het scooter topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sincere

Re: het scooter topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:20

@jessica_1998
Ook ik woon op ongeveer 10 km afstand van mijn werk. Ik heb geen benzine meter, dus tank altijd op gevoel.
Meestal nadat ik 2 a 3 keer op en neer ben geweest. Gemiddeld tank ik dan voor 2 euro.

Verzekering kost mij 16 euro per maand, inclusief tegen diefstal verzekerd.

Naast de aanschaf van mijn scooter--> 450 euro. Kocht ik ook een goed slot --> 60 euro. En een jet-helm--> 40 euro.

Dat is dus wat je ongeveer kwijt bent aan aanschaf en maandelijkse kosten.
Voor de zekerheid zet ik iedere maand 25 euro opzij, voor eventuele plotselinge reparatie kosten.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 02:25

Jessica_1998 schreef:
Ik zou even jullie mening willen,

Ik zit erover te denken om ee scooter te kopen.
Voor mijn opleiding ga ik stage lopen op een school die ongeveer 9 kilometer reizen is , dit is in het eerste halfjaar 2 dagen en het tweede halfjaar 4 dagen, de andere dagen ga ik naar school, die is ongeveer 4 kilometer van mijn huis. Qua tijd scheelt het wel een stuk.
Maar waar ik mee zit zijn de kosten, ik krijg namelijk in oktober een studenten ov, dis ik ben wel duurder uit als ik een scooter zou kopen.

Wat zouden jullie in mijn geval aanraden? En wat zijn jullie ongeveer kwijt aan jullie scooter per maand? Qua verzekering enzo

Ik zou dan denk ik niet voor de scooter gaan, als je studenten ov krijgt.
Toen ik nog naar school ging reed ik dus 5 dagen per week 2 keer op een dag 6 (?) km denk ik en dan moest ik ongeveer 2 keer per maand tanken. Tankte dan meestal voor rond de €10.
Mijn verzekering is €50 euro per maand geloof ik, maar hij is wel all risk verzekerd. Alleen WA zou me €8 per maand kosten.
Studentenov is gratis toch? Dus dan is het sowieso qua kosten beter om geen scooter te nemen, want dan heb je naast de maandelijkse kosten ook nog de aanschafkosten. Maar dan moet de ov verbinding natuurlijk wel goed zijn..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 07:53

Maar zeker op deze afstanden is de scooter zoveel sneller en zekerder dan het OV.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:25

Dat is ook hetgene waar ik mee zit, echt het dubio van geld en tijd.

Met het ov doe ik er op de ene manier 40 minuten over naar m'n stage, maar deze manier kan maar 1x in het uur en alleen in de spits . De andere manier duurt zeker wel 50 minuten. En naar school daar doe ik nu met de fiets 20 minuten over ofzo. En als ik een 45 kilometer scooter zou nemen ben ik binnen iets van een kwartier op m'n stage en binnen 10 minuten maximaal op school.
Vind het zo lastig, verder zitten de meeste dingen waar ik heen ga echt op fietsafstand, dus daar zou het niet perse voor nodig zijn.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:01

Druppie7711 schreef:
Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb mn rijbewijs inmiddels gehaald en binnen en ik kan nu dus rijden! Ik heb mijn scooter onbegrenst gekocht en zo is hij ook naar huis gereden hij reed toen super! Maar die meneer had wel nog zo'n begrenzer blokje en die heb ik meegekregen. Omdat ik een schijterd ben en mn scooter niet kwijt wil wilde ik hem dus begrenst hebben. Dat heeft mijn stiefvader gedaan voor mij.

Nou mn eerste grote ritje gemaakt en na 7/8 km hielt hij er mee op hij viel uit en kon na afkoelen pas weer starten. Nu is de begrenzer er af en rijd hij weer super! Weet iemand hoe dit komt? Zou het begrenzer blokje kapot zijn en daardoor de scooter afslaan?

Waarschijnlijk een warm loper geweest, moet je mee uitkijken dat het niet te vaak gebeurd anders draai je je blokje in de soep.

Ik betaal 4€ ofzo per maand aan verzekering en moet normaal gesproken 1x in de week tanken(12€ ongeveer) maar rijd dan wel ongeveer 250Km per week

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:01

Ik denk dat ik voor een scooter had gekozen in die situatie. Als mijn hogeschool zo dichtbij was was ik (bij normaal weer) zelf denk ik ook op de scooter gegaan. Die studenten OV heb je, dus als je dan sneeuw, regen hebt of eens verder moet pak je de bus lekker.
Moet wel zeggen dat ik nu 1,5u met OV reis en dus veel tijd weggooi aan wachten, dus ik al snel kies voor de tijd ipv geld.

