geiten gingen door een klein zijpoortje en de grote vooringang was dichtgezet met schroeven. Die hebben we dan eerst opengemaakt, wilden we triomfantelijk de deur openzwaaien, zit dat muurvast op de graszoden :') dus een hele hoop graszoden weggespit en de deur kan open *\o/*

Volgens mij is er wel echt nooit uitgemest ofzo :') echt een laag geitenpoep van zeker 20 cm, muurvast aangestampt _O- wordt een leuk klusje voor één van de volgende dagen.

Afbeelding

De stal voor. Vooral veel verschillende kleuren hout overal, met het beits over is het meer één geheel en ook minder opvallend in het landschap :)

Afbeelding

Zus hard aan het schilderen ;)

Afbeelding

En toen was de beits op :+ maar ziet er al een stuk netter uit :D

Afbeelding

Mijn vriend was ondertussen bezig de laatste restjes papier en lijmresten van het behang eraf te krabben. Bijna alle kamers zijn nu klaar :D enkel een stukje van de gang nog en we kunnen beginnen schilderen.

De honden hadden het na na enkele uren ook wel weer gezien :')

Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:10

Hard gewerkt, en bijna paardjes klaar zo te lezen.... komen ze al gauw of gaan jullie met zijn allen tegelijk over....

En volgens mij kan Mormel zich wel vermaken in de restanten van het behang :D

Groet Karin.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:56

Knapt lekker op zo met de beits +:)+

De kleinste boompjes overleven het idd niet. Dat is niet omdat ze opgegeten orden, maar omdat m'n trekpaard ze gebruikt om onder d'r buik te kriebelen :+
Dat gaat een paar dagen goed maar dan worden ze vaak wel een keer vertrapt.

De andere nemen hier en daar weleens een hapje maar er verdwijnen geen hele bomen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:10

Wow schiet op! , zou zeggen ik kom wel kruien leuk uitmesten maar je zit niet om de hoek :P . Heel mooi met die beits :)