Ik tank iedere 150km ongeveer €4,50. Ik rijd een wat oudere 2takt dus kan best zijn dat een nieuwe 4takt zuiniger rijdt.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:24

BarryPlopper schreef:
Druppie7711 schreef:
Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb mn rijbewijs inmiddels gehaald en binnen en ik kan nu dus rijden! Ik heb mijn scooter onbegrenst gekocht en zo is hij ook naar huis gereden hij reed toen super! Maar die meneer had wel nog zo'n begrenzer blokje en die heb ik meegekregen. Omdat ik een schijterd ben en mn scooter niet kwijt wil wilde ik hem dus begrenst hebben. Dat heeft mijn stiefvader gedaan voor mij.

Nou mn eerste grote ritje gemaakt en na 7/8 km hielt hij er mee op hij viel uit en kon na afkoelen pas weer starten. Nu is de begrenzer er af en rijd hij weer super! Weet iemand hoe dit komt? Zou het begrenzer blokje kapot zijn en daardoor de scooter afslaan?

Waarschijnlijk een warm loper geweest, moet je mee uitkijken dat het niet te vaak gebeurd anders draai je je blokje in de soep.

Een nieuw blokje kopen zou dus de oplossing kunnen zijn? Ik wil namelijk geen problemen met rollerbanken en zo.

Heb vandaag op lange rustige wegen wel een paar keer gas vol open gedraaid en de teller ging langzaam richting 55 dat mag hij nog legaal rijden toch?

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:09

Wauw, gave scooters en brommers komen er voorbij zeg! Ik heb al ruim 4 jaar m'n scooterrijbewijs + scooters. En ben helemaal verliefd op Vespa's, wat een top dingen! Heb eerst een vespa LX50 4takt in het zwart gehad, afgelopen jaar gestolen dus toen een Vespa Primavera gekocht een de kleur Azzurro maar 2 takt.(dit beviel me totaal niet). Toen besloten een hele nieuwe Vespa te kopen.

Nou sinds twee weken heb ik dus mijn splinter nieuwe Vespa Sprint Sport. Hij is matgrijs. Ik heb hem op laten voeren tot 45 en hij heeft een officieel Vespa hoog windscherm.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:30

Zijn de mensen met een opgevoerde 25km variant niet ongelooflijk bang voor hoofdletsel? Ik ben met 30 met mijn 45'er onderuit gereden (frontaal op ee nfietser die verkeerde weghelft had) en mijn helm was helemaal stuk.. als dat mijn hoofd geweest was := :=

Sowieso ben ik echt fel tegen opvoeren.. zeker als je op het fietspad rijdt.. ook voor fietsers ben je dan een gevaar. En zij voor jou. Ze mogen van mij echt wel strengeer en feller controleren op opvoeren.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:42

Ik ben überhaupt niet zo'n fan van het rijden zonder helm, ik snap ook nooit zo goed waarom je niet gewoon voor een geel kenteken zou gaan. Je mag dan harder en je hebt tenslotte maar 1 hoofd. Maar dat is een beetje dezelfde discussie als rijden zonder cap.

Ik rij zelf een vespa. 3 jaar geleden nieuw gekocht en nu zo'n 18000 km op de teller. Het afgelopen jaar heb ik er niet zo veel meer mee gereden, maar ik vind een scooter echt ideaal!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:50

Nee eigenlijk ben ik daar niet zo bang voor. Maar ik vind dat ik ook best normaal rij. Gebruik m'n spiegels goed en hou rekening met de minder sociale fietsers. Echter moet ik er wel bij zeggen dat m'n scooter bijna op de kilometer nauwkeurig voor een servicebeurt gaat. Banden en remmen altijd in orde zijn. En ik een Vespa rijd. Heb hiervoor z'n Chinees ding gehad. Doodeng. Als je daarmee een keer goed op de rem moets dan had ik het zweet op mn rug staan.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:13

Hopelijk dat deze week het wat beter weer word. Kan ik eindelijk scooter afstellen want echt geweldig rijden doet die nog niet

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:22

Ik heb mijn scooter eigenlijk alleen 45 lopen voor de lange stukken afgelegen weg, anders vind ik dat echt eng. Op fietspaden ed zal ik nooit zo snel rijden. Maximaal 30. :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:09

Mijn scooter rijd nu 55 maar ik houd me eigenlijk altijd gewoon netjes aan de snelheid (tenzij ik perongeluk harder gs maar ik kijk regelmatig op mijn teller en dan corrigeer ik dat meteen)

Ik ben echt zo'n schijtluis die geen problemen wil

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:11

Druppie7711 schreef:
BarryPlopper schreef:

Een nieuw blokje kopen zou dus de oplossing kunnen zijn? Ik wil namelijk geen problemen met rollerbanken en zo.

Heb vandaag op lange rustige wegen wel een paar keer gas vol open gedraaid en de teller ging langzaam richting 55 dat mag hij nog legaal rijden toch?

Ik zou langs een brommerboer gaan en vragen of ze er weer een varioring in willen zetten, begrenzers gaan brommers altijd beroerd door lopen

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:12

Ik houd mij altijd aan de snelheid maar het stuk dat ik door de polder moet rijd ik altijd wat harder aangezien ik daar op de weg moet en de auto's daar gerust 80-90 rijden

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:23

Scooter loopt soms 70 op teller, 60 echte km pu. Rijd het bijna altijd(als mijn scooter goed loopt).
Weet waar flitsers staan en waar vaste controles zijn.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:48

Jessica_1998 schreef:
Dat is ook hetgene waar ik mee zit, echt het dubio van geld en tijd.

Met het ov doe ik er op de ene manier 40 minuten over naar m'n stage, maar deze manier kan maar 1x in het uur en alleen in de spits . De andere manier duurt zeker wel 50 minuten. En naar school daar doe ik nu met de fiets 20 minuten over ofzo. En als ik een 45 kilometer scooter zou nemen ben ik binnen iets van een kwartier op m'n stage en binnen 10 minuten maximaal op school.
Vind het zo lastig, verder zitten de meeste dingen waar ik heen ga echt op fietsafstand, dus daar zou het niet perse voor nodig zijn.

Ga voor een scoot! Studenten ov is een lening, die kan je dan mooi stopzetten. Als je er zo veel tijd mee kan besparen zou ik het zeker doen!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:54

Fietsers rijden ook steeds harder. Ik rijd net aan 35 en heb vaak moeite een fietser in te halen, vooral wielrenners en elektrische fietsers. :=

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 00:03

Meliaforever schreef:
Fietsers rijden ook steeds harder. Ik rijd net aan 35 en heb vaak moeite een fietser in te halen, vooral wielrenners en elektrische fietsers. :=

Wielrenners zijn erg ja! Ik rij 40/45 en ik heb ze vaak echt heel dicht achter me plakken, is nog gevaarlijk ook

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:19

Enige reden om mijn 45km iets harder te laten lopen zou zijn om beter met verkeer mee te kunnen, vooral (licht) bergop... Gaat bij mij vooral om het stukje 35>50, dat duurt voor auto's gewoon net te lang.

Voor op het fietspad lijkt het me echt onnodig. Probeer zo lang mogelijk op de weg te blijven, fietspaden zijn hier vaak enkel en dan fietsverkeer tegenkomen maakt het alleen maar gevaarlijker.

Zo'n ongeluk als Jans heb ik bijna eens gehad. Dubbel fietspad, 1 fietser op juiste kant, 1 fietser 10m erachter op de verkeerde kant. Kwam ik ook met 55 de brug af geknald. Kon er gelukkig al toeterend doorheen sturen, remmen lukte niet meer. Sinds dien rijdt ik dat stuk braaf 35-40.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:01

Wij kwamen de brug op uiterst rechts.. waar je hoor te rijden.. groep fietser tegemoet en daar kwam er ineens eentje omheen. frontaal op ons. Scooter total loss.. wij maanden uit de running.. duizenden euros schade. Als ik geen helm had gehad had ik het niet na kunnen vertellen.

Maar gelukkig heeft de rechter de fietser als schuldige aangewezen.

Ik word als ik 45 rijd vaak zat ingehaald door blauwe kentekens.. dat kan toch gewoon niet veilig zijn := je gaat toch ook niet op een motorfiets zonder helm..

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:36

Ik heb net helaas mijn theorie niet gehaald met 4 fouten teveel. Oeps. Gelukkig mag ik hem donderdag al herkansen.

@Jans: Oei, dat is echt heel erg schrikken! Ik wil ook echt absoluut niet op een opgevoerde scooter rijden. Ik zag laatst een leuke scooter met geel kenteken, maar hij was zodanig opgevoerd dat hij 80 km/u ging. Dat vond ik toch wel iets te heftig :=

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:32

bah bah bah..de mijne net opgehaald bij de garage nadat hij n ondehoudsbeurt had gehad. 145 euro....whaaat!?
allemensen word steeds gekker.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:48

Happiness91 schreef:
bah bah bah..de mijne net opgehaald bij de garage nadat hij n ondehoudsbeurt had gehad. 145 euro....whaaat!?
allemensen word steeds gekker.

Daarom doe ik alles zelf :Y)